Není
vždy příjemné být ve vlastní zemi prorokem, zvláště když Hálkova výzva
„nekamenujte proroky…“dávno upadla v zapomenutí. Na vlastní kůži to
v současnosti pociťuje ministr spravedlnosti Robert Pelikán, prosazující
návrh nového zákona o státním zastupitelství, který přináší změny až revoluční.
Zavděčil se jen málokomu a musí za to platit.
Mezi
významnými veřejnými kritiky předkládaného zákona převládají osoby sídlící ve
věží ze slonoviny, kteří nevědí nic o skutečném vnitřním stavu státního
zastupitelství, ani o bolestech občanů, postižených svévolí státních zástupců.
Přistupují k hodnocení ministerského návrhu převážně z pozice obrany
úzkých stavovských zájmů, skrytých za vnějškově ušlechtilými úvahami.
Neústupnou
kritičkou předlohy je Marie Benešová, bývalá dlouholetá prokurátorka, později státní zástupkyně VSZ
v Praze, pak advokátka, posléze nejvyšší státní zástupkyně, znova
advokátka, ministryně Rusnokovy vlády a nyní také poslankyně za ČSSD,
z které kvůli umožnění zapsání na kandidátní listinu vystoupila (vítězství
touhy po moci nad slušností). Její nechuť k jakékoli zásadní změně poměrů
ve státním zastupitelství je obecně známa. Návrh zákona z r.2013 stáhla ze
Sněmovny a prosazovala svou nicotnou novelu, kterou vláda naštěstí odmítla.
Robert Pelikán její odpor zaznamenal, ale zdá se, že jeho nebezpečnost podceňuje.
Dne
30. dubna 2015 vyšel v 18. čísle Reflexu její rozhovor s Bohumilem
Pečínkou se zvýrazněným nadpisem „Zeman je pod vlivem Bradáčové“, který má být
ostrou kritikou ministerského návrhu zákona. Vyhraněně záporný vztah paní
exprokurátorky k nynější pražské vrchní žalobkyni Lence Bradáčové je od
pradávna známá věc. Psychoanalytik by možná zjistil, že právě v něm je
klíč k odporu proti zákonu. Pro Marii Benešovou je patrně vše, co od
Lenky Bradáčové pochází, dílem ďablovým a sama sebevědomá žalobkyně je pro ni zplozenkyní
státnězástupcovského pekla.
Mezi
jejími námitkami proti předloženému návrhu oceňuji pouze nesouhlas s postavením speciálního
státního zastupitelství jako úřadu, nepodléhajícího dohledu jakékoli „vrchnosti“,
oprávněného vybírat si případy, na nichž
chce pracovat a jiné předávat dalším útvarům státního zastupitelství. Vše
ostatní z jejích argumentů je „samá voda“.
Paní
exprokurátorka oficiálně návrh zákona odmítá, protože prý je skrytou formou
návratu k centralizované prokuratuře, kterou považuje za nepřekonatelné
zlo: kdysi jí prý vadilo, že si občas vzal generální prokurátor vybranou kauzu
a manipuloval s ní. Nerozumím tomu, proč tedy setrvala téměř dvacet let
v organizaci, v které panovaly poměry, jež jí zásadně vadily. Hlavně
ale namítám, že prokuratura fungovala v poměrech duálního řízení státu.
Vedoucí činitelé byli současně nomenklaturními podřízenými orgánů KSČ, které se neřídily trestním řádem,
ale politickými úvahami. Mohlo proto docházet k zásahům nadřízených do
vyšetřování, které byly nesrozumitelné nižším článkům prokuratury. Přesto podle
vyprávění pamětníků by nebyly možné tak rozsáhlé manipulace s místní a
věcnou příslušností státního zastupitelství, s jakými se od r.2007 stále
častěji setkáváme při vyšetřování podezření proti jedincům, kteří jsou čímkoli
významní. Trestní orgány totalitního režimu v posledních letech před jeho
pádem lpěly úzkostlivě na předstírání zákonnosti procesů a formalisticky se
držely psaných pravidel. Ostatně řídící vztahy uvnitř soustavy státního
zastupitelství jsou v návrhu nového zákona nastaveny tak, že neumožňuji
manipulaci toho druhu, jaké se Marie Benešová údajně obává. Nejvyšší státní
zástupce není nadřízeným všech státních zástupců v republice, čili nemá
pravomoc generálního prokurátora. Zákon dokonce zakazuje Nejvyššímu státnímu
zastupitelství provádění dohledu nad dohledovou činností krajských státních
zastupitelství. Pokud tento nesmysl nesmažou poslanci pozměňovacími návrhy,
základní masa státních zástupců, rozmístěná v okresních a obvodních
státních zastupitelstvích, zůstane mimo dosah dohledové pravomoci Nejvyššího
státního zastupitelství. Námitka proti návratu k prokuratuře platí pouze
v případě „speciálního“ státního zastupitelství, které nemá mít nad sebou
dohled a jeho vedoucí bude přímým nadřízeným všech přidělených státních zástupců.
V dalším
obhajuje správnost vytlačení nejvyššího státního zástupce do role převážně
metodického orgánu. Na počátku polistopadové éry ji propagovali tvůrci platného zákona
v rámci „preventivních příprav na minulou válku“, jež měly vyloučit
zneužití moci silným nejvyšším státním zástupcem. V minulosti ale problém nebyl
v tom, že generální prokurátor byl nositelem velké pravomoci, nýbrž v jeho
podřízenosti politickým orgánům, která dnes nepřichází v úvahu. Nesmyslnost
představy ostatně vyplývá ze srovnání s průmyslovým podnikem: v případě
prosazení představ Marie Benešové by firmu
řídili mistři, vůči nimž by byl
generální ředitel v postavení poradce. Marii Benešové dále nedochází, že
organizace, která je v denním pracovním styku s policií a dalšími
ozbrojenými sbory a vykonává nad nimi dohled, musí být řízena pružně a jednotně
na celém území státu. Samozřejmě si nevšimla, že prosazuje typicky českou
cestu, kterou nejde jiný evropský stát a neobtěžuje se vysvětlením, proč je ta
naše lepší než kolektivní evropská zkušenost.
„Speciální“ státní zastupitelství považuje
Marie Benešová za neužitečný výmysl, inspirovaný mocenskými ambicemi Lenky
Bradáčové. Konzervativně horuje pro zachování speciálních odborů vrchních
státních zastupitelství. Uniká jí, že ty si vylámaly zuby na značné části
velkých kauz, jejichž vyšetřování dozorovaly. Nechápe, že dvě vrchní státní
zastupitelství se začleněnými „speciály“ nezapadají do unitární struktury státu.
Jejich existence znemožňuje důsledné uplatnění jednotného vedení trestního řízení
na celém území státu. Působení dvou orgánů tam, kde stačí jeden, vytváří
předpoklady pro uskutečňování výjimek z pravidel místní a věcné
příslušnosti státního zastupitelství. V tom Marie Benešová dokonce
spatřuje výhodu, ač jde o závadu.
Marie
Benešová již dávno ztratila přímý styk se státním zastupitelstvím, což ostatně
kdysi přiznala v Otázkách Václava Moravce. Na jeho potřeby a problémy
nahlíží z velmi vysoké věže ze slonoviny. Pouze si myslí, že je nad všemi: prý
zná názory většiny vedoucích státních zástupců a ví, že Pelikánovu koncepci
odmítají. Sám Robert Pelikán je pro ni „kluk“ (jak by se jí líbilo, kdyby se o
ní vyjádřil jako o „babce“?), který patrně podlehl politickému rozhodnutí hnutí
ANO. Dobré je jen to, v čem žila v době aktivního výkonu služby. Její
myšlení je nesmazatelně poznamenáno dvacetiletým působením na prokuratuře,
které s sebou neslo pocit kastovní nadřazenosti, vyplývající z těsného
vztahu prokuratury k vládnoucí straně.
Na
rozhovoru je překvapivé vynechání námětu kárné odpovědnosti. Pokud by to bylo
signálem, že Marie Benešová pochopila nesprávnost svých dosavadních názorů,
byla by to dobrá zpráva pro veřejnost a špatná pro pokleslé státní zástupce. Jinak je ale známo, že až dosud
patřila k významným odpůrcům přijetí opatření, která by zvýšila
pravděpodobnost postihu státního zástupce za špatně odvedenou práci. Vždy v
minulosti zastávala doktrínu ochrany státních zástupců před útoky zvenčí, čili
zásadu zajištění jejich beztrestnosti. Je tak spoluodpovědná za současné poměry
ve státním zastupitelství, za kterých dochází k excesům v postupech žalobců.
Jak známo, akce vyvolává reakci: pěstováním pocitu beztrestnosti státních
zástupců nepřímo přispěla k vytvoření nálady ve společnosti, příznivé pro
volání veřejnosti po „zkrácení opratí“.
Z jiné
věže ze slonoviny střílí na ministra Roberta Pelikána předseda Nejvyššího
správního soudu Josef Baxa, jinak obecně vážená osobnost.
Nepřekvapuje, že pro své názory nachází mezi soudci podporu
. Rozžhavila ho změna pravidel kárného řízení, kterou chce Robert |Pelikán
uskutečnit doprovodnou novelou zákona o řízení ve věcech soudců, státních
zástupců a exekutorů. Josef Baxa ji vnímá jako útok na nezávislost zmíněných
kast. Dráždí ho, že tak Robert Pelikán učinil bez projednání (rozuměj: bez
laskavého svolení) se soudcovskou komunitou, a v tomto ohledu má jen částečně
pravdu: projednání ano, upuštění od záměru v žádném případě. Soudci si musí
konečně uvědomit, že dělbě moci ve státě odpovídá postavení ministerstva
spravedlnosti jako iniciátora legislativních změn, zatímco soudcům přísluší
úloha uživatelů a vykladačů zákonů. To je sice nevylučuje z veřejné debaty,
vedené v průběhu tvorby zákonů, ale více práv nemají. Vidí-li
ve zpřísnění podmínek kárného řízení ohrožení své nezávislosti, nejsou
v právu: soudnictví je službou státu občanům, proto nezávislost soudců
končí tam, kde začínají škody, páchané občanům justičními přehmaty. Baxovo
tvrzení, že navržené změny kárného řízení jsou zbytečné, protiústavní, věcně
nesouvisející se zákonem o státním zastupitelství a mají být proto staženy, je
až fundamentalisticky přehnané.
Čertovo
kopýtko vyčnívá z další námitky Josefa Baxy: z požadavku na odsunutí
změny zákona až po provedení rekodifikace trestního řádu. Vyhovění jeho
požadavku by odsunulo reformu státního zastupitelství o mnoho let. A o to mu
právě jde: jen ne žádné změny!
Rekodifikace
velkých kodexů, ke kterým došlo za působení exministra Jiřího Pospíšila, se
připravovaly déle než deset let. Při častém střídání ministrů spravedlnosti a
změnách názorů zákonodárců, souvisejících s vývojem spektra parlamentních
stran, není záruka, že vypracování a přijetí nového trestního řádu proběhne
úplně jinak, a to bez překážek a potíží a velmi rychle.
Stav
jistého nesouladu mezi trestním řádem z r.1961 a zákonem o státním
zastupitelství z r.1993 trvá a orgány činné v trestním řízení se s ním
naučily žít. Zlepšení kondice státního zastupitelství změnami, vyvolanými novým
zákonem, se v každém případě odrazí v lepším nakládání
s trestním řádem, ať již jde o ten současný nebo o budoucí. Konzervovat
současné poměry ve státním zastupitelství kvůli vidině nového trestního řádu, o
němž nikdo neví, jak bude vypadat a kdy skutečně vznikne, by bylo neodpovědné.
Josef
Baxa je nesporně jednou z nejkvalitnějších osobností v resortu spravedlnosti.
Za normálních okolností se vyznačuje úctyhodnou přesností svých úvah. Pokud si
přesto dovoluji tvrdit, že v tomto případě střílí z věže ze
slonoviny, vedou mě k tomu dva detaily
jeho úvah.
Především
to je výrazné nadřazení významu žalobní funkce státního zastupitelství nad
postavení gestora zákonnosti přípravného řízení. Na pohled to odpovídá
ústavnímu vymezení postavení státního zastupitelství: článek 80 Ústavy výslovně
uvádí pouze funkci žalobní, všechny ostatní přenechává úpravám zákonem. Tím ale
význam dozoru nad předsoudními fázemi trestního řízení přímo nepopírá. Ten je
ale pro „konzumenty služeb justice“ prakticky důležitější než počínání státních
zástupců v žalobě. Jako žalobci jsou podrobeni kontrole ve veřejném
soudním procesu a moc rozhodovat přebírá soud, ale k nezákonnostem a
k poškozování práv účastníků řízení dochází hlavně v předsoudní fázi
trestního řízení, která je neveřejná a obrana proti nepřístojnostem zlotřilých
jedinců je nesmírně obtížná, s malou nadějí na úspěch. Josef Baxa má štěstí,
že patří k privilegované kastě, jejíž seznamování „na vlastní kůži“
s excesy pokleslých jedinců mezi státními zástupci prakticky nepřichází
v úvahu. Proto nedoceňuje význam role státního zastupitelství jako gestora
zákonnosti předsoudních fází trestního řízení.
Dále
Josef Baxa podhodnocuje dopady deliktního jednání soudců, státních zástupců a
exekutorů na společnost, a to na základě poznatku, že nejčastějšími delikty,
řešenými kárnými senáty jeho soudu jsou nepřiměřená délka řízení a nečinnost.
To je právě „pohled z věže ze slonoviny“, který mu nedovoluje vidět
latentní delikvenci, kterou ze stavovské solidarity nikdo z kárných žalobců nenapadne, ačkoli
je většinou škodlivější než ta, o které se zmiňuje Josef Baxa.
Jako
příklad tolerovaného provinění soudce uvádím zamítnutí žádosti o povolení
obnovy procesu žadatele, jenž si je vědom své neviny a dověděl se, že
k jeho domnělému trestnému jednání se doznal skutečný pachatel, který za
ně byl rovněž pravomocně odsouzen. Jiným příkladem je odsouzení obžalovaného na
základě křivého obvinění tzv. poškozené, z jejíhož popisu místa činu je
nepochybně dáno, že na něm nikdy nebyla a kromě její křivé výpovědi žádný další
důkaz není. Není kárným proviněním zmaření řízení o povolení obnovy
nepřipuštěním důkazů, které jsou výsledkem obsáhlého šetření obhajoby nebo
vyjednávání se zahraničními orgány činnými v trestním řízení. Není
kárným proviněním lenost státní zástupkyně, které se v pátek odpoledne
nechtělo sepisovat protokol o podání trestního oznámení a odeslala poškozenou
na policii. Není kárným proviněním alkoholismus státního zástupce, který se při
jednání s advokátem občerstvuje tvrdým alkoholem, až se přivede do stavu
podnapilosti. Není kárným proviněním jednání žalobce, který během hlavního
líčení v soudní síni vykřikuje urážky na adresu znalců, obhájců a rodičů
obžalovaného a o přestávkách tyto osoby pomlouvá před ochotnými novináři
z lokálního tisku a napomáhá tak vyvolání štvavé kampaně proti
obžalovanému a jeho blízkým .
Jako
celek tak zůstávají námitky pana předsedy Nejvyššího správního soudu „mimo
mísu“. Souhlasím s ním ale v upozornění na protiústavnost označení
státního zastupitelství v §1 návrhu za justiční orgán.
Cesta,
kterou se pustil Robert Pelikán, je v zásadě správná. Očistí-li návrh
zákona od nánosu nepřiměřených kastovních nároků státních zástupců, a vnese-li
do něj skutečně účinná opatření k zvýšení jejich odpovědnosti za odváděnou
práci, udělá záslužný čin. Doporučuji mu, aby z výšin profesní
nadřazenosti nahlédl do poslaneckého návrhu zákona a uvážil převzetí některých
jeho ustanovení. Ve vztahu ke kárnému řízení by se měl zamyslet nad
skutečností, že soustava kárných žalobců funguje velmi špatně. Nebude lépe,
dokud nevznikne nezávislý orgán vnějšího dohledu nad justicí a státním
zastupitelstvím a na něj navazující úřad speciálního nezávislého veřejného
žalobce.
Žádné komentáře:
Okomentovat