Poprask
kolem rozhodnutí Nejvyššího soudu CR o vystěhování členů SBD Svatopluk z jejich domů rozvířil širší diskusi o stavu justice. Strhla se kritika na
zdlouhavost soudního řízení a mnoho lidí si začalo myslet, že to je jeho hlavní
nectnost. Do vřavy zasáhl předseda Nejvyššího soudu ČR prof. Pavel Šámal názorem,
že „politici se diví rychlosti řízení,
ale od roku 1989 nevytvořili procesní předpisy“, uplatněným např. v článku
na České justici. Se svou troškou do
mlýna přispěchal i předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský, který se domnívá,
že by zrychlení trestního řízení prospěl ještě výraznější přesun dokazování
z přípravného řízení přímo před soud – s upřímným podotekem, že
trestnímu řízení příliš nerozumí.
Nejde
o osamělé názory dvou vrcholných představitelů soudnictví. Ozývají se ze všech
stran, takže občan by snadno mohl propadnout dojmu, že hlavní příčinou často neuvěřitelné
zdlouhavosti soudních řízení je právě používání zastaralých procesních předpisů.
Zásadní přepsání procesních řádů se tak zdá být
samospasitelným opatřením, jež z průtahů řízení udělá neznámý
pojem.
Je
pravda, že oba hlavní procesní předpisy přežily změnu režimu. Občanský soudní
řád pochází z r.1963, trestní dokonce z r.1961. Oba prošly desítkami
novelizací, jimiž se měly přizpůsobit novému pojetí práva. Výskyt zrušených
paragrafů snižuje jejich přehlednost. Velkou změnou prošel trestní řád, do
něhož vplynula přibližně stovka paragrafů z práva Evropské unie. Nové
procesní předpisy by byly ucelenější,
přehlednější. Není ale vůbec jisté, že by po krátkém čase jejich užívání
nezačalo od soudců zaznívat určité zklamání, jak je tomu u nového trestního
zákoníku, o němž mnozí říkají, že se sice změnilo číslování paragrafů, ale
jinak se nic podstatného nestalo. Účinnost rekodifikace trestního řádu by
nebyla uspokojivá, pokud by současně nedošlo k přepsání zákona o soudech a
soudcích, zákona o státním zastupitelství a navazujících vyhlášek, čili
k zásadní reformě trestního řízení. Hlasatelé neúnosnosti dalšího
používání dosavadních procesních předpisů tak vytvářejí společenskou poptávku
po obrovském objemu legislativní práce, kterou bude muset někdo vykonat a někdo
zaplatit. Zkušenost z procesu vzniku nového trestního zákoníku a nového
občanského zákoníku vyvolává pochybnost, zda lze očekávat, že k přepsání
procesních předpisů dojde během jednoho vládního mandátu, zvlášť dojde-li
k dalším změnám v osobě ministra.
Z pohledu
laika, který strávil stovky hodin sledováním průběhu trestních procesů
v soudních síních různých soudů a nahlédl i do přípravného řízení, bych
nenašel námitky, pokud se stát rozhodne zmíněné legislativní změny provést bez
ohledu na jejich nákladnost. Domnívám se však, že jejich vliv na chod trestního
řízení bude podstatně menší, než se propagátoři změn domnívají. Vedle
legislativních překážek pro hladký průběh trestního řízení působí další vlivy,
které žádná právní úprava neodstraní, a ty budou hrát roli i nadále.
Nelze
očekávat, že by novelizace odbourala zásadu, že ten, kdo v trestním řízení
rozhoduje, musí mít k disposici příslušný trestní spis. Ten je ale
v originále jen jeden a na základě kopií rozhodovat nelze. Někdy to má
kuriózní důsledky. Zažil jsem propuštění z vazby obžalovaného z vraždy,
jemuž soudkyně prodloužila vazbu, ač spis se nacházel u jiného soudu, který
nutnost rozhodnutí o vazbě přehlédl. Nadřízený soud její rozhodnutí
z formálních důvodů zrušil a obžalovaný se ocitl na svobodě, neznaje důvod
propuštění. Stává se, že vyřízení věci není možné bez použití trestního spisu
z jiného procesu a řízení zůstane stát, protože požadovaný spis nelze
momentálně získat. Zažil jsem odblokování řízení k dovolání po třech
letech od podání návrhu právě kvůli zatoulanému spisu. To je problém řešitelný
zřízením digitální knihovny trestních spisů, jež by umožnilo, aby se spisem
nakládalo více subjektů současně a nezávisle na sobě. Digitalizaci soudních
spisů požadují Piráti a je to požadavek rozumný a oprávněný, nicméně jeho
uskutečnění může trvat několik let a bude nesmírně nákladné.
Jiným
velkým problémem je nekázeň svědků, kteří neuposlechnutím předvolání často
donutí soud k odročení řízení. Čím větší proces, tím více svědků, tím
citelněji se tento vliv uplatňuje.
S nekázní
svědků si asi rekodifikace trestního řádu neporadí.
Mohli
by si poradit žalobci i soudci uvážlivějším přístupem k vytváření
„monstrprocesů“. Zdánlivě získávají čas tím, že důkazy, svědčící proti všem
skupinám projednávaných obžalovaných, projednají najednou. Nedbají na to, že
přihozením některých obžalovaných k hlavní skupině je přinutí zúčastňovat
se jednání, jež z hlediska jejich obžaloby nemá žádný význam. Za jejich
zmarněný čas asi jednou stát zaplatí odškodné.
Ale legislativci
by si mohli poradit s nepříjemným
jevem, kterým je až trojí opakování výslechu svědka v rámci jednoho
řízení. Většinu svědků vyslýchá policie
ve fázi prověřování podezření, pak znova za přítomnosti obhájců
v přípravném řízení. Platí zásada, že rozhodující jsou důkazy, provedené
před soudem. Pokud pak žalobce nebo obhájci trvají na výslechu svědků před
soudem, soud je zve potřetí, někdy i s několikaletým
odstupem od výpovědi v přípravném řízení. Je věcí žalobce a obhájců, kolik
svědků nechají předvolat. Pokud svědek před soudem nevypovídá z jakýchkoli
důvodů, může jeho výslech nahradit čtení výpovědi z přípravného řízení.
Nabízí se zde úvaha pro legislativce, zda by bylo možné jednu ze tří svědeckých
výpovědí vypustit, aniž by při tom došlo ke snížení průkaznosti dokazování.
Délku
řízení neovlivňuje jen počet stání hlavního líčení a jejich časové rozestupy,
ale i délka různých doprovodných úkonů, jako je např. příprava ústního
vyhlášení rozsudku či vypracování písemného vyhotovení rozsudku. Pro ně jsou
trestním řádem stanoveny procesní lhůty, které však mají povahu pouze
pořádkovou, čili jejich dodržování nelze vynutit, nedodržování trestat.
Předseda soudu má právo povolit soudci překročení procesní lhůty, někdy jen
v omezeném rozsahu. V praxi se setkáváme s libovolným
nedodržováním procesních lhůt a s povolováním jejich překročení i nad
rámec povolené meze. Perličkou je stížnost proti sdělení policejního orgánu o zahájení
úkonů trestního stíhání, pro jejíž vyřízení není stanovena procesní lhůta a státní
zástupci často rozhodují až po několika týdnech nebo i měsících, během nichž
přípravné řízení nerušeně pokračuje. Obecně v tomto ohledu dochází
k porušení zásady rovnosti stran. Např. občan má na podání zmíněné
stížnosti lhůtu tří dnů a často nemá ani možnost před jejím podáním nahlédnout do spisu, takže si stěžuje
naslepo. Je tedy v jednoznačné nevýhodě proti policii a státnímu zástupci.
Stěžovat si na nedodržení lhůty pro přípravu ústního vyhlášení rozsudku nebo
pro jeho písemné vyhotovení je bezúčelné, protože vedení soudu loudavého soudce
zpravidla zakryje sdělením o povolení překročení lhůty. Zpřísnění a zavedení
vymahatelnosti procesních lhůt všech článků řetězce trestního řízení novelizací
trestního řádu by jistě přispělo k urychlení řízení a navíc by posílilo
rovnost stran trestního řízení.
Není
správné posuzovat délku řízení jako vzdálenost od zahájení prověřování do
rozsudku 1.stupně. Pokud tak činí některé státní orgány, samy před sebou
zastírají hrůznost procesů, pokračujících v odvolacím řízení a cestou mimořádných
opravných prostředků třeba i mnoho let. Branou do pekel pak může být právě
prosazení zásady přednostního významu dokazování před soudem, kterou si mnozí
policisté a státní zástupci vykládají tak, že smí podat obžalobu
s podstatnými mezerami v dokazování.
Nalézací soud pak buď zvládne doplnění dokazování za cenu časové ztráty, nebo
dospěje k mylnému rozsudku na základě neúplného dokazování, který mu pak
vrátí odvolací soud k doplnění dokazování a vznikají další ztráty času.
Tento nešvar patrně nelze odstranit úpravou trestního řádu.
Justice
má nástroj, jímž se může proti nesvědomitosti žalobců ve výše zmíněných
případech bránit předběžným projednáním obžaloby a jejím vrácením žalobci
k dopracování. Bohužel jej používá málo a často se stává, že ke stížnosti
žalobce stížnostní soud rozhodnutí nalézacího soudu zruší, neboť je přece třeba
spěchat : nedostatky obžaloby se přece dají „dohonit“ v dokazování před
soudem. Časové ztráty v tomto případě nevznikají kvůli nedostatkům
trestního řádu, ale kvůli nesvědomitosti státních zástupců a soudců.
Průtahy
vznikají i jako výsledek neodpovědnosti a neumětelství soudců, které rovněž
nový trestní řád neodstraní.
V rámci jednoho soudu lze nalézt soudce, jejichž zájem o rychlý běh
soudního řízení je zásadně odlišný. Jsou
tací, kteří od prvního stání dávají jednoznačně najevo, že si přejí věc dovést
k rozsudku bez zbytečných odkladů a využívají zákonných možností
k překonání překážek, které se jejich záměru staví do cesty. Např.
vzniknou-li nepředvídané překážky pro provedení hlavního líčení, nepošlou domů
svědky, kteří přijeli zdaleka, ale provedou jejich výslech mimo hlavní líčení. Bohužel někdy to přeženou a vyvíjejí nátlak
na lékaře, aby ukončil pracovní neschopnost obžalovaného. Že takový postup není
humánní ? Copak obžalovaní zasluhují v očích těchto soudců humánní
nakládání ? Vždyť jsou pro bohy v taláru jen lidský odpad. Jiní soudci ale
odročují hlavní líčení pod nejrůznějšími záminkami, třeba proto, že odpoledne
má být horko (nežertuji!), a přerušují je i na celé měsíce. Proces se pak vleče
dlouhé roky a soudce ke spěchu nikdo nepřiměje. Jeho nadřízení námitky proti
svéráznému vedení hlavního líčení odmítají. Nebo máme ve sboru soudců nemocného
člověka, který by celodenní vedení hlavního líčení neustál, a nevyužívá proto
plně pracovní dobu. Asi by měl mít jen částečný úvazek nebo by neměl soudit
vůbec. Ale stavovská solidarita jej před omezením pracovního úvazku nebo před
odesláním do předčasného důchodu chrání. Existence tak velkých rozdílů
v chování soudců v rámci jednoho soudu ukazují na malou náročnost
předsedy soudu vůči podřízeným, ale to je věc lidské povahy a úpravou trestního
řádu nelze docílit změny.
Z hlediska
laického pozorovatele trestního řízení nepovažuji snahy o zrychlování trestních
procesů za prvořadý cíl, o který je třeba usilovat. Průtahy v řízení lze
přežít, nepřijatelné jsou zmetky v podobě odsouzení nevinných lidí nebo
ukládání nepřiměřených trestů. V této souvislosti odmítám nápady, aby se
ke zrychlení procesů šlo cestou omezení práv obhajoby. Ani mne netěší „kouzla“
některých obhájců, kteří si jsou vědomi,
že jejich klient musí být odsouzen, ale snaží se ten okamžik oddalovat za
každou cenu. Klientovi tím ve skutečnosti příliš neprospívají, protože oddalují
okamžik jeho návratu z výkonu trestu. Prospívají pouze svým zájmům. Nicméně okleštění možností obhajoby by vedlo
ke zvýšení výskytu nespravedlivých rozsudků, proto je třeba je rozhodně
odmítnout.
Výborné. Máme zde výstavu k osmičkám a trochu i o normalizaci. Dali jsme tam pokyn ministra Sachera o uložení svazků vybraných osob. Text se vešel na 2/3 stránky. 30 let rozhoduje o osudech statisíců lidí a potrvá to dlouho i kdyby jej zítra zrušili. Dokonce to ani není paragrafované znění - jen pokyn, který se na celou ústavu a Helsinky vykašlal. Nedotýkati se drátů i na zem spadlých. Díky za článek. KS 4.8.2018
OdpovědětVymazatDěkuji za věcný rozbor situace v našem soudnictví. A pokyn Sachera bych prosil poslat, bude-li to možné, na adresu vaclavmarek48@gmail.com
OdpovědětVymazat