Advent je vnímán jako čas klidu, rozjímání a těšení se na věci příští. Nepravosti v justici ale běží dál advent-neadvent, a justičnímu potížistovi se ochrany před nežádoucími vzruchy nedostává.
Shodou okolností právě v této době jsem svědkem a zčásti i bezbranným účastníkem nepříjemných událostí, bez nichž bych se rád obešel. Běžně se setkávám s potížemi obviněných při obraně proti zášti původců jejich pronásledování a proti zlé vůli, podjatosti a neumětelství úřadů, které je pronásledují. Setkávám se s důkazy o nerovnosti obviněných a jejich pronásledovatelů. Pokusí-li se obvinění po zproštění obžaloby o odvetu proti těm, kdo jejich trápení zavinili, velmi často narazí na odpor úřadů, od nichž očekávali podporu. Setkávám se s důkazy o nerovnosti občanů a justice. Občan, který propase některou ze zákonem stanovených lhůt, ztrácí bez náhrady svá práva a může skončit jen kvůli tomu za mřížemi, bez ohledu, zda je skutečně vinen. Soudce, který nezvládá své úkoly v zákonech stanovených procesních lhůtách a působí tím škody obviněným, nemůže být hnán k odpovědnosti, protože lhůty jsou nevymahatelné a v případě protestů postižených jej nadřízený zaštítí. Stejně tak soudce, který nedbalostí nebo úmyslně vyvolá průtahy řízení v trvání několika měsíců, neponese odpovědnost. Chrání ho samoobslužný svépomocný systém kárného řízení. Ministerstvo spravedlnosti jeho slabiny nenapravuje, protože samo je spolehlivým ochráncem hříšníků.
Je téměř zbytečné podávat podněty ke kárnému stíhání hříšníků. Nadřízení, kteří mají pravomoc kárných žalobců, téměř vždy zaštítí své podřízené a popřou, že by se něčeho nemravného dopustili. Trochu je chápu: potkávat denně na chodbě kárně obviněného, může být pro kárného žalobce nepříjemné. Ale postižený nepořídí lépe u ministra spravedlnosti, který je univerzálním kárným žalobcem s osobní výsadní pravomocí a k hříšníkovi má daleko. Není především vůbec jisté, že k němu úředníci kárný podnět pustí. A když už jej dostane, musí přemýšlet, zda si může dovolit poslat hříšníka před kárný soud, neboť musí počítat s odporem stavovských organizací, novinářů a politiků a také bere ohledy na svou příští volitelnost a prospěch své partaje.
Při rozjímání nad vzpomínkami docházím
také k nemilému poznání, že se podstatně zhoršilo postavení občanských
iniciativ, přičemž nejhůře ze všech po sobě jdoucích špatných vlád (dobré vlády
neexistují) si vede Fialova vláda. Dnes se zdá neuvěřitelné, že po nástupu Pavla
Zemana do funkce nejvyššího státního zástupce byl spolek Šalamoun přijímán jako
plnohodnotný účastník debat o reformě státního zastupitelství, o kterou usiloval Pavel Zeman s podporou Lenky
Bradáčové a dalších příznivců. Když jsem v těchto dnech procházel
místnostmi Poslanecké sněmovny, přemýšlel jsem, zda jsem v nich kdysi
skutečně přednášel o připravované novele zákona o státním zastupitelství na
seminářích, na které přijížděli i státní
zástupci zdaleka, či zda se mi to jen zdálo. Myslím ale, že se nemýlím
tvrzením, že do eklepu Poslanecké
sněmovny se zásluhou jisté poslankyně
strany Úsvit dostaly návrhy zákonů, které vznikly na půdě spolku Šalamoun, jejichž
projednání ovšem vládní strany nikdy nepřipustily. Pochopitelně: kdyby vznikla
Generální inspekce justice s pravomocemi blízkými GIBS a veřejným žalobcem
kvůli justičním prohřeškům by se stal generální prokurátor při Nejvyšším soudu,
leckterým soudcům a státním zástupcům by se začalo vést špatně.
Spolek Chamurappi z.s. vznikl za vlády Andreje Babiše a naše
komunikace s orgány resortu spravedlnosti byla od počátku intenzivní. S nástupem
vlády Petra Fialy ale vše zhaslo. Současně
ale ani opozice se nezajímá o naše poznatky, jež by v některých případech
mohla použít ke kritice vlády. Přitom nezpochybnitelná odbornice, poslankyně prof.
Helena Válková se jako osamělá bojovnice marně snaží bez jakékoli podpory čelit
nejhorším úletům vládních legislativců. Za těchto okolností si někdy skoro připadám jako hlava ilegální organizace.
Přes výše uvedené příznivé vzpomínky
na poměry za vlády Andreje Babiše, s politováním konstatuji, že na jejím konci
došlo k zásadnímu zhoršení postavení občanských iniciativ legislativním
zásahem do řízení o podmíněné propuštění z výkonu trestu dosluhující
ministryní Marií Benešovou. Její úprava trestního řádu byla zásadní: žádosti o
podmíněné propuštění se od 1.1.2022 podávají přes ředitele věznice, kteří jsou
zodpovědní za to, že na soudy nepůjdou
předčasně podané žádosti a zřejmé nesmysly. Proti tomu bych nereptal. Ale ze
zákona vypadlo ustanovení, podle něhož zájmové organizace občanů měly právo
podávat vlastní návrhy na podmíněné propuštění a nebyly omezeny žádnou lhůtou. Netuším,
proč toto právo legislativcům vadilo. Z praktického hlediska postavení navrhovatele
podmíněného propuštění bylo jednoznačnější
než postavení ručitele a z procesního hlediska bylo důstojnější.
Odsouzení, jejichž propuštění jsme navrhli, jsou všichni dosud na svobodě. Zůstalo
nám právo podávat nabídky převzetí společenské záruky za završení polepšení
žadatelů po jejich propuštění. Ale podatelé nabídky nejsou uvedeni mezi
osobami, oprávněnými podat stížnost proti usnesení soudu 1. stupně. Vede to k nejednotnému
přístupu stížnostních soudů k podaným stížnostem.
Končící rok 2024 se od předchozích
let liší sníženou „viditelností“ činnosti spolku. Zúčastnili jsme se jen
jednoho řízení o podmíněné propuštění, zahájeného již v r. 2023, které
letos neskončí. Čili k třinácti odsouzeným, kterým jsme od listopadu
r.2017 pomohli na svobodu, další nepřibyl. Ale zejména jsme nemonitorovali
žádnou velkou, veřejností sledovanou kauzu. Stáhli jsme se „do podzemí“ jako
zmocněnci poškozených v řízení proti původcům jejich utrpení. Řízení jsou
neveřejná, takže o nich nelze psát.
Když se tedy v rámci adventního ohlédnutí zamyslím nad r. 2024, nezbývá mi než
si pomyslet „dobře už bylo“ a naděje na lepší příští je nejasná. Již jsem kdysi
přemýšlel nad ukončením činnosti a tyto myšlenky se mi nyní často vrací. Potíží
je neúnosně mnoho, radosti téměř žádné.
Obecně se ale domnívám, že činnost takových organizací, jako jsou spolky Šalamoun a Chamurappi, je společensky prospěšná. Překonáváme informační propast mezi účastníky trestního řízení a „věrchuškou“, donášíme k ní poznatky, které profesionální aparáty skrývají, upozorňujeme na prohřešky, na jejichž obnažení by si nikdo jiný netroufl, a to vše téměř zdarma ve srovnání s neziskovkami, přisátými na státní rozpočet.
==========================================================================V knihkupectvích jsou ještě zbytky prvního knižního vydání mé knihy Škůdci v taláru. Na webu https://www.bezvydavatele.cz/book.php?Id=1573 jsem uveřejnil druhý díl. Ten již ale vyšel i v „papírové“ formě a je dostupný v knihkupectvích.
Upozorňuji na zajímavé
filozoficko-právnické články na webu spolku Chamurappi www.chamurappi.eu v
sekci Texty JUDr. Oldřicha Heina. Zvláště upozorňuji na příručku Přehled
antické filozofie. Autor je mimořádně vzdělaný právník s praxí prokurátora,
státního zástupce, bankovního právníka.
Žádné komentáře:
Okomentovat