„Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky“.
Zajímá mě, co si o Herakleitově výroku myslí ministr spravedlnosti Pavel
Blažek, který se pokusu o řízení resortu spravedlnosti podjal již podruhé. Má
smůlu: v době prvního mandátu mu nezbylo než stáhnout z poslanecké
sněmovny předlohu zásadního reformního zákona o státním zastupitelství, když
zjistil, že návrh je neprůchodný. Vznik návrhu zákona a jeho dopracování do
předložené podoby předcházela široká veřejná diskuse, které se směla zúčastnit
i laická veřejnost. Aspoň dílčí prvky neúspěšného návrhu se snad po mnohaleté
pauze podaří teprve v současnosti uvést do života. Dnes Pavel Blažek usiluje o protlačení nového
trestního zákoníku. Diskuse také probíhá, ale má spíše kabinetní charakter,
neboť vývoj naší demokracie směřuje k vyloučení laické veřejnosti z debaty.
Hlavně Pavel Blažek vůbec nemá jistotu, že do konce volebního období dospěje do
cíle, protože v některých ohledech není názorově sjednocená vládní koalice
a opozice má samozřejmě výhrady. Hrozí mu, že ukončí druhý mandát v pozici
ministra, jenž dvakrát sedlal umírajícího koně.
Jedním z účelů reformy trestní
politiky má být snížení počtu vězněných osob. Jsem pamětník, proto vím, že
nejde o zásadně nový záměr. Od konce předlistopadového režimu jsme na tom
v podstatě stále stejně: věznice jsou přeplněné a zejména podíl vězňů ve
struktuře populace je ostudný, jeden z nejhorších v Evropské unii.
Již neplatí „ co Čech to muzikant“, ale spíše „co Čech, to kriminálník“. Čas od
času se proto znova objevují pokusy o odstranění ostudného úkazu.
Kdysi jsem se zabýval srovnáváním
složení vězeňské populace s okolními státy a zjistil jsem, že si na ostudu
stačíme sami, neboť podíl cizinců na
naší vězeňské populaci je nízký. Ostudné bylo srovnání zejména
s Rakouskem, které se může chlubit
velmi nízkým podílem vězňů v populaci,
ale v jeho vězeňské populaci převažují cizinci. Šéf rakouských věznic mi v soukromém
e-mailu sdělil názor, že rozdíly mezi Rakouskem a námi je dán rozdílností
morálních profilů národů.
Opakuje se sklon hledat řešení
v zásadním snížení počtu vězňů, pykajících za činy, jež se reformátorům
zdají společensky méně závažné. Pozornost se obrací zejména k odsouzeným
za neplacení alimentů. Nějak se v odborné veřejnosti ujala myšlenka, že
jde o společensky málo významný prohřešek. Také výklad, který prostřednictvím
České televize podal v těchto dnech ministr Pavel Blažek (zde), může veřejnost
vnímat jako vzkaz, že neplacení výživného je bezvýznamný poklesek, s čímž nemohu
souhlasit.
Uznávám, že placení výživného může
otci komplikovat život. Sám jsem se břemene zbavil s úlevou až ve věku 80
let. Ale na druhé straně neplnění alimentační povinnosti má vždy nějaké nežádoucí
dopady do života dětí a jejich matek. Zatímco otec od starosti o blaho potomka
může utéct, matka nemá kam uhnout, neboť nemůže nechat dítě umřít hladem.
Smířlivost s neplatiči výživného je výrazem mužské nadřazenosti ve vztahu
k matkám: určitě si nějak poradí, i když otec svou povinnost nesplní, není
proto třeba zabývat se jejich nářky.
Stát by se měl starat, aby dětem nic
nescházelo a neměl by proto být smířlivý vůči rodičům, kteří své povinnosti
neplní. Uvěznění neplatiče samo o sobě ovšem nic neřeší, pokud odsouzený nepracuje a neposílá
výživné. Trestní politika by proto měla směřovat k posílení zájmu
neplatičů o plnění povinností výměnou za svobodu.
Podle připravované novely trestního
zákona by vězení mělo nadále hrozit jen těm neplatičům, kteří své dítě uvrhli
do stavu nouze. Není mi jasné, jak budou příslušné orgány zkoumat, zda dítě
trpí nouzí, popř. podle jakých kriterií budou nouzi definovat. Otvírá se
prostor pro bitvy obhájců, reje znalců, aktivity
úřadů pro sociálněprávní ochranu dětí a jistě se budou ozývat i neziskovky. Především:
stát by měl dbát, aby žádné dítě za normálních okolností neupadlo do stavu
nouze. Ale daná formulace opět popírá rovnoprávnost ženy – matky
s otcem-neplatičem. Dítě neplatičovo se totiž nedostane do stavu nouze
pouze tehdy, pokud mu jeho matka svým úsilím vyváží výpadek otcovské péče. A
z úspěšnosti matky má tedy těžit neplatič,
od něhož matka nepřímo odvrátila nebezpečí trestního stíhání.
Přemýšlím, kudy vede hranice mezi
pravicovostí a asociálností.
==========================================================================
V knihkupectvích jsou ještě
zbytky prvního knižního vydání mé knihy Škůdci v taláru. Na webu https://www.bezvydavatele.cz/book.php?Id=1573 jsem uveřejnil druhý díl. Ten již ale vyšel i v „papírové“ formě a je dostupný
v knihkupectvích.
Upozorňuji na zajímavé
filozoficko-právnické články na webu spolku Chamurappi www.chamurappi.eu v
sekci Texty JUDr. Oldřicha Heina. Zvláště upozorňuji na příručku Přehled
antické filozofie. Autor je mimořádně vzdělaný právník s praxí prokurátora,
státního zástupce, bankovního právníka.
Už mnohokrát jsem napsal, že v Ústavě i v Listině základních práv a svobod chybí toto výkladové pravidlo, které by mělo být vůdčí myšlenkou pro zákonodárce i soudce:
OdpovědětVymazat"TOTO JSOU PŘÍKAZY PRÁVA: ČESTNĚ ŽÍT, DRUHÉMU NEŠKODIT,
KAŽDÉMU PŘÁT, CO JEHO JEST!"
(Domitius Ulpianus - 170-228 př.n.l.)
To naši zákonodárci a soudci nevědí, co je čestné (např. i starat se
o děti), co znamená "druhému neškodit" a co znamená "každému
přát, co jeho jest"? Před mnoha lety jsem napsal úvahu o
současném právním nihilismu a primitivismu, a jak je vidět, nemýlil
jsem se.