Vítězný
ryk bulváru nad zásahem Nejvyššího soudu ČR do případu Lukáše Nečesaného
považuji za předčasný. Jestliže Nejvyšší soud ČR usoudil, že důkazní situace
vylučuje pana obžalovaného jako pachatele (cituji veřejné zdroje, rozhodnutí
Nejvyššího soudu ČR nemám k disposici), měl jej přímo zprostit obžaloby,
podobně jak kdysi učinil v kauze Miloše Koběrského. Pokud vrátil věc obecným
soudům, dal jim možnost pokusit se o vrácení Lukáše Nečesaného za mříže. Je to
překvapující i proto, že Nejvyšší soud ČR nevyužil možnost uvalit na Lukáše
Nečesaného vazbu až do nového rozhodnutí nalézacího soudu: svědčí to o tom, že
předpokládá zprošťující rozsudek. Jeho rozhodnutí ale vlastně směřuje proti smyslu
stížnosti pro porušení zákona, kterou bývalá paní ministryně podala ve prospěch
odsouzeného. Ovšem Nejvyšší soud ČR říká obecným soudům, že obžalovaného
usvědčily nedostatečně a dává jim pokyn, aby se pokusily jeho odsouzení učinit
nevyvratitelným, čili ve výsledku postupuje proti němu.
Zkušenost
z jiných kauz, v nichž účinkovali státní zástupkyně Lenka Faltusová,
předseda senátu nalézacího soudu Jiří Vacek a předseda senátu odvolacího
Vrchního soudu v Praze Jiří Lněnička naznačuje, že Lukáš Nečesaný není
úplně mimo nebezpečí. Jeho závažnost nemohu odhadnout, protože mám
k disposici jen stížnost pro porušení zákona, která byla uveřejněna na
internetových stránkách ministerstva. Velmi mě ale zajímá, jak se Nejvyšší soud
ČR vypořádal se skutečností, že poškozená Bradlová mluví pouze o jednom
mladíkovi, který vstoupil do její provozovny a napadl ji, ačkoli z logiky
věci vyplývá, že v případě neviny Lukáše Nečesaného by museli být dva:
Lukáš Nečesaný a pachatel. Je ovšem možné, že na krátký vstup Lukáše Nečesaného
mohla zapomenout.
Sama
autorita Nejvyššího soudu ČR, byť jeho soudci by měli být výkvětem české
trestní justice, není jako pojistka proti soudním nepravostem zcela bezpečná.
Některým soudcům straší v hlavách fetišistické pojetí soudcovské
nezávislosti, které jim dovoluje nevnímat rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR jako závazný
pokyn. Ojediněle dochází k tomu, že po zrušení rozsudku Nejvyšším soudem
ČR obecné soudy obejdou jeho právní stanovisko a odsoudí obžalovaného znova,
nebo zahájí řízení, nařízené Nejvyšším soudem ČR, velmi neochotně a až po mnoha
měsících průtahů.
Daleko horší je skutečnost, že za nezávislé a dokonce nad soudy povznesené se
považují i někteří státní zástupci. Nezbývá jim sice, než vzít na vědomí
ztroskotání jejich posedlictví vyvrácením obžaloby soudem, ale
v navazujících řízeních se pak drží pseudoprávního názoru, že soudní rozsudky
jsou nesmyslné a jedině správné je jejich stanovisko. Státní zástupci ovšem
nemají právo vykládat dokazování odlišně od soudu, který je z ústavněprávního
hlediska jako jediný oprávněný rozhodovat o vině a trestu. K pohrdání
právním názorem soudů došlo například
v souvislosti s kauzou médii ocejchovaného Víta Bárty, jehož
zprošťující rozsudek přezkoumal na popud dovolání nejvyššího státního zástupce
v jeho neprospěch Nejvyšší soud ČR a bez výhrad jej potvrdil, čili odmítl
názory žalobců včetně toho nejvyššího. S tím žalobci nic nenadělají, ale
když jinak škodit nemohou, aspoň poskytují ochranu provokatérům Kristýně Kočí a
Jaroslavu Škárkovi, kteří špinavost proti Vítu Bártovi vyvolali.
Až
do právní moci nového rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové je jásot
předčasný. Teprve v případě, že zlopověstná trojice Hana Faltusová – Jiří Vacek – Jiří Lněnička
skloní hlavy před autoritou Nejvyššího soudu ČR a zprostí Lukáše Nečesaného
obžaloby, bude na místě slavit náhodné vítězství slepé spravedlnosti nad
posedlictvím pokleslých policistů, žalobců a soudců. Při oslavách by se ale
mělo myslet i na další oběti selhání
orgánů činných v trestním řízení, z nichž jen ojediněle se
některým podaří dosáhnout zadostiučinění,
zatímco většina ostatních v nejlepším případě dosáhne podmíněného
propuštění po odpykání části trestu, jiní stráví nespravedlivý rozsudek za
mřížemi až do posledního dne.
Nicméně
v rámci debaty, vyvolané úspěchem stížnosti pro porušení zákona ve
prospěch Lukáše Nečesaného došlo k odhrnutí záclony nad nepřístojnostmi
orgánů činných v trestním řízení a systémovými vadami nakládání
s podněty ke stížnostem pro porušení zákona. Velmi upřímně o nich
pohovořila bývalá ministryně spravedlnosti Helena Válková v Událostech,
komentářích ČT dne 22.května 2015. Bez ohledu na to, jak věc Lukáše Nečesaného
nakonec dopadne, je účelné zabývat se odhalenými negativními úkazy, jež svým
významem přesahují rámec tohoto řízení. Měli by se jimi zabývat ministři
spravedlnosti a vnitra, protože mnoho špatných věcí se děje právě proto, že je
jejich předchůdci trpěli nebo v případě politizujícího advokátního
koncipienta Jiřího Pospíšila dokonce podporovali.
Především
to je policejní násilí, jehož stále více přibývá. Policisté při zadržování
podezřelých a jejich prvních výsleších často nedbají presumpce neviny a nakládají
s nevinnými jako s nebezpečnými zločinci. Brutalitou zacházení občas
překonávají StB i gestapo. S oblibou přibírají k zásahům televizní
reportéry a podezřelí a jejich rodiny pak musejí snášet ostouzení opakovaným
vysíláním reportáže. Přidává se Vězeňská služba ČR, která dovoluje natáčení
předvádění spoutaných osob. Pokud se
oběti násilí brání stížností nebo trestním oznámením, téměř nikdy neuspějí.
Žalobci jejich oznámení odkládají jako účelovou lež, sloužící k posílení
obhajoby. Generální inspekce bezpečnostních sborů pachatele nezákonností
téměř nikdy neusvědčí. Co ostatně jiného lze čekat od orgánu, jenž se
nezákonným postupem podílel na puči ke svržení policejního prezidenta Petra Lessyho
a jeho účastníky trvale chrání před postihem, včetně bývalého ministra vnitra
v Nečasově vládě Jana Kubiceho, vše pod velením nedotknutelného ředitele
Ivana Bílka (chráněného alibistickým předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou).
V případě jasných důkazů státní zastupitelství trestní oznámení odkládají,
protože v násilí na zadržených osobách neshledávají nic nezákonného.
Není
bez zajímavosti, že na brutalitu policistů z obvodu působnosti Krajského
ředitelství PČR v Hradci Králové si kromě Lukáše Nečesaného stěžovali
v průběhu několika let i jiní obžalovaní. V některých případech jejich
nářkům dodávají věrohodnost výpovědi důvěryhodných svědků, ale ani to nepřipravilo
násilníky o beztrestnost. „Doznání“ zmláceného podezřelého vede téměř vždy
k odsouzení. Kromě násilí spolek Šalamoun narazil v jednom závažném
případě na křivé svědectví policisty před soudem, jehož vyvrácení soud zmařil
nepřipuštěním výslechu svědka obhajoby.
„Šikovní“
policisté dokáží vynutit nebo vylákat „doznání“ i bez použití fyzického
násilí
. Následky jsou ale stejně zničující. Vymáhání
doznání nezákonnými postupy se dopouštějí pokleslí jedinci mezi policisty,
kteří považují za věc své ctižádosti získat „čárku“ za vyřešený případ bez
ohledu na to, zda je skutečně jisté, že se podezřelý dopustil vyšetřovaného
skutku. Nad důsledky vynucení doznání
pro jejich oběť se nezamýšlejí.
Kazem
na štítě státního zastupitelství a justice jsou jedinci, posedlí potřebou
dostat za mříže každého, koho jim policisté předhodí. Zdá se, že k nim
patří i žalobkyně v kauze Lukáše Nečesaného Lenka Faltusová, jejímiž vstřícnými
protějšky bývají soudci s hanebnou předlistopadovou minulostí: Jiří Vacek
a Petr Mráka. K dosažení cíle jim slouží cokoli, například připuštění
důkazu fabulací, rozvíjenou na základě povzbuzování provokatéra, vedeného policií, a následné odmítnutí důkazů, jež by mohly potvrdit, že
nejde o popis skutečné události, ale o výplod fantazie obžalovaného. Přípustné
je křivé svědectví. Příznačné je i skládání nepřímých důkazů do řetězců, jež
jsou ucelené jen zdánlivě, přehlížení skutkových zjištění, jež ukazují na
jiného pachatele atd. Znalecké posudky užívají jen jako důkaz v neprospěch
obžalovaného, ostatní připouštějí neradi. Oblíbeným důkazem je pachová stopa:
skoro v každém případu, u něhož došlo k prokázání justičního
přehmatu, byla usvědčujícím důkazem: je záhadou, jak se tam dostala, když
obviněný na místě nebyl. Představa, že pachovou stopu lze přenést a lze
s ní manipulovat i jinak je stejné tabu, jako tvrzení, že je císař nahý. Nejsou-li
přímé důkazy, žalobci a soud je nepostrádají : pomohou si jinak. Nevyplácí se u
nich ani přílišná snaha pomoci obžalovanému poskytnutím alibi, protože odměnou
za ni může být odsouzení za křivé svědectví, založené na spekulacích: případný
další svědek se pak raději nepřihlásí, i kdyby mohl neprávem obviněného
zachránit.
Z odhalení,
ke kterým v této souvislosti došlo, je ale asi nejdůležitější popis způsobu nakládání
s podněty k podání stížnosti pro
porušení zákona, který podala bývalá ministryně spravedlnosti Helena Válková
v pořadu Události, komentáře ČT dne 22.května 2015.
Na
jeho okraj uvádím, že stížnost pro porušení zákona je pro odsouzeného
nejnadějnějším mimořádným opravným prostředkem, protože není omezena procesní
lhůtou a lze jí napadnout i vady dokazování. Podnětů přichází na ministerstvo
v posledních dvou až třech letech o něco méně než tisíc za rok. Ministři
Pavel Němec a Daniela Kovářová podávali podle údajů Nejvyššího soudu ČR až 200
stížností ročně, z nichž bylo 70-95 % úspěšných. Jiří Pospíšil, capo di
tutti capi z pověstné „kauzy Čunek“, byl obhájcem zásady neprolomitelnosti
soudního rozhodnutí a v tomto směru skvěle souzněl s úředníky, kteří
tuto agendu po desetiletí spravovali a zásadu neprolomitelnosti rozšířili i na
ministrova (ve skutečnosti svá) rozhodnutí. Jejich společným úsilím se podařilo počet
podaných stížností snížit zhruba na polovinu. Jiří Pospíšil také novelizací
trestního řádu připravil ministry spravedlnosti o pravomoc nařídit při podání
stížnosti pro porušení zákona odklad nebo přerušení výkonu trestu do rozhodnutí
Nejvyššího soudu ČR – nemohl přece připustit, aby přeplněné věznice přišly o
pár chovanců. Po Jiřím Pospíšilovi se poměrně rychle vystřídali ministři Pavel
Blažek, Marie Benešová a Helena Válková. Měli z počátku jiné starosti než
zabývat se touto agendou a než se rozhlédli, jejich éra skončila. Vedlo to
k dramatickému snížení počtu podaných stížností. Pavlu Blažkovi patří ale
významná zásluha: zavedl uveřejňování podaných stížnosti na internetových
stránkách ministerstva.
Helena
Válková nalila divákům ČT čistého vína: ministerstvo nemá kapacitu na
zpracování stovek podnětů, proto je nechává vyhodnotit státnímu zastupitelství.
Na základě jeho hodnocení pak aparát připravuje stanovisko pro ministra. Tento
proces může být velmi zdlouhavý, protože nemáme elektronický trestní spis,
takže státní zastupitelství si musí od soudů vypůjčit úplné soudní spisy; někdy
na ně čeká celé měsíce a zřejmě kvůli tomu nepropadá panice: odsouzení nemají
nárok na spěch. Státní zástupci jsou vycvičeni na usvědčování obviněných: podle
toho vypadají výsledky jejich přezkumů. Pokud se dopustí nehorázností, které
Helena Válková našla v návrhu na odložení podnětu ke stížnosti pro
porušení zákona, osud většiny stěžovatelů je zpečetěn. Případů, že si nesrovnalostí
všimne přímo ministr a dokonce se s nimi neztotožní, je velmi málo, téměř
se nevyskytují. Proto trvá vyřízení podnětu k podání stížnosti pro
porušení zákona i několik let a úspěch slaví jen několik málo procent
z nich. Předkladatel podnětu nemá nárok na seznámení se stanoviskem
státního zastupitelství ani s odůvodněním nevyhovění ministrem, natož aby
směl vznést námitky. Celý proces zpracování podnětů k podání stížnosti pro porušení zákona má tak povahu
inkvizičního řízení. Ministři a jejich lokajové se hájí tvrzením, že je to tak
v pořádku, protože podle trestního řádu ministr pouze může podat stížnost,
ale nemusí, takže polemizovat s jeho rozhodnutím nelze.
Z ústavněprávního hlediska je ale tento názor nemravný, protože slovo
„může“ v zákoně vybavuje ministra pravomocí a státní orgán je povinen svou
pravomoc užívat. Je ostatně nemravné tvrdit, že ministr má právo nedbat
nezákonností, kterých se státní zástupci a soudci dopouštějí na občanech tohoto
státu.
Lukáš
Nečesaný čekal ve vězení na zázrak v podobě stížnosti ministra pro
porušení zákona dva a půl roku. Stejně na tom je Zbyněk Hřib, o jehož věci bude
Nejvyšší soud ČR jednat 3. června 2015. Podnět k podání stížnosti pro
porušení zákona podal v jeho prospěch Městský soud v Brně. Stížnost
ale podala až ministryně Helena Válková 6.listopadu 2014 rekordním tempem na základě upozornění ze dne 1.listopadu 2014.
Délka jejich čekání ale není rekordní: před několika dny podal ministr Robert
Pelikán stížnost pro porušení zákona na základě opakovaně odloženého podnětu
spolku Šalamoun z 29.června 2009. Není jisté, zda se odsouzený dočká dříve
projednání stížnosti Nejvyšším soudem ČR nebo propuštění po odpykání dvou
třetin trestu.
Nepatrné
procento podnětů, jež osobně vyřizuje ministr, obvykle vyvolává dohady, proč
volba padla právě na tento případ a ne na jiný. Lid obecný obvykle soudí, že za
tím jsou styky a peníze. Osobní zasahování ministra do řízení proto přináší
nebezpečí, že na něj padne podezření z korupčního jednání a navazující
nepříjemnosti. Postihlo to bývalou ministryni Danielu Kovářovou, která podala
stížnost pro porušení zákona rovněž ve prospěch „zákazníků“ soudce Jiřího Vacka
a přerušila jim výkon trestu. „Práskači“ z řad úředníků ministerstva spolu
s exministrem Jiřím Pospíšilem a krajským státním zástupcem v Hradci
Králové Pavlem Hochmannem na ni poštvali protikorupční policii. Nebyla
obviněna, ale soudce-stážista Vlastimil Matula, který v postavení řadového
referenta ministerstva napsal koncept stížnosti, byl odsouzen
k podmíněnému trestu. Spolu s ním byl odsouzen Vladimír Chrástecký,
vrchní ředitel sekce, který mu práci zadal. Šlo o průlomové rozsudky:
odpovědnost úředníků byla oceněna jako významnější než odpovědnost ministra-
ústavního činitele. Pro úplnost: vedoucí oddělení, který zařídil propuštění
obou odsouzených, stíhán nebyl, patrně odměnou za „práskačství“.
Agenda
stížnosti pro porušení zákona je z pohledu odsouzených a jejich obhájců
velmi důležitá a citlivá. Pro ministry ale obvykle není prioritou, pro některé
je dokonce jen okrajovou záležitostí. Moc nad osudy odsouzených přenechávají
úředníkům, z nichž někteří přežívají na ministerstvu celá desetiletí a
jejich úroveň je různá. Za výše uvedených okolností se správa agendy nemůže
obejít bez výstřelků na obě strany. Spolek Šalamoun proto již několik let
doporučuje převzetí rakouského modelu: přenesení pravomoci podávat stížnosti
pro porušení zákona na generálního prokurátora, působícího při Nejvyšším soudu,
stojícího mimo soustavu státního zastupitelství, odpovědného za dozor nad
zákonností trestního řízení. Aby bylo jasno: generální prokurátor v tomto
případě není orgánem veřejné žaloby, naopak je odpovědný za korigování přehmatů
žalobců a soudů.
Žádné komentáře:
Okomentovat