Alenu
Vitáskovou někteří zaměstnanci (zejména ti dnes již bývalí), část lidí
z fotovoltackého byznysu a určití politici již od jejího jmenování
předsedkyní Energetického regulačního úřadu v listopadu r.2011 vnímají
jako „drzou holku“ která
se vetřela někam, kde není vůbec vítaná. Někteří z nich se pak za její
vlády dostali do potíží, ale jiní jí naopak ztěžují život a práci, co jim síly
stačí.
Známá
je historie jejího trestního stíhání kvůli domněnce, že z náklonnosti
k „slováckému miliardáři“ Zdenku Zemkovi nezabránila své podřízené
Michaele Schneidrové v zastavení řízení, jehož výsledkem mohlo být
odebrání licencí pro dvě jeho fotovoltaické elektrárny. Sdělení
obvinění se dočkala 13.března 2013. Dne 4. června 2014 obě dámy poprvé usedly
na lavici obžalovaných u Krajského soudu v Brně spolu s osmi
spoluobžalovanými, jejichž věc se té jejich přímo netýká. Řízení se díky projednávání
jejich kauzy vleče a dámám nezbývá než průtahy sdílet s nimi a trpět neproduktivní
narůstání nákladů na obhajobu. V červnu r.2015 došlo k odročení kvůli
nehodě zapisovatelky a pokračování má proběhnout až v polovině října. Není
jisté, zda tím monstrproces skončí. Odhad vícenákladů na obhajobu obou
obžalovaných, vyvolaných sloučením dvou kauz do jedné, se pohybuje ve
statisících.
Mezitím
bylo zahájeno vyšetřování proti úředníkům Energetického regulačního úřadu, kteří odebrali rodině
Zemků pochybné licence z 31.prosince 2010 a okamžitě je nahradili novými. Žalobce
je podezírá z pokračování výše zmíněné trestné činnosti Aleny Vitáskové a
Michaely Schneidrové. Toto se sice osobně Aleny Vitáskové netýká, ale jako
šéfku úřadu ji to samozřejmě značně rozčiluje.
Mimo
rámec trestního řízení se připravovala
novela energetického zákona,
která mimo jiné nahrazuje funkci předsedy Energetického regulačního úřadu
pětičlennou radou.Co se nepodařilo dosáhnout trestním stíháním, dokáže zákon:
jinak neodvolatelné „drzé holce“ se zkrátí funkční období.
Posléze
díky snaživosti zaměstnance ČEZu Tomáše Prokeše protikorupční policie zahájila
proti ní úkony trestního řízení pro podezření, že jmenováním bývalé nejvyšší
státní zástupkyně Renaty Vesecké místopředsedkyní ERÚ se dopustila přečinů porušení povinnosti
při správě cizího majetku a zneužití pravomoci. V jeho rámci proběhla dne 27. května 2015 v úřadovnách
ERÚ v Jihlavě, Praze a Ostravě na základě příkazu okresního soudu
v Jihlavě prohlídka
prostor s nasazením desítek policistů, při které policie zabavovala téměř
vše, co jí pod ruku přišlo, třeba i zdravotní posudek Renaty Vesecké. Akce
proběhla souběžně s klíčovou poradou šéfů všech významných účastníků
energetického trhu, kterou narušila.
Vzhledem
k významu postavení Aleny Vitáskové není bez významu skutečnost, že jí
policejní zásah přivodil šok, z kterého se dodnes úplně nevzpamatovala. Jeho
příznivý vliv na její výkon ve funkci zřejmě nelze očekávat.
„Drzá
holka“ nyní vyrazila do protiofenzivy. Na tiskové konferenci dne 3.srpna 2015
vysvětlila houfu novinářů, že policejním zásahem byl narušen chod Energetického
regulačního úřadu a jeho nezávislost, což mohlo mít nepříznivé důsledky pro
regulaci energetického trhu. Došlo tím k ohrožení energetické bezpečnosti
státu, následně jeho obecné bezpečnosti, a tím i k ohrožení bezpečnosti
Evropské unie. Energetický regulační úřad se proto rozhodl postavit proti
policejní a státnězástupcovské svévoli podáním ústavní stížnosti proti usnesení
jihlavského soudu o povolení prohlídky prostor Energetického regulačního úřadu.
Slovo
pak předala autorovi textu ústavní stížnosti, advokátovi doc. Zdenku Koudelkovi,
který jako stěžovatele uvedl Energetický regulační úřad, jednající za stát jako
právnickou osobu. Teprve v písemné tiskové zprávě, rozdávané po
konferenci, se dočteme, že ústavní stížnost směřuje příkazu Okresního soudu
v Jihlavě k provedení prohlídky prostor ERÚ a podala ji také
předsedkyně úřadu Alena Vitásková. Takto následně informovaly sdělovací
prostředky veřejnost. Aby ale bylo jasno: byla podána jen jedna společná
ústavní stížnost, v které je jako stěžovatel na prvém místě uveden stát,
zastoupený Energetickým regulačním úřadem, na druhém Alena Vitásková.
Výklad
obsahu ústavní stížnosti byl tvrdou kritikou postupu orgánů činných
v trestním řízení a v podstatě souzní s výtkami, jež jsem
uveřejnil 30. května 2015 v článku
„Stále dál ve stylu Nagygate“ Dodává navíc dříve neznámé podrobnosti, např.
informaci o zabavení lékařského vyjádření ke způsobilosti Renaty Vesecké
k výkonu funkce, které policie k objasnění domnělé trestné činnosti Aleny
Vitáskové nepotřebovala a ani neměla právo ji získat.
Zdeněk
Koudelka napadl postup orgánů činných v trestním řízení především výtkou
nedůvodnosti a porušení principu omezení základních práv a svobod. Liché je
podle něj odůvodnění razzie neochotou
ERÚ vydat policii jmenovací dekret Renaty Vesecké. Žádala o něj jiná policejní
složka před zahájením úkonů trestního řízení.
ERÚ vydání apriorně neodmítl, pouze žádal o odůvodnění požadavku, protože jde o
dokument, jehož údaje požívají zákonnou ochranu a nelze jej tedy vydat komukoli
a kdykoli. Mimo to policie překročila rámec povolené prohlídky tím, že se
snažila dostat také k údajům z mobilních telefonů a počítačů, na
jejichž vydání měla mít speciální souhlas. Celý zásah byl ostatně nadbytečný,
protože jmenovací dekret není pro vyšetřování nezbytný: ERÚ zprávu o jmenování
Renaty Vesecké místopředsedkyní před několika měsíci zveřejnil, čili skutek
nepopírá. Tím spíše je neospravedlnitelné nasazení několika desítek policistů
kvůli jeho vyzvednutí.
Při
ústním vystoupení Zdeněk Koudelka opakovaně vyjádřil názor, že jmenování Renaty
Vesecké místopředsedkyní ERÚ není trestným činem. Zpochybnil i místní
příslušnost jihlavského soudu a státního zastupitelství. ERÚ má sice úředně
sídlo v Jihlavě, ale k jmenování došlo v Praze, v obvodu
působnosti Obvodního soudu pro Prahu 7. Podle něj tedy došlo k porušení
principu zákonného soudce. Upozornil na nebezpečnost praxe státního
zastupitelství, které v poslední době vykládá ustanovení o místní
příslušnosti tak, aby mohlo kauzy řešit tam, kde se mu to z nějakých
důvodů hodí.
Dále
vytkl orgánům činným v trestním řízení porušení práva na rovné zacházení,
zákazu diskriminace a zákazu provokace státem. Těžištěm jeho argumentace bylo
srovnání domnělého porušení zákona v případě jmenování Andreje Babiše
ministrem v situaci, kdy nemohl předložit negativní lustrační osvědčení, a
ve věci jmenování Renaty Vesecké místopředsedkyní ERÚ, která domněle nenaplňuje
požadavek zákona na dostatečnou praxi v energetice: co nevadilo u Andreje
Babiše, by nemělo vadit u Renaty Vesecké a opačně.
Posléze
upozornil na neoprávněnost některých úkonů policie při provedení prohlídky. Jde
o zabavování listin, jež nemohou sloužit jako důkaz při objasňování domnělé
trestné činnosti Aleny Vitáskové, které popřípadě sama policie ERÚ zaslala.
Skutečně pobuřující je výše zmíněná informace, že se policie zmocnila
lékařského posudku způsobilosti Renaty Vesecké k výkonu funkce
místopředsedkyně ERÚ.
Námitky,
jež Zdeněk Koudelka uvedl, jsou jako celek nesmírně závažné a odhalují
skandální ráz policejního zásahu. Pokud hodnotím podání ústavní stížnosti
Energetického regulačního úřadu a její představení na hojně navštívené tiskové
konferenci jako nástroj k alarmování nadřízených „pachatelů“
nepřístojnosti z ovlivnění veřejného
mínění, známkuji jej výbornou. Výklad, který podal Zdeněk Koudelka, byl vskutku
přesvědčivý a jeho obsah se díky sdělovacím prostředkům dostal až do poslední
vísky.
Přesto
tato ústavní stížnost může vyvolat mezi právníky debaty a pochybnosti.
Především je otázka, zda jsou správné úvahy Zdeňka Koudelky o aktivní legitimací
Energetického regulačního úřadu k podání ústavní stížnosti.
Ústavní
soud obvykle ústavní stížnosti organizačních složek státu odmítá, protože Listina
základních práv a svobod je určena výlučně k ochraně občanů. Orgány
veřejné moci nejsou základními právy a svobodami nadány, takže se jejich ochrany ústavní stížností ani
nemohou dovolávat. Zdeněk Koudelka se odvolává na analogii s dvěma
výjimečnými judikáty Ústavního soudu. Jde
o to, zda jsou dostatečně přiléhavé pro daný případ. Jako laik soudím, že
Ústavní soud by měl přistoupit na jeho úvahu, že v této kauze Energetický
regulační úřad nevystupuje jako nositel státní moci, ale pouze jako
představitel státu-právnické osoby, hájící jeho
oprávněné nároky. To ho v daném případě legitimuje.
Mám
však pochybnost o přípustnosti ústavní stížnosti subjektu, který není
účastníkem napadeného trestního řízení. Okresní soud totiž rozhodoval
v rámci trestního řízení proti Aleně Vitáskové jako fyzické osobě, nikoli
proti ERÚ. Okolnost, že účinky patrně protiprávního soudního rozhodnutí dopadly
na ERÚ, na věci nic nemění.
Ústavní
soud by mohl ústavní stížnosti odporovat i odkazem na skutečnost, že při
nejmenším podstatná část úkonů, napadaných Zdeňkem Koudelkou jako protiprávní,
byla „posvěcena“ soudním povolením k jejich provedení. Z ústního
výkladu na tiskové konferenci ani z tiskové zprávy nevyplývá dojem, že by
se pan advokát důkladně vypořádal s protiústavností výchozího soudního
rozhodnutí.
Odmítnutí
ústavní stížnosti pro nedostatek aktivní
legitimace ERÚ nelze úplně vyloučit.
Touto
vadou netrpí postavení Aleny Vitáskové, která je účastnicí trestního řízení
v postavení podezřelé a postup soudu, státního zastupitelství a policie
vnímá jako útok na svá základní práva dle Listiny. O její aktivní legitimaci
nemůže být pochyb.
Okresní
soud v Jihlavě vydal pravomocné rozhodnutí k její škodě, proti němuž nelze
podat opravný prostředek. Ústavní stížnost je tedy přípustná a mohla by mít
naději na úspěch, pokud by byla dobře
podána.
Ve
vztahu k její osobě je ale argumentace ústavní stížnosti chudá. Vlastně se
jí týká pouze námitka porušení práva na rovné zacházení, spočívající na
srovnání údajného porušení zákona v případě jmenování Andreje Babiše
ministrem a Renaty Vesecké místopředsedkyni ERÚ. Všechny ostatní výtky, uvedené
v ústavní stížnosti, se týkají nepřiměřeného postupu policie proti ERÚ.
V jejím
případě došlo k protiústavnímu zásahu již samotným nařízením prohlídky
prostor v situaci, kdy policie vedla trestní řízení proti ní kvůli
jednání, jež nenese obligatorní znaky trestného činu, a pro povolení prohlídky
nebyly naplněny podmínky naléhavosti a neopakovatelnosti úkonu.
Samozřejmě,
námitky Zdenka Koudelky jsou platné a na jejich závažnosti se nic nemění. Ve
vztahu ke kritice vad soudního
rozhodnutí mají podpůrný charakter.
Pro
tuto chvíli jediným hmatatelným výsledkem podání ústavní stížnosti
pravděpodobně bude přerušení přezkumného řízení k podnětu ke stížnosti pro
porušení ministra, který byl podán začátkem června r.2015. Mimořádné opravné
prostředky mají svou hierarchii: jakmile je podáno dovolání nebo ústavní
stížnost, přezkumné řízení k podnětu ke stížnosti ministra pro porušení
zákona se přeruší.
Nicméně
ústavní stížnost již byla podána. Nyní nezbývá než trpělivě čekat na rozhodnutí
Ústavního soudu, který na sebe často nechává čekat hodně dlouho. Doufám, že
dříve než Ústavní soud za mnoho měsíců, za rok nebo i déle dospěje
k rozhodnutí, najde se někdo rozumný, kdo méně okázalými prostředky
zastaví trestní řízení pro jeho zjevnou nesmyslnost.
Žádné komentáře:
Okomentovat