Závěrečná
zpráva Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny, která zkoumala okolnosti dílčí
reorganizace republikových úvarů kriminální policie, nepřinesla žádnou senzaci.
Obsahuje pouze dílčí výtky vůči způsobu provedení reorganizace, ale potvrzuje
příslušnost ministra vnitra a
policejního prezidenta pro její provedení, uznává zákonnost jejich postupu a nedává
za pravdu domněnce, že jejím hlavním cílem bylo vypuzení Roberta Šlachty z čela
Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, popřípadě ze služby v policejním
sboru. Ostatně bývalý policejní plukovník zbrklým útěkem do civilu prokázání
zlých úmyslů znemožnil. Nicméně komise přece jen neodhalila motiv rychlé,
předem neohlášené akce. Hora zase jednou
porodila myš.
Komise
se v žádném případě nemohla vypořádat s lidovým bájením o nutnosti
rychlé reorganizace jako předstižného opatření proti zamýšlenému útoku ÚOOZ na Bohuslava Sobotku a jeho blízké, popřípadě
na Zdeňka Bakalu, protože žádné poznatky toho druhu se k ní nedonesly a
patrně ani nikde v skrytu neexistují.
Zajímavá
jsou ale některá doprovodná usnesení komise a zprávou vyvolané projevy různých veřejných
činitelů. Hysterická odezva Andreje Babiše v době provedení reorganizace a
znova po uveřejnění zprávy spolu s vytvořením vysokého funkčního místa pro
Roberta Šlachtu v resortu ministerstva financí prozrazují, že překvapivé
vytvoření Národní centrály proti organizovanému zločinu bylo nástrojem
politického boje o moc nad policií, v němž utrpěly dílčí Babišovy zájmy,
aniž by při tom koaliční partneři či odpůrci (jde o to, čím jsou sociální demokraté
hnutí ANO více) měli vystaráno. Ovládnutí velitelských struktur v policii je
totiž jedna věc, ale způsob, jakým ji v trestním řízení vedou státní
zástupci, je věc druhá, a ti jsou nadále součástí resortu, řízeného hnutím ANO.
Usnesení,
jimiž komise doprovodila zprávu, budí rozpaky: upozornila jimi na některé
problematické prvky chování státního zastupitelství, zejména Vrchního státního
zastupitelství v Olomouci, ale většinou
zůstala na povrchu jevů a převážně ukázala cestu k nápravě, která nikam
nepovede.
Tak
usnesením č. 44 ukázala Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze na
podezření, že se možná dopustil trestného činu státní zástupce Vrchního
státního zastupitelství v Olomouci Petr Šereda. Je málo pravděpodobné, že
Vrchní státní zastupitelství v Praze proti němu zakročí, když proti němu
neuplatnil pravomoc jeho přímý nadřízený, vrchní státní zástupce v Olomouci
Ivo Ištvan, ani nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman. Ze zkušenosti vyvozuji,
že z jejich strany lze spíše očekávat zaujetí pozice „obrany hradu“: dle
jejich ustálených názorů jejich podřízení přece nikdy nechybují a trestných
činů se nedopouštějí.
Podle
usnesení č.41 by Sněmovna v rámci své iniciativní a kontrolní role měla
vyzvat vládu, aby se zabývala některými nežádoucími jevy v činnosti Vrchního
státního zastupitelství v Olomouci a aby uvážila, zda kárná žaloba
nejvyššího státního zástupce na státního zástupce Pavla Komára je dostačujícím
opatřením k zajištění zákonnosti v jednání tohoto úřadu. Předsedou
komise je kvalifikovaný právník s praxí ministra spravedlnosti a v komisi
působili i další poslanci s právnickým vzděláním a praxí: všichni musí
přece vědět, že vládě nepřísluší zabývat se poměry v podřízené složce
hierarchicky uspořádaného státního zastupitelství. V daném případě by
vstoupila do pravomoci nejvyššího státního zástupce. Jsou-li poměry na Vrchním
státním zastupitelství v Olomouci tak znepokojivé, jak vyplývá z odůvodnění
usnesení (dle mého laického úsudku jsou ještě daleko horší), Poslanecká
sněmovna by měla doporučit vládě, aby si
prostřednictvím ministra spravedlnosti povolala nejvyššího státního zástupce,
požadovala jeho vysvětlení a informaci o nápravných opatřeních, případně aby
proti němu zakročila, pokud by nabyla dojmu, že jeho dohled nad olomouckým
vrchním státním zastupitelstvím je dlouhodobě nedostatečný. Sdílím znepokojení
poslanců Vyšetřovací komise, nicméně konstatuji, že nenašli odvahu říci o
poměrech na Vrchním státním zastupitelství v Olomouci a o úloze Pavla
Zemana, že „císař je nahý“. Podali pouze návrh, o kterém předem vědí, že vyšumí
do ztracena.
Usnesení
č.42 a 43 sice řeší palčivé problémy současné trestní praxe, ale mají společnou
vadu krásy: požadují po vládě, aby do tří měsíců předložila Poslanecké sněmovně
návrhy úprav trestního řádu, řešící velmi složité problémy. Legislativní proces
je natolik složitý a aparát, který by měl příslušné novely připravit, je
natolik myšlenkově sterilní, že požadované tempo změn je nedosažitelné. Odstrašujícím
příkladem budiž nový zákon o státním zastupitelství, který byl vlajkovou lodí
volebních kampaní různých politických stran od r. 2010, ale dosud jej Sněmovna
nemohla projednat. Stejně tak se celé roky mluví o potřebě nového trestního
řádu, ale za celé volební období se pro jeho vypracování nic nevykonalo.
Zákonodárci nepečou housky, novelizace trestního řádu za tři měsíce je zjevný
nesmysl.
Komise
např. požaduje, aby dozor nad zákonností trestního řízení proti státním
zástupcům nadále vykonával nějaký jiný, dosud neexistující úřad, aby možná
došlo k „resuscitaci“ dávno zapomenuté funkce vyšetřujícího soudce. Odůvodnění
požadavku je logické, ale má se jít po zcela neprozkoumané cestě: je to
dlouhodobý složitý úkol. K tomu podotýkám, že opatření by zasluhoval
dohled nad služební kázní nejen státních zástupců, ale i soudců, takže návrh komise
je příliš úzký. A s jistou dávkou škodolibosti podotýkám, že komise
nedosáhla komplexnosti myšlení spolku Šalamoun, z jehož dílny vzešly
legislativní návrhy, vložené již několik let bez povšimnutí v eklepu Poslanecké sněmovny. Počítají se
zřízením dvou mimoresortních nezávislých orgánů: generální inspekce justice,
vykonávající dohled nad zákonností v jednání státních zástupců a soudců, a
úřadu veřejného žalobce, jenž by vyvozoval právní závěry z poznatků generální
inspekce a podával kárné žaloby nebo trestní oznámení.
Usnesením
č.43 se komise dožaduje zrušení práva státního zástupce rozhodovat o přidělení
věci konkrétnímu policistovi a o odnětí práva státních zástupců provádět
vyšetřovací úkony místo policejního orgánu. Lze souhlasit s názorem, že
státní zastupitelství by nemělo rozhodovat přes hlavy velitelů policejních útvarů
o přidělení věcí, i s vyloučením státních zástupců z přímého vyšetřování,
pro které nejsou kvalifikováni. Ale komise nešla tak daleko, aby chtěla státním
zástupcům zakázat odnímání vyšetřování podezření na trestnou činnost policistů
Generální inspekci bezpečnostních sborů, což se děje docela běžně. Generální
inspekce bezpečnostních sborů je jediným ozbrojeným sborem, ze zákona příslušným
pro stíhání policistů. Ale olomoučtí státní zástupci jí věci opakovaně odebírají a
buď pak vyšetřování proti policistům vůbec nevedou, nebo policisty vyšetřují
nepříslušní policisté. Popírá se tak smysl ustavení Generální inspekce
bezpečnostních sborů.
Příznačná
je reakce nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana na podnět k případným personálním
zásahům na Vrchním státním zastupitelství v Olomouci: žádné prostě
nebudou. Byl by to zásah do jeho výlučné personální pravomoci. Z jeho vyjádření
lze vyčíst, že názory vlády, nebo nedejbůh jakési poslanecké komise jsou pod
jeho rozlišovací úrovní. Po formální stránce je v právu, ovšem přesto z jeho
postoje čiší trvalé snažení po postavení, které kdysi měl generální prokurátor.
Souzní se snahami některých politizujících státních zástupců po povýšení jejich
ústavněprávního postavení mimo rámec moci výkonné a nejlépe nad orgány moci
výkonné a nezávislé na moci zákonodárné.
Požadavky,
omezující pravomoci státních zástupců, posloužily ministru spravedlnosti Robertu Pelikánovi jako
záminka, aby oznámil stažení ze Sněmovny návrhu zákona o státním zastupitelství.
Tvrdí, že předložená podoba návrhu je výsledkem dohody mezi ministerstvem a
státním zastupitelstvím a požadavky komise jdou proti jejímu duchu. Skutečnost
je taková, že předloha leží v Poslanecké sněmovně hodně dlouho a nic se s ní
neděje, protože zatím se nepodařilo sjednotit politickou vůli k jejímu projednání.
Hlavní překážkou bylo až dosud ministrovo lpění na ustavení „bezdohledového
protikorupčního speciálu“, proti němuž je ve sněmovně silný odpor. Poslanci při
tom přehlíželi, že do návrhu zákona se podařilo propašovat různá nemravná
stavovská privilegia. Z obav nad tím, že by za daného stavu věcí
poslanecká tvořivost předlohu příliš vzdálila od jeho představ, pan ministr až
dosud na projednání zákona nespěchal. Dnes vidí, že jeho koncepce se v některých
ohledech rozchází s míněním části poslanců a zřejmě si uvědomuje, že nemá
šanci do konce volebního období dosáhnout jeho přijetí v podobě, která mu
vyhovuje. Proto se mu alternativní návrhy poslanecké komise hodí jako záminka k troubení
na ústup.
Voliči
se tedy budou muset smířit s tím, že koaliční strany v tomto směru
nenaplní volební sliby. A parlamentní strany by si mezi sebou měly vyjasnit,
zda se v tomto ohledu kolektivně dopustily podvodu na voličích, či zda
nenaplnění slibu je pouze vinou hnutí ANO.
Přijetí
nového zákona o státním zastupitelství by mělo vedlejší účinky, jež by patrně
ovlivnily styl vedení trestního řízení na celostátní úrovni. Zatím jsme svědky
toho, že od r. 2013 se Vrchní státní zastupitelství v Olomouci vyprofilovalo
jako specializovaný úřad s celostátní působností, vykonávající dozor v trestním
řízení a zastupující žalobu ve zvláštních kauzách, často s politickým podtextem.
Začalo se ubírat tímto směrem v červnu r.2013, kdy vedlo Útvar pro
odhalování organizovaného zločinu do akce proti předsedovi vlády Petru Nečasovi
a jeho blízkým, jež svými výsledky poněkud připomíná puč jihoamerického stylu.
Zasahování mimo zákonem vymezený obvod působnosti, tolerování různých
nezákonností policistů a jejich ochrana před vyšetřováním Generální inspekcí bezpečnostních
sborů se staly trvalými prvky jeho chování. Jsou známy případy, kdy si účastníci trestního
řízení stěžovali na vydírání policisty s cílem přimět je ke křivému
svědectví. Trestní řízení GIBS ale vzápětí znemožnilo Vrchní státní
zastupitelství v Olomouci odebráním věci, protože každý olomoucký státní
zástupce přece i bez vyšetřování ví, že policisté se ničeho nezákonného
nedopustili: má-li státní zástupce moc předem rozhodnout o nevině, je trestní
řízení zbytečné a rovnost nepolicistů s policisty v trestním řízení
je planá iluze. K usvědčování obviněných,
na jejichž odsouzení je „vyšší zájem“, již nestačí součinnost spolupracujícího
obviněného, ale už došlo i na použití pachatele jako korunního svědka. A
advokáti si nemohou být jisti, že je policie neodposlouchává a nepoužívá
odposlechů jako důkazů.
Zčásti
se tak může Vrchní státní zastupitelství v Olomouci chovat díky symbióze s různými
pokleslými soudci, kteří vycházejí vstříc jejich nezákonným návrhům. Příkladu
vrchního státního zastupitelství následují i některá jemu podřízená nižší
státní zastupitelství. Za daných okolností není zajištěna jednota výkonu
trestního řízení na celostátní úrovni.
Stojí
za zmínku, že velké a centralizované Vrchní
státní zastupitelství v Praze se nerozpíná do obvodu působnosti malého a
po Moravě rozptýleného Vrchního státního zastupitelství v Olomouci. Jsou
snad jeho státní zástupci líní nebo vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová
neschopná ? Či jim jen chybí záliba v nezákonnostech?
Veřejnost
většinou považuje ze původce všech výše zmíněných nepravostí vrchního státního zástupce
v Olomouci Ivo Ištvana a ani vznešená vyšetřovací komise z něj „psí
hlavu“ nesejmula, když mluvila o možné potřebě personálních změn v jeho úřadu:
kdekdo to chápe jako úvahu o naléhavosti jeho odvolání. Skutečnost je ale zásadně odlišná. Ivo Ištvan
je loajální úředník, který za normálních
okolností úzkostlivě lpí na pozitivním právu. Jistě nerozhoduje o zásazích
svých podřízených mimo zákonem vymezený obvod působnosti a jiných nezákonnostech
z vlastní iniciativy, o své vůli. Všechny nepravosti, jichž se jeho úřad
dopouští, se zcela jistě dějí se souhlasem nebo přímo na pokyn Nejvyššího státního
zastupitelství. Odpovědnost před veřejností padá na jeho hlavu, jméno Pavla
Zemana se v této souvislosti neuvádí téměř nikdy. Ivo Ištvan by se
samozřejmě mohl a měl vzepřít, a byly doby, kdy se dokázal postavit proti Marii
Benešové nebo později proti Renatě Vesecké, ale také na to doplatil odvoláním z funkce,
kterým ho potrestal capo di tutti capi ministr Jiří Pospíšil neblahé paměti. Možná
mu jedna taková zkušenost stačila.
Návrh
nového zákona o státním zastupitelství počítá se zrušením obou vrchních
státních zastupitelství, tedy s obnažením rozhodovací pravomoci a odpovědnosti
nejvyššího státního zástupce. V případě, že by se Robertu Pelikánovi
podařilo nějakým zázrakem zákon o státním zastupitelství „protlačit Sněmovnou“,
Pavel Zeman by již nemohl rozhodovat ve stínu Ivo Ištvana. I to může být důvod,
proč se zákona v tomto volebním období nedočkáme.
Žádné komentáře:
Okomentovat