Příběh
zákona o státním zastupitelství začíná být veselejší. Nejdříve nebyl žádný,
když původní návrh stáhla z Poslanecké sněmovny exministryně Marie
Benešová, pak připravilo ministerstvo další návrh, jenž musel být stažen kvůli
tvrdé kritice na semináři, konaném v Poslanecké sněmovně, a najednou zde
máme návrhy hned dva.
Dne
30. března 2015 oznámil ministr spravedlnosti Robert Pelikán, že práce na
návrhu nového zákona o státním
zastupitelství pokročily natolik, že jej může pustit do meziresortního
připomínkového řízení. Opozdil se sice o rovných deset dní za poslankyní Olgou
Havlovou, která podala poslanecký návrh téhož zákona již 20. března 2015, ale i
tak je to úspěch, protože původní úkol, daný bývalé paní ministryni, jej
zavazoval předložit návrh vládě do 30. dubna 2015. Pokud někdo bude chtít
v tomto vývoji vidět důkaz o vhodnosti
jmenování mladého ministra jako o cestě k zrychlení legislativního
procesu, jevově může mít pravdu. Nemyslím ale, že Roberta Pelikána hnala
malicherná ctižádost překonat rychlostí svou předchůdkyni. Věci jsou hotové
tehdy, kdy uzrají, a jejich zrání se nedá příliš uspěchat.
Poslanecký
návrh je dostupný na internetových stránkách
Poslanecké sněmovny. O přesné podobě ministerského návrhu není zatím mnoho
známo. Z ministrova televizního vystoupení víme, že od semináře
v Poslanecké sněmovně z 14.listopadu 2014, na němž byl tehdejší
ministerský návrh vystaven neúprosné kritice
se zdravý rozum prosadil a ministerstvo přistoupilo na zrušení vrchních
státních zastupitelství. Celkem zbytečně ujistil veřejnost, že ministerstvo
nebude mít přístup do „živých“ kauz, neboť tuto možnost mu nedávala ani
současná právní úprava a neprosazovala ji ani odmítnutá ministerská předloha. Podrobnější informaci uveřejnilo ministerstvo
na svých internetových stránkách, též ČTK
přinesla orientační informaci .
Z dostupných
informací je zřejmé, že ministerský i poslanecký návrh vycházejí ze stejných
zásad jako stažený sněmovní tisk 1054/0 z r. 2013, takže by mezi nimi neměly
být nesmiřitelné rozpory. Veřejnost a hlavně zákonodárci by si měli bedlivě
všimnout toho, jak velký důraz je v kterém návrhu kladen na zkvalitňování
sboru státních zástupců a vynucování odpovědnosti za jejich práci.
Ministr
si ale nemusí dělat starosti. Stát patří parlamentním stranám (aspoň si to
strany myslí) a návrhem, podaným opoziční poslankyní, se nebude nikdo vážně
zabývat. Viděli jsme to, když se v Poslanecké sněmovně bezprostředně po
přijetí zákona o majetkovém vyrovnání státu s církvemi objevila ve
Sněmovně novela zákona, která krátila
finanční náhrady církvím a zabraňovala vyprazdňování ucelených uměleckých
sbírek: protože ji předložila „špinavá véčka“, vládní strany se sjednotily
s opozicí a nepustily ji k projednání. Od té doby politici na
pokračování předstírají zájem o nápravu škodlivých důsledků přijetí zákona.
Totéž
patrně potká poslanecký návrh. Určitě jej někdo opatří mediální nálepkou
zjevného nesmyslu a bude „vymalováno“. Nasvědčuje tomu např. způsob, jakým o
poslaneckém návrhu referuje Robert Malecký
na serveru Česká justice Nestačilo mu zesměšnit jej označením za „lidovou tvořivost“, ale vyzvedl
nesmyslnost návrhu Olgy Havlové, která
prý zřizuje „speciály“ při krajských státních zastupitelstvích. Pokud by
paní poslankyně něco takového navrhovala, byla by to velká nehoráznost. Ale
v návrhu nic takového není: stejně jako v ministerském návrhu počítá
s jedním „speciálem“, podřízeným Nejvyššímu státnímu zastupitelství stejně
jako krajská státní zastupitelství. Ale když něco napíše Česká justice, musí to
být pravda, od ní názor převezmou další média, od nich poslanci a na návrh se
zapomene, i když není vyloučeno, že převzetí některých jeho prvků by sice
nepotěšilo státní zástupce, ale prospělo by občanům.
Žádné komentáře:
Okomentovat