Nějaký čas se zdálo, že návrh nového zákona o státním zastupitelství
upadl v zapomnění. Probíhalo sice meziresortní připomínkové řízení,
z kterého vzešla spousta připomínek, ale o tom veřejnost mnoho nevěděla.
Zablýsklo se, až když ministr Robert Pelikán uspořádal dne 29. září tiskovou konferenci,
na které představil základní obrysy
podoby návrhu, v které jej hodlá na přelomu letošního a příštího roku
předložit vládě.
Jak se postoupení zákona do vlády přibližuje, roste nervozita, provázená
puzením k veřejnému projevení postojů. Odborná veřejnost, politici a
novináři jsou stále rozděleni na dva zásadní tábory: na zastánce zachování současné
čtyřstupňové soustavy státního zastupitelství a na stoupence přechodu na soustavu
třístupňovou. Odpůrci nového zákona to mají jednoduché: prostě žádnou zásadní
změnu nechtějí tvrdíce, že státní
zastupitelství ve své současné podobě funguje bez velkých závad. A straší
návratem k prokuratuře, ke kterému by vedlo přijetí nového zákona
v podobě ministerského návrhu. Namítají odtržení soustavy státního
zastupitelství od organizace soudnictví, ke kterému skutečně zdánlivě dojde
zrušením vrchních státních zastupitelství, dosud obsluhujících vrchní soudy. A
předjímají rozvrat justice, zahájený následným rušením vrchních soudů. Byli by
ochotni nanejvýš souhlasit s nějakou malou novelkou, pokud by je nevynesla
z vyhřátých židlí.
Ale ani stoupenci změny nejsou jednotní, lišíce se v přístupu
k některým dílčím problémům zákona. Citlivým bodem je speciální státní
zastupitelství, dle ministerského návrhu až na drobné detaily podřízené přímo
pánubohu. Někteří toto řešení vítají jako jedinou spolehlivou pojistku proti
zhoubnému vlivu politiků, jiní je odmítají jako obnovení generální prokuratury
a požadují jeho podřízení dohledu nejvyššího státního zástupce a ještě další považují
jeho zřízení vůbec za zbytečnost. O jiných rozporech se zatím tolik nemluví, i
když některé mají zásadní význam. Je zřejmé, že někteří státní zástupci se
zhlédli v pojetí státního zastupitelství jako orgánu veřejné žaloby,
povýšeného nad všechny orgány veřejné správy a absolutně nezávislého, zejména
ochráněného proti zasahování politiků.
Ministra spravedlnosti vnímají jako politika, čili div ne jako zemského škůdce,
ačkoli je orgánem odborného dohledu a řízení resortu, má právnické vzdělání a
má k ruce odborné pracovníky ministerstva. Jiní naopak nazírají na státní zastupitelství
jako na vykonavatele trestní politiky vlády a advokáta státu a chtějí je mít
pod přísně vymezeným dohledem a řízením ministra spravedlnosti. Do krajnosti je
tato představa vyvedena v tzv. alternativním návrhu zákona, uveřejněném na
internetových stránkách spolku Šalamoun.
O věcných důvodech k zachování čtyřstupňové soustavy i k jejímu
opuštění bylo snad již řečeno vše. Vedle nich ovšem stojí subjektivní důvody k zaujímání
rozdílných stanovisek, které by stály za odbornou studii. Jako laik soudím, že
pro stoupence zavedení třístupňové soustavy je hybatelem jejich snah touha po
snazším prosazování osobního názoru a vůle. Reformou nemohou získat nic více
než větší odpovědnost a větší zatížení úkony operativního řízení, více
konfliktů s podřízenými, větší tlak médií na chování soustavy podle
představ novinářů. Jinak je tomu u vedoucích státních zástupců, kteří jsou
všichni ohroženi ztrátou postavení. Mohou proto reagovat podrážděně na
odůvodnění nutnosti reformy potřebou zlepšit výkony státního zastupitelství.
Typickým příkladem je vystoupení městské státní zástupkyně v Praze Jany Hercegové
v České justici dne 12.října 2015. Popudil ji výrok ministra spravedlnosti
Roberta Pelikána, že krajští státní zástupci reformou přijdou o „pohodový život“.
Jana Hercegová odpověděla obhajobou úrovně práce svého úřadu, nedbajíc
přísloví, že „sebechvála smrdí“. Nevidím do hlavy ministra, nevím, co měl na
mysli, nicméně připomínám, že se městská státní zástupkyně nechlubila případy nezahájení
řízení u některých podezření na trestný čin, neochoty dovést některé věci do fáze
obžaloby a zpochybňování pravomocných zprošťujících rozsudků, které státním
zástupcům vůbec nepřísluší. Vedle úspěšných obžalob by se určitě našly při podrobné analýze činnosti jejího úřadu i
takové kauzy. Ministr má jistě své informace a zvenčí vypadá úroveň činnosti
úřadu vždy jinak než z pohledu lidí z jeho útrob. Nicméně slabiny v práci
jednotlivých krajských státních zástupců nejsou hlavním důvodem, proč všichni
přijdou o „pohodový život“: podle ministerského návrhu zákona všem krajským
státním zástupcům vyprší mandát nejpozději do dvou let od nabytí účinnosti
zákona. Budou-li chtít dále působit ve vedoucí funkci, budou muset projít
výběrovým řízením. Někteří realisticky usuzují, že jím hladce neprojdou a brojí
proti zákonu, jenž je ohrožuje.
Také politici mají své subjektivní důvody k odmítání nebo podpoře
návrhu nového zákona. Část z nich žije dlouhé
roky ve věži ze slonoviny a své postoje vytvářejí na základě povrchních
představ o fungování státního zastupitelství. Nicméně si jsou jisti, že
problematiku ovládají lépe než tvůrci koncepce třístupňové soustavy, kteří
vedle přiměřeného odborného vzdělání mají značné osobní zkušenosti. Zvláštním
druhem podnětů k odmítání přechodu na třístupňovou soustavu je boj o
politickou moc. Případná porážka ministra spravedlnosti v přetahování o
nový zákon o státním zastupitelství by
citelně poškodila prestiž hnutí ANO, jež ho do úřadu vyslalo. Nabourávání
ministrových záměrů opozičními politiky může sice někdy způsobit více škody než
užitku, ale je nepřekvapivým dílčím projevem politického boje. Ovšem ryze švejkolandským
úletem je „okopávání kotníků“ pana ministra ze strany koaličních politiků pod
jakoukoli záminkou, která se namane. Odráží se v něm nesourodost vládní
koalice.
V listopadu r. 2014 se kolbištěm pro utkání stoupenců čtyřstupňové a
třístupňové soustavy mimovolně stal seminář v Poslanecké sněmovně,
iniciovaný a doslova vyvzdorovaný spolkem Šalamoun. Jeho výsledkem bylo stažení
ministerského návrhu zákona, zachovávajícího čtyřstupňovou soustavu. V listopadu
r.2015 proběhne další „šalamounský“ seminář na toto téma a stoupenci
čtyřstupňové soustavy doufají, že jeho ohlas bude dost silný na to, aby pro
změnu byl stažen ministerský návrh, prosazující třístupňovou soustavu. V programu
již ale není vedení sporu mezi oběma koncepcemi, nýbrž porovnání řešení dílčích
problémů ministerským a „šalamounským alternativním“ návrhem, obou
prosazujících třístupňovou soustavu.
Žádné komentáře:
Okomentovat