Jako jiné akce dvojice Ivo Ištvan – Robert Šlachta, také realizace
„Vidkun“, zahájená 13. října 2015, byla režírována tak, aby udělala co největší
dojem na veřejnost nebo možná na nějaké vlivné „kmotry“ v pozadí. Bulvárního lesku jí dodalo zadržení bývalého
ministra vnitra Ivana Langera, spojené s mnohahodinovou prohlídkou jeho
bytů. Přísně utajovanou operaci provázelo rozmístění novinářů a kamer na
místech, kde se mělo něco dít (rozmístila je nějaká jasnovidka). Podobně jako
se na začátku „kauzy Nagyová“ mělo najít velké množství zlata a spousta peněz,
zde šla do éteru zpráva o ztracených 100
milionech Kč z prostředků za prodej fotovoltaické elektrárny v Ševětíně,
které měly odputovat do neznáma přes účty advokátní kanceláře, blízké Ivanu
Langerovi. Zatímco dodnes se neví, zda k nálezu zlata a peněz skutečně došlo,
v tomto případě se veřejnost krátce po zahájení operace dověděla, že
„kauza Vidkun“ se ve skutečnosti Ševětína přímo netýká. „Vylepšením“ proti
dřívějším akcím je nápadně podrobná informovanost serveru Neovlivní.cz o jejím
obsahu, podložená poznatky z policejních spisů, které nejsou běžně
dostupné. Je to součást švejkolandského folklóru: cílené zásobování Sabiny
Slonkové neveřejnými informacemi se nepovažuje za únik informací
z policejního spisu.
Nepřímým efektem „akce Vidkun“ je vynoření etického problému únosnosti
setrvání nepravomocně obviněného politika ve funkci. Orgány celostátního vedení
ČSSD naléhají na olomouckého hejtmana Jiřího Rozbořila, aby okamžitě resignoval.
V této fázi jde z jejich strany o zkratové jednání, protože pan
obviněný podal stížnost proti usnesení o sdělení obvinění a hypoteticky se musí
připustit, že stížnostní státní zastupitelství může jeho stíhání zrušit. Mohlo
by se tedy stát, že vzápětí po resignaci důvody pro sdělení obvinění pominou,
ale židle vypuzeného primátora již bude obsazena náhradníkem. V takové
situaci by Jiří Rozbořil vyhověním
nátlaku přímo hazardoval s řádně nabytým mandátem, čili nátlak na něj ze
strany vedení ČSSD má příchuť pouhé neodpovědné švejkolandské taškařice.
Vážný problém vyvstane až v případě, že místně příslušné vyšší
státní zastupitelství potvrdí platnost usnesení o zahájení trestního stíhání. Nazíráno
z výše věže ze slonoviny, v které žije většina vrcholových švejkolandských
politiků, pak bude vše jasné: pro politiky platí presumpce viny a etické nároky
na ně jsou mimořádně vysoké. Obviněný politik proto musí zmizet ze scény, aby
nevrhal stín na stranu, která ho vepsala na svou kandidátku. Snad s ním
strana bude mít ještě trpělivost až do případného podání obžaloby, ale
v mezidobí stejně na něj nepřestane hartusit, aby se už konečně odklidil
do ústraní. Neodstoupí-li ani po podání obžaloby, bude nejspíš vyloučen ze
strany a morálně zadupán do země. Takový vývoj událostí by se dal očekávat
v zemi s vyspělou politickou kulturou. Jde o to, zda Švejkoland
takovou zemí je.
Rozumím důvodům, pro které se takto postižení veřejní činitelé zdráhají
chovat podle výše uvedeného vzorce. Vyhověním jeho pravidlům mají být sraženi
z tvrdě vydobytého vrcholu své kariéry do dlouhé etapy života
v nejistotě. Musejí počítat s několikaletým trestním řízením, během
něhož budou jejich možnosti společenského a pracovního uplatnění silně omezeny.
Nejsou-li finančně nezávislí, mohou se dostat i do existenčních potíží. Naděje
na návrat na výsluní po zprošťujícím rozsudku je sice hypoteticky možná, nikoli
však zaručená. Přicházejí tak o vše, co až dosud vybudovali.
Známe odstrašující příklad Víta Bárty,
tvůrce úspěšného projektu vpádu „vizigotů“ ze strany Věci veřejné do
Poslanecké sněmovny a do vlády a rázného ministra dopravy. Soustředil na sebe nenávist některých
představitelů kamenné novodobé národní fronty a betonářské lobby a vytlačil
z vlivu na chod ministerstva vlivné lobbisty Tomáše Hrdličku, Ivo Rittiga, Romana Janouška a Josefa Jindru. Odveta
na sebe nenechala dlouho čekat.
Jeho proradní blízcí spolupracovníci Jaroslav Škárka a Kristýna Kočí
vyvolali jeho trestní stíhání. Vít Bárta nečekal ani na sdělení obvinění a půl
roku před ním se vzdal ministerské
funkce v naději, že se v průběhu trestního řízení domůže očisty svého
jména, a pak se vrátí na výsluní vrcholové politiky. Zachoval se vzorně,
v souladu s výše zmíněnými etickými předpoklady. Soudní řízení s ním probíhalo
v přímém televizním přenosu a za nenávistného doprovodu tisku. Byl
zostuzen natolik, že ani zproštění obžaloby, potvrzené až Nejvyšším soudem ČR,
mu k návratu do politiky nepomohlo. Česká politika přišla o inteligentního
vzdělaného muže se silným vlasteneckým cítěním. A provokatéři, kteří jej
dostali do potíží, se těší
neprolomitelné ochraně pražské policejně-státnězástupcovské kliky, která pohrdá
rozhodnutím soudů a má jej nadále za viníka.
Ochotu vyhovět výzvám k resignaci může snižovat i poznatek o
chatrnosti některých obžalob. Např. žalobce uvedl v neprospěch Aleny Vitáskové,
že neupozornila svého podřízeného na postavení střetu zájmů ředitelky
licenčního odboru Michaely Schneidrové, která měla udržovat styky
s rodinou Zemků. Také Alena Vitásková měla mít blízko k „slováckému
miliardáři“ Zdenkovi Zemkovi. Při dokazování před soudem ale vyšlo najevo, že
Alena Vitásková neměla důvod podat zmíněné upozornění, protože o vztazích své
podřízené k Zemkům nic nevěděla a hlavně, žádné takové vztahy
neexistovaly. Nepravdivé je i tvrzení o jejím dobrém poměru k Zdenkovi
Zemkovi. Žalobce z líhně Ivo Ištvana v tomto případě opřel obraz
„zločinné“ Aleny Vitáskové o neprověřené klepy. V jiném případě jeho kolega
postavil obžalobu na svědectví zločince, který si od obžalovaného vypůjčil
několik milionů korun a „usvědčující“ výpověď vyhandloval s žalobcem za
vypuštění z okruhu obviněných či obžalovaných (což je víc než vymožení
postavení spolupracujícího obviněného). Lze oprávněně žádat po obviněných, aby
si ničili kariéry ve jménu „vyššího principu mravního“ kvůli obvinění, pokud
žalobci přistupují k sdělení obvinění a podání obžaloby s výše
popsanou dávkou neodpovědnosti?
Otázku nechávám otevřenou. Je věcí rozumové zralosti a svědomí
obviněného, jak se s nepříjemnou situací vypořádá. Obrazy skutkového děje,
který podávají obviněný, žalobce a obhájce se sice překrývají, ale jen zřídka
jsou totožné do posledního detailu. Pouze obviněný a bůh snad vědí, jaká je
pravda, ale obviněný se obvykle sám neusvědčuje. Odmítnout resignaci může ze
dvou důvodů: buď má jistotu, že obvinění je nesmyslné a věří, že se mu podaří
včas prokázat nevinu, nebo věří na zázraky a doufá, že přece jen nějak unikne,
i když je vinen. Počkejme si na odpověď na výše položenou otázku, kterou bude
muset Jiří Rozbořil dát, ať už se mu to líbí či nikoli.
Dalším problémem, souvisejícím s akcí Vidkun, je důvodné podezření
na nezákonnost účasti Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (dále jen
ÚOOZ) od samého začátku. Policie jako orgán státu smí činit pouze to, co jí
zákon umožňuje či přikazuje. Policisté spolu s Vězeňskou službou a
s celníky mají ze zákona zvláštní
„vymoženost“, spočívající v tom, že podezření na jejich trestnou činnost
prověřuje, vyšetřuje a stíhá Generální inspekce bezpečnostních sborů (dále jen
GIBS), která byla za tím účelem zákonem zřízena. Za normálních okolností ve
chvíli, kdy policie narazí na podezření z trestné činnosti policistů,
příslušníků Vězeňské služby ČR či celníků a je na místě zahájit prověřování,
předává věc GIBS, která pak provádí další úkony. GIBS přebírá případy jako
celek, tedy včetně vyšetřování civilních podezřelých, kteří jsou účastníky
případu společně s policisty.
Při realizaci akce Vidkun tedy ÚOOZ ředitele Roberta Šlachty na sebe vzal
pravomoc, jejímž výlučným nositelem je ze zákona GIBS. Okolnost, že Šlachtovi
lidé provedli prohlídku v kanceláři ředitele Úřadu služby kriminální
policie a vyšetřování Milana Pospíška je přímo hrůzostrašná: vždyť tento úřad
metodicky řídí a koordinuje činnost policejních útvarů s celorepublikovou
působností, tedy také ÚOOZ. Zkušený kriminalista Milan Pospíšek, za jehož
působení při jeho úřadu vznikl dnes již legendární speciální tým Tempus,
reagoval okamžitým odchodem ze služby u Policie ČR.
Robert Šlachta by nemohl takto postupovat, kdyby nedostal souhlas nebo přímý pokyn Vrchního
státního zastupitelství v Olomouci, které akci Vidkun dozorovalo.
Olomoučtí žalobci měli jistě
k spornému postupu vážné důvody: možná předpokládali, že by z GIBS
unikly informace o připravovaném zásahu, možná se obávali, že by zmařila
důsledné vyšetření počínání podezřelých. Nemění to nic na skutečnosti, že na
sebe vzali odpovědnost na porušení zákona, čímž překročili zákonné vymezení své
pravomoci. Státní zastupitelství je strážcem zákonnosti v trestním řízení,
v žádném případě není oprávněno zákon obcházet, křivit či dokonce jej
účelově zbavovat účinnosti. Státní zástupci nestojí nad zákonem, jsou mu
podřízeni. Bude pro tento stát špatné, nebude-li dána možnost soudu, aby
vyhodnotil důvodnost jejich počínání a posoudil závažnost porušení zákona.
Je-li situace v GIBS skutečně tak špatná, že olomoučtí žalobci
museli porušit zákon, aby mohli za účelem objektivního vyšetření podezření
proti účastníkům „olomoucké kauzy“ nasadit ÚOOZ, je to důkaz, že za časů
pravicové vládní koalice odpovědní neodpovědní si vedli při zřízení GIBS
špatně. Tato služba v podstatě převzala téměř všechny příslušníky bývalé
Inspekce Policie ČR se všemi jejich ctnostmi i nectnostmi, a ta zase obdobně
vznikla z bývalé Inspekce ministra vnitra. V jejich historii lze
nalézt cokoli. Bohužel vedle seriózního vyšetřování trestné činnosti policistů
také protiústavní postupy k jejich škodě nebo naopak zastírání jejich
poklesků, popř. aktivní účast na různých „válkách policajtů“ či součinnost
s kriminálními živly. Obsazení funkce ředitele GIBS bylo dle dobového
tisku výsledkem „kuhhandlu“ mezi stranou Věci veřejné a Petrem Nečasem, zuřícím
kvůli obsazení funkce policejního prezidenta Petrem Lessym, vzešlým
z výběrového řízení: když ODS ztratila vliv na PČR, jako protiváhu prý dostala
možnost obsadit funkci ředitele GIBS svým mandantem. GIBS se pak odvděčila:
nezákonným zahájením trestního stíhání policejního prezidenta Petra Lessyho
umožnila uskutečnění dosud nepotrestaného puče k jeho svržení.
Podotýkám, že spolek Šalamoun navrhoval, aby Inspekce PČR byla rozpuštěna
a aby GIBS byla založena „na zelené louce“ tak, že by všichni uchazeči o práci v
ní prošli důkladným přijímacím řízením, dále, aby do jejího čela byl jmenován
nepolicista. Mezi případnými uchazeči o funkci z řad vysokých policejních
důstojníků se totiž sotva najde někdo, kdo by nebyl limitován přátelskými
vazbami či averzemi, vzniklými během studia a dlouhých let společné služby.
Pokud se po provedení realizace Vidkun ptal předseda vlády Bohuslav
Sobotka svého podřízeného ředitele GIBS Ivana Bílka, proč jeho služba zůstala
v dané akci stranou, nejspíš plakal na nesprávném hrobě. Z logiky
věci vyplývá, že o neúčasti GIBS nerozhodl její ředitel, ale někdo jiný.
Hledá-li předseda vlády vysvětlení tam, kde je nemůže dostat, dokazuje pouze,
že se v problematice vztahů GIBS a Policie ČR neorientuje. Spíše měl žádat
vysvětlení ministrů spravedlnosti a vnitra, proč složky jejich resortů šly v
„olomoucké kauze“ nad zákonný rámec vymezení jejich působnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat