Vždy, když se setkám s výlety Karla Hvížďaly do světa justice,
podivuji se nad bezostyšností psavce, který sice věci nerozumí, ale umně splete
útržky informací, které mu někdo účelově podstrčil, a vypustí do světa matoucí
úvahy. Jeho zvláštnímu zájmu se těší vývoj nového zákona o státním
zastupitelství. (http://www.spoleksalamoun.com/view.php?cisloclanku=2014120401).
Zařadil se mezi bojovníky proti ministerskému záměru zachovat čtyřstupňovou
soustavu státního zastupitelství.
Věc je vážnější než se zdá. Karel Hvížďala není bezvýznamný blogger jako
já, ale obecně uznávaný komentátor, takže čtenáři mají jeho názory za bernou
minci. Ještě horší je ale skutečnost, že mu prostředky k šíření nesmyslů
poskytuje veřejnoprávní medium, které se tím samo stává nástrojem účelového
matení veřejnosti.
Byla zde naděje, že odchodem Heleny Válkové ztratil psavec terč a možná
přenese svou pozornost na jinou problematiku. Chyba lávky! Jeho relace v rádiu
Plus a z nich odvozených článcích pokračují. Článkem „Stane se z ministerstva spravedlnosti divize
Agrofertu?“(http://www.rozhlas.cz/plus/nazory/_zprava/1467673; http://neviditelnypes.lidovky.cz/politika-bude-ministerstvo-spravedlnosti-divizi-agrofertu-plw-/p_politika.aspx?c=A150317_225453_p_politika_wag)
se pustil do nového ministra spravedlnosti
Roberta Pelikána, vyslovil obavy z nežádoucího vlivu hnutí ANO nebo spíš
Andreje Babiše osobně na resort spravedlnosti a jako správný generál
v minulé válce (po prohrané válce je každý frajtr generálem) zkritizoval
dávno stažený ministerský návrh nového zákona o státním zastupitelství. Novou
předlohou se nezabýval, protože není veřejně dostupná. Nelze proto vyloučit, že
jeho filipika je aspoň částečně vedena „mimo mísu“.
V zájmu objektivity pokorně přiznávám, že připouštím možnost, že
hnutí ANO, popř. Andrej Babiš osobně, se bude příležitostně snažit vnucovat
svou vůli ministrovi spravedlnosti, který stejně jako původně Helena Válková při
nástupu do funkce nebyl členem hnutí, ale je jeho mandantem. Andrej Babiš předvedl
své choutky v případě sporu o kandidaturu Jana Sváčka na málo významnou
funkci místopředsedy Vrchního soudu v Praze: kladl tvrdý odpor jmenování
soudce, který uspěl ve výběrovém řízení, těší se důvěře dvou prezidentů ČR a je
držitelem bezpečnostní prověrky nejvyššího stupně. ANO se v této věci
chovalo jako vedoucí strana neblahé paměti a ve výrocích Andreje Babiše zněla
ozvěna postojů Milouše Jakeše. Není ostatně čemu se divit: víceleté členství
v zločinné organizaci určitě muselo do nějaké míry poznamenat jeho myšlení
a chování a posílit tak jeho podnikatelský sklon k autokratickému stylu
řízení.
Není ale třeba tuto epizodu příliš dramatizovat, protože reálná pravomoc
ministra spravedlnosti jako ústavního činitele a ministerstva spravedlnosti
jako nadřízeného úřadu nad složkami resortu spravedlnosti je tak malá, že
příležitostí, kdy by se jeho prostřednictvím mohl uplatnit v oblasti
působnosti moci výkonné vliv jakékoli strany, bude i do budoucna velmi málo.
Nad rozhodováním soudců a státních zástupců má ministr jen nepatrnou moc. Něco jiného je ovšem legislativa, ale vliv
strany v tomto případě bude úměrný jejímu postavení v zákonodárných
sborech nezávisle na tom, kdo právě bude ministrem spravedlnosti.
Přiznávám také, že stejně jako Karel Hvížďala mám odlišnou představu o optimální podobě zákona o státním
zastupitelství než uplatnilo ministerstvo spravedlnosti v předloze, která
byla stažena po listopadovém semináři v Poslanecké sněmovně (http://www.spoleksalamoun.com/view.php?cisloclanku=2014121001).
Ostatně jsem na něm vysvětloval představu spolku Šalamoun, která se nekryje ani
s ministerskou, ani se „státnězástupcovskou“. Paradoxně nejméně
v jednom detailu je v souladu s názory Andreje Babiše, který
nechce mít neodvolatelného nejvyššího státního zástupce s desetiletým
mandátem.
Jinak si ale myslím, že je předčasné zpochybňovat Roberta Pelikána proto,
že přišel z ministerstva financí, kterému šéfuje Andrej Babiš. Nový ministr je stejně jako před ním Helena
Válková politikou nepolíbený, až dosud byla jeho kariéra čistě profesionální:
prošel advokacií, na ministerstvu financí působil jako právník a konečně jako
první náměstek ministryně spravedlnosti byl nejvyšším úředníkem ministerstva.
Zatím nevíme, zda skutečně bude muset čelit politickým tlakům a nejsou
k disposici žádné zkušenosti, na jejichž základě by se dala předjímat míra
jeho způsobilosti odborníka jim vzdorovat. V tomto ohledu by bylo
zavádějící soudit podle jeho odporu k jmenování Jana Sváčka, který měl
kořeny v jeho zkušenostech advokáta. Z různých poznatků o jeho
chování a osobním životě bych spíše očekával, že se bude snažit zůstat svůj i
za cenu nějakého „nepohodlí“.
Karlu Hvížďalovi ovšem jde v článku hlavně o zneškodnění beztak již
staženého ministerského návrhu zákona o státním zastupitelství. Jeho cílem je
zřejmá snaha o vytvoření předpolí pro odpor proti příštímu ministerskému
návrhu, pokud by obsahoval prvky, jež by se nelíbily lobby státních zástupců.
„Střelivo“ pro výše zmíněný pamflet má zřejmě původ právě u ní a jeho
diletantské zpracování má stejný výsledek jako pečení dortu pejskem a kočičkou.
Nemá smysl rozebírat článek větu za větou, nicméně několik jednotlivostí
stojí za zdůraznění. Svou „učenost“ psavec například dokládá odkazem na řešení
postavení generálního prokurátora ve Velké Británii. Nebere ovšem v úvahu,
že celý systém státní správy včetně pravidel činnosti orgánů činných
v trestním řízení se v Anglii historicky vyvíjel odlišně od
kontinentální Evropy. Navíc tam platí anglosaské právo, které se značně liší od
kontinentálního, v prazákladech postaveného na napoleonském kodexu. Karel
Hvížďala ostatně nemusel pro podporu svých názorů jít až za kanál La Manche. Vždyť
také postavení slovenského ministra spravedlnosti vůči generálnímu
prokurátorovi je velmi slabé. Ten se zodpovídá Národní radě, jež navrhuje jeho
jmenování prezidentovi republiky. Nemění
to nic na skutečnosti, že až na nepatrné výjimky je v kontinentální Evropě
prokuratura, popř. státní zastupitelství, součástí moci výkonné a generální
prokurátor či nejvyšší státní zástupce je podřízen ministrovi spravedlnosti.
Odchylky se uplatňují spíše v mantinelech, jež zákon vymezuje pro
zasahování ministra do chodu úřadu. Po novelizaci francouzského trestního řádu
z 25.července 2013 jsou značně omezeny pravomoci ministra i ve Francii,
která je kolébkou prokuratury, kde měl dříve ministr pravomoc dávat pokyny i
k jednotlivým závažným případům. Karel Hvížďala zapomněl čtenářům
vysvětlit, proč bychom měli jít nějakou „specificky českou“ cestou, odlišnou od
většiny okolního světa. Máme snad nižší kriminalitu, vyšší objasněnost trestných činů a méně lidí za
mřížemi než např. sousední Rakousko, takže si můžeme dovolit tvrdit, že naše
cesta je správná, zatímco naši sousedé jsou břídilové ? A je naše soustava
státního zastupitelství, naplněná více než 1.200 státními zástupci,
efektivnější než rakouská, v které působí necelých 350 státních zástupců?
V této
souvislosti je zábavné jeho tvrzení, že „problémy s novým zákonem trvají již od
listopadu, kdy bývalá ministryně Válková seznamovala ve sněmovně přítomné se
svým návrhem“. Ve skutečnosti se vlečou od druhého mandátu ministra
spravedlnosti Jiřího Pospíšila, kdy se Petr Nečas zdráhal připustit jeho
projednání ve vládě. Prosadil jej až Pavel Blažek, za jehož působení prošel až
do prvního čtení v Poslanecké sněmovně. Pak padla vláda a exprokurátorka
Marie Benešová v roli ministryně spravedlnosti v Rusnokově přechodné
vládě jej vzala zpět. Až po nástupu Heleny Válkové došlo k obnovení snahy
o jeho dopracování a schválení Parlamentem.
Podle Karla Hvížďaly potíže Heleny Válkové na
semináři v Poslaneké sněmovně souvisely s jejím záměrem převzít „rakouský
model“, „který je centralizovaný a staví státní zástupe do role státních
úředníků“. Netuším, kde autor vzal tuto informaci. Takový záměr Helena Válková
nevyhlásila a ani nemohla, protože do unitárního státu nelze přenést model
řízení, „ušitý“ na podmínky spolkové země. „Rakouský model“ je více
decentralizovaný než centralizovaný. Je sice pravda, že v čele soustavy
nestojí nejvyšší státní zástupce, ale přímo ministr spravedlnosti, ovšem každá
spolková země má svého vrchního státního zástupce, na němž leží hlavní část
pravomoci a odpovědnosti za výkon služby v zemi. Celostátní působnost má
pouze „protikorupční speciál“, ale ten je podřízen vrchnímu státnímu
zastupitelství ve Vídni a ministrovi spravedlnosti předkládá pouze výroční
zprávu. Rakouské a německé právo nahlíží na státní zástupce jako na státní
úředníky se specifickou povahou práce. Nijak je to neznevažuje. „Státní úředník“
zní jako sprosté slovo pouze některým našim státním zástupcům a Karlu
Hvížďalovi. Postavení státních zástupců v Rakousku je důstojné, což je
dáno i tím, že musí kvalifikací vyhovovat stejným nárokům jako soudci a pokud
možno mají mít za sebou i praxi ve funkci soudce. Ostatně asi dvě třetiny
státních zástupců přešly do soustavy státního zastupitelství z justice po
1.1.2008, kdy Rakousko zrušilo institut vyšetřujícího soudce.
Obávám
se, že Karel Hvížďala ani „pohřbívaný“
ministerský návrh zákona nečetl. Jeho výtvor působí dojmem, že se pokusil dát
literární tvar tendenčně zpracovanému podkladu. Výsledek je žalostný. Vyskytují
se zde věty, které nedávají smysl. Příkladem je výrok, že by se státní
zastupitelství mělo zbavit podřízenosti a „to by šlo jedině tím, že by se
státní zastupitelství vyjmula z přímého vlivu moci výkonné a patřila by
pod justici“. Bylo by jistě zajímavé, kdyby Karel Hvížďala vysvětlil, co chtěl
touto nesmyslnou větou říci. Stejně tak jeho tvrzení, že trestní politika je
pouze věcí legislativy, je v zásadním rozporu s praxí všech vlád
světa.
Opakovaně brojí proti domnělým
nepřístojnostem, o kterých ve staženém ministerském návrhu zákona není
ani zmínka. Lichá je např. jeho obava, že by ministr dosadil do funkcí náměstků
nejvyššího státního zástupce své lidi, protože stejně jako v platné právní
úpravě bez návrhu nejvyššího státního zástupce nemůže náměstka jmenovat. Dále se autor
domnívá, že si někteří advokáti přejí, aby měl ministr právo trestat žalobce a naznačuje,
že by takovou pravomoc ani neměl mít. Varuje v této souvislosti před
ztrátou odvahy státních zástupců, vystavených jejím účinkům. Vůbec ho nenapadá myšlenka,
že pochybivší státní zástupci by měli přispět
státu násobkem své mzdy na odškodnění následků jejich nesprávného úředního
postupu. Navíc zřejmě netuší, že kárnou pravomoc ministra vůči soudcům a
státním zástupcům upravuje již řadu let speciální zákon, který jej vybavuje
pravomocí nejvyššího kárného žalobce v resortu.
Ale ministr sám netrestá, pouze může provinilce poslat kárnou žalobou před
kárný soud. Dodejme, že pravomoc ministra-kárného žalobce se po celou dobu
platnosti současného zákona téměř nevyužívala a pochybuji, že se to v budoucnu
změní. Hlavně se této agendy Hvížďalou kritizovaný zákon vůbec netýká.
Jediné,
v čem má Karel Hvížďala pravdu, je tvrzení, k němuž dospěl smělým
obloukem od nadpisu článku: rozhodující bitva je teprve před námi. Nemůže tomu
být jinak, protože ministerský návrh zákona dosud nebyl předložen k diskusi
a na základě zkušeností z předchozího vývoje se dá předpokládat, že v legislativním procesu
může dojít k bouřlivým sporům.
Žádné komentáře:
Okomentovat