Někdy
se s nepříjemnostmi roztrhne pytel a i silný jedinec má co dělat, aby mu
jejich příval nepodrazil nohy. Smolné
dny prožívá nyní ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Obecně se očekávalo, že
na rozdíl od Heleny Válkové bude mít silnou
podporu ze strany vysílajícího hnutí ANO, což by mu mělo zajistit klidné
panování. Praxe ukazuje, že vše je jinak: podporu (zatím) asi má, ale jsou zádrhele,
které nelze překonat stranickým vlivem a firma-stát se přece jen občas vymyká
přímému řízení Andrejem Babišem.
Od
roku 2010 je prokletím ministrů spravedlnosti návrh nového zákona o státním
zastupitelství. Džina z lahve vypustil politizující advokátní koncipient,
ministr Jiří Pospíšil (ODS). Zhmotnil jej předlohou z dílny legislativců
státního zastupitelství, ale do potupného vyhazovu z úřadu nestihl ani prosadit její projednání ve
vládě. Úspěšnější byl jeho nástupce Pavel Blažek (ODS), který ji v roce 2013 dostal až do prvního čtení
ve Sněmovně. Jenže padla vláda a jeho nástupkyně, staromilská exprokurátorka
Marie Benešová (ČSSD), ji vzala zpět a pokusila se zablokovat záměr na přijetí
nového zákona prosazením nanicovaté novely. Naštěstí s ní neuspěla ve
vládě.
Také
současná vládní koalice se přihlásila k záměru přijmout nový zákon.
Exministryně Helena Válková (ANO) se při
jeho naplňování pustila proti proudu. Přišla s kuriózním, vskutku ryze
švejkolandským řešením: místo zrušení dvou vrchních státních zastupitelství
chtěla zřídit ještě třetí, jež mělo odříznout nejvyššího státního zástupce od
přímého vlivu na tzv. speciální státní zastupitelství, zřizované
k potírání korupce a vyšetřování velkých kauz hospodářské kriminality. V rámci
pokračujících příprav na minulou válku chtěla bránit hromadění moci v rukou
nejvyššího státního zástupce. Kvůli hlasitému odporu ze všech možných stran musela
ale návrh stáhnout k přepracování. Výsledek úprav, o nichž pak vyjednávala
se státními zástupci, nestačila předvést veřejnosti, protože byla
přinucena k resignaci.
Černého
Petra zdědil Robert Pelikán (ANO), který
se vrátil k záměru zrušení vrchních státních zastupitelství. Potlesku se
ale nedočkal. Naopak, čelí smršti námitek( viz Kyvadlový vývoj zákona I-VI), která
je zvlášť vydatná díky tomu, že ji obohacují výstupy z meziresortního připomínkového
řízení. Kromě výhrad teoretického rázu nebo odporu proti zakotvení
neoprávněných kastovních výsad státních zástupců se hlasitě ozývají profesní
skupiny, jež se cítí ohroženy utužením režimu. Mávají při tom mantrou
nezávislosti, které lze rozumět jako volání po nekontrolovatelnosti až po
vyžadování tolerance k nemravnostem. Například se zdvihl velký povyk kvůli
úpravám procesních lhůt kárného řízení a kvůli nebezpečí, že po chybujících
státních zástupcích by mohla být
vymáhána regresní spoluúčast na náhradách obětem nesprávného úředního
postupu. Nejhlasitěji křičí soudci, jichž se Pelikánův legislativní balíček
dotýká nepřímo. Bouří se také policisté
proti zvýraznění postavení státního zástupce
jako pána přípravného řízení trestního. Je žádoucí, aby ministr
v dalším vývoji projevy skupinových zájmů odmítl, popř. aby šrouby přitáhl
ještě silněji.
Základní
koncepce návrhu zákona je ale zdravá, takže
je věcí ministra spravedlnosti, aby nechal předlohu upravit s využitím
připomínek. Zvláštní pozornost by měl věnovat vymezení jednoznačných vztahů
mezi ministrem spravedlnosti a nejvyšším státním zástupcem a vytvoření
formálních podmínek pro zvýšení tlaku na dodržování pravidel profesní etiky
státních zástupců a na účinné vymáhání jejich odpovědnosti za zmetky. Neměl by
připustit, aby přijetí zákona přineslo neoprávněné osobní výhody komukoli ze
současných vedoucích státních zástupců. Inspiraci by mohl najít
v poslaneckém návrhu Olgy Havlové (sněmovní tisk 432), který obsahuje
velmi účinné řešení těchto problémů.
Nemilé
bylo utkání
pana ministra v Otázkách Vymývače mozků (OVM ČT24) s předsedou České
advokátní komory Martinem Vychopeněm. Pan ministr, sám původním povoláním
advokát, žehral na netečnost České advokátní komory ve vztahu k etice
jednání advokátů, což mu Martin Vychopeň oplatil oprávněnou výtkou, že Česká
advokátní komora předložila ministerstvu opakovaně návrh novely zákona o
advokacii, jehož přijetí by rozšířilo oprávnění komory právě v tomto
směru. Následovalo zveřejnění článku Dušana Šrámka na České justici,
jenž má ministrovy výtky definitivně vyvrátit. V tomto sporu ministr tahá
za kratší konec, protože nemá možnost se přesvědčit, zda osvobozující rozhodnutí
nebo upuštění od uložení trestu jsou výsledkem přísného, leč uvážlivého a spravedlivého
rozhodování kárných orgánů nebo projevem shovívavé stavovské solidarity.
Advokáti totiž mají výsadu až feudálního rázu, kterou jim mohou závidět i
soudci: kárné řízení v České advokátní komoře je zásadně neveřejné a ani poškozený
nemá právo se dovědět, jaký trest byl uložen chybujícímu advokátovi. Je to
nespravedlivé vůči soudcům, kteří jsou souzeni veřejně a mohou přímo v soudní
síni narazit na hlasité protesty proti
rozhodnutí kárného senátu. Dojde-li někdy k novelizaci zákona o advokacii,
bylo by na místě přehodnotit vhodnost tohoto stavovského privilegia.
Radost
neudělala panu ministrovi ani vláda, která přerušila projednávání návrhu na
změnu zákona o soudních poplatcích, jímž měly být zpoplatněny žaloby na náhradu
škody, způsobené nesprávným úředním postupem. Účelem novelizace je omezení
přílivu žalob. S tímto nápadem přišel již kdysi exministr Jiří Pospíšil,
ale v Parlamentu nepochodil. Základní myšlenka mi připadá zvrhlá: stát
nekvalitními vykonavateli trestní politiky způsobí občanovi škodu jednáním, o
které nebyl žádán, a poškozený se pak musí doprošovat odškodnění u soudu a za
vyřízení žádosti si má zaplatit. Takové uspořádání vztahů občana a úřadu
odporuje dobrým mravům: způsobil-li stát škodu, měl by se o odškodnění postarat
automaticky, z vlastní vůle, na svůj náklad. V tomto případě jde ostatně
o škody, které nelze žádnými penězi nahradit: psychické strádání nevinně
stíhaných a jejich rodin, rozpady rodin a společenských vztahů, bankroty
obviněných, kteří během ztráty svobody přestali splácet své závazky, a jiné hrůzy.
Ale
budiž: zahrnování soudů žádostmi poškozených způsobuje nežádoucí prodlužování
vyřízení stížnosti. Avšak stát se brání obtížím, které sám vyvolal a obětmi
jeho obrany se mají znova stát poškození. Proto by měl vyvážit svou obranu
účinnými opatřeními proti poškozování občanů svévolí a neumětelstvím černých
ovcí mezi jeho zaměstnanci. Žádná ale zatím nevidím. Pokud vůbec existují
nástroje, jež by mohly odrazovat příslušníky orgánů činných v trestním řízení
od nedbalého přístupu k výkonu povolání či dokonce od zneužívání
postavení, téměř se nevyužívají. Zatím platí axiom, že státní zástupci a soudci
jsou vždy odborně na výši a dbají etických pravidel chování. Jejich představení
jejich poklesky svorně zakrývají a ministerstvo spravedlnosti nevybočuje v tomto
ohledu z řady.
S nápadem
na zpoplatnění žalob proti státu o odškodnění za jím spáchané škody by pan
ministr neměl uspět, mají-li jeho kolegové ve vládě smysl pro obyčejnou lidskou
slušnost.
Pod
ministrovýma nohama nyní vybuchla časovaná nálož, kterou si neúmyslně pro sebe
připravila jeho předchůdkyně Helena Válková: Městský soud v Praze mu
přikázal, aby rozhodl o rozkladu, který proti svému odvolání z funkce generálního
ředitele Vězeňské služby podal generál Petr Dohnal. Toto rozhodnutí jednou
muselo padnout, jen se nedalo přesně předvídat, kdy k tomu dojde. Není to
jednoznačné vítězství generála Petra Dohnala, neboť soud nezkoumal, zda byl
odvolán právem. O tom bude nyní muset za Helenu Válkovou rozhodnout Robert
Pelikán. Ať rozhodne jakkoli, čekají jej následné nepříjemnosti. Vyhoví-li
obhajobě Petra Dohnala, bude muset řešit nepřípustnou situaci souběžné
existence dvou generálních ředitelů Vězeňské služby. Případné odvolání
současného generálního ředitele generála Pavla Ondráška je téměř
neproveditelné, zbavit jej generálské hodnosti nelze vůbec. Ministr bude muset
vyřešit kvadraturu kruhu. O mnoho lépe se mu nepovede, potvrdí-li správnost
rozhodnutí Heleny Válkové: s pravděpodobností blízkou jistotě lze předpokládat,
že generál Petr Dohnal se znova obrátí k soudu a stav nejistoty bude trvat
dalších možná i několik let. Nikomu by to neprospělo, dokonce ani odvolanému
generálnímu řediteli, jehož život v právním vakuu je dlouhodobě pro něj
škodlivý.
Tato
situace ale zpochybňuje současný právnický přístup k existenčním jistotám
špičkových vedoucích pracovníků: jednoznačně se nadřazuje individuální právo
nad zájem spravované instituce, popř. státu. Jaksi automaticky se
nepředpokládá, že by vedoucí pracovník měl pociťovat povinnost nadřadit zájem
státu nad svůj. Nepřihlíží se také k významu souladných mezilidských
vztahů v kolektivech řídících pracovníků. Špičkový vedoucí pracovník by
měl mít právo obklopit se lidmi, s kterými chce pracovat, protože
nesouladné společenské okolí by snižovalo jeho výkonnost. Z toho přirozeně
vyplývá právo zbavit se těch, s kterými nechce pracovat.
Aby
toho nebylo málo, na dvoudenní konferenci o různých formách správy soudnictví,
která za mezinárodní účasti proběhla ve
dnech 13.-14.května 2015 v Brně, si pan ministr vyslechl slova obecně
vážených představitelů soudnictví o trvalém selhávání ministerstva, o tom, že systém
správy soudnictví prostřednictvím ministerstva spravedlnosti se přežil,
a proto je nutný vznik justiční samosprávy. Setkal se také s projevy
nevole, že ve vztahu k justiční samosprávě nejde ve stopách své
předchůdkyně, která vznik samosprávného orgánu podporovala a pověřila předsedu
Nejvyššího správního soudu Josefa Baxu ustavením komise, která měla jeho
ustavení připravit.
Robert
Pelikán neplane nadšením pro zřízení soudcovské samosprávy a zejména chce
problém řešit vlastními silami ministerstva. Úsilí Josefa Baxy deklasoval na
soukromou iniciativu. Jeho záměr soustředit legislativní iniciativy na
ministerstvo a obejít se bez expertní pomoci externistů je chvályhodný, protože
je v souladu s vlastním smyslem existence jeho úřadu. Nic na tom
nemění ani skutečnost, že žádný z jeho předchůdců se bez pomoci zvenčí
neobešel. Pan ministr se v tomto směru vyvíjí: když se musel bezprostředně
po nástupu do funkce vypořádat s úkolem předložení návrhu zákona o státním
zastupitelství, vděčně sáhl po službě státního zastupitelství. Zdá se, že dnes
považuje proces konsolidace ministerstva za natolik pokročilý, že se bez pomoci
odjinud může obejít. Na místě jsou ovšem obavy, zda tým jeho spolupracovníků
bude úrovní znalostí věcných problémů justice na srovnatelné úrovni s komisí,
kterou by vytvořil zkušený Josef Baxa. A zvlášť důvodné jsou obavy, že
přerušení kontinuity předčasnou výměnou ministrů přinese společensky škodlivé
zpoždění vyřešení tohoto ( a i jiných) problému.
Současně
se zde nabízí viditelný důkaz o účelnosti ustavení justiční samosprávy: je to
jediný způsob ochrany justice před zhoubnými účinky častého střídání ministrů
spravedlnosti a před uplatněním diktátorských choutek politiků při výběru
soudních funkcionářů. Kdyby švejkolandské poměry umožňovaly setrvání ministra
ve funkci po dvě až tři volební období a politici by se přísně drželi zásady,
že do vnitřních poměrů v justici nemají strkat prsty, souhlasil bych s Robertem
Pelikánem, že vznik justiční samosprávy není potřebný. Skutečnost, že potřeba zabývat se správními záležitostmi bude odvádět
významné osobnosti soudcovského stavu od vlastního výkonu poslání, není
radostná a mluví proti zřízení samosprávy, ale výše uvedené přednosti
samosprávy jsou silnější. Ani obavy, že dojde k „zapouzdření“ justice nejsou
liché. Hlásím se ke kacířskému návrhu, že vznik samosprávy musí vyvážit zřízení
mimoresortního nezávislého dozoru nad dodržováním pravidel profesní etiky a
zákonnosti soudci a státními zástupci.
Uvedeným
nepříjemnostem, jež v posledních dnech potkaly ministra spravedlnosti
Roberta Pelikána, dodává zvláštní příchuť skutečnost, že v odborných legislativních
sporech musí čelit konstruktivní opozici přicházející zevnitř politického
hnutí, jež ho na ministerstvo vyslalo. Vzhledem k intelektuální zdatnosti
paní profesorky Heleny Válkové, opevněné v její sněmovní funkci, to není
opozice ledajaká. Bude klást mimořádně vysoké nároky na propracovanost návrhů,
jež bude ministerstvo posílat do Sněmovny.
Třešničkou
na dortu je chování další bývalé ministryně spravedlnosti Marie Benešové,
socialistky ve službách velkého kapitálu, která v případě zákona o státním
zastupitelství podporuje Helenu Válkovou v jejích opozičních aktivitách. S výjimkou
případné ztráty přízně Andreje Babiše nemohlo Roberta Pelikána postihnout nic
horšího než opozice dvou bývalých ministryň.
Žádné komentáře:
Okomentovat