Sněmovna
má za sebou rušné dny jednání o důvěře vládě Andreje Babiše a o vydání Andreje
Babiše a Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání. Všem bylo vše předem
jasné: kdo nevěří na zázraky, neměl pochyby o
tom, že vláda důvěru nedostane a páni poslanci budou vydáni. Kdyby se o těchto záležitostech jednalo bez rozpravy,
výsledek by byl stejný jako po mnoha hodinách mlácení prázdné slámy, jež jsme
mohli sledovat v přímém přenosu. Poslanci si to mohou dovolit:
neodpovídají voličům za efektivitu využití svého času.
Přebujelá
rozprava k oběma tématům bohužel odhalila pozoruhodně nízkou úroveň
právního povědomí některých poslanců. Zarážející byla např. výtka zkušeného
politika Zbyňka Stanjury ministru spravedlnosti Robertu Pelikánovi, že
nezastavil trestní stíhání Aleny Vitáskové, kterou právě Vrchní soud
v Olomouci zprostil obžaloby. Pan poslanec by za dlouhou dobu svého působení v politice komunální i vrcholové už mohl mít základní vědomosti o
pravidlech fungování justice. Proto překvapuje, že si jaksi nevšiml, že od doby, kdy se průběh
procesu s Heliodorem Pikou denně projednával v kanceláři ministra včetně
konzultací rozsudku, se poměry podstatně změnily. Ministr spravedlnosti by mohl vystoupit na podporu Aleny Vitáskové
pouze stížností pro porušení zákona, ale tu může podat až proti pravomocnému
rozsudku. Vrchní soud v Olomouci mu ale naštěstí neposkytl příležitost.
Hypoteticky by mohl uvažovat o kárném řízení se soudcem Alešem Novotným, který
vědomě uložil Aleně Vitáskové krutý trest bez ohledu na nedostatek důkazů.
Kárný soud by ale jeho žalobě patrně nevyhověl, protože soudcovský komunita
vnímá nezávislost justice jako právo dopouštět se přehmatů zcela beztrestně.
Pozoruhodný
byl i názor horlivé bojovnice za nevydání pánů poslanců Babiše a Faltýnka,
poslankyně Taťany Malé, že by se odsunutím jejich vyšetřování o čtyři roky asi
nic nestalo. Samozřejmě by se stalo. Čím větší je časový odstup od činu
k zahájení vyšetřování, tím je menší pravděpodobnost, že se věc podaří
objektivně objasnit. Mimo to páni poslanci jsou jen dvěma jednotlivci
v celé skupině obviněných. Policie
by nemohla kvůli jejich nevydání odročit o
čtyři roky celé řízení, ale vyšetřování v případě jejich vyjmutí ze
souboru obviněných by bylo neúplné a mohlo by vést k nesprávným závěrům.
Posléze je třeba připustit hypotetickou možnost uplatnění katastrofického
scénaře, podle něhož by paní Monika Babišová byla odsouzena
k nepodmíněnému trestu a její imunitou chráněný manžel by jezdil za ní na
návštěvy do některé z ženských věznic. Andrej Babiš se ovšem navzdory
horlení poslankyně Malé projevil jako chlap a hlasoval pro své vydání. Imunita
by ale také svazovala ruce státnímu zástupci, který by nemohl po projednání
podaných stížností proti sdělení obvinění případně rozhodnout o vrácení věci
policii k došetření nebo dokonce k zastavení trestního stíhání. Čili
nevydání by bylo ochranou – neochranou. Námitka poškození prestiže České
republiky přítomností trestně stíhaného politika ve vládě by nevydáním
k trestnímu stíhání nezanikla, neboť sdělení obvinění by nepozbylo
platnost. Naopak nevydání pánů poslanců by zpochybnilo povahu České republiky
jako právního státu, neboť by prozradilo nadřazení politické moci nad právo a
spravedlnost.
Za
pozornost stojí také způsob, jakým poslanci nakládali se zprávou OLAF.
Spoléhajíce se na to, že nezáživný text se nestane masově rozšířenou četbou,
někteří z nich ji vydávali za důkaz opodstatněnosti trestního oznámení
proti Andreji Babišovi. OLAF se ale zabýval nabyvatelskou společností jako
subjektem správního práva a dospěl k pochybnostem o jejím právu na získání
subvence nikoli hlavně kvůli akcionářské struktuře, ale kvůli její nepřehlédnutelné ekonomické provázanosti
s Agrofertem. Není zde nic, o co by se mohla opírat domněnka
o trestné činnosti osobně Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka. Pokud je
zde řeč o pochybení jednotlivců, pak se jednalo výlučně o manažery společnosti,
což odpovídá skutečnosti, že operativní řízení akciové společnosti nevykonávají
akcionáři, ale management. Zpráva by mohla posloužit jako popud
k trestnímu stíhání předmětné akciové společnosti podle zákona o trestní
odpovědnosti právnických osob, který ovšem v době přiznání dotace ještě
neexistoval. Lze z ní vyvodit, že přiznáním dotace patrně došlo
k správnímu deliktu, v jehož pozadí se může i nemusí skrývat trestné
jednání. Nezbývá než poukázat na skutečnost, že ekonomická provázanost
společnosti Farma Čapí hnízdo a.s. musela být zřejmá z předloženého
projektu a měli ji také vidět auditoři, kteří využití dotace opakovaně
zkoumali. Zdá se proto, že na správním deliktu mají svůj díl viny orgány státu,
které žádost prověřily jen povrchně, což vyvolává otázku, zda akcionáři nemohli
přijmout dotaci v dobré víře, že jejich společnost ji nabyla právem.
Samozřejmě
tím není vyvráceno podezření, že předložením žádosti o dotaci a jejím přijetím
byl spáchán trestný čin. Trestný čin ale páchá konkrétní jednotlivec, jehož
osobní podíl a odpovědnost v řetězci jednání, vedoucího
k protiprávnímu výsledku, musí být v trestním řízení řádně popsán a
vyhodnocen. Ze zprávy OLAF v žádném
případě nevyplývá, že se v daném případě trestného činu dopustil
právě a jedině Andrej Babiš, když jeho
osobní podíl nebyl zjištěn. Pokud jej někdo označuje za hlavního viníka,
nakládá s ním podobně jako presstituti, kteří tvrdili, že Alena Vitásková
je trestně stíhána za to, že připustila nezákonné vydání licencí elektrárnám
rodinného klanu Zemků, když ve skutečnosti v době jejich vydání ještě
nevěděla, že bude někdy působit v čele úřadu, jenž licence vydal. Napadá
mě také srovnání s postavením obž. Shahrama Abdullaha Zadeha, který má být
odpovědný za krácení DPH v objemu 2,5 miliard Kč v obchodování
s pohonnými hmotami, když ve
skutečnosti na zločinném jednání se účastnily desítky osob, které o jeho
existenci neměly tušení a opačně ani on o jejich existenci nevěděl.
Nejzávažnější
na zprávě OLAF je doporučení, aby tato dotace byla vyjmuta z dotačního
programu. Prakticky to znamená, že se dodatečně stala čistým výdajem ze státního rozpočtu, čili dle
presstitutů nákladem daňových poplatníků. Bylo by jistě na místě, aby Agrofert
projevil velkorysost a příslušnou částku vrátil do státního rozpočtu. Výkřiky o
zaplacení dotace z peněz daňových poplatníků budou poškozovat hnutí ANO
v komunálních a senátních volbách.
Složitější
je poměr ústavněprávně zakotveného institutu presumpce neviny a etického
principu presumpce viny politiků v hlavách politiků. Nepřátelé Andreje
Babiše považují presumpci neviny za balast a tvrdí, že vrcholový politik se za
ni nesmí schovávat. Je jim dobrý každý prostředek k zastření jejich
neúspěšnosti ve volbách, k smazání úspěchu hnutí ANO a k připravení
Andreje Babiše o výsledek jeho osobního úspěchu. Proto se jej snaží vytlačit
z vlády za každou cenu a jsou i ctižádostivci, kteří sní o tom, že v čele
své pidistrany usednou do křesla předsedy vlády. Ve státě s vyspělou
politickou kulturou a stabilizovaným
právním prostředím by takové úvahy byly nezpochybnitelné. Je ale otázka,
zda jsou oprávněné v zemi, v které prokazatelně dochází
k opakovaným případům beztrestného zneužití orgánů činných v trestním
řízení k ovlivnění veřejného života. Je také otázka, zda je správné po
úspěšném politikovi žádat, aby se ve jménu nějakého „vyššího principu“ vzdal
svého úspěchu a nechal si zničit kariéru, jak se to např. stalo Vítu Bártovi. Lidé,
kteří vyvolali jeho trestní stíhání, by tak byli odměněni za svou ničemnost. Ve
jménu stejného „vyššího principu“ byla
Alena Vitásková pod nepřetržitým tlakem na resignaci, aby ji soud nakonec
pravomocně zprostil obžaloby. Díky své osobní statečnosti zaplatila jen
zdravím, ale plné odměny se jejím nepřátelům přece jen nedostalo. Je nezbytně
nutné, aby stejným způsobem byl likvidován Andrej Babiš ?
Andrej
Babiš v průběhu parlamentního „karnevalu řečnických úletů“ vyvolal nevoli
opozice výrokem, že v této zemi si lze objednat trestní stíhání. Nemohu
vyloučit, že se to může v ojedinělých případech podařit, ale je jisté, že
se znalostí pravidel chování orgánů činných v trestním řízení a s použitím vhodného podnětu lze spustit
trestněprávní mašinerii. Dostane-li policie trestní oznámení, které vypadá na
první pohled věrohodně, je bezbranná: musí začít prověřovat. Výsledek tím není
zaručen, ale lze se takto postarat vyhlédnuté oběti o pořádné potrápení.
Případů využití této možností k ovlivnění veřejného života je více než
dost. A lze se domnívat s pravděpodobností blízkou jistotě, že lidé, kteří
oslovili PČR a OLAF v kauze Čapí hnízdo, věděli, co činí a počítali
s tím, že se jim podaří ovlivnit výsledek parlamentních voleb a zastavit
vzestupnou kariéru Andreje Babiše. Účelovost jejich jednání je zřejmá, ovšem ve
věci viny či neviny nelze činit jakékoli předběžné závěry bez znalosti obsahu
obvinění.
Pokud
v této souvislosti opozice napadá hnutí ANO a jmenovitě ministra Roberta
Pelikána, že tyto poměry jsou důkazem jejich neúspěchu v řízení resortu
spravedlnosti, nemají pravdu: k zneužívání orgánů činných v trestním
řízení docházelo také již za dřívějších vlád. Bujení nešvaru je umožněno tím,
že původcům nepřístojností se nikdy nedostalo spravedlivého trestu. Je na čase,
aby smířlivost společnosti vůči takovým jevům skončila.
Trestné činy křivého obvinění, zneužití pravomocí veřejných činitelů, manipulace s důkazy, falešná svědectví ke křivým obviněním - to všechno se v Česku používá od roku 1993 dnes a denně.
OdpovědětVymazatKdyž k tomu připočteme refašizaci a renacifikaci nejen České Republiky, ale celé Evropy - pod terorem genocidního, gangsterského, kriminálního spolku zvaného "evropská unie" zabývajícího se obchodem s lidmi v nejmasívnější měřítku v lidských dějinách - dostaneme vražedný koktejl hrozící vyhodit do luftu každého obyvatele nejen naší země, ale celé Evropy.