Trestní řízení se v kulturně vyspělých zemích řídí pravidly, jež do
značné míry omezují možnosti skandalizování slušných lidí na základě neurčitého
podezření. Určující je presumpce neviny: s občanem se má nakládat jako
s nevinným, dokud jej pravomocně neodsoudí soud. Z toho vyplývá
mravní imperativ šetrného zacházení s obviněnými, neslučitelného s veřejným
ostouzením. Souvisí s tím i zásada neveřejnosti předsoudních fází
trestního řízení, která vylučuje pitvání neprověřených informací
z trestního řízení v médiích, ať již ke škodě (častěji) nebo ve
prospěch obviněného. Platí také zásada, že nástroje trestního práva jsou ultima ratio – poslední prostředek –
k jehož použití se přikročí, když už nic jiného nezbývá.
Ve Švejkolandu se stále více uplatňují opačná pravidla, a to
v takovém rozsahu, že kriminalizace jednání ve veřejného prostoru začíná
být viditelnější než v posledních letech před pádem totality.
Policie a státní zástupci si troufají s pouhou znalostí trestního zákona a
trestního řádu přisuzovat ráz trestného jednání složitým, odborně náročným správním
úkonům i nejvýše postavených veřejných činitelů a vrcholových manažerů
podnikatelských subjektů. Jejich kroky často provází mediální kampaně,
vytvářející co nejodpudivější obraz obviněných v očích veřejnosti. Do nich
se s velkou vervou a bezostyšností zapojují státní zástupci: špína metaná
na obviněného má posílit argumentaci obžaloby. I když se obviněný nakonec dočká
zproštění obžaloby, pro veřejnost zůstává darebákem jednou provždy.
Emancipace orgánů činných v trestním řízení dosáhla takového stupně, že dokázaly beztrestně
„sestřelit“ nezávislého policejního prezidenta Petra Lessyho, smést vládu Petra
Nečase a navodit tím změnu politických poměrů v zemi, či obtěžovat do nekonečna se vlekoucím trestním stíháním bývalou ministryni obrany
Vlastu Parkanovou. Řada pronásledovaných vysokých státních činitelů se
prodlužuje. V poslední době přibyla předsedkyně Energetického regulačního úřadu
Alena Vitásková, nově stíhaná kvůli posílení vedení úřadu jmenováním bývalé
nejvyšší státní zástupkyně Renaty Vesecké místopředsedkyní úřadu. Další
zájmovou osobou pro protikorupční policii se stal ministr spravedlnosti Robert
Pelikán, proti němuž údajně již zahájila
trestní řízení kvůli uzavření nevýhodné smlouvy
se společností Corpus Solutions.
Málokdo pochybuje o tom, že orgány činné v trestním řízení
opakovaným pronásledováním Aleny Vitáskové vědomě či nevědomě plní čísi zadání
na její vypuzení z úřadu. Zda je tažení proti Robertu Pelikánovi jen
náhodné nebo také účelové, se zatím nedá odhadnout. Je ale zřejmé, že ve
srovnání s kriminalizací předsedkyně ERÚ je zákeřnější: zatímco poslední útok
na ni vyvolal identifikovatelný zaměstnanec ČEZu, podnět k řízení proti
ministru spravedlnosti se vede na základě anonymního udání. Pravidlo
z mého dětství, podle něhož „anonym patří do koše“, už neplatí.
Pozornost zaslouží i mediální doprovod trestního řízení proti Robertu
Pelikánovi. Ve srovnání s bývalou ministryní Helenou Válkovou, kterou
zejména Babišovy noviny nemilosrdně pronásledovaly od jejího jmenování až do
konce, jejího nástupce nechávala média celkem v klidu. Samozřejmě čelil
kritice zejména ze strany odborné veřejnosti za různé prvky své činnosti. Jeho
odpůrci například kritizovali podobu, v jaké pustil do připomínkového
řízení zákon o státním zastupitelství, jeho postoj k zřízení soudcovské
samosprávy či přerušení rekodifikace trestního řádu, a další. Jeho počínání
v legislativní oblasti přehledně zkritizoval bývalý první náměstek
ministra spravedlnosti Vladimír Král,
dnes soudce Vrchního soudu v Praze, obecně považovaný za autoritu
v oboru.
Kritické hlasy ale zaznívaly převážně na úrovni
internetových serverů, mezi nimiž roli prvních houslí hrála Česká justice, ale
nepřenášely se do „velkých“ novin, rozhlasu a televize. Stojí za zmínku, že
právě Česká justice jako první přinesla již 30. července 2015 zprávu o policejním
prověřování smlouvy
mezi ministerstvem a společností Corpus Solutions. Tehdy ale zpráva nezaujala. Nicméně
jiskra přeskočila do dnešního Práva
a odtud do dalších médií, takže se zrodila senzace, která patřila
k hlavním zprávám dne. Došlo tedy k překvapivému zásadnímu zvratu
v chování médií k Robertu Pelikánovi, k jeho skandalizaci.
Zprávy
o skutkové podstatě Pelikánova „zločinu“ jsou rozporné a pro veřejnost
neověřitelné. Stojí za zmínku, že již v hlavním večerním zpravodajství
České televize uvedla hlasatelka podstatně nižší výši domnělé škody, než se
uvádělo v původních zprávách. Zveřejněné údaje mě vedou k pochybnosti o důvodnosti zahájeného
trestního řízení, a to jak kvůli rozporům v meritorních údajích, tak kvůli
absenci subjektivní stránky (úmyslu škodit nebo naopak poskytnout neoprávněné
zvýhodnění), bez jejíhož naplnění se ani případně chybné rozhodnutí nestává
trestným činem.
Právě
proto je ale znepokojující, že již v raném stadiu prověřování, tedy na
samém počátku neveřejné fáze řízení, unikly informace do médií. Zdroj úniku asi
nikdo vážně hledat nebude, k potrestání viníků nedojde. Médiím nelze zazlívat,
že pracují s informacemi, které jim někdo dodal, neboť takové je jejich poslání, ale policisté měli držet
jazyk za zuby.
O
výsledku vyšetřování mohu mít pochybnosti, může být skutečně jakýkoli. Jisté
ale je, že medializací případu došlo k znejistění postavení ministra. Nevíme, zda se v dalším vývoji Robert
Pelikán očistí z podezření či zda se nakonec dostane před soud, ale
s jistotou můžeme předjímat oslabení řízení ministerstva v důsledku odvádění ministrových
sil neproduktivním směrem. Po Energetickém regulačním úřadu je Ministerstvo
spravedlnosti v poslední době dalším ústředním úřadem, jehož výkonnost
může být oslabena v důsledku aktivit orgánů činných v trestním
řízení. Znova kladu poněkud nadsazenou otázku, zda je podvracení ústředních
orgánů státní moci posláním orgánů činných v trestním řízení.
Na základě řady zkušeností si dovoluji tvrdit,
že kdykoli v minulosti stál kterýkoli z ministrů spravedlnosti před výzvou k zákroku
proti nepřístojnostem státních zástupců, vždy se řídil zásadou „dvakrát měř,
jednou řež“ a obvykle raději „neřezal“, i když k tomu byl důvod. Orgány
činné v trestním řízení v posledních letech tímto pravidlem pohrdají.
Ne vždy je jejich bezohlednost k veřejnému prospěchu. Za předčasnou
medializaci zkoumání smlouvy s Corpus Solutions, umožněnou jejich
profesním pochybením, pochvalu nezasluhují
Žádné komentáře:
Okomentovat