Není
žádným tajemstvím, že v trestním řízení dochází občas k přehmatům.
Stát jejich oběti odškodňuje většinou neochotně, ale přece. Částky, jež
každoročně vyplácí, se pohybují
v řádu desítek milionů korun českých a
rok od roku rostou. Za každým pochybením jsou konkrétní škodiči, kteří
většinou nebývají voláni k odpovědnosti. Na finanční odškodnění obvykle ze
svých kapes nepřispívají. Stát by sice mohl na nich vymáhat regresní náhradu,
ale pouze v případě, že by byli potrestáni kárným soudem. Jenže kárných
žalob je poskrovnu a odsouzení ještě méně, takže zdrojem odškodnění jsou pouze
kapsy daňových poplatníků, kteří platí za selhání skvěle placených zaměstnanců
státu.
Veřejnost
vnímá tuto situaci s rostoucí nevolí. Proto se stále důrazněji ozývají
požadavky, aby viníci přehmatů byli voláni k odpovědnosti. Bývalá ministryně
spravedlnosti Helena Válková byla vůči nim vstřícná a chtěla je aspoň částečně
uspokojit v novém zákoně o státním zastupitelství. Její záměr ovšem
narazil na odpor: hrozba kárným a finančním postihem by prý z některých
státních zástupců udělala postrašené figurky, které by se bály zahajovat
trestní řízení .
Uplatnění
opatření k vymáhání odpovědnosti za selhání při výkonu služby by bylo
skutečně citelnou změnou způsobu zacházení se státními zástupci. Zatím jsou
chováni jako v bavlnce s jistotou, že potrestání za přehmaty je málo
pravděpodobné.
Kvůli
pochopení příběhu, jenž budu vyprávět, vsunu na tomto místě trochu
laicky-právnického výkladu. V platných zákonech jsou zakotvena opatření
k postihování provinění proti služební kázni. Zákon o soudech a soudcích a
zákon o státním zastupitelství obsahují pravidla vyřizování stížností na
průtahy a na nevhodné chování státních zástupců či soudců. Současně obsahují
vágní definici kárného provinění. Kárné řízení se ale vede podle speciálního
zákona o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a exekutorů. Hranice mezi
nevhodným chováním a kárným proviněním je velmi neurčitá. Její vymezení v konkrétním
případě je věcí libovůle představeného, který stížnost vyhodnocuje. Příslušným
pro vyřízení stížnosti na průtahy nebo nevhodné chování je přímý představený
provinilce. Jeho rozhodnutí je přezkoumatelné nadřízeným bez možnosti dalšího
odvolání. Každý předseda soudu nebo vedoucí státní zástupce má pravomoc kárného
žalobce vůči všem soudcům nebo státním zástupcům, kteří stojí v hiercharhii
pod ním. Takže předseda nejvyššího soudu je kárným žalobcem vůči všem soudcům
České republiky, stejně tak nejvyšší státní zástupce může žalovat kteréhokoli
státního zástupce. Korunou kárných žalobců je ministr spravedlnosti s pravomocí
vůči všem soudcům a žalobcům a určitou pravomoc mají také prezident republiky a
veřejný ochránce práv. Nejsou stanovena žádná pravidla hierarchického vymezení
příslušnosti kárných žalobců. Zákon ponechává mlčky na vůli poškozeného, kterého kárného žalobce si zvolí, čemuž se někteří z nich
neradi podřizují.
Je
docela přirozené, že předkladatelé podnětů ke kárnému řízení se obracejí na
kárné žalobce vyššího stupně, od nichž očekávají, že nebudou omezeni
kolegiálními vztahy k podezřelému. Zejména kární žalobci ve státním
zastupitelství ale s oblibou zneužívají souběhu dvou režimů vyřizování
podnětů proti státním zástupcům: s odvoláním na zásadu, že podání se
vyhodnocuje podle obsahu, nikoli podle označení, překroutí podnět k podání
kárné žaloby na stížnost na nevhodné chování a postoupí jej přímému nadřízenému
napadeného státního zástupce, který ji zpravidla „zneškodní“. Na projev
nespokojenosti podatele zareaguje nejblíže vyšší vedoucí státní zástupce
přezkoumáním rozhodnutí svého podřízeného. Obvykle jeho stanovisko potvrdí.
Jeho rozhodnutí je konečné, nikdo vyšší je nemůže zvrátit.
Dále
je pro pochopení dalšího vyprávění nutná základní znalost pravidel postupu při
podání trestního oznámení. Podle trestního řádu je přijímá buď policejní orgán
nebo státní zastupitelství. Žádný z nich nemá přednost před druhým, je na
vůli oznamovatele, kam se obrátí. Trestní oznámení lze podat písemně nebo
diktováním do protokolu Trestní řád také vymezuje místní a věcnou příslušnost
úřadoven. Většinou je příslušná služebna, v jejímž obvodu došlo k trestné
činnosti. Nepříslušný úřad je ale rovněž povinen přijmout trestní oznámení a
postoupit je na příslušné místo.
Jak
dále ukáží, je na libovůli státního zástupce, zda pravidla platí i v pátek
odpoledne.
Občanka
O.B. zjistila, že se stala obětí úvěrového podvodu, spáchaného patrně jedním
pachatelem dvěma útoky ve dvou okresech.
Podle zdravého selského rozumu lze předpokládat, že vyšetřování obou činů by
mělo být od počátku vedeno z jednoho místa orgány okresní úrovně, mezi
nimiž jeden vybere úřad na krajské úrovni. Občanka O.B. dala z neznámých důvodů
přednost státnímu zastupitelství a v pátek 5.prosince 2014 se vydala na
příslušné státní zastupitelství krajské úrovně. Zde ale narazila na neochotu:
příslušná státní zástupkyně ji ani nepozvala do kanceláře, ani jí nenabídla
židli, v hale úřadovny jí vysvětlila, že s ní protokol nesepíše,
protože by jej pak stejně musela poslat na policii a odeslala ji na krajské
ředitelství Policie ČR. Občanka se musela obtěžovat přesunem do sídla krajského
ředitelství, kde sice její příchod nevyvolal nadšení, nicméně protokol o
trestním oznámení si odnesla.
Zprávou
o události se zabýval spolek Šalamoun. Podle jeho laického názoru státní
zástupci se nesmí chovat jako nadřazená kasta, neboť jsou službou pro občany, z jejichž
daní jsou placeni. Přijetí trestního oznámení je základní povinností státního
zástupce. Požadavek občanky O.B., aby s ní státní zástupkyně sepsala
protokol, byl v souladu s trestním řádem, proto mu mělo být
bezpodmínečně vyhověno, a to i v případě, že by z nějakého důvodu
úřad krajské úrovně nebyl místně a věcně příslušný.
Spolek
Šalamoun proto podal proti dotyčné státní zástupkyni návrh na kárné řízení. Se
znalostí osob a vztahů usoudil, že oslovení přímé představené provinivší se
státní zástupkyně by bylo marnou námahou, proto oslovil nejblíže vyšší vedoucí
státní zástupkyni. A zde začala výše popsaná hra: oslovená kárná žalobkyně pominula
důvody, pro které se podatel obrátil právě na ni, přehodnotila kárný podnět na
stížnost na nevhodné chování a postoupila jej tam, kam jej spolek Šalamoun
vědomě nechtěl poslat.
Spolek
Šalamoun se proti tomuto postupu ohradil a na kárnou žalobkyni rovněž podal
návrh na zahájení kárného řízení pro odmítnutí plnění pravomoci kárné
žalobkyně, ale samozřejmě nepochodil. Přímá představená pak vyhodnotila podnět
proti provinivší se státní zástupkyni jako nedůvodný. Odůvodnění nelze do
laického jazyka přeložit jinak, než tak, že záleží na libovůli státního
zástupce, zda se chce v danou chvíli řídit ustanovením trestního řádu a
občanovi nezbývá, než se jeho svévolnému jednání přizpůsobit. Projevila jím
nejen kastovnickou aroganci, ale i nedostatek pružnosti a vůle k hledání kompromisu:
kdyby podle ustanovení zákona o státním zastupitelství udělila dotyčné státní
zástupkyni výtku, další námitky by byly bezúčelné, protože účelu „šalamounského“
podnětu by bylo dosaženo. Následovala ovšem stížnost proti jejímu rozhodnutí Vyhodnotila
ji vyšší vedoucí státní zástupkyně, která pak věc uzavřela rozhodnutím z 19.března
2015. Její stanovisko nepodléhá dalšímu přezkumu. Potvrdila v něm bezvýhradně
nevinu napadené státní zástupkyně a rozhodnutí její přímé nadřízené. Odvolávajíc
se na komentář k trestnímu řádu prof. JUDr. P. Šámala PhD. a kolektivu
vyhodnotila názor podatele jako laický a účelový, nepřihlížející k související
právní problematice. Z jejích úvah vyplývá, že občanka O.B. skutečně
neoprávněně obtěžovala v pátek odpoledne státní zástupkyni, která proto
byla oprávněná odmítnout poskytnout jí požadovanou službu. S námitkou
povinnosti nepříslušné úřadovny přijmout oznámení se nevypořádala.
Příběh
dokresluje nevhodnost současné právní úpravy s její dvojkolejností kárného
řízení a stížnostního řízení proti nevhodnému chování a průtahům a s neurčitostí
vymezení pojmů „nevhodné chování“ a „kárné provinění“. Potvrzuje pravdivost
stížností veřejnosti na nedotknutelnost státních zástupců: zde šlo o maličkost,
ale stejně beztrestná zůstala státní zástupkyně, která držela šestnáct měsíců
ve vazbě dva nevinné muže a další a další. Posléze odhaluje nevhodnost sklonu
některých vedoucích státních zástupců k „rajtování na kobyle byrokratického
postupu“: nebyla dodržena zásada, že trest (nebo vyvinění) má následovat co
nejrychleji za skutkem. Napadená nehoráznost se stala již 5. prosince 2014.
Kdyby se oslovená kárná žalobkyně okamžitě ujala prověřování podání, mohla
rozhodnout za několik dní, ne až 19. března 2015. V souhrnu tento příběh
potvrzuje, že někteří státní zástupci si neuvědomují, že mají sloužit občanům a
tedy je neobtěžovat činnostmi, které by nemuseli vykonat, pokud by se státní zástupci
striktně drželi trestního řádu třeba i v pátek odpoledne.
Podobných
příběhů jsem zaznamenal desítky a je to vždy stejné: vedoucí státní zástupci od
okresních státních zástupců počínaje až po nejvyššího státního zástupce (netýká
se jen Pavla Zemana, i když jeho také) při vyhodnocování podnětů občanů ke
kárnému řízení zaujímají postavení „obrany hradu“: státní zástupci se nikdy
nedopouštějí neetického a neprofesionálního jednání. Tím je přímo povzbuzují k dalšímu
svévolnému jednání.
Žádné komentáře:
Okomentovat