Aféra
Šlachtagate se rozjela a je nadále hlavním bodem pozornosti médií. Nezdá se, že proti předchozím
fázím
by bouře začala slábnout. Zúčastnění politici si nadále posílají nevlídné vzkazy. Ke sblížení
stanovisek hlavních postav skandálu, tedy Andreje Babiše a Milana Chovance,
zřejmě nepřispěly ani jejich oddělené rozhovory s prezidentem republiky. O
jejich výsledku referovali každý jinak, samozřejmě vždy jen ve svůj prospěch. Zajímavá
je zmínka Andreje Babiše, že se s Milošem Zemanem shodli na potřebě obnovení
finanční policie. Je to chytré: pokud by se nepodařilo zabránit vytvoření Národní
centrály proti organizovanému zločinu, nechť se zrodí jako mrzák, nesystémově
zbavený podstatné složky. Nesporným výsledkem dosavadního vývoje je pouze
zesílení dojmu, že Andreji Babišovi jde hlavně o udržení Roberta Šlachty v
silném postavení. Policista tím definitivně přichází o pel panenské nevinnosti
nezávislého policisty. Pověst “Babišova muže” se za ním potáhne, kamkoli půjde.
Trvá
zásadní nesoulad mezi věcnými informacemi o povaze připravované reorganizace,
které šíří strany sporu. Babišův tabor má výraznou mediální převahu a přemílá
do omrzení tvrzení, že k zemětřesení dojde hned 1. července, akce není
připravena, nebyla s nikým projednána. Policejní prezident může vysvětlovat jak
chce, že na přípravách se pracovalo několik měsíců, k 1.červenci vznikne pouze
střechová velitelská struktura a nový útvar začne skutečně fungovat až od
1.ledna 2017. Má to marné. Je to jako u špatného soudu, u něhož se obžalovaný
může hájit jak chce, ale žalobce a soudce mají předem ve všem jasno a stejně ho
odsoudí, i kdyby byl skutečně nevinný.
Pozornost
veřejnosti zaměstnává program daších jednání a spekulace o jejich možném
výsledku: po dnešním zasedání Bezpečnostní rady státu zdůrazní nepřístojné zpolitizování
problému ještě i středeční dohodovací
jednání koaličních špiček. Pak ještě pohovoří prezident republiky s nejvyšším
státním zástupcem a teprve pak se k věci vyjádří jako chytrá horákyně, když už nejspíš
bude o všem rozhodnuto. Komentátoři se předhánějí v kombinování možných výsledků jednotlivých jednání. Meditují nejen
nad tím, zda se uskuteční plánovaná reorganizace republikových útvarů
kriminální policie, ale snad ještě vice o vyhlídkách na pokračování současné koalice, protože všichni již pochopili, že
aféra je prudkým výkopem předvolební kampaně Hnutí ANO.
Díky
mediálnímu humbuku zůstává nedoceněná informace o pondělní návštěvě olomouckých
žalobců na Policejním prezidiu. Běžný občan ji patrně vnímá jako prostou
informativní schůzku. Ve skutečnosti jde o první úkony trestního řízení, v němž
jsou podezřelými dva nejvyšší služební funkcionáři PČR. Čirou náhodou se
uskutečnily v den třetího výročí zásahu ÚOOZ na Úřadě vlády ČR. Stejně jako
tehdy i nyní předvádějí svou moc žalobci olomouckého “speciálu” pro politicky “cinknuté” policejní
zásahy (pardon, malého Vrchního státního zastupitelství v Olomouci), kteří jsou
z hlediska striktně vyložených pravidel místní příslušnosti nepříslušní: pokud
už úkony neprovedla zákonem určená Generální
inspekce bezpečnostích sborů, příslušné by mělo být Obvodní státní
zastupitelství pro Prahu 7. Rozpínání olomouckých žalobců do Prahy by patrně
nebylo možné bez přikázání případu nejvyšším státním zástupcem nebo aspoň bez
jeho mlčenlivého souhlasu.
Veřejnost
by měla zbystřit pozornost: státní zastupitelství může do věci kdykoli
zasáhnout jako deus ex machina a všechny dosavadní spekulace o možných
výsledcích jednání Bezpečnostní rady státu, dohodovacího řízení a názorech
prezidenta republiky ztratí význam. Za předpokladu, že by na základě
vyhodnocení podaných vysvětlení vyslýchaných policejních šéfů by jim žalobci
sdělili obvinění podle §160 odst.1 tr.ř.,
ministrovi vnitra by nezbylo nic jiného, než je podle §40 odst.1 zákona o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů postavit mimo službu a pustit
z hlavy myšlenku na sloučení ÚOOZ a ÚOKFK. Postižení by museli být dokonce
vděčni, že se svým ministrem žijí v klidu a míru, protože jinak by se jim mohlo
přihodit totéž, co před časem nezávislému policejnímu prezidentovi Petru
Lessymu: ministr by je mohl propustit ze služebního poměru policisty a tím je
připravit o funkce i o výsluhu.
I
tak přichází do úvahy možnost, že “podezřelí”
služební funkcionáři pochopí návštěvu olomouckých žalobců jako hrozbu a hodí
ručník do ringu, aby si aspoň zajistili odchod s nárokem na výsluhu. Uvolnění
místa policejního prezidenta by vyvolalo zběsilou rvačku o jeho obsazení
politicky přijatelným, matce straně a jejímu vůdci náležitě oddaným policistou.
Je možné, že Andrej Babiš by se pokusil prosadit “svého” Roberta Šlachtu.
Kterákoli
z výše uvedených hororových variant možných následků zahájeného trestního
řízení proti nejvyšším šéfům policie by znamenala velmi hluboký zásah do chodu
sboru a stejně jako kdysi “odstřelení” Petra Lessyho by se stala evropskou
senzací, jež by zostudila Českou republiku na mezinárodní scéně. Proto doufám, že
žalobci nechají “podezřelé” policejní důstojníky v klidu. Přesto postup
olomouckého státního zastupitelství vyvolává otázky, a to především po důvodech
jeho opakovaného použití k zásahům, které mají příchuť puče. Je snad Ivo Ištvan ochotnějším vykonavatelem
pokynů nejvyššího státního zástupce než
Lenka Bradáčová, která vládne úřadu trojnásobné velikosti a většinu obětí
dvojice Ištvan- Šlachta má v místě ?
Významná
je navazující otázka po hranicích moci či svévole státního zastupitelství.
Protože vrchní státní zástupci jsou přímými podřízenými nejvyššího státního
zástupce, tedy jsou výkonným nástrojem jeho trestní politiky, je to především
otázka po vymezení jeho osobní moci. Z
povahy případů, jež dozorovali olomoučtí státní zástupci na jeho pokyn, nebo s
jeho mlčenlivým souhlasem, vyplývá, že nejvyšší státní zástupce si přisvojuje v
oboru své působnosti nadřazené postavení nad ostatními úřady moci výkonné.
Proto se nerozpakoval pověřit olomoucké žalobce dohledem nad “realizaci” ÚOOZ z
13.června 2013 na Úřadu vlády, nebo aspoň tolerovat jejich účast, či svěřit jim
akce v Energetickém regulačním úřadu a
proti jeho předsedkyni Aleně Vitáskové, posléze v současnosti proti nejvyššímu vedení
PČR. Blíží se tak postavení předlistopadového generálního prokurátora a v
jistém ohledu je silnější: jeho komunistický předchůdce by si musel vyžádat pro
podobné choulostivé zákroky předběžný souhlas příslušného orgánu KSČ, aby bylo
jisté, že neuváženým zásahem nenatropí více škod než užitku. Pavel Zeman nemá,
koho by se ptal (pokud vypustíme Romana Jurečko a Andreje Babiše) a stejně jako
jeho podřízení nebude volán k odpovědnosti, dojde-li ke zbytečným škodám.
Určitě by se neptal ministra spravedlnosti (míněno bez ohledu na osobu), jehož
autoritu již dlouhou řadu let příležitostně podrývají politizující soudci,
státní zástupci, exekutoři, politici, novináři a bůhví kdo ještě. Demokracie je
soustava vah a protivah: v českých poměrech v operativním řízení protiváha k
moci nejvyššího státního zástupce neexistuje. Stojí nad ním jen bůh (pokud
existuje). Neexistuje nikdo, kdo by mu zabránil v provedení nebo připuštění svévolné
akce. Mantra o nezávislosti státního zastupitelství zní sice hezky, ale její
české provedení nutně vede k nadužívání moci. Z výše zmiňovaných událostí by
mělo vzejít její přehodnocení, tedy rámcové podřízení nejvyššího státního
zástupce vhodnému orgánu moci výkonné.
Žádné komentáře:
Okomentovat