Zpráva
o omluvě ministerstva spravedlnosti bývalým poslancům Ivanu Fuksovi, Marku
Šnajdrovi a Petru Tluchořovi, o vyplaceném odškodném za jejich nezákonné držení
ve vazbě a zprávy o průběhu nicotného procesu proti Janě Nečasové, dříve
Nagyové, vedeného u Obvodního soudu pro Prahu 1, rozčeřily znova vlnu zájmu
veřejnosti o mohutné policejní manévry, zahájené pod dozorem olomouckých
žalobců v noci z 12. na 13. června 2013, a o jejich skandálně hubené
výsledky. Pohoršení občanů má odraz
v publicistice.
Za
původce všeho zla je považován šéf olomouckého Vrchního státního zastupitelství
Ivo Ištvan, na jehož hlavu padá odpovědnost za debakl celé „kauzy Nagygate“.
Například Petr Štěpánek se přímo ptá, kdy
se mocný žalobce kvůli debaklu své akce zastřelí. Podle věci neznalých mohou
být i jiní viníci. Např. blogger Karel Januška chce
volat k odpovědnosti předsedy vrcholných soudů, kteří na rozhodování
státního zastupitelství v předsoudní fázi trestního řízení nemají žádný
vliv. Ba dokonce to byl právě Nejvyšší soud ČR, který nařídil propuštění
bývalých poslanců z vazby, takže je „kladným hrdinou“.
V hodnocení
celé akce se od Petra Štěpánka příliš neliším, a v podstatě jsem je sdílel
již v minulosti.
Určitě nejsem podjatý vůči propuštěným bývalým poslancům: koncipoval jsem
nabídku společenské záruky spolku Šalamoun ve vazebním řízení Ivana Fuksy
(dalšími dvěma poslanci jsme se nezabývali jen proto, že se na nás nikdo
neobrátil s podkladovými informacemi). Naopak jsem opakovaně projevil
názor, že důsledky „kauzy Nagygate“ pro politické poměry v zemi jsou tak
zásadní, že akce nebezpečně připomíná puč, podniknutý prostřednictvím orgánů
činných v trestním
řízení.
Přesto
se domnívám, že útoky na Ivo Ištvana jsou střelbou na dobře viditelný, nicméně pouze
zástupný terč. Jeho úřad přece nebyl příslušný pro dozorování akce mimo obvod
jeho působnosti, která navíc podle viditelných výsledků patřila spíše do
pravomoci orgánů na úrovni hlavního města Prahy. Pravidla pro vyjmutí věci
z pravomoci místně příslušného státního zastupitelství jsou přísná a dosti
přesná. Ivo Ištvan se nemohl sám rozhodnout, že vtrhne do Prahy a „udělá
pořádek“ na Úřadě vlády ČR a pochytá domněle zkorumpované bývalé poslance.
Dokonce se na tom ani nemohl kamarádsky domluvit s pražskou kolegyní
Lenkou Bradáčovou. Jediný, kdo mohl olomoucké orgány vyslat do Prahy, bylo
Nejvyšší státní zastupitelství. To se navíc nemůže vykroutit z odpovědnosti
za to, co Šlachtovi lidé v Praze podnikali pod dozorem olomouckých
žalobců, protože řešilo několik stížností v rámci zákonného dohledu nad jejich
činností a na jejich postupu neshledalo
nic nezákonného.
Bylo
by snad na místě zeptat se Ivo Ištvana, zda mu při jeho velkých zkušenostech
nebylo na zadaném úkolu nic podezřelého, a proč se popřípadě proti přikázání
choulostivé věci nevzepřel. Sehrála snad v jeho uvažování roli vzpomínka na
odvolání z funkce Jiřím Pospíšilem na návrh Renaty Vesecké za odpor proti
protiprávnímu zásahu Nejvyššího státního zastupitelství do „kauzy Čunek“?
Nebylo by nic divného na tom, kdyby si zkušenost zapamatoval a řídil se podle
ní. Být podruhé vyhozen kvůli lpění na zákonnosti není nic, po čem by člověk
musel toužit.
Veřejnost
by se tedy měla ptát nejvyššího státního zástupce, proč jeho úřad takto rozhodl, a proč akci včas
nezastavil na základě vyhodnocení stížností advokátů (bohužel toto není jediná
kauza, v které by takové otázky byly na místě). Ještě dříve než veřejnost
by se měl ptát ministr spravedlnosti. Patrně by bylo také na místě zkoumat,
jaké podklady pro takové rozhodnutí o předání věci z Prahy do Olomouce dodala
PČR. To by ovšem byla otázka na ministra vnitra, který nese politickou
odpovědnost za jednání Policie ČR.
Útoky
na Ivo Ištvana v souvislosti s kauzou tří bývalých poslanců jsou
střelbou na falešný terč ještě z dalšího důvodu. Nejvyšší soud ČR rozhodl
o nezákonnosti jejich trestního stíhání a o propuštění z vazby nikoli na
základě prokázání jejich neviny, ale proto, že jejich jednání bylo pokryto
poslaneckou indemnitou. V tomto směru jim prospěl jen částečně: dostali se
sice na svobodu, což pro ně bylo příjemné, ale soud je nezprostil podezření a
ani do budoucna nebude možné jejich nevinu nezvratně prokázat. Z tohoto hlediska
by pro ně byl prospěšnější, kdyby jejich trestní stíhání doběhlo do konce, nejlépe
ke zprošťujícímu rozsudku.
Tvrdit,
že Ivo Ištvan měl předem vědět, že zatčením bývalých poslanců jde proti zákonu,
je nesmysl. Jde o velmi složitou právní otázku, na jejíž řešení má patrně vliv
i osobní přístup posuzujících soudců. Rozsudek přece vyvolal překvapení a mnoho
právníků jej kritizovalo. Rozpaky projevila i tehdejší předsedkyně Nejvyššího
soudu ČR Iva Brožová, tedy představená původců šokujícího rozhodnutí.
Hypoteticky
se Ivo Ištvan mohl v pochybnostech obrátit na Nejvyšší soud ČR
s předběžnou otázkou a zařídit se pak podle jeho rozhodnutí. Jenže nikdo
nemůže podat předběžnou otázku před zahájením akce, která má zůstat do poslední
chvíle utajená.
Veřejnost
by se tedy měla začít ptát, kdo namočil Ivo Ištvana do kauzy „Nagygate“, proč
to udělal a jaké podklady měl pro rozhodnutí. Příslušné orgány by si měly
posvítit také na výsledky práce PČR, zda poskytnutím nepřesných informací
nezavedla státní zastupitelství na scestí.
V této
souvislosti je na místě poznamenat, že soustředění pohledu na „akci Nagygate“
odvádí pozornost veřejnosti od skutečnosti, že její řízení olomouckým vrchním
státním zastupitelstvím není úplně výjimečnou událostí. Účelové nařizování
výjimky z ustanovení o věcné a místní příslušnosti se stalo v posledních
letech častým jevem a používá se hlavně u případů s politickým pozadím
nebo týkajících se podezřelých, kteří jsou něčím významní. Zvláštní oblibě se v tomto
ohledu těší právě olomoucké vrchní státní zastupitelství a v obvodu jeho
působnosti Krajské státní zastupitelství v Ostravě. Platí ústavněprávní
zásada, že nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci a oběti nepříslušných olomouckých
žalobců nakonec soudí soudy v obvodu Vrchního státního zastupitelství v Praze.
Ale stejná zásada nechrání zájmové osoby před nebezpečím, že do vazby nebo před
soud je dostrkají účelově vybraní místně nepříslušní žalobci. Vrcholem
absurdity pak je vysílání místně nepříslušných žalobců k zastupování žaloby
u místně příslušných soudů. Došlo k němu například v kauze bývalého
ministra obrany Martina Bartáka, kterého pronásledoval žalobce z Krajského
státního zastupitelství v Ostravě až k odvolacímu Vrchnímu soudu v Praze.
Výjimku z pravidel o místní příslušnosti žalobců mu poskytl nejvyšší státní
zástupce Pavel Zeman, který jej za tím
účelem dočasně přidělil
k Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze.V případě soudního
řízení proti Janě Nečasové, dříve Nagyové, státní zástupce vrchního státního
zastupitelství klesl až na úroveň žalobce u obvodního soudu. Slyšel jsem od
soudců-pamětníků, že takové nakládání s místní příslušností by si
komunistická prokuratura v období normalizace nedovolila.
Na
okraj podotýkám, že neúspěch akce „Nagygate“ a její strašlivé důsledky a
svévolné nakládání s místní příslušností žalobců jsou specifickým
příspěvkem do debaty o podobě nového zákona o státním zastupitelství,
zejména o obsahu mantry o nutnosti
posílení nezávislosti státního zastupitelství. Je na místě se ptát, do jakých
akcí se v budoucnu žalobci po získání větší nezávislosti pustí, když
s nedostatečně zajištěnou nezávislostí si mohli troufnout na operaci,
která nepřímo vedla až k vypsání nových voleb.
Žádné komentáře:
Okomentovat