Dne 17.prosince 2018 jsem v článku
„Soudní pingpong nejen v kauze Nečesaný“ psal o rozsudku Obvodního soudu pro
Prahu 1 ze dne 14.prosince 2018, jenž byl šestým v řadě zproštění v kauze
podnikatelky a dvou úředníků ministerstva zahraničí. Šťastní obžalovaní
obdrželi písemné vyhotovení rozsudku až 19. srpna 2019 a tím mohla skončit
nepříjemná část jejich života, odstartovaná sdělením obvinění v březnu r.
2011. Mohla skončit, ale neskončila, protože zatvrzelý státní zástupce Jan
Lelek se znova odvolal a věcí se bude muset znova zabývat Městský soud v Praze.
Pro obžalované, pro které je mnohaleté soudní řízení finanční pohromou, to je zpráva
přímo zdrcující.
V řízení u Obvodního soudu pro
Prahu 1 se postupně vystřídaly tři senáty. Bez ohledu na různé závady, jež jim vyčítal
odvolací soud, je nepřehlédnutelná stabilita názoru soudců 1.stupně na otázku
viny. Střídání senátů nepřineslo v tomto ohledu změnu, ač v jiných případech
se stává, že nástupnický senát zaujme ve věci odlišný postoj. Proti soudržnosti
rozhodování tří senátů stojí žalobce Jan Lelek jako jednotlivec, jenž se nehodlá
vzdát své pravdy. Opakovaně nalézá oporu v senátu Jaroslavy Liškové, jehož
členkou je „poslední Havlova soudkyně“ Eva Burianová. Tento senát i v minulosti
si rád zahrál pingpong s nižším soudem, ale v jiných případech, o
nichž vím, jedna změna senátu na vnucení vůle soudu 1.stupně stačila. Šest rozhodnutí státního zástupce v neprospěch
obžalovaných lze považovat za pohrdání úsudkem soudců, v případě odvolacího
senátu by mohlo být projevem podjatosti proti obžalovaným.
Žalovanou trestnou činností měla
vzniknout škoda 1,4 mil. Kč. Podle
stanoviska ministerstva se žalovaný trestný čin nestal a ministerstvo nenárokuje
náhradu škody. Náklady na mnohaleté soudní řízení jistě nejsou malé, jdou z kapes
daňových poplatníků a vyvolávají otázku po ekonomické efektivitě počínání
žalobce a odvolacího soudu.
Obecně tento případ vyvolává otázku,
zda by možnosti odvolacího soudu hrát pingpong se soudem 1. stupně neměly být
omezeny zákonem. Odebrání věci po třech sporných zprošťujících rozsudcích by
mělo být hranicí únosnosti. Čtvrtý zprošťující rozsudek, vydaný novým senátem,
by měl být konečným rozhodnutím.
není-li kárná potažmo i hmotná zodpovědnost t.zástupce, pak se nedivme, že si stále "mele" svou
OdpovědětVymazat