Je
známo, že sejdou-li se dva právníci, projeví nejméně tři právní názory. Nedbaje tohoto pravidla posadil
Václav Moravec v Otázkách Vymývače mozků dne 8.října 2017 (pardon,
v Otázkách Václava Moravce) ke kulatému stolu právníky hned tři, a to
nikoli ledajaké: dva ministry současné a jednoho bývalého, každého z jiné
politické strany: Roberta Pelikána (ANO), současného ministra spravedlnosti,
Jana Chvojku (ČSSD), ministra pro legislativu, a Pavla Blažka (ODS), bývalého
ministra spravedlnosti. V pořadu to proto řádně jiskřilo.Většinou probíhal
názorový boj všech proti všem, ale nudný rozhodně nebyl. Oceňuji, že účastníci dali
politikům příklad politické kulturnosti, když své názorové rozpory
neznehodnotili projevy nesnášenlivosti a zacházením do osobního napadání.
Sleduje
jejich debatu, uvědomil jsem si, že okřídlené obavy ministra Roberta Pelikána
ze „zapouzdřenosti justice“ (jimiž m.j. odůvodňuje zdrženlivost
k požadavkům politizujících soudců na ustavení soudcovské samosprávy) by
se mohly vztahovat na celý právnický stav. Na uvažování mnohých právnických
profesionálů – k nimž patří i
zmínění ministři - je totiž vidět, že žijí ve věži ze slonoviny své stavovské
výlučnosti a mnoho případů bezpráví a kastovní neochoty čelit jim samoočistnými
procesy, k nim vůbec nedoléhá. Pohled občanského aktivisty, střetávajícího
se dlouhodobě se zaměňování pojmu nezávislost za nárok na beztrestnost nemravného nebo dokonce
nezákonného jednání a z toho plynoucího oprávnění ke svévoli, se nutně od
jejich názorů musí lišit.
Z množství
námětů, kvůli nimž se páni ministři přeli, bych chtěl vyzdvihnout především
otázku vhodnosti rozhodnutí Roberta Pelikána podat kárnou žalobu na soudkyni
Helenu Královou, soustavně vzdorující právnímu názoru odvolacího soudu. Výtky,
že pan ministr popřel její právo na nezávislý právní názor, by byly oprávněné,
pokud by skutečně šlo pouze o rozpory v právních názorech. Mám důvod si
myslet, že v tomto případě by mohl odvolací soud brojit proti
nedůslednosti ve vypořádání s jeho připomínkami, a pak by kárná žaloba
mohla být důvodná. O tom, jak to doopravdy je, rozhodne až kárný soud.
Lichá
je ale námitka, že odvolací soud má přece legitimní právo vzdorující soudkyni
případ odebrat a vynutit si změnu v přidělení věci. Naléhavost kárného
postihu se tím zmenší. V daném případě by to ale nemuselo fungovat.
Předmětný odvolací senát má náklonnost k hraní ping-pongu
s nalézacími soudy a skutečně si po třech zprošťujících rozsudcích občas vynutí
změnu přidělení. Nový soudce pak obvykle vyhoví a vynese odsuzující rozsudek. Pokud
se pak odsouzený brání odvoláním, může se dožít toho, že senát zadrží odeslání
návrhu Nejvyššímu soudu ČR na odebrání věci zdejšímu soudu a její předání mimo
obvod působnosti Vrchního soudu v Praze a v nepřítomnosti
obžalovaného odsuzující rozsudek potvrdí. Co ale říci na případ, kdy odvolací
senát odebral po třech zprošťujících rozsudcích případ soudkyni Heleně Králové,
ale následně zrušil již dva zprošťující rozsudky její nástupkyně v nevýznamném řízení,
které se táhne již sedm let. Všechny tyto případy působí dojmem, že odvolací
senát slouží jako „pošťák“ žalobcům a vnucuje jejich vůli nalézacímu soudu,
jehož nárok na vyhodnocování důkazů je nezpochybnitelný a stojí nad nárokem
žalobce.
V této
souvislosti páni ministři podhodnotili palčivost otázky, zda státním zástupcům
přísluší podávat návrhy na kárné stíhání soudce. Občan smí činit vše, co
nezakazuje zákon. Naproti tomu státní orgán smí činit jen to, co mu zákon
výslovně přikazuje nebo povoluje. Zákon o řízení ve věcech soudců a státní
zástupců sice neříká, kdo může podat podnět k podání kárné žaloby, ale
státním zástupcům tuto kompetenci neposkytuje. Nevyplývá ani z jiného zákona.
Vzhledem k rozdílnému postavení státního zastupitelství a soudů v ústavním
systému státu by jeho vybavení takovou pravomocí bylo zřejmě nevhodné. Státní
zástupci mají možnost brojit proti rozsudkům odvoláním, popřípadě až dovoláním
nejvyššího státního zástupce, ale tím jejich pravomoci končí. Pokud se pustili
do podávání kárných návrhů, je to další nebezpečný projev jejich stesku po
postavení generální prokuratury předlistopadového režimu.
Mimochodem,
ojedinělé kárné podněty žalobců proti soudcům jsou nevýznamná maličkost proti
masovému ovlivňování rozhodování ministra spravedlnosti státními zástupci v jeho
výlučné pravomoci podávat stížnosti pro porušení zákona. Ministerstvo nemá dostatek
pracovníků na vyhodnocení stovek podnětů ke stížnosti pro porušení zákona,
které každoročně dostává. Nechává je proto přezkoumat státními zástupci, kteří
pak fakticky rozhodují, zda mají ministrovi doporučit, aby dal stížností popud
k připravení jejich kolegů o úspěch v trestním řízení. Na rozdíl
od kárných podnětů tuto pravomoc státních zástupců upravuje podzákonný předpis.
Pokulhává
námitka, že když už mělo dojít k řešení kárnou žalobou, měl ji podat kárný
žalobce z řad předsedů soudů. Jenže soustava kárných žalobců prostě
nefunguje. Pokud by šlo jen o mé tvrzení, dalo by se tomu zasmát, ale říká to i
předsedkyně soudcovské unie Daniela Zemanová či moudrý předseda Nejvyššího správního
soudu Josef Baxa. Většina kárných žalobců buď na návrh z veřejnosti na
podání kárné žaloby vůbec nereaguje, nebo sdělí podateli, že v napadeném
poklesku nic nemravného či dokonce nezákonného nespatřuje, čili žalobce se
obratem ruky stane obhájcem původce pohoršení. Stejné, ba horší to je i u
kárných žalobců ve státním zastupitelství.
Námitka,
že místo ministra mohl přece podat kárnou žalobu předseda Nejvyššího soudu ČR
Pavel Šámal, který je trestním soudcem, by byla oprávněná, kdyby pan předseda
šel kárným žalobcům nižšího stupně příkladem. Vede si ale stejně jako oni,
ne-li hůře. Svědčí o tom například osud kárného návrhu proti soudkyni, která
vyhlásila rozsudek nad vazebně stíhaným obžalovaným, jehož nedoprovázel
obhájce. Kárný žalobce rozhodl, že nedošlo
ke kárnému poklesku ani nezákonnému jednání. Ale trestní senát jeho
soudu rozhodl na základě stížnosti ministra pro porušení zákona, že soudkyně porušila zákon v neprospěch obžalovaného. Je porušení zákona v neprospěch obžalovaného
etické ? O nic lépe si nevedou předsedové obou vrchních soudů. Předseda pražského
vrchního soudu zlikvidoval jeden kárný návrh tím, že „zaúkoloval“ jeho
vyřízením ministra spravedlnosti, a předseda olomouckého vrchního soudu
poskytuje ochranu soudci, který opakovaně šikanoval veřejnost v soudní
síni. Pavel Blažek správně poznamenal, že kárný žalobce, který odmítá plnit své
povinnosti, zasluhuje kárnou žalobu, jež by ho připravila o postavení předsedy
soudu. Snadno se mu to říká, když ho nikdo nemůže vzít za slovo. Jinak se na to
dívá Robert Pelikán, který ví, že v případě podání takové kárné žaloby by
se na něj sesypali politici i část odborné veřejnosti s námitkou, že
zasahuje do nezávislosti justice. Je proto velmi zdrženlivý a dlouho váhá, než
někoho obžaluje.
Podle
mého vkusu by ale měl být Robert Pelikán přísnější a měl by odvážněji nést kůži
na trh, protože téměř za každým nespravedlivým rozsudkem se skrývá kus svévole kteréhokoli článku
řetězce trestního řízení. Proto je třeba její projevy potírat. Zlo se má
potírat vždy a všude třeba i železem, pravil klasik. Bezpráví, způsobené
nespravedlivými rozsudky, přináší neštěstí nejen nespravedlivě odsouzenému, ale
hlavně jeho společenskému zázemí, a je ostudou státu. Proto je třeba
„přitáhnout šrouby“, byť kárná provinění ovlivňují jen nepatrný zlomek
z celkového počtu rozsudků.
Páni
ministři naznačili bezradnost nad pasivitou kárných žalobců. Ta je ale důkazem
systémově špatného nastavení kárného řízení. Kapři si přece nikdy nevypustí
svůj rybník. Cesta proto vede přes zřízení nezávislého mimoresortního orgánu
dohledu nad státním zastupitelstvím a
soudnictvím a přes novelizaci zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů.
Legislativní návrhy leží v eklepu Poslanecké sněmovny, ale vládní strany
nedovolily jejích projednání. Námitka, že uskutečnění takových nápadů by bylo
v rozporu s ochranou nezávislosti justice, není případná, protože
nezávislost není totožná s beztrestností nemravného či nezákonného jednání a o
případném trestu by stejně rozhodoval soud.
Na
rozdíl od pánů ministrů neočekávám zásadní zrychlení trestního řízení po vydání
nového trestního řádu. Na průtahy působí celá řada vlivů, jež novelizace
trestního řádu nevyloučí. Jednání brzdí například nekázeň stran řízení, které
neúčastí na jednání nutí soud k odročení, nebo různé neodstranitelné procesní
překážky. Změnou právního předpisu nelze odstranit špatnou organizaci soudního
jednání, která se například může projevit několikaměsíčním přerušením hlavního
líčení kvůli špatně naplánovaným dovoleným či kvůli benevolentnímu přístupu k výměnám obhájců.
Někdy může být příčinou průtahů i nedostatek soudních síní nebo nedostatek
pomocného personálu. A souhlasím s Robertem Pelikánem, že kvalita
vznikajícího právního předpisu je důležitější než rychlost jeho pořízení, neboť
nadměrný výskyt novelizací zákonů, ušitých horkou jehlou, působí soudům i
občanům potíže.
Na
rozdíl od Pelikánových odpůrců se necítím pohoršen jeho výhradami
k postupu policie v kauze Čapí hnízdo. Obecně je naprosto správné, že
se policie nezastavila před majestátem miliardáře a mocného politika, ale
efektivita jejího postupu je skutečně sporná. Podle §160 tr.ř. musí policie bez
průtahů zahájit úkony trestního stíhání, jakmile prověřováním údajů
z trestního oznámení dospěje k názoru, že skutečně došlo
k trestnému činu. Policie si jistě byla vědoma, komu jde po krku, a právě
proto se dá předpokládat, že ve chvíli předložení žádosti o vydání poslanců
Babiše a Faltýnka byla zvlášť silně
přesvědčena, že podmínky k postupu dle §160 tr.ř. jsou naplněny. Jistě si
také uvědomovala, že do voleb zbývá pár dní, po jejichž uplynutí na zájmové
osoby znova padne opona poslanecké imunity. Proto měla mít sdělení obvinění připraveno
již ve chvíli, kdy se obrátila na Sněmovnu. Z veřejných zdrojů všichni
víme, kdy Poslanecká sněmovna rozhodla o vydání, kdy pak doručila své
rozhodnutí policii a kdy obdrželo státní zastupitelství na vědomí sdělení
obvinění. Ve zbývajícím čase do voleb již policie nic podstatného nestihne.
Dala tak za pravdu ministrovým pochybnostem o účelnosti jejího postupu od
samého počátku.
Ministr
naopak na tomto místě správně vytkl ministru Janu Chvojkovi, že politici jeho
strany nectí presumpci neviny a dělají z Andreje Babiše zloděje a
podvodníka, i když dosud není ani známa argumentace obvinění a o vině rozhoduje
pouze soud.
V této
souvislosti se ve Václavu Moravcovi projevil duch vymývače mozků, když
vynucoval na Robertovi Pelikánovi odpověď, zda by chtěl sedět ve vládě, jejíž
předseda čelí obvinění. Otázka je nesmyslná, protože trestní stíhání bude
volbami přerušeno nebo možná skončí. Nikdo neví, zda policie po volbách znova
požádá o vydání pánů Babiše a Faltýnka k trestnímu stíhání, a zda je nová Sněmovna vydá. Samozřejmě, pokud dojde
po volbách k obnovení trestního stíhání, případná přítomnosti obou
poslanců ve vládě se stane prubířským kamenem politické kultury, byť
s ohledem na presumpci neviny by neměla vadit. Ovšem máme-li věřit státním
zástupcům, že Shahram Zadeh z vazby ustavil zločinné uskupení
k zajištění důkazů v jeho prospěch, můžeme také uvěřit, že pro
trestně stíhaného Andreje Babiše by nebylo obtížné řídit hnutí ANO bez ohledu
na trestní řízení, i kdyby nebyl členem vlády. Jeho osobní účast na vládě není
nezbytnou podmínkou pro dosažení jeho politických cílů. I z tohoto
hlediska je Moravcova otázka předčasná, protože není jisté, že by trestně
stíhaný Andrej Babiš skutečně do vlády vstoupil.
Moderátor
stočil pozornost pánů ministrů k vývoji názorů prezidenta republiky na
otázku zákonodárné iniciativy prezidenta republiky: v r. 2013 ji odmítal,
nyní se jí dožaduje a k ní navíc chce další pravomoci ať již pro sebe nebo
pro své nástupce. Sám názorový vývoj není zločin. Je sice zajímavé, že Miloš
Zeman dnes říká něco jiného než v r.2013, ale nevyznívá to nutně
v jeho neprospěch. Jen tupec nezmění názor, pokud jej nové poznatky
přivedou k poznání o jeho mylnosti. Skutečnost je taková, že zavedení přímé volby
prezidenta zamezilo dalšímu pořádání podezřelých, nemravných a možná i
nezákonných čachrů politických stran při nepřímé volbě. Přímo zvolený prezident má mnohem silnější
mandát než jeho nepřímo zvolení předchůdci. Požadavek na rozšíření jeho pravomoci
je proto logický. Jeho uskutečnění by vedlo k dalšímu oslabení
rozhodovacího monopolu politických stran, které pouze lákají voliče na sliby,
jež od počátku nehodlají plnit a přisvojují si zásluhy o rozkvět země, který je
z převážné části výsledkem usilování tvůrců reálných hodnot ( chtělo by se
říci pracujícího lidu, kdyby tento pojem nezprofanovali komunisté, a jenž
samozřejmě zahrnuje i podnikatele, inteligenci a další tvůrce hodnot). Námitky, že rozšíření
pravomoci jde proti duchu parlamentní demokracie, která je neslučitelná se
zaváděním poloprezidentského nebo prezidentského systému, jsou liché. U.S.A.
nebo Francii počítáme k demokraciím, i když svým prezidentům poskytují
značné pravomoci. Funkční parlament je dostatečnou pojistkou proti zneužití
moci prezidentem republiky a naopak rozšíření
jeho pravomoci by v některých situacích mohlo vést k urychlení
rozhodovacích procesů v krizových situacích. Jako příklad uvádím spolkem
Šalamoun navrhované rozšíření pravomoci hlavy státu o právo nařídit revizi
trestního procesu. Jejím zavedením by se snížila společenská poptávka po
milostech prezidenta republiky. Ostatně vzhledem k různým hrozbám, jež se
na nás valí ze všech stran, zvýšení pružnosti politického rozhodování využitím
rozšířené pravomoci prezidenta republiky by mohlo být prospěšné. Odpor proti
změnám, opírající se o tabuizaci ústavy, není rozumný.
Žádné komentáře:
Okomentovat