Ministr Pavel Blažek má zvláštní smůlu. V době jeho dřívějšího mandátu se podařilo dovést do konečné podoby návrh nového zákona o státním zastupitelství, vypracovaný v součinnosti legislativců Nejvyššího státního zastupitelství a ministerstva. Ideovými „rodiči“ zákona byli tehdejší nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman a pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová. Návrh přinášel do podoby státního zastupitelství revoluční změny. V Poslanecké sněmovně narazil na tak silný odpor, že jej Pavel Blažek nakonec stáhl.
Za současného mandátu připravuje k předložení do Poslanecké sněmovny novelu zákona o státním zastupitelství, která má do zásadnosti dřívějšího návrhu velmi daleko, ale opět naráží na mohutný odpor.
Kritika novely dobře zapadá do linie ideologického blouznění, jež provází polistopadový vývoj resortu spravedlnosti. Na rozdíl od Slovenské republiky, která si ponechala prokuraturu s jasně vymezenými vztahy nadřízenosti-podřízenosti a odpovědnosti, Česká republika ji zrušila a ustavila státní zastupitelství, jehož struktura řízení je proti prokuratuře rozvolněná: nejvyšší státní zástupce je nadřízeným jen zaměstnancům svého úřadu a dvěma vrchním státním zástupcům. Podobně to jde směrem dolů. Předpoklady pro pružné operativní řízení a adresnost odpovědnosti jsou proti prokuratuře mnohem slabší.
Součástí odchodu od poměrů, jež panovaly v resortu spravedlnosti protiprávního režimu, bylo ukončení nadvlády vedoucí politické strany a politického vlivu na rozhodování soudců a státních zástupců. S vaničkou se ale vylilo i dítě: zrodila se myšlenka nezávislosti justice a státního zastupitelství, kterou mnozí chápou až jako právo beztrestně škodit občanům. Příkladem byly veřejné projevy přesvědčení nejvyšší státní zástupkyně, bývalé prokurátorky Marie Benešové, že ministr spravedlnosti není nadřízeným nejvyššího státního zástupce. Ve skutečnosti jeho postavení hlavy státní správy státního zastupitelství a související pravomoci jsou nezpochybnitelné. Územní struktura justice a státního zastupitelství zachovala zemské členění státu, takže důsledná jednota výkonu spravedlnosti až do detailů na celém území státu není možná. Funkční období předsedů soudů a vedoucích státních zástupců bylo neomezené. Díky bezzubému provedení očisty justice a státního zastupitelství od pohrobků normalizace někteří z nich zůstali velmi dlouho na místech, jež zaujali na počátku polistopadového vývoje, někteří výjimeční jedinci se drží dodnes.
V justici již došlo k zavedení pevného funkčního období předsedů a místopředsedů soudů, ale omezení funkčního období vedoucích státních zástupců má přinést až současná novela. Sama myšlenka již uzrála ve veřejném mínění a hlavách státních zástupců natolik, že neohrožuje přijetí novely.
Vynořil se však nebezpečný bod sporu: způsob jmenování a odvolávání nejvyššího státního zástupce. Podle vládního návrhu má zůstat v platnosti dosavadní úprava: nejvyššího státního zástupce jmenuje a odvolává vláda bez udání důvodů na návrh ministra spravedlnosti. Tento způsob dosud nečinil potíže. Pouze výše zmíněná bývalá prokurátorka Marie Benešová přijala své odvolání se zjevnou nevolí. Někteří nejvyšší státní zástupci odešli sami, když pochopili, že nazrál jejich čas. Kdo takovou funkci přijímá, musí si být vědom rizika odvolání. Nejde přece o doživotní dobře placenou prebendu.
Proti zachování dosavadního stavu brojí někteří politici a státní zástupci včetně nejvyššího státního zástupce Igora Stříže, někdejšího vojenského prokurátora. Namítají oslabení postavení nejvyššího státního zástupce již tím, že bude mít časově omezené funkční období. Dožadují se, aby odvolání nejvyššího státního zástupce bylo možné pouze v kárném řízení u kárného senátu Nejvyššího správního soudu za jasně stanovených podmínek.
Pasují tak kárný senát do postavení kontrolního
orgánu, nadřazeného vládě. Přípustnost takové degradace vlády nelze přijmout, protože
ji nelze odůvodnit ani lpěním na středověkém bludu o rovnosti tří sloupů státní
moci.
Domnívám se, že oslabení postavení
vlády, která odpovídá za trestní politiku státu, zavedením nadřazenosti kárného
senátu nad ni, není na místě. Obhájci nápadu by se měli podívat, jak řeší postavení generálního prokurátora nebo
nejvyššího státního zástupce státy s konsolidovanými právními poměry. Některé tuto funkci vůbec
nezřizují a podřizují státní zastupitelství přímo ministrovi spravedlnosti. Je
to například Rakousko, které se od nás příliš velikostně neliší, zato nemá přeplněné
věznice. Rakouský zákon o státním zastupitelství je podstatně stručnější než
náš, protože státní zástupci mají postavení úředníků a část náležitostí jejich
funkce řeší zákon o státní službě. Podobné je postavení státních zástupců
Spolkové republiky Německo. Nejvyššího státního zástupce SRN neodvolává vláda,
ale přímo spolkový ministr spravedlnosti, a to „na hodinu“ a bez udání důvodů.
„Specifická česká cesta“, po které chtějí
vést Českou republiku odpůrci Blažkovy koncepce, by ve skutečnosti vedla k oslabení
vlády, jež je odpovědná za trestní politiku státu. Státní zastupitelství je
nástrojem vlády pro výkon trestní politiky a nejvyšší státní zástupce odpovídá
vládě za jeho činnost. Dlužno dodat, že může být nástrojem velmi nebezpečným. Vláda
nemůže jinak dovnitř státního zastupitelství zasahovat, je proto nutné, aby
nejvyššího státního zástupce držela pevně ve svých rukou. Pokud to nedokáže,
může splakat nad výdělkem, což dokazuje puč z 13. června 2013 stejně jako
zrušení usnesení o zastavení trestního stíhání předsedy vlády Andreje Babiše. Nikdo
jiný než vláda nesmí posuzovat, jak jí nejvyšší státní zástupce slouží.
Ostatně kárný senát Nejvyššího správního soudu velmi často čelí
kritice pro bezzubost svého rozhodování. Členové senátu jsou příslušníky různých
profesí a není jisté, že všichni by rozuměli problematice státního
zastupitelství na takové úrovni, aby jim příslušelo přirozené právo kontrolovat
rozhodnutí vlády. Samo kárné řízení v současném pojetí trpí vadou neodvolatelnosti
rozhodnutí, tedy neexistence opravných prostředků. Svěřit tomuto útvaru do
rukou rozhodování o sporu mezi vládou a nejvyšším státním zástupcem by bylo neodpovědné.
Představme si situaci, že by tento sbor
soudců sporné kvalifikanosti zrušil odvolání nejvyššího státního zástupce a
donutil tak vládu, aby nadále používala služby úředníka, jenž se z jejího hlediska
neosvědčil. Mohlo by to vést k resignaci uraženého předsedy vlády a
rozkolísání politické situace ve státě.
Obecně funkce vedoucího manažera by
měla být jen tak dlouhá, aby její nositel v ní nezůstával déle, než
přestane být nositelem nových impulzů do činnosti řízené organizace. Názorným
příkladem může být bývalý nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman. Když nastoupil,
vnesl do státního zastupitelství čerstvý vítr a usiloval o revoluční změny.
Narazil na nepochopení politiků, časem se zápasem s nimi vyčerpal a pak už
nechával běžet vývoj státního zastupitelství samospádem. Jeho odchodem stát
neutrpěl škodu.
Ale jistě tato otázka není příliš
důležitá. Pokud bude mít vláda právo odvolat nejvyššího státního zástupce dle
své úvahy, odvolá ho, jakmile zjistí, že už je službou unaven a nic nového
nepřináší. Výkonnost a schopnost překonávat překážky je individuální, takže zkrácení
funkčního období pod deset let by ovšem mohlo vládu připravit o možnost plně
využít kapacitu zdatného jedince. Z tohoto hlediska soudím, že není úplně
nezbytné znemožnit zdatnému nejvyššímu státnímu zástupci opakování mandátu.
Líbil by se mi kompromis, jenž by vládě umožnil zdatnému nejvyššímu státnímu
zástupci povolit po vypršení sedmi let prodloužení funkčního období až o polovinu,
a to buď na jeho žádost, nebo na návrh ministra spravedlnosti.
Podotýkám, že absurdnost tomuto sporu
dodává skutečnost, že v některých státech
má státní zastupitelství či prokuratura postavení ministerstva s funkčním obdobím
shodným s vládou. Na okraj dodávám, že nevím o žádném případu vyčlenění
státního zastupitelství nebo prokuratury ze struktur moci výkonné a jeho
podřízení přímo pánubohu.
Hlavně varuji před pokusy o prosazení „specifické české cesty“ politiky, kteří o poměrech v českém státním zastupitelství vědí málo a o zkušenosti konzolidovaných evropských států se nezajímají.
==========================================================================
Již vyšla „papírová“ verze mé knihy ŠKŮDCI V TALÁRU,
dosud dostupné pouze v digitální podobě. Knihu jsem zasvětil památce dobrého
člověka JUDr. Pavla Kučery. Předmluvu napsala Alena Vitásková. Její obsah je
trestí zkušeností a poznatků, postupně získávaných téměř 20 let v půtkách s
orgány činnými v trestním řízení, které nekorektním vedením řízení poškozují
obviněné. Zvlášť zajímavé „škůdce“ uvádím s plnými jmény, jejich oběti až na
výjimky pouze s iniciálami. Kniha je dostupná v knihkupectvích nebo přímo u
vydavatele OLYMPIA na adrese sklad@iolympia.cz nebo info@iolympia.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat