Kritici
ministerského návrhu zákona o státním zastupitelství poukazují na to, že nese příznaky
zasahování státních zástupců do jeho znění ve prospěch jejich stavovských
zájmů. Redakce Práva to zdůraznila tím, že rozhovor s Helenou Válkovou
z 11. dubna 2015 v Právu opatřila nadpisem „Pelikán žalobcům ustoupil
ve všem“.
O
oprávněnosti kritiky svědčí hned §1 zákona, který označuje státní
zastupitelství za soustavu justičních
orgánů. Návrh tím vybočuje z rámce ústavního vymezení dělby moci ve státě, neboť justičními orgány jsou soudy, zatímco státní
zastupitelství je součástí moci výkonné. To slovo „justiční“ je stopou usilovné snahy státních zástupců vymanit se
z područí ministerstva spravedlnosti a získat nezávislost srovnatelnou se
soudcovskou. Ostatně představa, s kterou šli státní zástupci na začátku do
vyjednávání s ministerstvem, obsahovala i požadavek na změnu Ústavy,
kterou se jim mělo dostat postavení čtvrtého sloupu státní moci.
Prosazení
jejich představ by nejspíš účastníkům trestního řízení neprospělo. Předsoudní
fáze trestního řízení je neveřejná, proto je obrana účastníků proti případné
svévoli policie a státních zástupců již dnes velmi obtížná. Zvýšení
nezávislosti státního zastupitelství by sotva vedlo ke zlepšení stavu. Právní
úprava musí sledovat nejen vytváření podmínek pro vysokou efektivitu řízení
úřadu, ale také musí dbát o ochranu občanů před zneužitím moci v řízení za
zavřenými dveřmi.
Bojovníci
za prohloubení nezávislosti státního zastupitelství dosud ale nevysvětlili, co,
nebo kdo a jakými prostředky ohrožuje nezávislost státního zastupitelství.
Kdyby k jejímu prohloubení přece jen došlo, nedovedu si představit, co by
se mohlo ve státě dít, když současné státní zastupitelství, patrně dle pocitů
žalobců nedosti nezávislé, dokáže smést vládu, opakovaně drží obviněné ve
vazbě, ač to z hlediska potřeb
vyšetřování není nutné, a předvádí i
jiné bolestivé kousky. Zdá se ale, že za mantrou o nutnosti větší nezávislosti
státního zastupitelství se skrývá pouze snaha o vynucení neodvolatelnosti
nejvyššího státního zástupce, jehož dosud může vláda odvolat bez udání důvodů.
Mediální
a politický tlak na upevnění nezávislosti státního zastupitelství vedl předkladatele
návrhu zákona k zachování neurčitého postavení nejvyššího státního
zástupce vůči ministrovi spravedlnosti. V případě přijetí zákona se budeme
lišit od naprosté většiny evropských zemí, v nichž nejvyšší státní
zástupce či generální prokurátor jsou přímými podřízenými ministra, jehož
pravomoc vůči nim je ovšem zákonem přísně vymezena.
Kontrapunktem
k usilování státních zástupců o nezávislé postavení jsou stále hlasitěji
se ozývající požadavky veřejnosti - zejména
laické, ale i odborné – po větším tlaku na odpovědnost žalobců za neoprávněné
zásahy do práv stran řízení a na vynucení jejich účastenství na úhradě škod, způsobených jejich nesprávným
postupem. Motivem jsou opakující se
zprávy o rušení některých rozhodnutí státních zástupců Ústavním soudem pro
nezákonnost a stále se zvyšující výdaje
státu na odškodnění obětí justičních přehmatů. Předloha zákona ale v tomto
ohledu nepřináší žádný pokrok proti stávající právní úpravě. Ponechává
v platnosti neurčité vymezení pojmu „kárné provinění“, které v praxi
umožňuje vedoucím státním zástupcům odbýt stěžovatele tvrzením, že napadené
jednání nemá znaky kárného provinění ani kázeňského přestupku. Soustava trestů
za kárné provinění zůstává na současné úrovni. Kárné řízení má nadále probíhat
podle platného znění zákona o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a
exekutorů, které stojí na principu, že řízení se zahajuje na návrh kárného
žalobce, jimž může být kterýkoli vedoucí státní zástupce, jenž je vůči
provinilci v nadřízeném postavení a má ze zákona kárnou pravomoc.
Tvůrci
zákona tak ponechali v platnosti současnou neuspokojivou úpravu kárného
řízení, jejímiž prvky vedle zmíněné vágní definice kárného provinění jsou kární
žalobci, kteří pokud možno nežalují a jednostupňový kárný soud, který se občas
snaží ublížit co nejméně, ale když přece jen ublíží, nelze se proti jeho
rozhodnutí odvolat. Zákon nevytváří žádnou spojnici mezi kárným řízením a řízením o odškodnění za nepřiměřenou délku
řízení nebo nesprávný úřední postup. Podmínkou pro vymáhání regresní účasti na vyplaceném
odškodném je odsouzení kárným senátem. Zákon ale neukládá povinnost vést kárné
řízení s původcem škody, pokud se vůbec o ní rozhodne včas, dokud nevypršela
promlčecí lhůta kárného provinění. Nemůžeme si tedy dělat naději, že
v případě přijetí ministerského návrhu
zákona budou státní zástupci více tlačeni k odpovědnému chování než dosud.
„Lidová
poslanecká tvořivost“ tvůrců poslaneckého návrhu zákona se při
vymezení poslání státního zastupitelství držela pevně při zemi. Nehnala se za
módním prohlubováním nezávislosti státních zástupců, protože i současnou právní
úpravou je dostatečně zabezpečena. Tvůrci návrhu se spíše snažili přiblížit
naši úpravu převažujícím evropským zvyklostem. Podle tohoto návrhu zákona je
státní zastupitelství výkonným orgánem vlády k zajištění její trestní politiky.
Je především odpovědné za dodržování
zákonnosti v přípravném řízení trestním a za zastupování veřejného zájmu v trestním řízení soudním.
Nejvyšší státní zástupce je podřízeným ministra spravedlnosti v rozsahu
vymezeném zákonem.
Žádný
jiný návrh, jenž se v posledních
letech objevil, nevěnoval pozornost významné úloze státního zastupitelství
v předsoudní fázi trestního řízení. Pro „konzumenty“ služeb státního
zastupitelství je ovšem nesmírně důležitá a zasluhuje „zviditelnění“. Státní
zastupitelství v ní jedná neveřejně a má obrovskou moc, neboť dozoruje
činnost policie a jiných ozbrojených sborů při vyšetřování. Většina justičních
přehmatů má původ právě zde, za zavřenými dveřmi policejních služeben a
státního zastupitelství.
Odborníci
budou asi namítat, že dozor nad přípravným řízením je organickou součástí
zastupování veřejné žaloby. Přesto má uvedená zmínka v poslaneckém návrhu
své opodstatnění: podtrhuje význam neveřejné části řízení, jehož povaha klade
vysoké nároky na úroveň řízení soustavy a tím si vynucuje strukturální reformu
státního zastupitelství. Ostatně významná část úkonů státního zastupitelství se
vůbec před soud nedostane, čili není vystavena kontrole veřejností.
Vysloveně
nevlídný je poslanecký návrh vůči státním zástupcům v přístupu k
vynucování odpovědnosti za jejich práci. Přizpůsobil se řešení kárného řízení
zákonem o státní službě a některými zahraničními úpravami. Upřesnil definici
kárného provinění uvedením příkladů jednání, jež má být hodnoceno jako závadné.
Jednostupňový kárný soud nahrazuje dvoustupňovým řízením před kárnými komisemi
s možností napadení pravomocného rozhodnutí u soudu. Stanoví povinnost
zahájit kárné řízení vždy, když ministerstvo spravedlnosti vysloví podezření o
zavinění škody, za kterou bylo vyplaceno odškodnění. Pokud by snad došlo
k přijetí tohoto návrhu zákona (což
nelze očekávat), kárné řízení se státními zástupci by se zahajovalo častěji,
některým by hrozilo, že by museli přispět na odškodnění obětí jejich selhání,
ale v dvoustupňovém řízení s možností soudního přezkumu rozhodnutí
z kárného řízení by jejich nárok na spravedlivý proces byl lépe zabezpečen
než dosud.
V každém
případě ministerský či spíše „státnězástupcovský“ návrh zákona je v tomto
ohledu nevyvážený. Skutečně obsahuje některá ustanovení, která proti současnému
stavu byť nepodstatným způsobem, ale přece jen upevňuje existenční jistoty
vedoucích státních zástupců. Nevyvažuje to ale zavedením nových opatření, která
by nutila státní zástupce přistupovat k práci s větší odpovědností
než dosud.
Žádné komentáře:
Okomentovat