Pojem „deformátor“
je zde míněn jako protiklad
k označení „reformátor“: označuje nositele nápadů na organizační změny, jejichž uskutečnění by
přineslo nenapravitelné škody.
Jistě by k nim patřila ministryně spravedlnosti Marie Benešová. Naštěstí
deformátorský zápal, s kterým vítězně vtáhla do úřadu, ji rychle opustil. Již bude pouze sbírat podklady pro
reformátorské kroky svého nástupce. Potěšila mě dvakrát: poprvé odtroubením
záměru vyvolat zmatky v soudnictví a státním zastupitelství, podruhé, a to ještě více,
naznačením skutečnosti, že ozdobou příští vlády již nebude.
Nicméně svým vystoupením vypustila z láhve džina chuti vyvolávat
změny v resortu spravedlnosti. Když se ozval poslanec Jakub Michálek
s nápadem zrušit okresní soudy, pomyslel jsem si něco o povrchnosti a neodpovědném
zeleném mládí. Když jsem totéž slyšel od profesora Gerlocha, zpozorněl jsem a
vzpomněl jsem si, že podobnými úvahami
ve velmi obecném provedení kdysi také perlil bývalý ministr Robert Pelikán.
Žádný z jmenovaných nemá zkušenost soudce. Rozpomněl jsem se také na líté
boje, které se kdysi vedly mezi stoupenci
rušení vrchních státních zastupitelství a jejich odpůrci.
Společným znakem snad všech, kdo se do těchto debat pouštějí, je zmatení
pojmů: pletou si články organizační struktury se stupni řídící (instanční)
struktury. Věří tomu, že vrchní soudy jsou třetím stupněm řídící struktury. Mnozí
si myslí, že jejich existence je příčinou pomalosti soudního řízení,
domnívajíce se, že rozhodnutí okresních soudů musí na cestě k Nejvyššímu
soudu ČR projít přes krajské a vrchní soudy. Kdyby tomu tak skutečně bylo, měli
bychom čtyřstupňovou soustavu soudů, ale ve skutečnosti je všecko jinak.
Stoupence rušení jak okresních tak
vrchních soudů spojuje přesvědčení, že příčinou pomalosti soudů je „výška“
čtyřčlánkové organizační struktury. Pokud jim někdo zpochybnil záměr rušit
vrchní soudy, horují pro její snížení uříznutím nejnižšího článku, tedy
okresních soudů.
Ve skutečnosti máme dvě dvoustupňové soustavy, jejichž společným
zastřešením je Nejvyšší soud ČR jako soud pro mimořádné opravné prostředky a
sjednocování právních názorů. Pro zvládnutí běžných případů jsou prvním stupněm
okresní soudy, druhým odvolací senáty krajských soudů. Mimořádné opravné
prostředky proti odvolacím rozhodnutím krajských soudů míjejí vrchní soudy a
putují přímo k Nejvyššímu soudu ČR. Složitější případy řeší v prvním
stupni prvostupňové senáty krajských soudů, jejichž rozsudky lze napadnout odvoláním
k vrchnímu soudu a opět je možnost
uplatnění mimořádných prostředků u Nejvyššího soudu ČR.
Z uvedeného logicky vyplývá, že zdlouhavost soudního řízení není
důsledkem vložení dvou dvoustupňových soustav a jejich společného zastřešení
vrchními soudy do „čtyřpatrové“ organizační struktury, protože dva zmíněné
subsystémy se vzájemně neovlivňují.
Poměry ve státním zastupitelství jsou poněkud odlišné. Každý článek
organizační struktury je současně stupněm řídící struktury. Vrchní státní
zastupitelství jsou třetím stupněm řídící struktury, ale jejich státní zástupci
intervenují u vrchních soudů, které jsou druhými stupni. Podstatně výrazněji
než v soudnictví se ve státním zastupitelství projevují pozůstatky
zemského zřízení.
Nespornou výhodou současného uspořádání soudů je jednak soustředění náročných kauz v rukou
prvostupňových senátů krajských soudů, jejichž členy jsou vybraní zkušení
soudci, dále svěření odvolání proti
rozsudkům prvostupňových senátů krajských soudů do rukou „špičkových“ soudců
vrchních soudů. Je to jediné slušné
dědictví po totalitním soudnictví. Z tohoto pohledu se současná soustava
soudů jeví jako racionální a vyvážená,
což je vážným důvodem k nedůvěřivému přístupu k nápadům deformátorů.
V případě zrušení vrchních soudů by se rozhodování o odvolání proti
rozsudkům krajských soudů nemohlo přesunout jinam než na Nejvyšší soud ČR. Ten
by tím ovšem ztratil punc čisté specializace na rozhodování o mimořádných
opravných prostředcích a na sjednocování právních názorů soudů. Pokud by měl Nejvyšší soud ČR, sídlící
v Brně, převzít agendu vrchních soudů, musel by rozšířit soudcovský sbor o
několik desítek velmi kvalitních soudců, pro jejichž umístění v Brně by
neměl prostory. Představa, že by soudci dosavadních vrchních soudů přistoupili
na stěhování nebo každodenní dojíždění do Brna, je zjevně nereálná. Prakticky
by to nejspíš dopadlo tak, že na budovách vrchních soudů by se objevily cedule
s označením pobočky Nejvyššího soudu ČR. Smysl takové reorganizace
nevidím.
Vrchní soudy ale v současnosti skutečně v řadě případů působí
jako brzda zdlouhavostí procesů. Čekání rok i dva na rozhodnutí vrchního soudu
je skutečně vada. Řešení není v jejich rušení, ale v personálním
posílení, jemuž by měl ovšem předcházet audit využití času soudců, jejich
asistentů a dalšího personálu. Bez auditu nelze objektivně rozhodnout, zda
extrémně dlouhé projednávání odvolání je výsledkem přetížení soudců nebo jejich
nevýkonností.
Ani okresní soudy nejsou zcela bezproblémové. Některé jsou tak malé, že
dlouhodobé onemocnění jednoho soudce může vyvolat nezvladatelné hromadění
nevyřízených věcí. Také se hůře domáhají prostředků na vylepšení finančního
pokrytí jejich oprávněných potřeb.
Pouhé zrušení okresních soudů a jejich začlenění do struktur krajských
soudů by ale nevedlo k žádnému zlepšení situace. Po něm by musela
následovat reorganizace, kterou by se setřely jejich velikostní rozdíly. Není
jasné, jak by se řešilo rozlišení kauz podle náročnosti, které je
nespornou výhodou současného uspořádání. Nejjednodušší a z hlediska
respektování zásady příslušnosti zákonného soudce nejčistší by bylo přidělování
případů podle pořadí jejich přijetí bez ohledu na závažnost žalovaných skutků.
Mohlo by se ovšem stát, že k řešení těžkých zločinů by se náhodně
dostávali nezkušení soudci. Řešení by mohlo být ve zřizování vnitřních
„koleček“ pro přidělování kauz různého typu, ale to je opatření, které se dá
zneužít k účelovému přidělování věcí za účelem ať již zvýhodnění nebo
naopak poškození stran řízení.
Ještě větší potíže by vznikly tím, že počet podávaných odvolání proti
rozsudkům okresních soudů by se nezmenšil. Protože by již neexistovaly odvolací
senáty krajských soudů, všechna odvolání soudců, převzatých ze zrušených
okresních soudů, by se valila na vrchní soudy, které nemají přiměřenou
kapacitu. Potřeba navýšení počtu soudců vrchních soudů by byla tak velká, že by
patrně bylo nutné zřídit další dva až tři vrchní soudy.
Všechny reorganizace by kromě rozsáhlých přesunů soudců a pomocného
personálu provázela nutnost stěhování agend v rozsahu desítek, možná i
stovek tun.
Podle mého laického názoru je nezbytné chránit soustavu soudů před zásahy
deformátorů, tedy zachovat její členění
na okresní, krajské a vrchní soudy, nad nimi Nejvyšší soud ČR. Snahy o zvýšení
výkonnosti soudní soustavy by měly jít cestou výrazného posílení kapacity
vrchních soudů a dále slučováním malých okresních soudů do větších celků, možná až do vytváření „okresních“ soudů se sídlem
v místě působení krajských soudů. Při plánování změn územní struktury
soudnictví a státního zastupitelství by se mělo přihlížet i k dostupnosti
soudů a státních zastupitelství občanům.
Pokud by už mělo dojít na reorganizaci soudní soustavy a státního
zastupitelství, mělo by to být příležitostí k jejich navázání na strukturu
územní správy a policie. Zatímco krajská ředitelství PČR jsou v sídlech
krajských územních orgánů státní správy, krajské soudy a krajská státní
zastupitelství „obhospodařují“ dvě i více krajských ředitelství PČR.
Žádné komentáře:
Okomentovat