Sotva skončila žabomyší
válka kolem obměny ministra kultury, je na stole nový námět k zpochybňování
soudržnosti koalice: novela zákona o státním zastupitelství. V očích pamětníka
věc málo významná, neboť o účelnosti těch změn, kvůli nimž se rozdmýchává
bouře, se mluví nejméně od r.2012. Zavedení pevného funkčního období obsahoval
již návrh nového zákona o státním zastupitelství, napsaný převážně legislativci
Nejvyššího státního zastupitelství, který předložil do vlády ministr Jiří
Pospíšil. Do Poslanecké sněmovny jej předložil až ministr Pavel Blažek, a na
tom, že jeho projednání nedospělo k cíli, má osobní zásluhu Marie
Benešová, která jej jako ministryně v Rusnokově vládě stáhla. Pokusila se
jej nahradit malou novelou, s kterou neuspěla.
Návrh tehdy počítal s desetiletým
funkčním obdobím pro nejvyššího státního zástupce a sedmiletým pro krajské a
okresní státní zástupce. Také zde bylo přechodné období dvou a tříleté a zcela
zanikly funkce vrchních státních zástupců, protože podle nového zákona měla zmizet
vrchní státní zastupitelství, naopak měl vzniknout „protikorupční speciál“,
řízený náměstkem nejvyššího státního zástupce. O existenci se nemusel bát Pavel Zeman, neboť vedoucím státním zástupcům, kteří nastoupili
do funkce v letech 2010-2012 začínal běh funkčního období od účinnosti
zákona. Možnost jeho pokračování ve funkci pak zachovaly i další modifikace
návrhu až po předlohu Roberta Pelikána.
Tehdejší návrh byl vskutku revoluční.
Zahladil zbytky zemského členění státu ve sféře státního zastupitelství, čili
umožnil jednotný výkon trestního práva na celém území. Zejména zrušil propast
mezi vymezením odpovědnosti nejvyššího státního zástupce za celou soustavu státního
zastupitelství a omezením jeho přímé nadřízenosti na zaměstnance v budově Nejvyššího
státního zastupitelství a dva vrchní státní zástupce. Zásadní změny vyvolaly
vášnivé spory zejména ve věci zrušení vrchních státních zastupitelství a
zřízení obávaného „speciálu“. Vzrušení se uklidnilo až rozhodnutím ministra
Roberta Pelikána o stažení jeho předlohy ze Sněmovny.
Za hlučným sporem kvůli rušení vrchních
státních zastupitelství tehdy ustoupila do pozadí nevole „starých ještěrů“
(terminus technicus Marie Benešové) se zavedením pevného funkčního období, způsobená
tím, že mnozí počítali s tím, že kvůli špatné minulosti bývalých prokurátorů
a členů KSČ ve výběrovém řízení
neobstojí. Část z nich již od té doby odešla do důchodu.
Změny, které zavádí jak současná
novela ministryně Marie Benešové, tak různé poslanecké návrhy, se týkají záležitostí,
jež ve srovnání s návrhy z r. 2012 jsou nepodstatné.
Zavedení pevného funkčního období
sice momentálně vnáší nejistotu mezi vedoucí státní zástupce, ale je v souladu
s pravidly účelného řízení: každý řídící pracovník se časem
opotřebuje a přestane vnášet do řízeného
celku novoty. Vedoucí státní zástupci nejsou soudci, takže jim nepřísluší
beztak sporný nárok na doživotní jmenování. Sporná délka funkčního období
nestojí za spor: ani Marie Benešová ani Pavel Zeman by nedokázali exaktně dokázat
správnost jejich návrhu. Požadavek Pavla Zemana, aby funkční období bylo
desetileté, protože tak to mají předsedové soudů, mě nepřesvědčuje. Mezi
způsobem činnosti předsedů soudů a vedoucích státních zástupců jsou totiž
podstatné rozdíly. Předsedové soudů mají postavení prvních mezi rovnými a do
rozhodovací činnosti soudců nezasahují. Nenapadá mě důvod, proč by někomu mělo
stát za námahu je korumpovat. Naproti tomu vedoucí státní zástupci mají
oprávnění jednání svých podřízených usměrňovat a určitě za jednotku času
vykonají více úkonů operativního řízení než předsedové soudů. Mají nárok na
rychlejší opotřebování než předsedové soudů. Jejich zkorumpování by se mohlo
vyplatit. Ale určitě by to nemělo zásadní vliv na kvalitu řízení státního
zastupitelství, kdyby Marie Benešová vyšla Pavlu Zemanovi vstříc a naopak by se
nic nestalo, kdyby se svého požadavku vzdal. Jde o ryze politické rozhodnutí.
Citlivější je nastavení přechodných období. Týká se to
zejména osobně Pavla Zemana, který se poprvé od nástupu do funkce musí dívat do
očí skutečnosti, že „to má za pár“. Jinak opět nejde o nic zásadního.
V této souvislosti ale
podotýkám, že by se politici měli zamyslet nad tím, zda je dobře, že personální
změny ve státním zastupitelství provází útěky do advokacie. Osobně je považuji
za ztrátu pro státní zastupitelství, protože „uprchlíkům“ se sice občas něco
nepodařilo, ale vedle toho odnesli ze soustavy svou erudici a obrovské
zkušenosti. Domnívám se, že odchody ze státní služby Marie Benešové, Renaty
Vesecké, Vlastimila Rampuly a v budoucnu případně Pavla Zemana, Lenky
Bradáčové či Ivo Ištvana nikomu a ničemu neprospěly. Pavel Zeman právem
poukazuje na to, že v dohledné době
odejdou ze svých míst tři vrcholoví představitelé státního zastupitelství. Stát
by ale měl mít pro ně připravené nabídky dalšího uplatnění.
Všechno dohromady to je bouře ve
sklenici vody také proto, že návrhy jsou na začátku legislativního procesu,
během něhož se budou upravovat. Navíc při nestabilitě současné vládní koalice
není zdaleka jisté, že legislativní proces dospěje k cíli. Netuším proto,
proč právě tento námět má sloužit k vyvolávání neklidu.
Zajímavý je vývoj nejviditelnějších
postav tohoto spektáklu. Vzpomínám na doby, kdy Marie Benešová jako nejvyšší
státní zástupkyně prosazovala proti ministrovi Pavlovi Němcovi názor, že nejvyšší
státní zástupce není podřízený ministra spravedlnosti. A dnes najednou zmoudřela
a ví, že ministr spravedlnosti nese politickou odpovědnost za soustavu státního
zastupitelství, proto mu přísluší nadřízené postavení a naproti tomu státní
zástupci si nesmí diktovat požadavky v legislativním procesu. Naprosto s ní
souhlasím. V tomto případě paní
ministryně hájí tradiční postavení státního zastupitelství, které v české
kotlině platilo od časů císaře pána až do padesátých let minulého století, kdy komunisté
zrušili státní zastupitelství a podle sovětského vzoru zřídili prokuraturu,
úzce spjatou s aparátem KSČ. Současně si ale vybavuji její vystoupení jako
svědkyně před soudem dne 14.srpna 2018, kdy jí činilo potíže vysvětlení pracovní náplně
nejvyšší státní zástupkyně a mimo to tvrdila, že zcela ztratila spojení se soustavou
státního zastupitelství, vůbec neví, co se v ní děje. A o rok později se
směle pouští do reformování státního zastupitelství. Zábavný je i Pavel Zeman,
který po svém příchodu jako „spasitel“ byl průkopníkem změn ve státním
zastupitelství a dnes se najednou staví proti opatřením, jež obsahoval i jím podporovaný
návrh nového zákona o státním zastupitelství. Zřejmě se jej dotklo, že Marie Benešová nezapomněla i na
lhůtu ukončení jeho mandátu po nabytí účinnosti novely zákona. Nařčení Marie
Benešové ze zájmu na rychlém odstranění jeho, Lenky Bradáčové a Ivo Ištvana
sice má určitou oporu v pověstech o její nevraživosti vůči pražské vrchní
žalobkyni, ale na druhou stranu nepřihlíží k jejímu tradičně dobrému
názoru na Ivo Ištvana, což váhu Zemanova argumentu oslabuje.
Pavel Zeman a s ním někteří
další v této tahanici prosazují nutnost vyčlenění státního zastupitelství
ze soustavy moci výkonné. V této souvislosti postrádám odpověď na otázku,
v čem trpí nezávislost státních zástupců újmu při současném uspořádání, popřípadě
jaká opatření ministra spravedlnosti nebo vlády z poslední doby přinutila
státní zastupitelství udělat něco jinak, než považovalo za rozumné. Má snad na
mysli akci olomouckých žalobců z 13.června 2013, jejímž výsledkem byl pád
vlády Petra Nečase ?
Jeho představa směřuje ke
konstituování státního zastupitelství jako orgánu podřízeného přímo pánubohu, a
to „kdoví, jestli“. Zde se vnucuje
otázka, v které evropské zemi, nezasažené ve svém právním vývoji
komunistickými deformacemi, zavedli takové uspořádání, popřípadě, kde se
osvědčilo. Osobně o žádné takové nevím a nezbývá mi než stále připomínat, že ve
Spolkové republice Německo má spolkový ministr spravedlnosti právo odvolat spolkového
generálního prokurátora „na hodinu“ a na základě svého uvážení a státní
zástupci mají postavení úředníků. Z mého laického pohledu Pavel Zeman chce
jít jako husité ryze českou cestou a
domáhá se silnějšího postavení než měla komunistická prokuratura. Po husitech kromě
slávy ale nakonec zůstala zpustošená země, a „všecka sláva-polní tráva“.
Státní zastupitelství samozřejmě vyžaduje
reformu, ale jeho vyčlenění ze systému moci
výkonné by zlepšení úrovně jeho práce nepřineslo. Vymklo by se jakékoli vnější
kontrole a tendence k zneužívání moci by posílily. Naproti tomu
považuji za účelné řešit zvýšení odpovědnosti
státních zástupců za odvedenou práci a zrušení zemské územní struktury.
Žádné komentáře:
Okomentovat