Ačkoli jsem nezměnil dříve deklarovaný indiferentní postoj k Hnutí Ano a jeho čelným
představitelům, vracím se k námětu kriminalizace Babišova projektu Čapí
hnízdo.
Nutí
mě k tomu veřejnoprávní televize, která se zapojila do předvolební agitace každodenním
rozmazáváním informace o žádosti Policie České republiky o vydání poslanců
Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání kvůli získání
evropské dotace firmou Farma Čapí hnízdo.
Její
počínání má účinky předvolební agitace, jen není jisté, zda Andreji Babišovi a
jeho hnutí více škodí než pomáhá. Proto se nabízí otázka, zda veřejnoprávní
televize tímto způsobem nezneužívá peníze koncesionářů. Jednostranné
ovlivňování voličů, byť pod záštitou
informování o zmíněné policejní akci, zřejmě nemá v „popisu práce“.
Ke
kauze se v televizních pořadech postupně vyjadřují stále další a další veřejní
činitelé a novináři, kteří houfně rozmělňují prostou informaci o podané žádosti
o vydání, byť nic nového nemohou přinést. V době, kdy zasedá parlamentní vyšetřovací
komise, která se zabývá úniky z trestních spisů, prostřednictvím
televizních obrazovek a některých novin denně po trochách unikají informace
z výše zmíněné žádosti. Působí to dojmem, že skutečně žijeme ve
Švejkolandu.
Policejní
žádost jsem neviděl a nezbývá mi než věřit mediím, že se v ní skutečně
pojednává o podezření na spáchání trestných činů dotačního podvodu a
poškozování ekonomických zájmů Evropské unie. Je-li tomu tak, pak připouštím,
že laikovi se může jevit odůvodnění žádosti jako matoucí.
Občan
smí být trestně stíhán pouze za jednání, které platný trestní zákon uznává za
trestný čin. Trestní zákoník, účinný od 1. ledna 2010 skutečně uvedené trestné činy zná, takže
policie zdánlivě nepotřebuje nic více, než dokázat, že jednání obou vyžádaných
lze „narazit na kopyto“ jejich vymezení. Je ovšem obecně známo, že zákony nemají
zpětnou účinnost. A zde je čertovo kopýtko: k manipulací s předmětnou
společností a k získání dotace došlo v r.2008, kdy ještě stále platil
trestní zákon z r. 1961 v aktualizované podobě. Nekalosti, přičítané vyžádaným
poslancům a jejich blízkým, by tedy měly být stíhány podle něj. Starý zákon má ale
malou vadu: neobsahuje ustanovení s označením „dotační podvod“. Opticky
tak vzniká dojem, že policie žádá o vydání pánů poslanců kvůli jednání, které
by v r.2008 nebylo trestným činem.
Ve
skutečnosti i tehdy by ale stíhání bylo možné, a to podle §250b tr.z. o úvěrovém podvodu, jehož znění je
téměř shodné se současným ustanovením o dotačním podvodu. Ovšem použití §250b
tr.z. by bylo pro obviněné nepříznivé, protože horní hranice trestní sazby je
zde 12 let odnětí svobody. A v trestním právu platí zásada, že se vždy
používá právní předpis, který je pro obviněného příznivější.
Žádné komentáře:
Okomentovat