Prezident Petr Pavel je nesmírně
dynamická osobnost. Není snad dne, abychom jej neviděli na televizní obrazovce,
stále se mění místa, na kterých vystupuje a stále se k něčemu vyjadřuje.
Pro mne jako justičního potížístu (pardon, občanského aktivistu) je obecně
prezident republiky zajímavý jako nositel pravomoci udělovat milost. Agendou
žádostí o milost jsem se začal zabývat již v době působení Václava Havla
(tehdy jsem stihl jen dva případy). S úctou a nostalgií vzpomínám na
šťastné časy působení Václava Klause a jeho otevřené kanceláře. Byl vstřícný
vůči občanským aktivistům, stejně jako jeho spolupracovníci. Umožnili nám
vysvětlit žádosti o milost našich
chráněnců v Kanceláři prezidenta republiky. Hlavně se Václav Klaus osobně
zajímal o příběhy žadatelů a vytvořil náročný systém vyhodnocování žádostí, na
němž se podíleli nejen jeho podřízení, ale i různí externisté. Bylo by to
dokonalé, kdyby milostmi skrblil o něco méně, tedy, kdyby jeho pověstná „špetka
šafránu“ byla o něco málo větší.
Prezident Petr Pavel, stejně jako
před ním Václav Klaus, se rozhodl nevyužít při prověřování žádostí o milost
služeb ministerstva spravedlnosti. Celou náročnou agendu stáhl na Hrad. Je to velká zátěž. Práva udělit milost využil
zatím jen jednou. Zabýval jsem se tím v článku, který jsem vydal v
červenci (zde).
Od té doby se nic nového nestalo. Ve srovnání se 700 nevyřízenými žádostmi počet čtyř
udělených milostí se zdá být malý. Nevíme, co se děje s dalšími žádostmi,
zda některé z nich mají naději na kladné vyřízení.
Spolek Chamurapppi zatím o milost
nežádal, takže v pohledu na činnost prezidenta a jeho podřízených jsem
nepodjatý. V těchto dnech se mi dostaly do rukou dvě žádosti o milost a vyrozumění žadatelů o jejich nevyhovění.
V několika řádcích sdělil úředník KPR, že pan prezident po pečlivém
uvážení rozhodl milost neudělit, a seznámil odmítnutého žadatele se zásadami,
jimiž sepři rozhodování řídí. O věcných důvodech zamítnutí není sebemenší zmínka.
Nepřísluší mi posuzovat, zda
prezident přece jen mohl vyhovět, ale způsob jednání jeho kanceláře s odmítnutými
žadateli mi připadá nepřiměřeně formalistický, neúměrný skutečnosti, že se v každém
případě jedná o lidi, kteří se dostali do neštěstí. Ostatně nemám jistotu, že skutečně jde o jeho
rozhodnutí. Právo udělit milost není právem Kanceláře prezidenta republiky, ale
pouze osobně prezidentovo.
Je běžné, že odmítnutí žadatelé nebo
jejich blízcí se následně domáhají změny stanoviska a vrství další důvody pro
udělení milosti. To již ale nemá na nic vliv: první zamítavé rozhodnutí je
konečná stanice a vyrozumění o tom přichází za pár dní. Předkladatelé námitek
proti zamítnutí žádosti jsou ale v nevýhodě. Protože zpráva o zamítnutí
neobsahuje objasnění věcných důvodů pro rozhodnutí, nemohou se účinně bránit.
Zákon neukládá prezidentovi republiky odůvodnit udělení či zamítnutí žádosti o
milost. Soudím ale, že v případě zamítnutí aspoň stručné odůvodnění by
bylo na místě a případná nová podání žadatele by měl prezident zkoumat
nepodjatě, bez pocitu vlastní neomylnosti.
Připomínám dále „šalamounskou“ tézi,
že ve výjimečných případech má milost prezidenta republiky posloužit jako nápravný
prostředek v případech, kdy žadatel si stěžuje na nespravedlivé odsouzení
a náprava opravnými prostředky ztroskotala. Nedokáže-li stát vyloučit vznik
takových situací, měl by mít pojistný ventil k nápravě. Příkladem budiž omilostnění Jiřího Kajínka
prezidentem Milošem Zemanem. V tomto případě tři ministři spravedlnosti
podali stížnost pro porušení zákona ve prospěch odsouzeného, neboť věřili v jeho
nevinu, ale neuspěli. K nápravě pomohla milost prezidenta republiky, sice
pozdě, ale přece.
Domnívám se dále, že vyrozumění o
zamítnutí žádosti by měl osobně parafovat prezident. Je to totiž jediný způsob,
jak zajistit, že nedojde k zamítnutí přímo úředníky bez jeho vědomí. Mám neblahé
zkušenosti z projednávání podnětů ke stížnosti ministra spravedlnosti pro
porušení zákona. Velký počet podání může vést úředníky k rozhodnutí
„odklonit“ některá z nich od oprávněného příjemce a podnět zamítnout jeho
jménem.
V každém případě se přimlouvám,
aby prezident republiky věnoval agendě žádostí pozornost, přiměřenou
skutečnosti, že v každé z nich se
skrývá hoře a naděje žadatele a jeho blízkých. Slušnost si proto žádá,
aby prezident nebo jím pověření
pracovníci přistupovali k jejich vyhodnocení se soucitem a péčí.
Věřím, že mezi dosud nevyřízenými žádostmi leží aspoň pár takových, jimž by
prezident mohl vyhovět. Připomínám, že výsada udělovat milost je výsadou
rozdávat radost a udělení milosti je dobrým skutkem. Je škoda, propase-li prezident
republiky příležitost spáchat dobrý skutek. A nevidím důvod, proč by měl s milostmi
skrblit více než Václav Klaus.
==========================================================================
V knihkupectvích jsou ještě
zbytky prvního knižního vydání mé knihy Škůdci v taláru. Na webu https://www.bezvydavatele.cz/book.php?Id=1573 jsem uveřejnil druhý díl. Ten již ale vyšel i v „papírové“ formě a je dostupný
v knihkupectvích.
Upozorňuji na zajímavé
filozoficko-právnické články na webu spolku Chamurappi www.chamurappi.eu v
sekci Texty JUDr. Oldřicha Heina. Zvláště upozorňuji na příručku Přehled
antické filozofie. Autor je mimořádně vzdělaný právník s praxí prokurátora,
státního zástupce, bankovního právníka.
"Kdo bloudícímu vlídně cestu ukáže,
OdpovědětVymazattoť jak by mu světlo o své světlo zapálil.
Nic míň mu nesvítí, zapálí-li druhému."
(římský básník Quintus Ennius - asi 239-169 př.n.l.)¨
Bylo-li by k institutu milosti prezidenta republiky přistupováno z tohoto nadčasového etického hlediska, nesmírně by to přispělo
k právní i mravní osvětě. V každém případě je však třeba vážit míru
projeveného dobrodiní, v čemž může být spolehlivým vodítkem kniha
Lucia Annaea Seneky "O dobrodiních".
Osobně jsem dvakrát propustil ze zadržení dva obviněné, kteří tohoto
dobrodiní záhy zneužili. "Věř, ale komu věříš, měř!" (Fide, sed cui fidas, vide!)
Hein