Na své schůzi dne 3.února 2015 vláda
mimo jiné schválila mnohomluvnou
koncepci vězeňství na dalších 10 let. Došlo k tomu v situaci, kdy počet
vězněných osob se přiblížil stavu před
Klausovou amnestií z 1.ledna 2013. Česká republika se opět zařadila mezi státy
s mimořádně vysokým počtem vězňů, připadajících na 100 tis. obyvatel. Je to
zvlášť nepříjemné proto, že na rozdíl od většiny „starých“ zemí Evropské unie
podíl cizinců na vězeňské populaci je velmi nízký: na tuto ostudu si jako národ
stačíme sami.
Naplnil se předpoklad, jenž jsem
vyslovil těsně po amnestii: „nedojde-li k
zásadní změně trestní politiky státu … během krátké doby budou naše věznice opět
přeplněny“. Dobová reakce politických pseudoelit na amnestii se omezila na
zběsilé napadání bývalého prezidenta, a když žhavost námětu přece jen opadla,
na vězeňství se opět zapomnělo. Jako zdroj voličských hlasů je osazenstvo věznic zanedbatelné, takže
dokud nebude hrozit zastavení příjmu vězňů nebo vypuknutí vzpour a pokusů o
útěk z nich, politici mimo resort spravedlnosti se o ně nezajímají. Výčet
všeho, co se pro odvrácení hrozícího kolapsu vězeňství mělo udělat, ale
neudělalo, nebudu rozvádět. Vše přehledně uvedl předseda Okresního soudu
Praha-západ Petr Franc v článku, který vyšel 9.února 2016 na ePravu. Doporučuji k
bedlivému přečtení a zamyšlení.
Za zvláštní pozornost z uváděného
stojí okolnost, že za více než tři roky jsme nedosáhli pokroku v zabezpečení
monitorovacích náramků pro trest domácího
vězení. Je to historka, která dodává neumětelství státní správy vězeňství až
„kocourkovskou povahu“. Bývalý ministr Jiří Pospíšil, který využil námětu
zavedení domácího vězení s použitím monitorovacích náramků k vydatnému posílení
své osobní oblíbenosti, se ani nepokusil o jejich obstarání. Vděční občané jej
za to poslali do Evropského parlamentu. Když vypsala tendr na dodavatele
náramků jeho nástupkyně Daniela Kovářová, Jiří Pospíšil jej po návratu do
funkce zrušil. Od té doby následovalo dvojí vypsání tendru, ale dodavatele
náramků stále nemáme.
Z analýzy složení vězeňské populace,
uvedené v „koncepci“, vyplývá, že jednou z hlavních příčin jejího bobtnání je
extrémní podíl recidivních vězňů, dosahující až 70% z celkového stavu. Při mediálním
představení koncepce vězeňství ministr Robert Pelikán označil recidivu za jednu
z příčin rychlého růstu počtu vězňů a vyslovil naději, že s pomocí lepšího
vykonávání staronových opatření ve vězeňské službě se ji podaří snížit na 50%:
díky zlepšené úrovni výchovného působení na vězně mají být lépe připraveni na
život na svobodě, po propuštění snáze řešit své existenční problémy a uniknout
působení sociálních příčin návratu k
trestné činnosti. Věřím, že vyslovil své niterné přání, mám ale obavy, že s
prostředky, které má vězeňská služba k disposici, nebude možné požadovaného
cíle dosáhnout.
Záměr zlepšit individuální péči o
duše vězňů je ušlechtilý, ale bude narážet na nedostatek odborně vzdělaných
pracovníků, neboť absolventi příslušných škol se do finančně podhodnoceného
zaměstnání v nepříjemném vězeňském prostředí nehrnou. V přeplněných věznicích
se budou zhoršovat materiální podmínky pro výchovnou péči: nejlevnějším
způsobem rychlého řešení nedostatečné ubytovací kapacity je zřizování ubytoven
z místností, určených pro výkon vzdělávacích a výchovných činností.
Stejně tak pro vytváření a upevňování
pracovních návyků je vězeňství nedostatečně vybaveno. Proti předlistopadovým
poměrům se podstatně zhoršilo vnitřní vybavení věznic pro vlastní výrobní činnost a zanikly robotárny u dolů a
kamenolomů. Práci mimo věznici mohou ostatně vykonávat jen vězni, u nichž není
na místě se obávat útěku, násilného jednání nebo pokračování v jakékoli trestné
činnosti. Zájem ze strany podnikatelů neodpovídá potřebám vězeňství: vězni jsou
poměrně nákladná pracovní síla.
Dlouhodobě podfinancované vězeňství
si s odstraněním výše zmíněných problémů samo neporadí. Pro dosažení koncepcí
vytýčených cílů bude muset stát investovat značné finanční prostředky. Platí to
i o záměru zvětšit průměrnou velikost cel ze 4 m2 na 6 m2, jemuž nelze vyhovět
jinak než rozšířením ubytovacích kapacit.
Hlavní důvody růstu vězeňské populace
ale leží mimo dosah působnosti vězeňství, v různých sociálně psychologických
faktorech. Primární příčinou je úpadek obecné morálky ve spojení s konzumním
stylem života. Mluvit o potřebě nápravy v tomto směru je nepopulární a nelze
očekávat, že se podaří změnit poměry k lepšímu v krátké době. Pokud si vůbec
společnost připustí potřebu mravní obrody a změny životního stylu, cesta k
nápravě bude trnitá a bude to běh na dlouhé trati. Snazší by mohlo být
vylepšení podmínek pro integraci propuštěných vězňů do společnosti. Pokud trvá
stav věcí, v němž se po uchazečích i o podřadnou práci požaduje předložení výpisu
z rejstříku trestů a možnosti propuštěných vězňů získat zaměstnání jsou velmi
omezené, někteří lidé se budou pohybovat v bezvýchodném kruhu: z vězení vyjdou
do prostředí, které je k nim lhostejné až nepřátelské. Frustrováni pocity
vydědění a nezpůsobilostí pokrýt své životní potřeby standarní cestou sáhnou k
útokům na majetek nebo k řešení mezilidských vztahů s použitím násilí a vrátí
se tam, odkud přišli. To se pak může opakovat ad libitum.
Náprava postavení vězňů, vracejících
se na svobodu, není v silách, ani v náplni resortu spravedlnosti a už vůbec ne samotného
vězeňství. Spíše než resortní koncepci vězeňství potřebujeme dlouhodobý
nadresortní program integrace propuštěných vězňů do společnosti, podložený
zabezpečením potřebných lidských, materiálních a finančních zdrojů. V jeho
rámci by stát např. mohl stimulovat zájem zaměstnavatelů o zaměstnávání
propuštěných vězňů, ať již přímými subvencemi nebo slevami na daních.
Žádné komentáře:
Okomentovat