Resignace městské státní zástupkyně v
Praze Jany Hercegové a dvou z jejích tří náměstkyň, následovaná resignací dvou
vedoucích oddělení úřadu, má poměrně silný mediální ohlas. Svérázná dáma
vysvětlila své rozhodnutí svrchovaně ušlechtilými důvody: vykonává funkci již
devět let a považuje za správné odchodem umožnit personální obměnu, která má
předejít stagnaci úřadu. Novináři ale jejímu vysvětlení vesměs nevěří.Hledají
jiná vysvětlení, (pro ni až hrozivě nepříznivá) a její odchod zjevně vítají. S
jediným projevem nevole nad jejím odchodem vystoupil na lobbistickém serveru
Česká justice kamarád Petr Dimun, kterého s odcházející šéfkou pražských
žalobců spojuje nechuť k zamýšlené reformě státního zastupitelství. Oba shodně
brojí proti návrhu nového zákona o státním zastupitelství, jenž přinese vedle zrušení
vrchních státních zastupitelství a zřízení „protikorupčního speciálu“ také
generální obměnu personálního obsazení funkcí vedoucích státních zástupců (což
je jedna z nepřiznaných příčin odporu proti přijetí zákona).
Na věci je zajímavé, že novináři
uváděné hříchy Jany Hercegové nemají povahu objevení Ameriky. O některých se mluví
již několik let, pouze jich časem přibylo Spekuluje se o tom, že resignovala na
nátlak „shora“, konkrétně padlo jméno Pavla Zemana. Ani to by nebylo úplným
překvapením, protože pan nejvyšší státní zástupce v poměrně nedávné minulosti
projevil schopnost chovat se až brutálně při tlaku na resignaci bývalé
olomoucké vrchní státní zástupkyně Mileny Hojovcové. Jistě by uměl Janě
Herecegové s dostatečným důrazem vysvětlit, že svoboda je správně pochopená
nutnost, jen kdyby chtěl. Dokonce by nešlo o první zásah, jenž by mohl být pro
Janu Hercegovou signálem k moudrému vyklizení pozic: již Stanislav Mečl po
převzetí funkce vrchního státního zástupce v Praze poslal na Městské státní
zastupitelství v Praze hloubkovou kontrolu, kterou se Jana Hercegová cítila
natolik ohrožena, že šla hledat ochranu do Ústavně právního výboru Poslanecké
sněmovny. Své postavení tehdy hájila s tvrdostí, která se současnou pokorou
nejde dohromady, a také je uhájila. Mečlova akce nakonec vyšuměla do ztracena.
Jana Hercegová projevy jeho podezíravosti ustála, on sám byl krátce po návratu
na Nejvyšší státní zastupitelství bez udání důvodů odvolán Pavlem Zemanem z
funkce náměstka a přešel do advokacie.
V souvislosti s podivným vyšetřováním
podezření na korupci a tunelování při realizaci projektů Opencard a tunelu
Blanka vyslovila v r.2014 pochybnosti o přiměřenosti jejího postupu bývalá
ministryně spravedlnosti Helena Válková. Pavel Zeman ji při veřejném jednání
velmi drsně odbyl výzvou, aby tedy podala kárnou žalobu, má-li pro ni důkazy.
On sám podle jeho prohlášení žádné informace tohoto druhu tehdy neměl.
O většině současných výhrad, jež
novináři zmiňují, se mluvilo již před lety .
Nabízí se otázka, co tedy způsobilo náhlé prozření Pavla Zemana (je-li pravdivá
novinářská informace o jeho tlaku na Janu Hercegovou), který zřejmě v hodnocení
úrovně práce Jany Hercegové najednou otočil o 180°.
Jana Hercegová má samozřejmě pravdu,
že příliš dlouhé setrvání vedoucího pracovníka v čele organizace nutně vede k
její stagnaci a sebeuspokojivému návyku na vlastní nedostatky. Vedoucích
státních zástupců, kteří by při troše sebekritičnosti neměli čekat až na nátlak
shora a měli by uvažovat stejně jako ona, je
v soustavě více, a někteří se drží na svých místech ještě déle. Ale
neuvažují tímto způsobem a pouze tiše doufají, že kostlivci z jejich skříní
nevypadnou před jejich odchodem do důchodu. A škodí a škodí…
Případ Jany Hercegové tak má obecný
přesah do obrazu státního zastupitelství jako
soustavy. Neexistuje zde funkční systém pravidelné obměny vedoucích
kádrů. Odvolávání těch, kteří již svému útvaru nic nového nepřinesou, či mu
dokonce škodí, je nesmírně obtížné. Jedinou schůdnou cestou je kárné řízení,
ale ani to nefunguje. Kárnými žalobci jsou vedoucí státní zástupci, kteří mají
ruce svázány kolegiálními vztahy, takže žaloby podávají velmi zřídka. A když už
podají kárnou žalobu, s největší
pravděpodobností s ní neuspějí u milosrdného kárného soudu. Takže raději
nežalují, aby se neztrapnili, a ukazují na ministra, že jako nejvyšší kárný žalobce by měl svou horlivostí napravit
důsledky jejich nedostatečnosti. Ovšem ministři spravedlnosti od neblahých
zkušeností Jiřího Pospíšila se správními soudy funkci kárných žalobců hrubě
zanedbávají. Pokud se nevymlouvají na obavy, že by se na ně snesla sprška
projevů nespokojenosti s jejich údajným
zásahem do nezávislosti státních zástupců, odmítají obrátit se na kárný soud z
obav, že by neúspěchem kárné žaloby utrpěl jejich prestiž. Vzniká začarovaný
kruh, který vede k tomu, že skutečně velké nepřístojnosti státních zástupců se většinou
nedají řešit jinak než přinucením k resignaci. .Škody, jež vznikají v důsledku
opožděné výměny vedoucích státních zástupců, jsou značné, ale daňovým
poplatníkům nezbývá, než je zaplatit.
Ve vztahu k stížnostem, přicházejícím
zvenčí, se kární žalobci okamžitě mění v „obránce hradu“: „civilistům“ se
skrytě nepřiznává právo, aby se bránili proti libovůli.
Zhoubnost popsaného stavu
prohlubuje přesvědčení velké části
státních zástupců o jejich neomylnosti a právu na beztrestnost omylu, popřípadě
i svévole či jiného profesního selhání.
Jistý pokrok by přineslo přijetí
návrhu nového zákona o státním zastupitelství
v jeho současné podobě, který zajišťuje pravidelnou obměnu na místech vedoucích
státních zástupců spojenou s výběrovým řízením, a zavádí pravidelné
hodnocení pracovních výsledků. Systém
kárného řízení a odvolávání vedoucích státních zástupců přejímá ze současného
zákona, čili zachovává jeho „neškodnost“.
Zásadnější změny v chování státního
zastupitelství by přineslo převzetí celého systému personálního řízení z
alternativního návrhu zákona o státním zastupitelství, zveřejněného na
internetových stránkách spolku Šalamoun
. Ani to by ale dle mého názoru nestačilo: pokrok v dodržování pravidel etiky činnosti
státního zástupce, služební kázně a zákonnosti jednání by přineslo až svěření
dohledu nad státním zastupitelstvím speciální mimoresortní službě, obdobné
Generální inspekci bezpečnostních sborů, a navazujícímu úřadu veřejného žalobce.
Žádné komentáře:
Okomentovat