Studentský
spolek Common Law Society uspořádal ve středu 22.února 2017 panelovou diskusi
ke knize „Státní zastupitelství ve světle proměn“ autora Jana Laty, státního
zástupce Nejvyššího státního zastupitelství. Zprávu o tom přinesl server Česká justice. Panelisté – Lenka Bradáčová, vrchní státní
zástupkyně v Praze, Josef Baxa, předseda Nejvyššího správního soudu, Jiří
Pospíšil, bývalý ministr nespravedlnosti a europoslanec za TOP 09 a Jan Lata –
se v diskusi stylizovali do postavení vítězů nad „justiční mafií“, zde zhmotněnou
v postavách Renaty Vesecké, bývalé nejvyšší státní zástupkyně, a
Vlastimila Rampuly, bývalého vrchního státního zástupce v Praze.
„Poražení“ nebyli pozváni a nezúčastnil se ani nejvyšší státní zástupce Pavel
Zeman a poslankyně Marie Benešová, bývalá nejvyšší státní zástupkyně,
v dobách kauzy „katarský princ“ a
„války státních zástupců“ nejhlučnější osobnost mezi bojovníky proti
„justiční mafii“.
Jako
pamětníka mě složení panelistů udivilo. Lenka Bradáčová byla v době „války
státních zástupců“ nejvýraznější postavou mezi odpůrci Renaty Vesecké vedle
Marie Benešové, která ji mediálně zastínila díky svému „pavlačovitému“
vystupování. Její účast proto považuji za přirozenou. Josef Baxa sice nehrál
v oněch šarvátkách významnou roli, pokud vůbec jakou, ale je to moudrý muž
s čistýma rukama a vnímavý pozorovatel dění v justici, námitky proti
jeho účasti by byly nemístné. Naproti
tomu přítomnost Jiřího Pospíšila je dokladem platnosti přísloví „drzé čelo je
nad poplužní dvůr“: v době svého prvního ministerského mandátu zaštiťoval
pachatele protiprávního zásahu do kauzy Jiřího Čunka a podílel se na
pronásledování jejich odpůrců způsobem, pro který mu nesporně sluší označení „capo di tutti capi justiční mafie“. Potrestal odvoláním
tři rebelující vedoucí státní zástupce, kteří ale ve správním řízení soudním
dosáhli zrušení jeho rozhodnutí. Když se vrátil do úřadu jako ministr Nečasovy
vlády, jmenoval je znova na jejich místa. Stát musel jeho obětem zaplatit
několik milionů Kč jako odškodné. V druhém mandátu sice navrhl vládě
odvolání Renaty Vesecké z funkce, ale vedl si při tom
s nepřehlédnutelnou zbabělostí. Pokud se dnes předvádí jako podílník na
vítězství nad „justiční mafií“, je to v nejlepším případě trapné. Jako ministr skončil potupným odvoláním
z hodiny na hodinu. Sdílím autorovy pochybnosti o pravdivosti důvodů, jimiž
premiér Petr Nečas vysvětlil jeho odvolání. Bylo by na čase, aby bývalý „pan
Čistý“ konečně nalil národu čistého vína.
Kniha
je čtivá jako dobře napsaná detektivka. Obsahově se dělí na dva tématické
okruhy: na faktografický popis vývoje státního zastupitelství od jeho vzniku až
téměř do dneška a na úvahy o optimálním začlenění státního zastupitelství do
soustavy orgánů státu a o postavení státních zástupců se zaměřením na stupeň
zabezpečení jejich nezávislosti.
Historizující
část sleduje vývoj státního zastupitelství po etapách, charakterizovaných
postavami nejvyšších státních zástupců a dobovými významnými trestními kauzami
a jejich důsledky. Předesílám, že část, věnovaná tzv. „kauze Čunek“ a „válce žalobců“
hodnocením událostí silně připomíná obsah dobových stanovisek spolku Šalamoun a
mých článků, dosud zachovaných na „staré“ části webu spolku Šalamoun.
Pokud
se s autorovými názory na vývoj státního zastupitelství v některých
bodech neshoduji, je to především dáno rozdílností výchozích stanovišť: Jan
Lata jako představitel profesionálů, jejichž náplní života je posílání lidí za
mříže, myslí samozřejmě jinak, než občanský aktivista, který se dlouhodobě
snaží pomáhat obhajobě čelit zvůli orgánů činných v trestním řízení.
Druhým pramenem nesouladu je rozdílnost zdrojů informací: Jan Lata patrně neseděl
v soudní síni během projednávání klíčových kauz a nemá přístup
k účastníkům „z druhého břehu“, od nichž jsem získal některé informace,
které korigují obrazy, vytvořené novináři a některými „bojovníky proti mafii“.
Třetím je právě autorovo nedocenění úlohy medií, která v některých
případech ostrakizují obviněné bez ohledu na materiální pravdu. Přitom smytí
špíny z tváře jejich oběti bývá obtížné, ne-li nemožné. Podařilo se pouze Jiřímu Čunkovi, zatímco
všichni ostatní jsou pro neinformované masy doživotně vyřazeni ze společenství
slušných lidí, do kterého ve skutečnosti právem patří.
S autorem
se zásadně rozcházím v části, věnované kauze „katarského prince“. Celý proces jsem strávil
v soudní síni a znám i doprovodnou dokumentaci. Na rozdíl od Jana Laty mám důvod nepochybovat o tom, že
Pavel Němec vyšel vstříc doporučení ministerstva zahraničí, které ve vyhovění
katarské žádosti spatřovalo usnadnění
cesty k uzavření smlouvy o justiční spolupráci s malým, leč vlivným a
nesmírně bohatým Katarem. Je mi známo, že opakovaným policejním vyšetřováním
nebylo prokázáno korupční ovlivnění rozhodování Pavla Němce a jeho
spolupracovníků. Sama kauza nebyla příliš významná, skandální rozměry jí dodali
novináři, podněcovaní hlavně Marií Benešovou. Právní situace ale svědčí
v neprospěch odpůrců Pavla Němce. Přijetím acquis communautaire se do
trestního řádu dostal §448 trestního řádu, který změnil dosavadní praxi postupu
předávání trestních věcí do zahraničí. Předání řízení proti obviněnému po
podání obžaloby se stalo výlučným právem ministra spravedlnosti, nepodmíněným
souhlasem nebo dokonce podnětem kohokoli dalšího. Další ustanovení trestního
řádu zakazovalo orgánům činným v trestním řízení pokračovat v úkonech
trestního řízení po rozhodnutí ministra podle §448 tr.ř. „Princova“ soudkyně, exkomunistka
Monika Křikavová, která by za vlády svých „souvěrců“ v případě
neuposlechnutí rozhodnutí pouhého obvodního tajemníka KSČ nejspíš přišla o
zaměstnání, se v podmínkách demokratického právního státu cítila oprávněna
„neponížit se“ uposlechnutím ministra, nepropustila okamžitě Hamada al Thani
z vazby, ale naopak pokračovala v soudním řízení a věc dovedla až k
nepravomocnému rozsudku. O nezákonnosti jejího postupu rozhodl Nejvyšší
soud ČR rozsudkem senátu předsedy JUDr.
Jiřího Draštíka z 22. srpna 2005. Podle mého laického názoru soudkyně
zneužila své soudcovské nezávislosti ke
spáchání zločinu neoprávněného
zbavení osobní svobody. Mohla si to dovolit, protože v prostředí dobového
částečného právního nihilismu se nemusela bát trestu: nebylo nikoho, kdo by na
ni podal kárnou žalobu nebo dokonce trestní oznámení, a když už se někdo našel, exkomunističtí státní zástupci kolem ní vytvořili
neprostupný ochranný val.
Dodávám,
že stát, jehož úředníci se nebojí nedbat zákonů a není nikdo, kdo by je povolal
ke kázni nebo je potrestal, a případně ani nemá k zákroku nástroj, nemůže
efektivně fungovat.
Všechny
protivníky Pavla Němce v tomto případě, včetně autora, spojuje
přesvědčení, že jejich právní názor stojí nad zákonem a je lepší než rozhodnutí
Nevyššího soudu ČR, o nicotnosti právního názoru ministra nemluvě. Taková je jejich
představa o nezávislosti státních zástupců: usilují o nezávislost nejen na
autoritách, ale i na zákonu.
V souvislosti
s případem je rozšířena fáma, že Hamad al Thani ušel trestu. Ve
skutečnosti z třiceti měsíců, uložených nepravomocným nezákonným rozsudkem, odpykal ve vazbě
třináct a je pravděpodobné, že by po patnácti měsících byl stejně propuštěn. Latentně
xenofobní česká justice neuznala rozhodnutí katarského nejvyššího státního
zástupce nestíhat dále Hamada al Thani za rovnocenné s rozhodnutím
státního zástupce podle §172 tr.ř. o zastavení trestního stíhání a v řízení později pokračovala. V r.
2016 soud pokryl pravomocným rozsudkem jeho
vazbu s přesností na den. „Princ“ se nyní domáhá odškodnění za nezákonnou
vazbu.
V souvislosti
s kauzou „katarského prince“ se autor otřel o bývalého místopředsedu
Nejvyššího soudu ČR Pavla Kučeru. Prohlašuje, že je skandální, že bývalý
místopředseda Nejvyššího soudu ČR napsal dva odborné články, v nichž
vyjádřil shodný právní názor jako později Nejvyšší soud ČR v rozsudku
z 22.srpna 2005. Kromě toho, že asi neví, že již před Pavlem Kučerou se
stejným názorem vystoupil prof. Pavel Šámal, nezpochybnitelná autorita
v oboru trestního práva, přiznal pohaněnému geniální předvídavost. Články totiž
vyšly počátkem května r.2005, což znamená, že do tisku šly nejpozději koncem
března r. 2005, kdy nikdo nemohl předvídat, že Pavel Němec bude muset podat
stížnost pro porušení zákona a Pavel Kučera se s ním neznal. O stížnosti
z července r.2005 soud rozhodl až 22.srpna 2005. Bez nadpřirozené
předvídavosti by Pavel Kučera nemohl napsat články, jež dle Jana Laty měly
ovlivnit soudce.
Autor
věnuje poměrně značnou pozornost okolnostem odvolání Marie Benešové. Tvrdí, že ministerská kontrola
v jejím úřadě nic podstatného nenašla. Kromě toho, že způsob, jakým napadala ministra spravedlnosti, byl neúnosný a sám o sobě jako důvod
k odvolání by stačil, výsledek kontroly byl jiný: byl prokázán nepořádek v úřadě, spočívající ve značných průtazích při
vyřizování agendy a ztrácení spisů a
různých podání.
Je
škoda, že se Jan Lata nezajímal o další osudy Marie Benešové po odchodu z NSZ. Dověděl by se,
že se na nějaký čas stala společnicí advokátní kanceláře Císař, Češka, Smutný
& spol., která obstarávala obecné právní záležitosti „katarského prince“ a
současně sloužila holdingu Karla Komárka, jenž měl obchodní zájmy
v oblasti Perského zálivu včetně Kataru a Jordánska. Marie Benešová se
později stala členkou statutárního orgánu jedné ze společností holdingu a svou
advokátní kancelář otevřela v jeho budově.
/Pokračování
zítra/
Žádné komentáře:
Okomentovat