Občas se stává, že obvinění či poškození a jejich zázemí se cítí poškozeni svévolným chováním soudců či státních zástupců. Podávají proti nim různé stížnosti. Obvykle se ale dovědí, že okruh činů, na které si lze stěžovat, je velice úzký a právě v případě jejich bolesti se stížností nedá zjednat náprava. Postižení časem objeví institut kárného řízení. Zjistí, že každý předseda soudu nebo vedoucí státního zastupitelství, ministr spravedlnosti a někteří další státní činitelé mají kárnou pravomoc, tedy právo poslat provinilce před kárný soud. Pouštějí se pak cestou podávání podnětů ke kárnému řízení.
Justiční funkcionáři odmítají řešit jako stížnost nebo kárný podnět jakýkoli poklesek, který dle jejich domnění lze napravit nebo dokonce byl napraven opravným prostředkem, tedy nikoli delikventem, ale jinou institucí. Podle téže logiky by neměl být trestně stíhán lupič, jemuž policie odebrala lup a vrátila jej oloupenému.
V poměru k počtu podnětů ke kárnému řízení je počet skutečně podaných kárných žalob zanedbatelný a odsouzených kárně obžalovaných ještě méně. Projevuje se v tom rozdílnost představ postižených na straně jedné a kárných žalobců a soudců na straně druhé, jaký je správný vzorec chování vykonavatelů spravedlnosti v dané situaci. Číst o něčem ve spisu nebo v novinách a totéž přímo prožívat „na místě činu“ je podstatný rozdíl.
Například vedoucí státní zástupce při
hodnocení obsahu podnětu zvažuje, zda napadené jednání je v souladu s obecnými
právy státního zástupce. Postižený účastník řízení hodnotí jednání především s přihlédnutím
k újmě na jeho právech, kterou státní zástupce způsobil. Zvlášť bolí
zásah, o němž státní zástupce mohl vědět, a asi skutečně věděl, že jím svého
nedosáhne, čili pouze jím předvedl váhu svého ega. Stát v tomto směru hraje se stěžovateli
přesilovou hru, neboť vyhodnocení důvodnosti stížností a kárných návrhů je
v jeho rukou a postižení nemají proti tomu účinné prostředky k obraně.
Přísloví o „kaprech, kteří si nevypustí svůj rybník“ je na tento stav
přiléhavé.
Obtížnost dosažení postihu za kárné
provinění je dána již vymezením pojmu v zákonech. Podle § 87 zákona o
soudech a soudcích je „ kárným proviněním soudce zaviněné porušení povinností
soudce, jakož i zaviněné chování nebo jednání, jímž soudce narušuje důstojnost
soudcovské funkce nebo ohrožuje důvěru v nezávislé,
nestranné, odborné a spravedlivé rozhodování soudů“. Podle § 28 zákona o státním
zastupitelství je „kárným proviněním zaviněné porušení povinností státního
zástupce, zaviněné chování nebo jednání státního zástupce, jímž ohrožuje důvěru
v činnost státního zastupitelství nebo v odbornost jeho postupu anebo snižuje
vážnost a důstojnost funkce státního zástupce“.
Obě ustanovení jsou neurčitá. Podle nich
lze za kárné provinění považovat cokoli nebo také nic. Uvedu příklad soudce,
jehož hanebný rozsudek tvrdě odmítl odvolací soud a uložil mu nové projednání
věci s přihlédnutím k uloženým závazným pokynům. Při odůvodnění
nového rozsudku horlil proti postupu nadřízeného soudu a uvedl, že vydává
rozhodnutí proti svému přesvědčení jen proto, že mu to přikázal nadřízený soud.
Vztah odvolacího a nalézacího soudu je dán zákonem a rebelující soudce jej
zpochybňuje. Jedná přímo proti právnímu řádu. Dle mého laického názoru
v očích laické veřejnosti podrývá důvěru v nezávislé, nestranné, odborné a
spravedlivé rozhodování soudů. Ale podle jistého kárného žalobce soudcovo
vystoupení není kárným proviněním. Je to prý pouze jeho nezávislé rozhodnutí,
do něhož kárný žalobce nesmí zasáhnout. Dodávám, že usnesení odvolacího soudu,
jež mám konkrétně na mysli, proti němuž se pan soudce vymezil, je tak
zdrcující, že mě překvapuje, že se dobrovolně nevzdal taláru.
Aby nepřišli státní zástupci zkrátka,
uvádím příklad státního zástupce, který se postavil proti zahájení vyšetřování
brutálního trestného činu a podařilo se mu je odsunout o půl roku. Nebo jiný jeho kolega se odvolal proti
zprošťujícímu rozsudku soudu s vědomím, že nemůže s odvoláním uspět,
neboť se odvolává proti právním názorům odvolacího soudu, jenž o jeho podání
rozhodne. Nedosáhl ničeho jiného než prodloužení o několik měsíců čekání na
spravedlnost nespravedlivě stíhaných v dlouholetém procesu. Délka procesu
a zprošťující rozsudek na jeho konci jsou vizitkou úrovně jeho práce. Posláním
státního zastupitelství je stíhání trestných činů. Státní zástupce, který
bránil zahájení vyšetřování, postupoval přímo proti své zákonem stanovené
povinnosti. Svévolné prodloužení procesu bylo škodlivým zásahem do životů
nespravedlivě stíhaných. Podle mého laického názoru jednání obou zmíněných
státních zástupců lze podřadit definici kárného provinění. Kární žalobci si to
ale nemyslí.
Vágní definice kárného provinění
vyhovuje soudcům i státním zástupcům, protože činí vymáhání odpovědnosti za
poškozování práv účastníků řízení velmi obtížným a naopak je chrání před hněvem
poškozených občanů. Takové vymezení kárného provinění není ale jediné možné.
Například španělský zákon o prokuratuře obsahuje konkrétizovaný popis kárného
provinění s roztříděním poklesků dle závažnosti.
Na rozdíl od trestního řízení kárné
řízení nemá přípravný předstupeň. Prověřování důvodnosti kárného podnětu
provádí sám kárný žalobce nebo jím pověřený kolega. Zvláště u malých soudů a
útvarů státního zastupitelství je pro kárného žalobce velmi nepříjemné potkávat
denně na chodbě provinilce, jehož by měl napadnout. To má samozřejmě vliv na ochotu vyhovět podnětu stěžovatele.
Není-li zbytí, zpozdí podání kárné žaloby
o jeden den…
Zejména se ale kární žalobci snaží svou úlohu pokud možno neplnit,
přesouvat ji na jiné osoby. Kárné řízení upravuje zákon č. 7/2002 Sb. o řízení
ve věcech soudců a státních zástupců, v němž je popsána soustava kárných
žalobců a vymezeno jejich postavení. O možnosti přenášení
rozhodovací pravomoci kárného žalobce na jiné
osoby v něm není ani slovo. Je to další případ svázání pravomoci
s osobou justičního činitele, jaký známe např. z vymezení pravomoci
prezidenta republiky rozhodovat o milosti, pravomoci ministra spravedlnosti
podat stížnost pro porušení zákona nebo nejvyššího státního zástupce podat
dovolání proti rozsudku odvolacího soudu. Bývalá předsedkyně Nejvyššího soudu
ČR potrestala kdysi místopředsedkyni jistého okresního soudu za udělení důtky
podřízenému soudci, protože neoprávněně provedla úkon v pravomoci kárného
žalobce. Nejvyšší soud ČR odmítl projednat dovolání, podepsané prvním náměstkem
nejvyššího státního zástupce. Přenášení pravomoci kárného žalobce na jiné osoby
nelze tolerovat, protože je oslabením důležitosti kárného řízení. Přesto
k němu stále dochází i tam, kde by se to nedalo čekat. Např. můj podnět na
zahájení kárného řízení se soudkyní
Vrchního soudu v Olomouci Martinu Kouřilovou nevyřídil oslovený
kárný žalobce Petr Angyalossy, ale místopředseda soudu Petr Šuk. Nešvar se ze
setrvačnosti udržuje např. u Krajského soudu Brno a přežil i výměnu předsedy
soudu.
Někteří vedoucí státní zástupci
využívají k obraně proti předkladatelům kárných návrhů ustanovení, podle
něhož se podání neposuzuje podle označení předkladatelem, ale podle obsahu.
Návrh na zahájení kárného řízení se vyhodnotí jako prostý podnět k vykonání
dohledu, a pak už to dále jde jako po másle: státní zástupce jednal zcela
správně. Ale i kární žalobci, kteří se k své pravomoci hlásí a podání
vyhodnotí jako návrh na zahájení kárného řízení, nejsou v praxi o mnoho
vstřícnější k obětem svévole.
Říká se, že ryba smrdí od hlavy. Na
poměry v kárném řízení to je velmi přiléhavé, neboť ministerstvo
spravedlnosti, jež nese politickou odpovědnost za poměry v justici a
státním zastupitelství, se ze všech zúčastněných institucí chová nejhůř, a to
bez ohledu na to, kdo tomuto úřadu právě vládne. Ministři přicházejí a
odcházejí, jejich „životnost“ je krátká, ale úředníci zůstávají a domnívají se,
že v podstatě k plnění úkolů ministerstva ani ministra nepotřebují. O
kárných podnětech rozhodují, tvrdíce bez důkazů, že jde o rozhodnutí ministra. Z jejich
písemných projevů je zřejmé, že nechápou, že kárnou pravomoc nemá ministerstvo,
ale osobně ministr jako ústavní činitel a ministerstvo je pouze jeho servis.
Projevuje se to v častém používání majestátního plurálu.
Občas odůvodněním zamítavého
rozhodnutí úředníci zpochybňují odbornou úroveň ministerstva. Např. kritiku
jednání soudkyně Martiny Kouřilové, která při odvolacím řízení neoprávněně
zjišťovala mou totožnost, úřednice Ivana Borzová odmítla tvrzením, že paní
soudkyně chtěla předejít možnosti, že by se do soudní síně dostal nevyslechnutý
svědek. Hloupější argument snad ani nelze vymyslet. Nedostatečná znalost spisu
prý není závadou, protože její následky je možné napravit opravnými prostředky.
Jako laik si myslím, že soudce, který se pustí do rozhodování o lidských osudech,
aniž by se řádně seznámil se spisem, by měl okamžitě přijít o talár, aby nemohl
své pochybení v budoucnu opakovat. V daném případě povrchní znalost
věci znemožnila soudkyni poznání, že popis skutkového děje v prvostupňovém
rozsudku je ve skutečnosti rozporná vyprávěnka recidivisty Romana Šulyoka jako
korunního svědka obžaloby, a obsahuje do očí bijící nepravdy. Vykonávání úkonů
v pravomoci kárného žalobce místopředsedou soudu Petrem Šukem obhájila
úřednice tvrzením, že přece na něj úkol přenesl předseda soudu. Ale kárná
pravomoc je nepřenosná a je špatné, když viditelné porušení zákona obhajuje
úřad, který by měl bdít nad jeho dodržováním.
Ministři se úlohy kárného žalobce pokud
možno neujímají, protože se bojí, že by je soudcovská lobby obvinila
z neúcty k nezávislosti soudců a justice. Současný ministr Pavel Blažek těsně před nástupem do úřadu tvrdil, že bude vyvíjet
tlak na vyvozování odpovědnost soudců a státních zástupců za přehmaty. Zvláště
ukazoval na Vrchní státní zastupitelství v Olomouci, za což mu tleskám. Po
jeho návštěvě tohoto úřadu se jeho dlouholetý šéf Ivo Ištvan vzdal funkce a nechal
se přeložit na Nejvyšší státní zastupitelství. Tvrdí ovšem, že chystal svůj
odchod bez ohledu na změnu v osobě ministra a nemám důvod mu nevěřit.
V rozporu s nástupními prohlášeními se k pokleslým soudcům a
státním zástupcům chová Pavel Blažek stejně ochranářsky jako všichni jeho
předchůdci, ne-li dokonce hůř. Nevyhovění kárnému podnětu vzkazuje
předkladateli přes úředníky (pokud se ovšem skutečně jedná o jeho rozhodnutí),
ale oba pracovně jistě hodně vytížení vrchní státní zástupci Ivo Ištvan a Lenka
Bradáčová i současný nejvyšší státní zástupce Igor Stříž vydávají rozhodnutí se
svým podpisem. Když se chce, všecko jde.
=========================================================================
Již vyšla „papírová“ verze mé knihy ŠKŮDCI V TALÁRU,
dosud dostupné pouze v digitální podobě. Knihu jsem zasvětil památce dobrého
člověka JUDr. Pavla Kučery. Předmluvu napsala Alena Vitásková. Její obsah je
trestí zkušeností a poznatků, postupně získávaných téměř 20 let v půtkách s
orgány činnými v trestním řízení, které nekorektním vedením řízení poškozují
obviněné. Zvlášť zajímavé „škůdce“ uvádím s plnými jmény, jejich oběti až na
výjimky pouze s iniciálami. Kniha je dostupná v knihkupectvích nebo přímo u
vydavatele OLYMPIA na adrese sklad@iolympia.cz nebo info@iolympia.cz
Zde je každá rada drahá.
OdpovědětVymazatA obdobná situace je asi víceméně k každé zemi na světě.
Napadá mně jedna, ale dost provokativní cesta:
kodifikovat statut osob tzv. penalizovaných.
Tj. v podstatě trestaných a dávám před závorku, že ve velké většině,
přes všechny nešvary a zádrhely, právem.
Právě onen osobní prožitek této skupině osob dává jistou neopakovatelnost a vyjímečnost. Zde by mělo být vtěleno min. do zákona o advokacii, že dotyčný advokát musí dát někam (na min. spravedlnosti, do parlamentu návrhy, jak odstraňovat překážky, které
bránili u jeho klienta tzv. naplňování práva na spravedlivý proces.
A tyto připomínky se pak musí kvalifikovaně projednat.