Politické
a legislativní spory kolem polské justice vzbudily velký zájem českých médií a
nejen jich. K jeho vyvrcholení přispěl 24. července 2017 polský prezident Andrzej
Duda pozoruhodným projevem, jímž mimo jiné oznámil
rozhodnutí vetovat právě schválené zákony o Nejvyšším soudu a Národní radě soudnictví.
Situaci pozorně sledují špičky naší justice, které vyjádřily své znepokojení hojně
medializovaným prohlášením.
ČT24
se postarala, abychom všichni věděli, jak máme dění v Polsku rozumět: sjednocující
poučení svěřila ve večerním vysílání dne 24.července 2017 dvěma komunistům: jednomu
současnému, tedy Vojtovi Filipovi, předsedovi KSČM, a druhému bývalému, tedy
Pavlu Rychetskému, předsedovi Ústavního soudu, oběma jinak rozumným mužům.
Smysl mediálního zpravodajství, stanoviska justičních špiček i zmíněného
televizního poučení je zřejmý: máme pochopit, že polská vládnoucí strana Právo
a spravedlnost svými legislativními záměry útočí na nezávislost justice a tím
na základy demokratického právního státu. Tento myšlenkový proud souzní s různými
projevy činitelů Evropské unie, jimž dodala fundamentalistický říz česká
eurokomisařka Věra Jourová, která Polsku hrozí omezením přísunu unijních peněz.
Muziku kazí pouze ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, který nepřišel o zdravý
rozum a o pevnosti polské demokracie nemá nejmenší pochyby.
S vědomím,
že jsem laik, jsem pokorně vstřebal všechna poučení, leč přesto jsem se
nezbavil některých kacířských pochybností. Jen okrajově jsem se pozastavil nad
pohoršením nad způsobem, jakým proběhlo v polském parlamentu hlasování o
předmětných zákonech. Pro nás by to nemělo být ničím novým, protože něco
podobného jsme zažili, když pravicová koalice „protlačovala“ Sněmovnou „tunel
století“, tedy zákon o majetkovém narovnání státu s církvemi.
Zejména
jsem si pomyslel, že kritikům počínání Práva a spravedlnosti z řad justice
uniká, že jde především o politickou záležitost a není zcela obvyklé, že by
vysocí činitelé justice aktivně vstupovali do politického zápasu, zvláště odehrává-li
se v jiné zemi. Signatáři „prohlášení“ vzkazují demokraticky ustavené
polské politické reprezentaci, že rozumí poměrům v Polsku lépe než ona a vědí
lépe, co polská justice potřebuje. Jde o čistý projev kastovní nadřazenosti.
Jejich vystoupení lze také chápat jako vměšování do vnitřních věcí spojeneckého
státu, které není v souladu s orientací naší zahraniční politiky a
vzhledem k významnému postavení signatářů může být politickým vedením
Polska vnímáno úkorně. Pochybuji, že vydávání kolektivních politických
stanovisek je v souladu s vymezením postavení soudce ve společnosti
dle zákona o soudech a soudcích.
Jednání
Práva a spravedlnosti má jednoznačně politický charakter a vychází z jeho programových
zásad, zahrnujících myšlenku potřeby „dekomunizace“ justice. Z nich pak odvozuje
kritiku stavu justice. Ta je podle ní málo výkonná, pomalá, zkorumpovaná, slouží
jen elitám, plodí nespravedlivé rozsudky, jimiž se dopouští křivd na občanech,
od roku 1989 se nezměnila a dosud se nedokázala zbavit soudců s komunistickou
minulostí. A soudci se považují za kastu, vyvýšenou nad ostatní společnost.
Přemýšlím,
jak by to dopadlo, kdyby někdo položil otázku našim občanům, neinformovaným
o pozadí polského dění, zda výše zmíněná
kritika vyjadřuje situaci v české justici. Obávám se, že lid obecný by byl
nakloněn uvěřit tomu, že uvedené věty skutečně popisují stav české justice. Netvrdím,
že by to bylo bezvýhradně spravedlivé.
Neznám
situaci v Polsku, takže nemohu
posoudit oprávněnost kritiky a nehodlám spekulovat o tom, do jaké míry by bylo
přiměřené její vztažení na poměry české justice. Pouze připouštím, že veřejné
mínění by ji mohlo považovat za odpovídající skutečnosti.
Pokud
by se pak našla politická síla, která by chtěla podobně jako Právo a
spravedlnost začít s nápravou poměrů v české justici, signatáři
stanoviska a mnozí další pohrobci normalizace na vedoucích místech v soudnictví
a státním zastupitelství by měli důvod ke starostem, protože by jim hrozilo, že
se stanou obětí „dekomunizace“.
Poněkud
odlišné by bylo postavení nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana, který není
součástí justice a není zatížen komunistickou minulostí. Ale následování
polského příkladu by mu rovněž mohlo být nepříjemné, protože v Polsku (stejně
jako v Rakousku) funkci generálního prokurátora vykonává ministr
spravedlnosti. Mohl by tedy snadno přijít o zaměstnání. Je stejně zvláštní, že
se připojil k signatářům „prohlášením“,
když se polské reformní úsilí prokuratury netýká. Patrně se tím hlásí o právo
dohledu nad všemi a nad vším, které nedávno uplatnil vůči ministrovi vnitra a
policejnímu prezidentovi.
Z tohoto
pohledu vydání stanoviska špiček justice může být výrazem jejich obav z přenesení
„polské nákazy“ do české kotliny kvůli jejímu možnému vlivu na jejich
postavení.
Na
závěr podotýkám, že jsem si všiml významné odlišnosti popsané situace od jiných
politicky problematických událostí: až dosud jsem nezaznamenal žádné vyjádření
nejvyššího strážce soudcovské etiky co by kárného žalobce nad soudci,
prezidenta republiky Miloše Zemana, jenž by jistě měl k věci co říci. Z jeho
strany ale soudcům nic nehrozí.
Nepřehlédl
jsem, že ve vztahu k počínání Práva a spravedlnosti se vymezil také
ministr spravedlnosti Robert Pelikán dopisem polskému kolegovi. Výhrady, které
mám k postupu špiček justice, platí přiměřeně i na jeho jednání, neboť
zřejmě vybočuje ze zahraničně politické linie vlády, jejímž je členem. Nevidím
v něm projev nadřazenosti, protože oslovuje kolegu srovnatelné úrovně v hierarchii
státní správy. Rozdíl je dále v tom, že na jeho setrvání ve funkci
ministra by „přenesení nákazy“ nemělo vliv. Určující je vůle voličů a vedení
strany.
Navzdory
všem poučením si na závěr myslím, že všichni kritici chování Práva a
spravedlnosti z řad justice by měli hodně práce, kdyby se pustili do zametání
na vlastním prahu. To ale od nich nelze očekávat.
Žádné komentáře:
Okomentovat