Třenice mezi soudcovským stavem a ministrem spravedlnosti jsou běžným
jevem. Jen se zdá, že Robert Pelikán má větší nadání k jejich vyvolávání
než jeho předchůdci. Pobouřil soudce kacířskými výroky o zapouzdřenosti justice,
požadavkem, aby si uvědomili, že justice je službou občanům, a záměrem provést
legislativní úpravy, usnadňující vymáhání odpovědnosti soudců za pochybení včetně
nárokování regresní spoluúčasti na odškodňování obětí justičních přehmatů.
Ministrovo prohlášení hodnotí zcela
jinak než soudci „zákazníci“ justice, kteří utrpěli škodu následkem soudcovské
nedbalosti, neznalosti nebo svévole. Zatímco většina soudcovského stavu žije
s pocitem blahovolného sebeuspokojení nad svou neomylností a vysokou
úrovní svých výkonů, a dokonce si nárokuje nadřazené postavení nad ostatními
nositeli státní moci, oběti jejich přehmatů mají velké porozumění pro
ministrovo kacířství.
Ve vnímání jednotlivých případů selhání soudů jsou mezi oběma stranami
příznačné rozdíly, odpovídající přísloví „sytý hladovému nevěří“ (jež
samozřejmě platí také v obráceném gardu). K jejich ilustraci dobře
poslouží například „znojemský justiční skandál“,
případ nepovolení obnovy procesu po zjištění, že za jeden odsouzený
trestný čin justice pravomocně odsoudila dva na sobě nezávislé pachatele.
Viděno očima soudce (strana „sytý“) se nic zvláštního nestalo. Nepovolení
obnovy bylo sice pochybením, ale po zásahu ministryně spravedlnosti Marie
Benešové a Nejvyššího soudu ČR je soud napravil. Oběti (strana „hladová“) naproti
tomu silně vnímají ničivé vedlejší účinky nespravedlivého odsouzení a volají po potrestání aspoň předsedy senátu.
Neuznávají vynucené povolení obnovy procesu jako polehčující okolnost, neboť
soudce k němu nepřikročil z vlastní iniciativy, ale donucen Nejvyšším
soudem ČR. Namítají neoprávněné zjednání výhody soudci např. ve srovnání
s dopadenými zloději: zloděj, jemuž policie zabavila jeho lup a vrátila
jej majiteli, jde stejně do vězení, ale soudce, jemuž Nejvyšší soud ČR „odebral
lup“nařízením nového projednání návrhu na povolení obnovy procesu, se nejspíš nedostane
před kárný senát, protože pod zorným úhlem stavovské solidarity se ničeho závažného
nedopustil.
V poměru k celkovému počtu souzených osob podobných selhání
není mnoho, ale je dobře, že ministr si jich všiml a nahlíží na ně jako na
zhoubný nádor, který škodí souzeným občanům, důvěryhodnosti justice i prestiži
státu.
Stále více se prohlubuje příkop mezi soudci a jejich ministrem kvůli
rozdílnosti názorů na účelnost ustavení soudcovské samosprávy. Soudci o ni
usilují řadu let a díky porozumění bývalé ministryně Heleny Válkové pro jejich
tužby se domnívali, že jejich naplnění mají na dosah ruky. Robert Pelikán se
ale necítí vázán jejími záměry a dává najevo, že se zřízením Nejvyšší rady
soudnictví nebude v žádném případě spěchat.
Obě strany se drží každá své krajnosti a nesnaží se dosáhnout sblížení,
nalezení kompromisního řešení. Mostem mezi nimi by mohlo být ustavení poradního
sboru ministra, členěného na profesní komory, s pevným funkčním obdobím,
nezávislým na střídání ministrů. Sbor by byl stálým místem pro debaty o koncepci
dalšího vývoje justice, o legislativních záměrech, personálních opatřeních a
dalších problémech. Byl by jakýmsi zastřešením soudcovských rad. Jeho
stanoviska by sice ministra spravedlnosti nezavazovala, ale pravidelná výměna
názorů na vysoké úrovni by obě strany obohatila a jejich vztahům by ztupila hrany.
Záměr na ustavení soudcovské samosprávy jako cíl dalšího organizačního vývoje
justice má své opodstatnění. Vznikl by representativní orgán moci soudní, který
by byl partnerem vlády a parlamentu. Justice by byla aspoň z větší části
ochráněna před důsledky častého střídání ministrů, jež znemožňuje řízení jejího
vývoje na základě dobře promyšlené dlouhodobé koncepce. Zejména řízení personálního vývoje justice by
přestalo být oblastí působnosti exekutivy a prostorem pro uplatnění vlivu
politiků. Už by se neopakovala výběrová řízení, jejichž výsledky neplatily,
pokud se nelíbily politikům. Ostatně tuto formu správy justice uplatňuje
většina evropských států.
Naopak důvodem ke zdrženlivosti k záměru na ustavení samosprávného
orgánu justice je skutečnost, že jeho funkcionáři budou odváděni od výkonu své
profese k administrativní a organizátorské činnosti, kterou by mohli
vykonávat úředníci s nižší kvalifikací.
Zejména je na místě se obávat, že by se dále posílily tendence
k vyvyšování justice nad ostatní složky státní moci, k sebeuspokojení
a shovívavosti vůči pokleskům soudců. Výrazné prohloubení emancipace moci
soudní by proto mělo být vyváženo vytvořením nezávislého orgánu vnějšího
dohledu nad justicí, na jehož činnost by navazoval úřad veřejného kárného žalobce. Toto je stará představa spolku
Šalamoun (http://www.spoleksalamoun.com/view.php?cisloclanku=2013020201).
Orgán vnějšího dohledu by byl jakousi analogií Generální inspekce
bezpečnostních sborů. Zhodnocení výsledků vyšetřování a dozor nad zákonností jeho postupu by
vykonával úřad veřejného kárného žalobce, který by předkládal žaloby kárnému
soudu. Nebyla by tím porušena
nezávislost justice, protože konečné rozhodnutí o poklescích soudců by nadále
náleželo kárnému soudu, tedy stavovskému orgánu.
Záměr zřídit orgány vnějšího dohledu nad justicí by ovšem vzbudil ještě
větší pohoršení soudcovské komunity než ministrova nechuť k ustavení
Nejvyšší rady soudnictví. Proto jeho uskutečnění nehrozí. Prosadit by jej mohla
pouze silná parlamentní většina a na ni navazující silná vláda, které by se
konečně odhodlaly nekompromisně proměnit Švejkoland v plnohodnotný právní
stát s výkonnou, dobře fungující justicí.
Žádné komentáře:
Okomentovat