Sdělení
ministra spravedlnosti Roberta Pelikána o dokončení prací na návrhu nového zákona o
státním zastupitelství a o jeho postoupení do meziresortního připomínkového řízení
přijala média se zřejmým optimismem, jako by bylo jasné, že jeho schválení Parlamentem
nestojí v cestě žádné překážky.
Kupodivu se neozval žádný pískot z bulváru kvůli zásadnímu myšlenkovému
veletoči, který ministerstvo udělalo proti návrhu, s kterým chtěla přijít
na koaliční radu bývalá ministryně Helena Válková.
Pohodový
pohled na nadějnost ministerské předlohy
nepokazila ani skutečnost, že o deset dní dříve, než nákladný státní aparát
doklopýtal ke konci úsilí o zplození návrhu zákona, se objevil ve
Sněmovně poslanecký návrh
Olgy Havlové (Úsvit). Média jej v podstatě nevzala na vědomí. Vyjádřila se
k němu pouze Česká justice,
která jej zesměšnila označením za „lidovou tvořivost“ a navíc jej pohaněla
uvedením nepravdivých informací o jeho obsahu.
Nicméně
pohodu narušil varovný hlas, který se 1. dubna ozval z pražské Hanspaulky,
ze sídla Institutu Václava Klause. Bývalý pan prezident uspořádal osmé Rozmluvy
na Hanspaulce, které zaměřil na problematiku státního zastupitelství. Podle
zápisu, uveřejněného na internetových stránkách Institutu si k sobě
pozval špičkové odborníky z různých právnických profesí. Jejich debata mu
měla umožnit orientaci v problematice, která je mu vzdálená, ale zajímá
jej, protože je v současnosti velmi živá.
Skutečně
se zde sešli lidé, kteří jsou odbornými autoritami a mají vliv na veřejné
mínění. Zřejmě nebyli vybíráni podle svého vztahu k rušení vrchních
státních zastupitelství, nicméně se v něm shodli. Právě proto je nezbytné
vzít jejich hlas na vědomí jako předzvěst možných potíží při projednávání
návrhu zákona v Poslanecké sněmovně.
Přítomní
se v zásadě jednomyslně shodli na záporném postoji k záměru
ministerstva spravedlnosti zrušit vrchní státní zastupitelství a zřídit
speciální (tzv.„protikorupční“) státní zastupitelství. Dále vyjádřili obecnou
pochybnost o potřebnosti nového zákona. Odmítli také mantru o potřebě
prohlubování nezávislosti státních zástupců, která je podle jejich názoru
dostatečně zabezpečena již současnou právní úpravou. Upozornili, že ve
skutečnosti nejde o lepší zabezpečení nezávislosti, ale o snahu o
nekontrolovatelnost. Vyslovili obavy ze snahy státních zástupců o vyčlenění
úřadu z rámce moci výkonné do samostatné složky státní moci, nepodléhající
kontrole vládou. V takovém vývoji by viděli ohrožení demokratického
charakteru státu. Posléze se shodli na tom, že struktura státního
zastupitelství má kopírovat uspořádání soudní soustavy, čili pokud existují
vrchní soudy, neměla by se rušit vrchní státní zastupitelství. Možností zrušení
vrchních soudů se ale vůbec nezabývali. Zřejmě jejich existenci považují za
danost, na které není co měnit. Projevili naprosté nepochopení pro záměr zřídit
speciální státní zastupitelství, o němž soudí, že není potřebné, protože jeho
úkoly v dostatečném rozsahu zvládají současné 6. odbory vrchních státních
zastupitelství. Nicméně vzali na vědomí, že se jedná o celoevropský trend,
jehož výrazem je i vznik Mezinárodní asociace protikorupčních orgánů. Namítali
však, že je mylné tvrzení, že se u nás dosud korupce nedostatečně stíhala,
protože chyběla legislativa a specializovaný úřad.
Nemám
pochybnosti o odborné vyspělosti účastníků Rozmluv a je mi známo, že se jedná o
obecně uznávané autority. Nicméně můj pohled laika, popř. „šalamounský“ náhled
na problematiku státního zastupitelství, je v mnohem odlišný od jejich
názorů. Vytvářel se postupně během dlouhých let činnosti spolku Šalamoun hlavně
na základě zkušeností z projednávání nesčíslných (převážně neúspěšných)
stížností na činnost státních zástupců
(zejména v přípravném řízení trestním) a podnětů (bez výjimky
neúspěšných)k zahájení kárného řízení. S kárným návrhem jsme neuspěli ani
v případě, v němž předsedkyně Nejvyššího soudu ČR JUDr. Iva Brožová
po seznámení se zvukovým záznamem z řízení konstatovala porušení etického
kodexu státního zástupce příslušným žalobcem: pro jeho nadřízené bylo jeho
jednání bezchybné. Vidím jako významnou systémovou vadu v chování státního
zastupitelství jeho zapouzdřenost, projevující se v zaujímání postoje
„obrana hradu“ k rozhodující většině stížností na jednání státních
zástupců, přicházejících od účastníků trestního řízení nebo od veřejnosti.
Takové poměry jsou ale příznivé pro množení případů zneužívání moci státních
zástupců, jistých si zaručenou beztrestností.
Avšak
s některými „hlasy z Hanspaulky“ přece jen souhlasím. Stejně jako
Klausovi hosté odmítám mantru o potřebě prohlubování nezávislosti státních
zástupců. Jsem přesvědčen, že většina politiků, novinářů a zejména aktivistů
různých módních „protikorupčních“ nevládních organizací, kteří s ní
mávají, nemá jasnou představu o jejím obsahu. Státní zástupci nemohou být
nezávislí ve stejném rozsahu jako soudci, protože jsou advokáty státu, jehož
zájmům se musí podřizovat. Mimo to jejich procesní nezávislost je i současnou
právní úpravou dostatečně zabezpečena. Důkazem budiž jejich tvrdé zásahy proti
vysokým představitelům státní moci: např. kauza „Nagygate“ vedla k pádu vlády
Petra Nečase, rozpuštění Poslanecké sněmovny a novým volbám, jež měly za
následek zásadní změnu politických poměrů, takže akce vyvolává až dojem puče.
Vysoce postavených veřejných činitelů, kterým v posledních letech dali
státní zástupci zakusit svou moc, je celá řada.
Dlužno podotknout, že významná část z nich byla soudem zproštěna
obžaloby státního zástupce a mnozí se domohli odškodnění od státu za obtěžování
trestním řízením. Státní zástupci se zjevně neobávají postihu za neoprávněný
útok na vysoce postavenou osobnost, čili se cítí být nezávislými ve svém
rozhodování.
Podle
mého laického názoru v celém „boji o prohloubení nezávislosti státního
zastupitelství“ jde pouze o bezpečné postavení nejvyššího státního zástupce,
dosud odvolatelného vládou bez udání důvodů.
Dalším
důvodem pro volání po větší nezávislosti státních zástupců by mohly být stále intenzivnější požadavky veřejnosti na vyžadování
odpovědnosti státních zástupců za nesprávnosti, jimiž
byla způsobena škoda občanům. Zájem o nezávislost je v této spojitosti
spíše touhou po zárukách beztrestnosti. Ze
strany státních zástupců a jejich ochránců (např. od exprokurátorky Mgr.Marie
Benešové) se současně ozývá názor, že vynucování odpovědnosti za způsobené
škody by změnilo státní zástupce v postrašené figurky, které by se bály
žalovat.
Souhlasím
také s názorem, že další posilování nezávislosti státního zastupitelství
by mohlo vést až k přímému ohrožení demokratické povahy státu. Je to dáno nebezpečností
státního zastupitelství, odpovídající neveřejnosti jeho působení
v předsoudních fázích trestního řízení a v jeho propojení
s ozbrojenými sbory, zejména s Policií ČR. Uzavřenost soustavy před
pohledem zvenčí je zvlášť nepříjemná při řešení stížností na jednání státních
zástupců a policie: ve spojení se zvyklostí vzájemného „krytí zad“ či zaujímání
pozice „obrany hradu“ prakticky znemožňuje usvědčení státních zástupců a
policistů z procesně vadného postupu nebo až z nezákonnosti. Občan je
téměř bezbranný proti nedůvodnému stíhání, ale také nemá spolehlivé nástroje,
jimiž by přiměl policii a státní zastupitelství k stíhání trestného
jednání, jímž mu byla způsobena škoda.
Na
rozdíl od účastníků Rozmluv jsem přesvědčen, že doba je zralá na změnu zákona o
státním zastupitelství, a to proto, že tento úřad velmi často selhává, popř. se
přímo dopouští přehmatů. Soustava proto vyžaduje systémovou reformu, kterou nelze
provést jinak než zákonem.
Zdá
se, že účastníci Rozmluv netušili nic o existenci poslaneckého návrhu zákona,
který deset dní před ministrovým legislativním „outcomingem“ předložila
poslankyně Olga Havlová (Úsvit) Vědět o něm mohli, protože o něm hanlivě
psala Česká
justice.U nezpochybnitelných špičkových odborníků se patrně projevilo to, co
doc.Ing.František Čuba, CSc. přiléhavě nazývá profesní slepotou: v daném
případě laický výtvor nestojí za pozornost.
Odlišnost
„šalamounského“ náhledu na účelnost zavedení třístupňové soustavy od názorů hostů
Rozmluv vychází z odlišnosti hodnocení významu jednotlivých částí
„pracovní náplně“ státního zastupitelství. Klausovi hosté shodně se státními
zástupci vidí ve státním zastupitelství především orgán veřejné žaloby a odtud
vyvozují požadavek na zachování organizační návaznosti státního zastupitelství
na strukturu soudní soustavy. Spolek Šalamoun považuje tuto část působení
státního zastupitelství za méně nebezpečnou, protože v jejím rámci se
státní zástupci dostávají pod kontrolu soudů a veřejnosti, čili nemohou tropit
škody neomezeně. Větší důležitost přikládáme působení státního zastupitelství
v předsoudní fázi trestního řízení, v které má jeho činnost povahu
neveřejného inkvizičního procesu. Objemem právního jednání je tato část
činnosti státního zastupitelství významnější než zastupování veřejné
žaloby před soudem a zahrnuje velmi
důležitou oblast dohledu nad činností ozbrojených sborů, zejména Policie ČR. Intenzita
toku informací mezi státním zastupitelstvím a policií na straně jedné je vyšší
než tok informací mezi státním zastupitelstvím a soudy. V předsoudní fázi
trestního řízení se státní zastupitelství zcela vymyká veřejné kontrole. A
rozhodující část justičních přehmatů a zločinů má původ právě zde.
Dále
považujeme za zásadní systémovou vadu struktury státního zastupitelství její
odlišnost od uspořádání územní samosprávy a Policie ČR. Nevadí nám porušení
organizační návaznosti státního zastupitelství na soudní soustavu, kde
k němu dojde pouze ve vztahu k vrchním soudům. Nepovažujeme za
nezbytné, aby u vrchních soudů, které jsou pouhými soudy druhého stupně,
intervenovali státní zástupci z třetího stupně státního zastupitelství. Proto
nevidíme ani důvod k rušení vrchních soudů v návaznosti na reformu
státního zastupitelství. Existence vrchních soudů není zpomalujícím prvkem
soudní soustavy, protože u nich pouze končí procesy odvolacím řízením, které
stejně musí někde proběhnout, i kdyby byly tyto soudy zrušeny. Vidíme naopak
jako závadu, že v unitárním státě, jehož územní samospráva je postavena na
principu krajského uspořádání, jemuž se přizpůsobila územní organizace Policie
ČR, ve státním zastupitelství a v soudnictví se uplatňuje zemské zřízení.
Hlavním
důvodem „šalamounského“ odmítání čtyřstupňové soustavy státního zastupitelství
je ale porušení zásad teorie řízení. Čím více stupňů má vertikální struktura
soustavy, tím větší jsou ztráty informací v informačním kanále při jejich
pohybu ze shora dolů i zdola nahoru. To je pokyn k úspornosti při výstavbě
vertikálního členění organizační a řídící struktury. Vrchní státní
zastupitelství jsou nadbytečným článkem, jehož nezbytnost nevyplývá
z potřeby zajištění efektivního fungování soustavy, proto mají nárok na
zrušení. Současnou strukturou soustavy je ale hlavně porušena zásada závazného
souladu mezi vymezením úkolů, odpovědnosti, pravomoci a kontrolní funkce vedoucího
pracovníka. Nejvyšší státní zástupce je oficiálně i v očích veřejnosti
odpovědný za chod celé soustavy, ale pravomoc přímého řízení a operativní kontroly
může uplatnit pouze vůči státním zástupcům NSZ a s jistou dávkou
opatrnosti vůči vrchním státním zástupcům, kteří jsou ve skutečnosti
nejsilnějšími postavami v praktickém výkonu působnosti státního
zastupitelství. Vzhledem k zemskému uspořádání soustavy nemůže zajistit
jednotnost výkonu trestního řízení na celém území státu. Vůči základní mase
státních zástupců má pouze pravomoc metodického vedení, jehož respektování
prakticky nemůže vynucovat. Vrchní státní zastupitelství jsou tak „zdí“, která
brání nejvyššímu státnímu zástupci v plném rozsahu uplatnit své vedoucí
postavení, aniž by jejich existence jej současně zbavovala odpovědnosti před
vládou a v očích veřejnosti.
Přechodem
na třístupňovou soustavu ovšem nezaniknou systémové podmínky pro vedení
předsoudních fází trestního řízení jako neveřejného inkvizičního procesu,
vymykajícího se veřejné demokratické kontrole. V tomto směru se v úvahách
dostávám dále než poslanecký návrh zákona o státním zastupitelství, který
počítá pouze s pravomocí ministra udělovat obecné pokyny a korigovat
právní jednání státního zastupitelství prostřednictvím stížnosti pro porušení
zákona. Vzhledem k zamoření zejména vedoucích funkcí v našem státním
zastupitelství bývalými komunistickými prokurátory, vojenskými prokurátory,
soudci a vojenskými soudci a s ohledem na velký počet zřejmě neoprávněných
žalob hlavně hospodářskoprávní povahy, pokračujícího nadužívání vazby a
účelového „ohýbání“ zákonných pravidel věcné a místní příslušnosti se domnívám,
že ministr spravedlnosti by měl mít pravomoc ve výjimečných případech příkazem
nejvyššímu státnímu zástupci nařídit zastavení zjevně nezákonných akcí. Nejvyšší
státní zástupce by měl ovšem mít právo podat proti příkazu ministra odpor
k Nejvyššímu soudu ČR. Mimo to připravovanou změnou trestního řádu by měl
být zvýšen počet kontrolních bodů v předsoudní fázi trestního řízení,
v nichž by se mohli účastníci trestního řízení bránit proti
státnězástupcovské zvůli stížností k soudu, a to jak proti nezákonnosti
trestního řízení proti nim, tak proti nečinnosti při ochraně jejich zájmů, napadených
trestnou činností.
Na
základě monitorování některých významných kauz majetkové a hospodářské trestné
činnosti a korupce a na základě zkušeností většiny evropských států spolek
Šalamoun podporuje zřízení speciálního útvaru pro vyšetřování nejzávažnější
kauz tohoto druhu. Upozorňuji na tomto
místě, že jsme v Evropě ne-li posledním, tedy jedním
z nejposlednějších států, které tento útvar dosud nemají. Dále upozorňuji,
že označení „protikorupční“ je populistická hříčka. Představa, že tyto útvary
řeší např. úplatkářství v řádu několika set korun a nic jiného nedělají,
je mylná. K podpoře zřízení „speciálu“ nás vede poznání, že státní
zástupci jsou „lidé jedné knihy“, kteří se domnívají, že na základě znalosti
trestněprávních předpisů jsou způsobilí rozplést jakýkoli trestní případ i bez
znalosti specifické problematiky daného oboru lidské činnosti. Příkladem jsou
např. trestní procesy, vedené v souvislosti s údajně neoprávněným
vydáním licencí na provoz fotovoltaických elektráren, jejichž protějškem je
správní řízení soudní, v němž správní soud zamítá správní žaloby
nejvyššího státního zástupce v téže věci. Domníváme se, že úzká
specializace malého počtu vybraných státních zástupců povede ke zkvalitnění
vyšetřování těchto trestních kauz. Trváme ovšem na tom, že státní zástupci musí
mít k disposici přiměřený počet konzultantů a analytiků se vzděláním a
praxí v ekonomických profesích.
Z praktického
hlediska je velmi důležité, aby Poslanecká sněmovna přistoupila
k projednávání návrhu nového zákona o
státním zastupitelství s maximální odpovědností, protože jde o
rozhodnutí, které ovlivní stav trestního řízení možná na celá desetiletí. Je
důležité, aby projednání návrhu zákona předcházela a provázela je intenzivní
veřejná debata. Zaměření osmých Promluv na Hanspaulce na problematiku státního
zastupitelství hodnotím proto jako záslužný počin bývalého prezidenta, i když
s velkou částí názorů jejich účastníků nesouhlasím.
Žádné komentáře:
Okomentovat