Ministryně Marie Benešová sklidila kritiku předsedy Nejvyššího
správního soudu Michala Mazance za
způsob, jakým se jako kárná žalobkyně postavila k veřejným zasedáním kárného soudu ve věci kárně žalovaného předsedy Krajského soudu
v Plzni Miloslava Sedláčka a státních zástupkyň, činných v trestním řízení
proti zastupitelům Postoloprt. Nedostavila
se a nechala se zastoupit úřednicí v postavení pouhé vedoucí oddělení. Tento krok vzbudil nelibost kárného senátu a
pan předseda Nejvyššího správního soudu se hněvá, že při projednávání kárné
žaloby na vysokého funkcionáře justice by se měl kárný žalobce nechat zastoupit
aspoň činitelem přiměřeně vysoké úrovně, popř. advokátem.
Chápu vyvolanou nelibost a kritiku
považuji za oprávněnou. Myslím si, že paní ministryně se měla nechat zastoupit
na zasedání vlády náměstkem, protože starost o správné fungování právního státu
je nadčasová, zatímco vláda řeší relatovně efemerní záležitosti. Nicméně v její
prospěch je třeba přiznat, že není první ministr spravedlnosti, jenž svým
postojem dal najevo nedocenění významu postavení kárného žalobce. Vybavily se
mi stejné maléry u exministra Pavla Němce a u Roberta Pelikána. Je to tradice: obecně se
ministři spravedlnosti zdráhají využívat své pravomoci kárných žalobců, a když
už žalují, posílají ke kárnému soudu jako své zástupce druhořadé úředníky.
Podezírám je, že v souladu s požadavky politické korektnosti nechtějí využívat pravomoci kárného žalobce
k trestání poklesků státních zástupců a soudců, přesvědčených o svém
nároku na beztrestnost, protože se bojí mediálního pokřiku politizujících
soudců a státních zástupců a s nimi spřažených novinářů o domnělém
zasahování do výdobytků Velké Sametové Revoluce,
z nichž hlavním prý je
nedotknutelnost pokleslých soudců a státních zástupců.
Aby toho nebylo málo, ministři
spravedlnosti se ještě hůře chovají v řízení o stížnosti pro porušení
zákona. Mají osobní výlučnou pravomoc stěžovat si u Nejvyššího soudu ČR proti
nezákonným rozhodnutím státních zástupců a soudů. Podněty ukřivděných k podání
stížnosti obvykle nechávají přezkoumat státním zastupitelstvím. Když už jim ale
státní zastupitelství doporučí, aby podnětu ke stížnosti vyhověli a aparát
ministerstva jim dovolí stížnost podat ( sic !), k projednávání stížnosti před Nejvyšším
soudem ČR se nedostaví, ale ani nevyšlou kvalifikovaného zástupce, aby jejich právní
názor obhajoval, zatímco nejvyšší státní zástupce svého zmocněnce vyšle vždy. Nastává
nerovnovážný stav. Nemohu to prokázat, ale jsem přesvědčen, že tato praxe je
příčinou občasných neúspěchů stížností.
Pokud se týká kárného řízení,
postavení kárného žalobce je dáno zákonem, v němž není ani slůvka o tom,
že by kárný žalobce směl přenést svou pravomoc na jinou osobu. Jsem přesvědčen,
že zdůraznění výlučnosti postavení kárného žalobce dodává vážnosti institutu kárného
řízení. Připomínám, že legendární Otakar Motejl dštil oheň a síru na
místopředsedu soudu, který se odvážil vykonávat pravomoci kárného žalobce. Znám
případ potrestání místopředsedkyně jistého okresního soudu Ivou Brožovou, tehdy
předsedkyní Nejvyššího soudu ČR, za to, že vykonávala pravomoc kárné
žalobkyně.
Je zřejmé, že předseda Nejvyššího
správního soudu by tolik „neremcal“, kdyby Marie Benešová za sebe poslala aspoň
ředitele odboru nebo dokonce některého z náměstků, což jistě mohla, popř.
kdyby se nechala zastoupit advokátem. Ale z jiného pohledu mě jeho postoj udivuje:
zatímco u jiných kárných žalobců je nepřenosnost kárné pravomoci ze zákona nesporná, má snad ministr
spravedlnosti zákonem stanovenou výjimku z pravidla ? Kde to v zákoně o řízení ve věcech soudců
a státních zástupců pan předseda Nejvyššího správního soudu vyčetl ? Jako laik
si jsem jist, že zákon takové zvýhodnění ministra spravedlnosti neumožňuje a
pan předseda Nejvyššího správního soudu se před ním měl sklonit. Z praxe usuzuji,
že kdyby kárná žalobkyně Marie Benešová požádala Nejvyšší správní soud, aby
nenařizoval veřejné zasedání na dny, kdy zasedá vláda, soud by jí jistě
vyhověl. U běžných soudů je možné vyjednat datum jednání tak, aby nedocházelo
ke kolizím s jinými procesy. Zde by to jistě bylo možné také.
V tomto směru se pan předseda
Michal Mazanec dotkl obecného problému podceňování významu kárného řízení
ministry spravedlnosti. Nejde o specifické provinění Marie Benešové, kterého by
se jiní ministři nedopouštěli.
Marie Benešová se proti názoru
předsedy Nejvyššího správního soudu ohradila článkem na České justici ze
dne 19. června 2010. Šla ale dále za hranice své obhajoby až k vyjádření zásadního
postoje k pokleskům soudců a státních zástupců. Článek uzavřela slovy, jež
by si zasloužila vytesání do kamene a umístění nad vstupem do všech soudů a
státních zastupitelství: „ … stát za následky pochybení soudce či státního
zástupce odpovídá a je z tohoto důvodu povinen vyplatit často nemalé finanční
částky. I pochybení, která nejsou shledána
kárným proviněním, mají …negativní dopad na veřejné finance.
Ještě podstatnější je však dopad
pochybení soudců či státních zástupců do života občanů, který může být naprosto
zásadní. Budu se proto i nadále důsledně snažit, aby si soudci a státní
zástupci tuto svou jedinečnou odpovědnost při výkonu svých funkcí uvědomovali“.
Nepochybuji o tom, že paní ministryně
tento výrok myslí vážně. Často jsem proti ní vystupoval v jiných souvislostech
kriticky, ale v jiných konkrétních případech jsem se setkal s chováním,
jež odpovídá výše uvedeným zásadám. Např. jako ministryně v Rusnokově vládě
podala úspěšnou stížnost pro porušení zákona ve věci, o které se v článcích
zmiňuji jako o „znojemském justičním zločinu“. Není její chybou, že předsedové
nezákonně jednajících senátů se
nedostali před kárný ani trestní soud.
Nicméně z pohledu laika, občanského
aktivisty, dlouhodobě sledujícího různá sporná trestní řízení, mi nezbývá, než
konstatovat, že ušlechtilé a věcně správné názory ministryně nejsou ještě
zárukou, že oběti poklesků soudců a státních zástupců už mají vyhráno. Ministr
něco míní, ale jeho myšlenky uvádějí do praxe úředníci, kteří mohou mít na věci
úplně jiné názory a chovají se podle toho. Pro názornost: ministr schválí
podání stížnosti pro porušení zákona, ale příslušný referent ji napíše tak, aby
neměla naději na úspěch. Podle mé zkušenosti převládající tendencí v myšlení
ministerského aparátu je zabezpečení beztrestnosti pokleslých soudců a státních
zástupců, nepřátelství vůči stěžovatelům na křivdy a necitelnost k dopadům
trestního stíhání do životů obviněných a jejich rodin.
Mám důvod si myslet, že si podřízení
Marie Benešové dosud neosvojili její přístup k pokleskům soudců a státních
zástupců. Právo na beztrestnost omylu či pochybení při hodnocení důkazů, které
je samozřejmou a nezbytnou pojistkou soudcovské nezávislosti, rozšiřují na celý
rozsah jednání soudců či státních zástupců. Ať tedy soudce provede cokoli, vždy
má nárok na beztrestnost, protože uplatnil právo na nezávislé rozhodování.
Příklad pro názornost: pokud
předsedkyně kárného senátu při přípravě veřejného zasedání rozhodne nezaložit
do spisu listinné důkazy v neprospěch kárně žalované soudkyně, je to dle
úředníků projev soudcovského nezávislého
rozhodování, a tedy jednání absolutně beztrestné. Podání kárné žaloby nepřichází
v úvahu. Jako laik si myslím, že takové jednání by se dalo posuzovat nejen
jako kárné provinění, ale možná i jako úmyslné zneužití pravomoci úřední osoby.
Výsledkem napadeného jednání předsedkyně kárného senátu bylo odůvodnění rozhodnutí
kárného soudu chválou kárně žalované jako svědomité a spravedlivé soudkyně, ač
právě u jiného soudu probíhalo řízení o povolení obnovy procesu odsouzeného,
kterého paní kárně žalovaná odsoudila k vysokému trestu za čin, který
spáchal někdo jiný. A v soudní síni se odůvodnění rozhodnutí smáli
obžalovaní z jiné kauzy, která jí byla odebrána z důvodu podjatosti. Je
možné být současně podjatá a spravedlivá ? To je otázka téměř hamletovská.
Pozoruhodný je i zásah úředníků do projednání návrhu na
kárné řízení se soudcem Krajského soudu v Brně, který podle článku
novináře Martina Shabu měl iniciovat uveřejnění dehonestujících informací o
poškozených v přípravném řízení kauzy, v které je pan soudce v postavení
svědka. Další námitkou proti němu byla jeho netečnost k výpovědi svědků, kteří
před jeho senátem doznali jednání, jež mohlo být jak pokusem o podvod na
obžalovaném se škodou v desítkách milionů Kč, tak přípravou korupčního
ovlivnění trestního řízení. Při projednání kárného návrhu si místopředseda
soudu přisvojil pravomoc kárného žalobce a úředníci ministerstva mu přiznali
právo takto jednat. Problém spočíval v nevhodné formulaci jeho vyjádření,
v němž se neodvolal na předchozí rozhodnutí oprávněného kárného žalobce,
tedy předsedy soudu, který přehodnotil kárný návrh na prostou stížnost a jejím
vyřízením pověřil pana místopředsedu. Perličkou
v rozhodnutí o zamítnutí kárného návrhu bylo vyjádření, že předseda senátu
nebyl povinen reagovat na otevřené doznání svědků k nezákonnému jednání.
Podotýkám, že jeden z nich pak pokračoval v trestné činnosti ke škodě
obžalovaného, domohl se sdělení obvinění a od začátku února je ve vazbě.
Nevlídný postoj úředníků ke
stěžovatelům na křivdy se projevuje i v průtazích při projednávání jejich
podání. Například žádost o abolici ze dne 23.10.2018, která se na ministerstvo
dostala proti vůli předkladatele již 25.10.2018, vyřídilo ministerstvo až 9.3.2020.
Podobně k postoupení podnětu k podání stížnosti pro porušení zákona
ze dne 12.12.2019 na státní zastupitelství za účelem přezkumu došlo až
28.5.2020. V tomto případě se paní
ministryně vyjádřila k mé stížnosti na průtahy věcně a jako
částečnou příčinu průtahů uvedla pochybení úředníků, zatímco v převažující
části vysvětlila zdržení věcnými důvody. Nemění to nic na skutečnosti, že zdlouhavým
řízením se marně vyčerpal čas, který měla paní ministryně k disposici pro rozhodnutí.
Všechny výše popsané úkazy nejsou
ničím novým. Zcela určitě nesouvisí s tím, že do ministerského křesla
usedla již podruhé Marie Benešová, jejíž resignace se dovolávali „chvilkaři“. Úředníci
se chovají v podstatě stále stejně, bez ohledu na to, kdo právě
ministerstvu vládne a dokonce ani obměna úřednické garnitury, provedená bývalým
ministrem Janem Kněžínkem, žádnou podstatnou změnu nepřinesla.
Je proto nanejvýš žádoucí, aby výše
deklarovaný přístup Marie Benešové k odpovědnosti soudců a státních
zástupců vůči občanům tohoto státu sestoupil také do hlav a srdcí jejích
podřízených.
========================================================================
Vyšla „papírová“ verze mé knihy ŠKŮDCI V TALÁRU, dosud dostupné
pouze v digitální podobě na adrese http://www.bezvydavatele.cz/book.php?Id=1389 . Knihu jsem
zasvětil památce dobrého člověka JUDr. Pavla Kučery. Její obsah je trestí
zkušeností a poznatků , postupně získávaných téměř 20 let v půtkách s orgány
činnými v trestním řízení, které nekorektním vedením řízení poškozují obviněné.
Zvlášť zajímavé „škůdce“ uvádím s plnými jmény, jejich oběti až na výjimky
pouze s iniciálami. Kniha bude dostupná v knihkupectvích nebo přímo u
vydavatele OLYMPIA na adrese sklad@iolympia.cz nebo info@iolympia.cz.
Ta džungle nám roste přímo před očima. A PŘESTO MÁM VALÍ DO HLAV, ŽE MÁME NEJVĚTŠÍ SUCHO ZA POSLEDNÍCH 500 MILIARD LET! Invazivní, parazitní a agresivní plevel nás jednou všechny zadusí.
OdpovědětVymazat