Pokud
se někdo uvelebil před televizní obrazovkou v poledne 15.ledna 2017
v blahém očekávání, že v proslulém pořadu Václava Moravce se stane
svědkem bojového utkání rozkohoutěných kohoutků- bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka
a současného Roberta Pelikána, dočkal se zklamání. Naopak, vládla zde pohoda
jako u babičky na Starém Bělidle, jako by účinkující netušili, že povinné
napětí mezi vládní stranou a opozicí vyžaduje, aby před blížícími se volbami šli jeden druhému
pořádně po krku. O duel v žádném případě nešlo, ač jej Václav Moravec
divákům slíbil.
Páni
ministři nepadli hned do první pasti, kterou jim zkušený manipulátor nastražil:
nenechali se strhnout k tvrdému odsouzení prezidenta republiky za pábení o
teroristovi z Maghrebu, jehož jméno nesmí být vysloveno, který se dle
jakési šifry má potloukat po české kotlině. Robert Pelikán si v této věci
doslova umyl ruce, odvolávaje se na neznalost zpravodajské problematiky a Pavel
Blažek rovnou naznačil, že pan prezident svým výrokem možná sledoval nějaký
tajuplný cíl a dovolil si to mimo jiné proto, poněvadž podobných přešlapů má za
sebou více a ze zkušenosti ví, že mu jsou předem odpuštěny. Nicméně si
neodpustil s jistou dávkou zlomyslnosti připomenout svému protějšku, že za
výroky prezidenta republiky odpovídá vláda.
Dovolím
si k tomu na tomto místě osobní poznámku: pokud snad pan prezident pojal ušlechtilý záměr vyvést veřejnost
z domnění, že české zpravodajské služby jsou slepé jako koťata, a výrok si dovolil s vědomím, že ničemu
neuškodí, protože ve skutečnosti ve zmiňovaných tajemných šifrách nevyčetl nic
o pomyslném teroristovi a nebylo tedy koho varovat, měl počítat s tím, že
politici a novináři jeho sofistikovanou hru nepochopí. Neměl by nyní pociťoval
hořkost nad odsudky jeho vystoupení. Budiž mu útěchou starodávné přísloví „pro dobrotu na žebrotu“.
Moderátor
nenadchl své hosty ani druhým pokusem o znevážení prezidenta, spočívajícím v
rozvíjení myšlenky, že vyvolávání atmosféry strachu je možná součástí jeho
volební strategie. Robert Pelikán v jeho
jednání spíše vidí rutinu prognostika, který dával přednost chmurným
předpovědím: když vyšly, mohl se pochlubit úspěchem, ale v opačném případě
byli jeho nezdaru všichni rádi a s úlevou mu jej odpustili. K tomu
Pavel Blažek dodal poněkud uštěpačně, že spíše než vyvolání strachu
z bezpečnostní situace se prezidentovi daří navodit strach z Hradu
(rozuměj: co zase provede).
Z mírumilovné
shody se páni ministři nenechali vyvést v celém pořadu. Zejména Robert
Pelikán se celkově projevil jako odpůrce jakéhokoli zanášení prvků násilí do
veřejného života. Pavel Blažek na něj
zaútočil pouze v rámci debaty o reorganizaci kriminální policie
vyjádřením, že za ni odpovídá celá vláda jako kolektivní orgán. Měla možnost ji
zakázat usnesením, pokud měla podezření, že něco není v pořádku. Jestliže
tak neučinila, ulomila hrot i námitkám hnutí ANO, které v případě
důsledného odporu k reorganizaci mělo z vlády odejít. Pokud
v této souvislosti předjímal obsah závěrů parlamentní vyšetřovací komise,
jejímž je předsedou, jeho vyjádření bylo uklidňující: žádné senzace nelze
očekávat, co se stalo, již nelze odestát. Nebudou padat hlavy, komise nepodá
žádná trestní oznámení a Robert Šlachta dobrovolným opuštěním policejního sboru
znemožnil prokázání domněnky, že cílem reorganizace bylo jeho odstranění. Na
vyhodnocení vlivu, jaký měl vznik Národní centrály proti organizovanému zločinu
na efektivitu policejní práce je příliš brzy, takže komise se zaplaťpánbůh hodnocení
vyhne.
Páni
ministři se shodli také v názoru, že nápad ministra Milana Chovance na ústavní
zakotvení práva na držení osobní zbraně je podivný, nehodící se do
středoevropské kultury, značně vzdálené od poměrů Divokého Západu. Pokud by ministr
vnitra svůj záměr prosadil, byli bychom v Evropě osamělou výjimkou. Jeho
přijetí by bylo předstižným „ošvejkováním“ směrnice Evropské unie, která má omezit
držení zbraní občany. Dosud se ale o ní pouze mluví a není známo, jak nakonec
bude vypadat a zda ji vůbec Evropský parlament přijme. Oba shodně soudí, že
k prosazení navrhované ústavní změny nedojde.
Stejně
tak si notovali ve vyjádření k návrhu ministra Lubomíra Zaorálka na
přenesení pravomoci rozhodovat o vydání cizinců do zahraničí z ministra
spravedlnosti na ministra zahraničí. Robert Pelikán to odbyl výrokem, že není
třeba měnit to, co funguje, ostatně ministr spravedlnosti vždy rozhoduje po
konzultacích s ministerstvem zahraničí. Pavel Blažek jej podpořil a v této
souvislosti se pochlubil správností svého rozhodnutí o vydání Alexeje
Torubarova do Ruska, které ve své době vyvolalo velký rozruch. Neměl prý žádný
důvod nedůvěřovat orgánům Ruské federace. Upozornil, že vydaný nebyl
v Rusku zavražděn, jak předvídali odpůrci jeho vydání, ale po delším
pobytu v české vazební věznici v Rusku byl již za měsíc po vydání
propuštěn z vazby a nyní žije v Maďarsku. Určitě se najde někdo, kdo Pavla
Blažka za tyto výroky zařadí mezi zaprodance Kremlu.
Na
tomto místě přispěchal se svou troškou do mlýna Václav Moravec, který se blýskl
vševědoucí poznámkou o nesouladu názorů mezi ministrem spravedlnosti Pavlem
Němcem a ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou ve věci předání trestního stíhání
„katarského prince“ Hamada ben Abdullaha
Thani al Thani do Kataru. Bylo to ale opačně: Pavel Němec vyšel vstříc
doporučení ministerstva zahraničí, které ve vyhovění katarské žádosti vidělo prostředek
k urovnání cesty k uzavření smlouvy o mezinárodní právní spolupráci
s malým, leč bohatým a vlivným Katarem, a záruku reciproční vstřícnosti
katarských úřadů, pokud by se v jejich zemi dostal do střetu se zákonem
český občan.
Když
se shodli téměř ve všem, bylo by podivné, kdyby se pánové rozešli v názoru
na vhodnost podání stížnosti pro porušení zákona v neprospěch Davida Ratha
& spol. proti rozhodnutí Vrchního soudu v Praze zrušit rozsudek
Krajského soudu v Praze kvůli dokazování s použitím odposlechů, jež byly
nařízeny nezákonně. Ministr Robert Pelikán setrvává na úmyslu stížnost podat a
Pavel Blažek říká, že by rozhodl stejně. Oba ovšem vědí, že v případě
vyhovění stížnosti Nejvyšším soudem ČR rozsudek Vrchního soudu v Praze
bude nadále platit, takže odposlechy jako důkaz se do hry nevrátí. Pavel Blažek upozornil, že rozhodnutí Vrchního
soudu v Praze nesměřuje proti státním zástupcům, ale proti soudcům, kteří
při posuzování návrhů na povolení odposlechů nevěnují zkoumání udaných důvodů
patřičnou péči a rozhodují příliš benevolentně. Je příznačné pro profesní deformaci
myšlení obou ministrů, že ani jednoho z nich v této souvislosti
nenapadlo, že by bylo na místě přijmout nějaká opatření proti opakování
lehkovážného přístupu soudců k povolování odposlechů (nebo i domovních
prohlídek a uvalení vazby), či dokonce že by se zamysleli nad možností sankcí
proti soudcům, kteří svou neodpovědností přivedli Vrchní soud v Praze
k osudovému rozhodnutí. Bylo by to přitom na místě, protože lehkovážný
přístup soudců k návrhům státních zástupců na povolení odposlechů,
domovních prohlídek či uvalení vazby, je nesmírně rozšířeným nešvarem, škodícím
stranám řízení.
V podstatě
jsme se od pánů ministrů nic světoborného nedověděli. Nicméně jejich vystoupení
je příkladem kultivovaného chování politiků, kteří v politickém spektru
stojí proti sobě. V tomto ohledu zaslouží následování.
Žádné komentáře:
Okomentovat