Náhlá změna v čele
ministerstva spravedlnosti a neuvážené výroky ministryně Marie Benešové o jejích reformních záměrech vyvolaly obavy
z přípravy vnějšího zásahu do kauzy Čapí hnízdo. Debatuje se, zda lze
objednat trestní stíhání. Do ulic vyrazili demonstranti, volající po nezávislosti justice, bránící
nejvyššího státního zástupce před domnělou hrozbou odvolání a požadující
odstoupení Andreje Babiše a Marie Benešové. Nemají sice představu, čím je
ohrožena nezávislost justice a jak asi by mohla seniorka Marie Benešová zasáhnout
do kauzy Čapí hnízdo, ale spokojeni sami se sebou křičí.
Václav Moravec si do nedělního
diskusního pořadu 2. června 2019 sezval autority, jejichž moudrá slova asi měla vnést
řád do informačního zmatku ve věcech justice (v nejširším pojetí obsahu slova).
Přišel předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský, nejvyšší státní zástupce Pavel
Zeman a náměstek ministryně spravedlnosti Jeroným Tejc (chválím Marii Benešovou,
že zůstala doma). Mám obavu, že Moravcův záměr příliš nevyšel, neboť úvahy jeho
hostů spíše svědčí o neujasněnosti jejich názorů a jejich vzdálenosti od
praktického života.
Na zemi oběma nohama stál
a nevznášel se ve výšinách vznešených úvah pouze Jeroným Tejc. K otázce po
možnosti objednat trestní stíhání se stavěl střízlivě: snad jen jako výjimečný
výstřelek neodpovědného jedince, který by se mohl vyskytnout mezi stovkami příslušníků
orgánů činných v trestním řízení, vykonávajících řádně službu, ale i tak
bez naděje na dotažení do pravomocného rozsudku. Dal správný rozměr zprávě,
kterou na toto téma vypracovala pro prezidenta republiky Marie Benešová jako jeho
neplacená poradkyně: její význam je omezen účelem a ohraničením prostoru
působnosti, nelze ji chápat jako oficiální potvrzení, že objednávání trestních
oznámení je běžnou záležitostí. Poukázal na vážný problém vyvolávání státními
zástupci trestního stíhání osob, jež později soudy zprostily obžaloby, tedy jež
zřejmě vůbec neměly být stíhány. Dostal se v tomto směru do polemiky s nejvyšším
státním zástupcem, který tvrdil, že ministerstvo nemá správná čísla a problém
je ve skutečnosti méně závažný. Jeroným Tejc ale trval na tom, že i v případě
správnosti čísel, uváděných Pavlem Zemanem, se beztak jedná o závažný problém,
protože trestní stíhání je velmi účinným a nepříjemným zásahem do života
obviněných i jejich blízkých, a také je
třeba brát do úvahy rok od roku se zvyšující výdaje na odškodnění obětí
nesprávně vedeného trestního řízení. Připustil v této souvislosti, že státní
zastupitelství by možná nemělo být součástí moci výkonné, ale zdůraznil, že
není naděje, že by kvůli změně jeho ústavněprávního zakotvení došlo ke změně
ústavy. Nezdálo se mi, že by mu tento ryze teoretický až filozofický problém
dělal velké starosti. Pronesl uklidňující slova o tom, že nehrozí žádná
ukvapená reforma justice a státního zastupitelství. Slíbil, že do konce roku ministerstvo
vypracuje analýzu stavu justice a státního zastupitelství, která bude východiskem
pro přípravu reformních kroků příštích ministrů spravedlností.
Jeho vystoupení působilo
skutečně uklidňujícím dojmem. Musel jsem při něm přemýšlet, proč jej Andrej
Babiš dvakrát obešel, když hledal vhodného nositele funkce ministra spravedlnosti.
Kdysi jsem slyšel, že vadila jeho sociálně demokratická minulost, ale ta by měla
ještě spíše vadit u Marie Benešové, kromě vlastního členství poznamenané vazbou
na pana prezidenta, rovněž bývalého sociálního demokrata. Jeroným Tejc jako
bývalý advokát ví cosi o tom, jak vypadá trestní řízení v praxi, a má
značné politické zkušenosti, které zcela postrádal Jan Kněžínek. Byl náměstkem
dvou ministrů spravedlnosti, čili zná úřad, neztrácel by čas seznamováním s jeho
chodem. Navíc netrpí sklonem k ukvapenému vynášení soudů a neználkovské tlachavosti,
vyvolávající neklid v odborné veřejnosti.
Pavel Rychetský se naproti
tomu vznášel ve „velkých“ tématech, která nemají pro bezprostřední praxi výkonu
služby justice a státního zastupitelství velký význam, pokud vůbec nějaký mají.
Starosti mu dělá částečná neúspěšnost snahy justice o dosažení rovnovážného
postavení s mocí zákonodárnou a výkonnou a s tím související
nezávislosti. Zdůraznil, že jedinou její zbraní je důvěryhodnost jejích
rozhodnutí. Zřejmě nevnímá syrovou skutečnost zneužívání nároku na rovnoprávnost
a nezávislost justice k prosazování práva na nadřazování soudců nad
ostatní občany a zejména na beztrestnost za přehmaty ke škodě stran řízení.
Ostatně je-li zbraní justice důvěryhodnost jejích rozhodnutí, namítám, že její údržbu
soudci často zanedbávají.
Rozumně se vyjádřil k domněnce
o možnosti „objednat“ trestní řízení. Upozornil, že se stalo módou podávat trestní
oznámení pro cokoli proti komukoli a orgánům činným v trestním řízení
nezbývá než je prověřovat. To je situace, která může vyvolat zkratové vyjádření o možnosti objednat trestní řízení.
Velkou pozornost věnoval
také ústavně právnímu začlenění státního zastupitelství do organizační struktury
státního aparátu a rozhořčeně poukazoval na absenci pojmu „nezávislost státního
zastupitelství“ v ústavě a v zákoně o státním zastupitelství. V tom
ohledu se báječně doplňoval s Pavlem Zemanem, trpícím až sklonem k mesianismu.
Oba pánové by rádi postavení státního zastupitelství povznesli do výšin, ale neříkají
nic o tom, v kterých civilizovaných státech se vyskytují v postavení státního
zastupitelství všechny vymoženosti, jichž se domáhají. Zřejmě chtějí jít
specifickou českou cestou postupného nadřazení státního zastupitelství nad
ostatní subsystémy státní správy. Pokud by se to povedlo, byli bychom na tom
hůř než za totality, kdy prokuraturu držel na uzdě aparát KSČ, kdežto dnes je
nejvyšší státní zástupce prakticky podřízen přímo pánubohu.
K vystoupení pana předsedy
Ústavního soudu podotýkám, že kdo se chce vyjadřovat o problémech organizace justice
a státního zastupitelství, měl by rozumět aspoň základním pojmům. Zmatenost,
danou nezpůsobilostí odlišovat organizační strukturu od struktury řízení,
následně články organizační struktury od stupňů struktury řízení nelze
bagatelizovat jako věc sémantického významu. Také senzační objev absurdnosti
územní struktury soudnictví, spočívající údajně v tom, že máme okresní
soudy, nikoli však okresy, svědčí o přehlížení funkční provázanosti jednotlivých
subsystémů státní správy. Územní struktura prvostupňových soudů kopíruje
uspořádání státního zastupitelství, které navazuje na logickou strukturu
policie, a ta opět na civilní územní správu. Těžiště práce státního
zastupitelství spočívá v dohledu nad činností policie v předsoudní fázi
trestního řízení. Překrývání jejich územních struktur usnadňuje život oběma složkám.
A soudy jsou „spotřebiteli“ produktů součinnosti zmíněných orgánů, je proto
logické, že jejich územní struktura na ně navazuje. Právě na tomto místě by se
dalo hovořit o sémantickém zmatení pojmů: strůjci územní organizace policie
nahradili okresní ředitelství územními odbory. Kdybychom tedy přejmenovali okresní
soudy na obvodní nebo územní, pan předseda Ústavního soudu by se už nemusel
pohoršovat nad absurdností jejich územní struktury.
Jinou stránkou problému
je velikostní nevyváženost soustavy prvoinstančních soudů. To by se mělo řešit,
ale nebylo by vhodné soustředěním soudů ztížit občanům přístup k nim.
Ani pohled Pavla Rychetského na požadavek zavedení pevného funkčního období vedoucích
státních zástupců nesvědčí o dobrém přehledu ve věci. Lichá je námitka, že v celé
státní správě, řídící se zákonem o státní službě, pevná funkční období
neexistují a není tedy důvod, proč by měla být zavedena ve státním zastupitelství.
Především: povaha činnosti státních zástupců a úředníků civilní administrativy se
v mnohém liší. Státní zástupci proto nepodléhají zákonu o státní službě,
ale zákonu o státním zastupitelství (ač např. v SRN a Rakousku tomu je jinak,
státní zástupci mají status úředníků). Požadavek na zavedení pevného funkčního
období se zrodil v době, kdy se po nástupu Jiřího Pospíšila do druhého
mandátu začalo intenzivně pracovat na novém zákonu o státním zastupitelství.
Mělo to dva důvody. Především na řadě vedoucích míst seděli možná až od
Listopadu stále stejní „staří ještěři“ ( terminus technicus Marie Benešové),
kteří sice vládli špatně, ale nebylo možné je z jejich pozic vykouřit.
Zákon by tento problém vyřešil. Dalším důvodem je poznatek, že vedoucí státní
zástupci jsou řídící pracovníci a u těch je rotace ve funkcích podmínkou zachování
výkonnosti. Řídící pracovník, který je ve funkci „přes čas“, již nic nového své
jednotce nepřináší, jen přežívá. Přesazen do jiného prostředí se musí „restartovat“
a zase funguje dalších pár let na přijatelné úrovni.
Posléze Pavel Rychetský
vyjádřil uspokojení nad demonstracemi, jež právě probíhají, jako o důkazu emancipace
občanské společnosti. Zejména jej těší, že
u nás jako v jediné evropské zemi se
demonstruje za nezávislost justice, která obvykle nebývá miláčkem davů. Nevšiml
si, že u nás to jde bez zapalování aut a jiných projevů vandalismu.
Předseda Ústavního soudu
čelil i všetečným otázkám a pochybnostem ze strany moderátora. Mimo jiné kvůli
tomu, že u Ústavního soudu leží již tři roky ústavní stížnost proti tzv. lex
Babiš. Vysvětlil, že vlastně Ústavní soud neřídí, neboť musí nechat na uvážení
soudcům zpravodajům, kdy předloží stanovisko k ústavní stížnosti. Ač se
jinak k rozhodnutím soudců Ústavního soudu nevyjadřuje, tentokrát prohlásil,
že se stydí za rozhodnutí ve prospěch hoteliéra, který odmítl ubytovat ruské
zájemce, kteří odmítli distancovat se
písemně od okupace Krymu.
Pavel Zeman se především
ohradil proti tvrzení Václava Moravce, že připustil možnost objednání trestního
řízení. Naopak podle jeho názoru není možné beztrestné objednání trestního
stíhání. Hovořil pak pochvalně o „střílení do vlastních řad“, ovšem viníků
úplně jiných nepřístojností. Samozřejmě nepřipustil, že takových případů je v poměru
k častému výskytu různých ničemností jako šafránu, či dokonce že jeho úřad
různé ničemnosti kryje.
Za nejzávažnější považuji
vyjádření Pavla Zemana ke konceptu auditorské zprávy Evropské komise, které je
obsahově shodné s jinými jeho projevy na jiných místech. Povzbuzován otázkami
a narážkami Václava Moravce pan nejvyšší státní zástupce projevil zájem nechat
zprávu vyhodnotit vlastními silami státního zastupitelství s cílem prověřit,
zda obsahuje informace, které by mohly posloužit jako záminky k podání trestního
oznámení. Jako laik považuji jeho vyjádření za nepřijatelné. Zmíněný dokument
má nulovou právní hodnotu, neboť se jedná o koncept, který má sloužit jako
podklad pro diskuzi s národními orgány. Pokud kolem něj křepčí opoziční politici
válečné tance, lze se tomu usmát, neb se pouze usvědčují z hlouposti. Ale
právník v postavení nejvyššího státního zástupce by měl vyčkal až na
dodání konečné verze dokumentu. Pokud jedná jinak, navozuje riziko, že vyvolá trestní řízení proti nevinnému člověku nebo
firmě. V daném případě dokonce může svým postupem nadělat nepříjemnosti legitimně
zvoleným poslancům a jiným ústavním činitelům. Postup, v němž se budou
zkoumat informace, o nichž není jisté, že jsou pravdivé, a cílem má být
kriminalizace dosud nevinných osob, je zřejmě nezákonný. Ze souvislostí lze
vyvodit, že cílem této taškařice má nejspíš být předseda vlády. Nejvyšší státní
zástupce tak směřuje k destabilizaci politických poměrů v zemi, za
což by měl být přiměřeně potrestán. Jeho jednání je neslučitelné s postavením
nástroje k realizaci trestní politiky vlády.
Nesmíme zapomenout na
moderátora. Tentokrát se příliš neprojevoval a ponechal účastníkům debaty právo
ztrapnit se sami. Nicméně neodolal pokušení projevit svou domnělou genialitu vyjádřením
názoru, že by bylo na místě zrušit okresní soudy a zahajovat prvostupňové
řízení přímo na krajských soudech. Občany by asi nepotěšila nutnost kvůli
soudnímu řízení cestovat do krajského města i v případě nicotných problémů.
Navíc by se smazala současná specializace prvostupňových senátů krajských soudů
na závažnou trestnou činnost.
Ale uklidněme se. Marie
Benešová bude nejspíš udržovat úřad v chodu, aniž by se pouštěla do „revolučních“
kroků. O vývoji kauzy Čapí hnízdo se bude dovídat z medií stejně jako
obyčejní smrtelníci.
Žádné komentáře:
Okomentovat