Nejsem v žádném případě
sympatizantem ministryně spravedlnosti Marie Benešové. Nicméně nemohu nereagovat na některé prvky útoků na
ni, a to nikoli kvůli ní osobně, ale kvůli scestnému myšlení kritiků její novely zákona o trestním zastupitelství. Je
na místě nalít bezbranné veřejnosti čistého vína o destruktivní povaze názorů,
jimiž ji zahlcuje protibabišovská fronta. Novela si zasluhuje věcné zacházení.
Nemůže za to, že ji předkládá ministryně, kterou v okamžiku nouze vytáhl z klobouku
jinak nesnesitelně úspěšný Andrej Babiš.
Zákon o státním zastupitelství
vyžaduje zásadní přepracování. Je hříchem minulých politických reprezentací, že
nedokončily cestu, nastoupenou Nečasovou vládou a pokračující návrhem nového
zákona, který předložil ministr Pavel Blažek. Nebyla ale politická vůle a sama
Marie Benešová přispěla k nezdaru, když jako ministryně spravedlnosti
v Rusnokově vládě předlohu stáhla z Poslanecké sněmovny. Později se
už nic dokonalejšího do Sněmovny nedostalo. Dnes se Marie Benešová snaží pokračovat
„salámovou metodou“, tedy postupným řešením nejpalčivějších problémů.
Po několikaletých debatách
z minulých let by mělo být všem jasné, že požadavek na zavedení pevných
funkčních období vedoucích státních zástupců odpovídá jak zabezpečení jejich existenční
jistoty, tak potřebě efektivního využití lidského potenciálu i protikorupční
ochraně. Z toho plyne, že novela v zásadě řeší samozřejmosti a spory se vedou o detaily,
jako o délku funkčního období a způsob výběru vedoucích státních zástupců.
Zběsilost útoků na Marii Benešovou je za těchto okolností nepřiměřená.
Její odpůrci se tváří, jako by
ministryně spravedlnosti byla škůdcem, jehož vliv na státní zastupitelství je
třeba co nejvíce omezit. Přehlížejí skutečnost, že v demokratickém státě
se moc a postavení ústavních činitelů zprostředkovaně odvozují nikoli od názorů
intelektuálských pseudoelit, ale od vůle voličů. Mandát ministryně
spravedlnosti je poměrně silný, neboť je členkou vlády s důvěrou Sněmovny,
která je bezprostředním zprostředkovatelem vůle lidu. Ministr spravedlnosti je
ze zákona hlavou státní správy justice a do jeho pravomoci samozřejmě patří
odpovědnost za personální politiku v resortu. K odpovědnosti patří
pravomoc rozhodovat o věcech, za které odpovídá. Popření této skutečnosti je asi
u většiny destruktorů plodem neporozumění principům fungování státu, ale
v účincích má povahu pokusu o jeho podvracení.
Její kritici namítají, že silný vliv
ministra spravedlnosti povede ke zpolitizování státního zastupitelství.
Netuším, co si pod tím představují. Ministr spravedlnosti je nositelem justiční
politiky vlády a státní zastupitelství je jedním z jejích vykonavatelů.
Ministrovi spravedlnosti přísluší v zákonem vymezeném rozsahu činnost
státního zastupitelství usměrňovat. Porušení této zásady by mohlo vést ke
vzniku situace, v které by se státní zastupitelství začalo chovat
v rozporu s vládní justiční politikou a případně by se chtělo
nadřadit nad vládu. Představa, že justiční politiku v oblasti trestního
řízení určuje legislativa a o její aplikaci může rozhodovat samo státní
zastupitelství, podřízené přímo pánubohu, je scestná. Ještě jinak: státní
zastupitelství je velmi užitečný úřad, ale je také nesmírně nebezpečný. Dohled ministerstva
nad ním je v určitém rozsahu nezbytný.
Mimo to možnosti ministra
spravedlnosti ovlivňovat chod státního zastupitelství jsou silně omezeny
nastavením vnitřních pravidel jeho fungování, které by měly být dostatečnou
zárukou zachování jeho nestrannosti za každého počasí. Státní zástupci mají
současnou právní úpravou ale i praxí zajištěnu procesní a rozhodovací
nezávislost. Ohrozit ji může pouze osobní selhání, proti němuž ale žádná právní
úprava nechrání.
Pokud si destruktoři pod pojmem
zpolitizování představují ovlivnění výběru vedoucích státních zástupců a
obsazení míst stoupenci ministrovy strany, lehce přehánějí. Obměna vedoucích
státních zástupců bude rozložena v čase, takže může probíhat během mandátů
více ministrů nebo dokonce vlád i za různého složení parlamentu. Pravidelná
obměna vedoucích státních zástupců způsobí, že vliv ministra bude omezen jen na
jedno jejich funkční období. Vedoucí státní zástupce, jmenované za působení
Marie Benešové, za pár let nahradí jiní, jmenovaní možná ministrem za stranu,
která dnes ještě neexistuje. Pochybuji ostatně, že je dost stoupenců ANO,
použitelných pro obsazení většiny míst vedoucích státních zástupců.
Mezi obránci státního zastupitelství
proti politizaci jsou výraznými postavami někteří protibabišovští politici. Zcela
jistě soudí, že je třeba státní zastupitelství chránit proti „těm druhým“, tedy
proti „babišovcům“. Sami sobě by určitě poskytli výjimku, kdyby se nedopatřením
osudu dostali k moci. Obecně ale s nimi souhlasím, že politici by neměli
do věcí resortu spravedlnosti mluvit, s výjimkou těch, kteří problematice
rozumí, a to bez ohledu na stranickou příslušnost. Náš problém ale tkví
v tom, že k věcem justice se
s chutí a sebejistotou vyjadřují lidé, kteří problematice nerozumí. Je např. trapné, když se předseda parlamentní
strany nechá přistihnout při neznalosti pojmu „pravomocný rozsudek“, ale
nebrání mu to ve vyjadřování
k novele zákona o státním zastupitelství.
Nemístné jsou i výhrady proti
začlenění soudců do výběrových komisí. Těžištěm práce státního zastupitelství
jsou předsoudní fáze trestního řízení, čili státní zastupitelství je
„dodavatelem“ soudů. Soudy samozřejmě vědí, jaká je kvalita jednotlivých
žalobců, jejichž obžalobami se zabývají. Je v jejich zájmu, aby se do
vedoucích funkcí dostávali státní zástupci, kteří odvádějí tu nejlepší práci.
Proto je na místě dát soudům možnost, aby ovlivnily výběr vedoucích státních
zástupců.
Velký
křik se týká údajně neúnosné doby do účinnosti novely, po kterou ještě
vláda bude mít právo odvolat nejvyššího státního zástupce a s pomocí
nového nejvyššího státního zástupce zbavit se obou vrchních státních zástupců. Podpořil
jej sám nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman
vyjádřením, že účelem přijetí novely je zbavit se jeho a obou vrchních
státních zástupců. Za takový projev neloajality vůči vládě, spojený
s nevysloveným nárokem na doživotní setrvání ve funkci, by zasluhoval
okamžité odvolání z funkce. Nemyslím, že za dané vnitropolitické situace
vláda uvažuje o jeho odvolání. Ale kdyby se jej skutečně chtěla zbavit, nemusela by přece roztáčet složitý
legislativní proces, jehož výsledkem bude vypršení jeho mandátu až za
několik let, v době, když už možná tato vláda nebude existovat. Nic jí přece
nebrání využít současného právního uspořádání a odvolat jej kdykoli z funkce bez udání důvodů.
Andrej Babiš a Marie Benešová jsou jiní lidé než Petr Nečas a Jiří Pospíšil,
kteří se k odvolání Renaty Vesecké nedůstojně
prokousávali Pospíšilovým zbabělým žvaněním půl roku. Naši současní vládci by
si s Pavlem Zemanem poradili snadno a rychle. „Chvilkaři“ by sice asi
vyšli do ulic, ale nic než trochu křiku by nenadělali.
I když k Pavlovi Zemanovi chovám
jisté sympatie a přeji mu světlé zítřky, dovolím si současně projevit laický
názor, že nutná výměna na postu nejvyššího státního zástupce má již několik let
zpoždění. Každý vedoucí pracovník se časem opotřebuje, a pak již jen žije z podstaty.
Je třeba jej vyměnit, protože již nic nového nepřináší. Když nastoupil Pavel
Zeman, provázela jej aureola spasitele a přišel se smělým projektem reformy státního
zastupitelství. Když narazil na nevůli politiků, stáhl se, chová se jako
sfinga, nic nového již nepřináší a pouze udržuje úřad v chodu. Ani tak to
ale není člověk k zahození a stát by jej měl po odchodu z této funkce
vhodně využít.
Na druhé straně obměna vedoucích
pracovníků v rozumných intervalech je základní podmínkou moudré personální
politiky. Stavět se proti odvolání nejvyššího státního zástupce v naději,
že zabrání zastavení trestního stíhání Andreje Babiše, je totéž jako zbavit
státní zastupitelství ochrany proti politickým vlivům. Stejně tak strašení
lidmi v ulicích, pokud Marie Benešová neustoupí požadavkům odpůrců, je
nezastřený politický nátlak na vládu a státní zastupitelství. Vykonávají jej stejní lidé, kteří slovně
bojují proti politizaci státního zastupitelství. A neváhají popouzet proti
vládě veřejnost, která se samozřejmě v problematice legislativních změn ve
státním zastupitelství neorientuje a ochotně chodí demonstrovat v naivní víře,
že dělá dějiny, když ve skutečnosti účinkuje v loutkovém divadle.
Základem myšlenkových postupů
destruktorů je blouznění o nutnosti posílení nezávislosti státního
zastupitelství, nejlépe jeho vyvedení změnou ústavy z područí moci
výkonné. Zatím ale nikdy nevysvětlili, v čem se projevuje deficit
nezávislosti, který je nutné odstranit.
Sám vím pouze o dvou případech,
v nichž státní zastupitelství provedlo akci z vůle „vyšší moci“.
Prvním bylo zastavení trestního stíhání bývalého místopředsedy vlády Jiřího
Čunka, vynucené otevřenou hrozbou odchodu lidovců z vlády Mirka Topolánka,
druhým puč z 13.června za sesazení Petra Nečase, v němž úlohu pěchoty sehráli
státní zástupci Vrchního státního zastupitelství v Olomouci, zatímco
velící generál mlčky přihlížel z Brna. V obou případech nešlo o vlastní iniciativu státních zástupců, nýbrž podlehli
tlaku bůhví odkud, bůhví koho.
Destruktoři také nevysvětlili,
v čem by mělo spočívat posílení nezávislosti kromě změny ústavně právního
začlenění státního zastupitelství do struktury státu. Neposkytli žádné záruky,
že zvýšení nezávislosti nepovede k častějšímu výskytu různých výstřelků
státních zástupců, jichž je až příliš. Samozřejmě se nezmiňují, čím by změna
ústavně právního postavení státního zastupitelství vyvolala zlepšení výkonnosti a kvality práce
státního zastupitelství.
Posléze se ani slůvkem nezmínili,
v kterém ze „starých států“ Evropské unie jimi navrhovaná opatření k posílení
nezávislosti státního zastupitelství fungují, popř. proč je jimi projektovaná
„česká cesta“ lepší než vyzkoušené postupy standardních demokracií. Úmyslně
orientuji pozornost na „staré státy EU“, protože neprošly čtyřiceti lety
socialistických deformací práva, jejichž vliv je u nás stále cítit.
Destruktorům chybí mezinárodní
přehled nebo záměrně přehlížejí rozpory mezi jejich návrhy a evropskými zvyklostmi.
Nižší poměrný počet vězněných osob v Rakousku a Spolkové republice Německo
proti českým poměrům dokazuje, že jejich systém vymáhání práva není o nic horší
než náš. Ale tamní státní zástupci mají postavení státních úředníků, spolková
republika nemá speciální zákon o státním zastupitelství, které je podřízenou
součástí justice, a k odvolání nejvyššího spolkového státního zástupce bez
udání důvodů ministr spravedlnosti nepotřebuje souhlas vlády. Rakousko takovou
funkci vůbec nemá, zemští státní zástupci jsou přímo podřízeni spolkovému
ministrovi spravedlnosti. Ve Francii a Španělsku se prokuratura emancipovala do
postavení ministerstva. Ale ve sporech mezi prokurátory a státem je ministr spravedlnosti
v nadřazeném postavení arbitra.
Vládní novela zákona o státním zastupitelství
dosud nedorazila do Poslanecké sněmovny. Není proto důvod řešit ji „na ulici“ a
nátlakovými akcemi včetně pouličních protestů, protože koneckonců jde o vysoce
odbornou problematiku, kterou by bez personálních vášní měli věcně projednat
poslanci.
Možná se najde nějaký pamětník, který
mi bude vyčítat, že káži vodu…atd. protože v debatách o přípravách nového zákona,
prosazovaného Pavlem Zemanem a jeho souputníky, se na jeho straně silně angažoval
spolek Šalamoun, jehož jsem byl členem. Jenže většinou se jednalo o pořádání
seminářů na půdě Sněmovny, nevedli jsme osobní útoky na ministry a nevolali
jsme si na pomoc ulici. Spory probíhaly převážně na úrovni odborné veřejnosti.
Nakonec doporučuji tlumení vášní,
protože v tuto chvíli nikdo nemůže zaručit, že tato vláda a tento
parlament dovedou projednávání novely do vítězného konce.
====================================================================
Internetové
vydavatelství Bez vydavatele vydalo mou knihu ŠKŮDCI V TALÁRU. Její obsah je
trestí zkušeností a poznatků , postupně získáváných téměř 20 let v půtkách s
orgány činnými v trestním řízení, které nekorektním vedením řízení poškozují
obviněné.
Analýza je tak dobrá, že ji není nutno komentovat.
OdpovědětVymazat