Obsah
ústavní stížnosti Energetického regulačního úřadu (dále jen: ERÚ) a jeho
předsedkyně Aleny Vitáskové na postup orgánů činných v trestním řízení při
zásahu v prostorách ERÚ, kterou představil její autor Zdeněk Koudelka na
tiskové konferenci
dne 3. srpna 2015, mě přiměl ke srovnání postoje státního zastupitelství v kauze
tzv. „trafikantů“ a v řízení proti
Aleně Vitáskové.
Pod
pojmem „kauza trafikantů“ míním trestní stíhání
bývalých poslanců Ivana Fuksy, Marka Šnajdra a Petra Tluchoře, při němž olomoucký
vrchní žalobce Ivo Ištvan a jeho věrní se dočkali nepříjemného překvapení ze
strany Nejvyššího soudu ČR: museli své zajatce pustit z vazby a na jejich
trestní stíhání zapomenout, protože soud rozhodl, že jejich domněle trestné
jednání bylo kryto poslaneckou indemnitou.Prostě jim „sklaplo“, luxusní kořist
jim unikla.
V dané
situaci nebylo na místě vyčítat olomouckým žalobcům, že si předem neprověřili
domněnku o stíhatelnosti jednání bývalých poslanců, neboť vymezení rozsahu
indemnity je složitá záležitost, připouštějící různý výklad a rozhodnutí
Nejvyššího soudu ČR bylo ostatně překvapením nejen pro ně, ale také pro významnou
část veřejnosti
.
Nepříjemný
zážitek by měl být podnětem k opatrnosti v dalších případech. Výše
zmíněný případ trestního řízení
proti předsedkyni ERÚ Aleně Vitáskové kvůli jmenování bývalé nejvyšší státní
zástupkyně Renaty Vesecké místopředsedkyní ERÚ ale ukazuje, že žalobci v obvodu
působnosti Ivo Ištvana jsou nepoučitelní. Zdá se, že nejdříve jednají bez
rozmyslu a přemýšlejí, až se dostanou do potíží.
Nebudu
se znova zabývat nepřístojnostmi, kterých se orgány činné v trestním řízení
dopustily provedením policejní razzie v prostorách ERÚ v Jihlavě,
Praze a Ostravě dne 27. května 2015, ale zastavím se u výchozího pochybení, za
které jako laik považuji podezírání Aleny Vitáskové ze spáchání přečinů
porušení povinností při správě cizího majetku
a zneužití pravomoci úřední osoby. Vyčítá se jí, že svou pravomoc zneužila
jmenováním osoby, která nesplňuje zákonnou podmínku sedmileté praxe v energetice
a způsobila státu škodu v podobě neoprávněně čerpaného příjmu Renaty
Vesecké, té pak poskytla výhodu získání
neoprávněného příjmu.
Trestným
činem či přečinem je společensky nebezpečné protiprávní jednání, vedené zlým
úmyslem způsobit škodu na veřejném zájmu, jen výjimečně též spáchané z nedbalosti.
Podrobme srovnání vyřčeného podezření kritice zdravého selského rozumu
porovnáním jeho obsahu s výše uvedenými parametry trestného činu.
ERÚ
je specializovaný ústřední orgán státní správy s rozsáhlou právní agendou,
kterou se zabývá přibližně osmdesát právníků, zaměstnaných úřadem. Kromě
běžných záležitostí, k nimž patří vydávání a odebírání různých licencí v návaznosti
na novelizaci energetického zákona před úřadem stojí úkol vydání řady
podzákonných norem. Sama předsedkyně ERÚ nemá právnické vzdělání a pociťovala
proto potřebu posílit vedení úřadu kvalitním právníkem. Přivedla si za tím
účelem Renatu Veseckou, na jejíž kariéře sice leží stín odvolání z funkce nejvyšší
státní zástupkyně bez udání důvodů (můžeme se jen dohadovat, že zaplatila za
zásah Nejvyššího státního zastupitelství do tzv. kauzy Čunek),
která ale přesto nesporně patří svou odbornou vyspělostí a rozsáhlými zkušenostmi k elitě českých
právníků. Neposkytla jí tím žádnou zvláštní výhodu, protože Renata Vesecká se
po odchodu ze státní služby zabydlela jako společnice v úspěšné, dobře
situované advokátní kanceláři, měla dost klientů a určitě netrpěla nedostatkem.
Rozhodnutí
posílit vedení úřadu o vynikajícího právníka jistě není zlým úmyslem ke
spáchání škody. Ostatně jím v žádném případě nezpůsobila státu škodu.
Renata Vesecká vykonávala potřebnou práci, za kterou dostávala přiměřenou
odměnu, úměrnou příjmům dalších místopředsedů. Práce musela být vykonána bez
ohledu na to, co si o tom myslí nekompetentní činitelé, odpovědní za toto
nesmyslné trestní řízení, a za vykonanou práci přísluší přiměřená odměna.
Renata Vesecká ji přijímala v dobré víře, že byla řádně jmenována osobou,
která je ze zákona oprávněna ji jmenovat.
Předsedkyni
ERÚ Alenu Vitáskovou zákon skutečně zmocňuje k jmenování místopředsedů.
Jediným slabým místem výběru Renaty Vesecké je pouze okolnost, že nebyla nikdy
zaměstnána v podniku, působícím v energetickém odvětví. Vzhledem ke
specifičnosti jejího poslání jako gestora kvality vedení právních agend ERÚ je ovšem
otázka, k čemu by jí taková praxe byla, kdyby nebyla vynikající právnička,
a zda vůbec v daném resortu působí právník, který by se s ní mohl
měřit odbornou úrovní a současně plnil podmínku dlouhodobé praxe v oboru.
Není ostatně úplně jasné, co zákonodárce považuje za praxi v oboru. Vzato
ad absurdum, kdyby Renata Vesecká měla po dobu sedmi let na střeše svého obydlí
fotovoltaický panel, asi by podmínce vyhověla, aniž by to umocnilo její
odbornou způsobilost. Lze přijmout názor, že během své dlouholeté praxe
prokurátorky a státní zástupkyně určitě řešila kauzy, které se týkaly daného
oboru. Zákonodárce patrně nepočítal s tím, že může vzniknout potřeba
jmenování místopředsedy úřadu s velmi úzce vymezenými kvalifikačními
nároky,pro jejichž naplnění není praxe v oboru důležitá. Je na místě
přistoupit k řešení tohoto problému v souladu s ustálenou judikaturou
Ústavního soudu, který přímo zakazuje přepjatý formalismus při výkladu zákona a
dokonce připouští i odchylky od doslovného výkladu, pokud odpovídají zdravému
selskému rozumu. Posléze je na místě poukázat na oprávněnou námitku rovnosti
zacházení, vytčenou v ústavní stížnosti ERÚ odkazem na postup prezidenta
republiky při jmenování Andreje Babiše ministrem vlády ČR. V demokratickém
právním státě by přece neměla platit zásada „quod licet Iovi non licet bovi“.
Nemohu
uvěřit, že vysocí důstojníci PČR, vysokoškolsky vzdělaní státní zástupci a
soudci si nejsou výše uvedených okolností vědomi. Pokud se přesto pustili do
pronásledování předsedkyně ERÚ Aleny Vitáskové, neudělali to z přesvědčení,
že se jejich oběť dopouští nezákonného jednání, ale proto, že si to někdo přál.
Jde tedy o čistý projev libovůle a zneužití moci orgánů činných v trestním
řízení. Zásahem z 27. května 2015 nepochybně narušili chod ústředního orgánu
státní správy, aniž by k tomu měli nezpochybnitelný právní důvod. Měli by
být voláni k odpovědnosti již proto, aby příště při rozhodování o
zákrocích proti státním úřadům a vysoce angažovaným osobám mysleli na lidovou
moudrost: dvakrát měř, jednou řež.
K odpovědnosti
je ovšem nikdo nepovolá, neboť všichni odpovědní činitelé, kteří tuto kulišárnu
vyvolali a provedli, se těší výhodě práva na neomylnost a beztrestnost, které
jim ve jménu mantry o jejich nezávislosti a díky vágní definici kárného provinění přiznávají
jejich nadřízení a velmi často i kárný soud. O nezdravosti daného stavu svědčí
i skutečnost, že nejvyšší činitelé resortu si netroufají podat kárnou žalobu, i
když se sami cítí pobouřeni křiklavě nesprávným rozhodnutím některého soudce
nebo státního zástupce. Čerstvým příkladem budiž předčasné propuštění z výkonu
trestu bývalého senátora Alexandra Nováka, které rozhořčilo jak nejvyššího
státního zástupce tak ministra spravedlnosti. Nakonec jediná pražská vrchní
žalobkyně Lenka Bradáčová vzala na sebe riziko z neúspěchu u kárného soudu
a podala kárnou žalobu na chomutovského okresního státního zástupce Ladislava
Kosána, který podle jejího názoru měl podat stížnost proti rozhodnutí soudu o
vyhovění žádosti odsouzeného.
Pokud
bude společnost trpět státním zástupcům a soudcům projevy přesvědčení o jejich
výlučnosti a nadřazenosti nad stát a jeho občany, pokud budou platit bezzubá
pravidla kárného řízení, lépe nebude.
Žádné komentáře:
Okomentovat