Politické
strany jsou vždy především výtahem k moci a k možnosti parazitování na
veřejných rozpočtech. Patřívalo ale k dobrému tónu, že mocichtivou
účelovost svého jednání strany skrývaly za předstírané ideové zakotvení, v které
možná aspoň část řadových členů naivně věřila. Platilo to i pro polistopadovou neformální
obdobu Národní fronty, tvořenou parlamentními a kolem Parlamentu aspoň kroužícími
„tradičními“ stranami. Jenže systém novodobé „národní fronty“ se nakonec přežil.
Projevil nezpůsobilost ušetřit zemi různých negativních úkazů a zejména čelit
klientelismu a korupci.
Na
scénu se proto začaly probíjet ryze pragmatické politické strany, které si s ideologií
nelámaly hlavy a pouze prahly po moci, tvrdíce, že budou vše dělat jinak a lépe
než strany „národní fronty“. Vezouce se na módní vlně odporu proti klientelismu
a korupci se staly jejich vážnými konkurentkami. Z hlediska politické
kultury novodobé „národní fronty“ jsou cizorodým prvkem na politické scéně.
Proto jsem je kdysi označil za „vizigoty“, neboť vpadly do systému zvenčí a s úplně
jinými myšlenkovými koncepty než naši dosavadní vládci. Není ostatně náhodou,
že Andrej Babiš si nedávno veřejně posteskl, že má občas pocit, že hnutí ANO je
ostatními stranami vnímáno jako vetřelec.
Je
příznačné, že „vizigoty“ vedou velcí podnikatelé bez předchozí politické
zkušenosti. Má to být znamením, že poměry ve státě jsou díky korupci a
klientelismu tak špatné, že podnikatelé nemají rovné podmínky pro rozvoj svých
firem, takže jim nezbývá nic jiného, než dát se do nezvyklé práce a napravit
poměry. Je ale také možné, že vůdcové chtějí prostřednictvím uchopené politické
moci získat převahu nad konkurencí, popřípadě urvat větší kus z koláče veřejných
rozpočtů. Ať je to jakkoli, dochází k otevřené oligarchizaci politické
moci a k oslabení demokracie.
Jako
první prolomila hradby strana Věci veřejné. Na odražení jejího nástupu měli
ještě obránci ustáleného řádu dostatek sil. Prozíravým nasazením kukaččích
vajec se podařilo stranu rozvrátit zevnitř a zničit i odpadlickou skupinu LIDEM
Karoliny Peake, které poslední ránu zasadila sama její proradná zakladatelka.
Pověst Věcí veřejných padla za oběť trestnímu stíhání Víta Bárty, vyvolanému kriminálním
jednáním odpadlíků. Nezákonným „sestřelením“
nezávislého policejního prezidenta Petra Lessyho, vzešlého z výběrového řízení,
zorganizovaného „véčkařským“ ministrem vnitra, bylo zamezeno uplatnění možného „vizigótského“
vlivu na policii. Pachatelé obou darebáctví mají zajištěnu beztrestnost.
Mohutnému
nástupu hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše se již ale nedalo zabránit a s ním
proniklo do Parlamentu i hnutí Úsvit přímé demokracie podnikatele Tomia
Okamury. ANO je druhou nejsilnější parlamentní stranou, voličskými preferencemi
v průzkumech veřejného mínění předstihuje vítěze voleb ČSSD. Tváří se jako
stálice politické scény a zřejmě si dělá naději na absolutní vítězství v příštích
parlamentních volbách.
Mimo
jiné šlo do voleb se ctižádostivým legislativním programem pro resort
spravedlnosti, na jehož formulování se výrazně podílela pozdější ministryně
spravedlnosti Helena Válková. Přinášel příslib nejhlubších změn v resortu od
polistopadové reformy. Jeho zásady se dostaly do koaliční smlouvy i do vládního
prohlášení. Hnutí ANO pak získalo do svého portfolia ministerstvo
spravedlnosti, do jehož čela prosadilo tvůrkyni programu Helenu Válkovou. Zdálo
se, že pro resort spravedlnosti se otvírají zářné zítřky.
Zde
ale pohádka končí a začíná přehlídka rizik, spojených se vstupem „vizigotů“ do
vlády.
Ukazuje
se jejich slabost, spočívající v personální nepřipravenosti a nízké
politické kultuře.
Helena
Válková je nezpochybnitelná odbornice v oblasti trestního práva a kriminologie
a má i jistou manažerskou zkušenost z řízení významného vydavatelství.
Její legislativní program byl vskutku smělý, takže nic lepšího se nemohlo stát,
než že jí byla svěřena do rukou jeho realizace. Pokud byly pochybnosti, zda
vše, co vytýčila, lze uskutečnit za jedno volební období, bylo na ní, aby je
vyvrátila. Jenže pak začaly každý její krok sledovat noviny, vlastněné
předsedou hnutí Andrejem Babišem a napadaly ji za každý krok, který domýšliví a
vesměs věci neznalí novináři považovali za špatný. Nedostalo se jí podpory od
nikoho. Krátce po přijetí do hnutí ANO byla náhle odvolána z funkce bezprostředně
po úspěšném vyjednání kompromisu mezi vládou a soudci ve věci jejich mzdových
nároků. Vydržela v úřadě pouhých
třináct měsíců, ač bylo žádoucí, aby kvůli uskutečnění svých koncepci v něm
zůstala aspoň po dvě volební období. Nebylo jí dáno, aby prokázala
realizovatelnost záměrů, s nimiž na ministerstvo přišla. Z úřadu odešla
s oprávněným pocitem ukřivděnosti.
Jedním
z jejích záměrů, který se velmi líbil soudcům, bylo ustavení soudcovské
samosprávy. Její odvolání posílilo zájem soudců o naplnění tohoto volebního
slibu, protože nízká funkční „životnost“ ministrů spravedlnosti, spojená s častými
změnami koncepce vývoje resortu, má zhoubné následky, jimiž trpí soudy.
Součástí
její ministerské „pozůstalosti“ je ale také personálně zdecimovaný legislativní
odbor ministerstva. Úprk legislativců z ministerstva sice osobně nezavinila,
ale je skutečností, která se odráží ve zpomalení legislativních prací.
Všechny
tyto okolnosti značně komplikují život nástupci Heleny Válkové, Robertu Pelikánovi,
rovněž nominantovi ANO, který podobně jako ona se stal členem hnutí až po delší
době od nástupu do úřadu. Zatímco Helena Válková má za sebou dlouhou odbornou
praxi, během které vytvářela své představy o optimální podobě resortu, Robert
Pelikán jen několik let výkonu advokacie, krátké působení na ministerstvu
financí a posléze několik měsíců ve funkci 1. náměstka ministryně
spravedlnosti. Část odborné veřejnosti a
politiků poměřuje jeho způsobilost řídit
resort sledováním, jak se vyrovnává se záměry Heleny Válkové. Robert Pelikán
ale právě proto, že se dostal do nového prostředí a k novým úkolům, odmítá
tabuizaci závazků své předchůdkyně a hledá svá vlastní řešení. Vynáší mu to
nevoli zejména soudců, kteří se cítí ohroženi jeho úvahami o zvýšení tlaku na
jejich odpovědnost za škodlivá rozhodnutí a zejména jeho zdrženlivostí ve věci
ustavení soudcovské samosprávy. Škodí mu také neochota plnit časový harmonogram
uvádění do života významných legislativních záměrů Heleny Válkové, potažmo
programu hnutí ANO. V současnosti se nejvíce mluví o zpoždění prací na
novém trestním řádu. Robert Pelikán ale poukazuje na skutečnost, že jiné velké
kodexy se tvořily déle než deset let, z nich občanský zákoník stále
vyvolává nespokojenost významné části odborníků. Necítí se vázán povinností
vydat návrh trestního řádu sice rychle, ale s četnými vadami. Tvorba
zákonů není přece dostih o ceny.
Aniž
bych měl osobní výhrady k Robertu Pelikánovi, dovolím si na tomto místě
vyslovit politování nad tím, že na místo Heleny Válkové nepřišel nástupce,
který by pro ni byl pocitově neutrální. Kombinace roztrpčené bývalé ministryně
ve významné parlamentní funkci a jejího
bývalého náměstka jako jejího nástupce nemůže nic dobrého přinést.
Robert
Pelikán má proti Heleně Válkové nespornou výhodu, že novináři se k němu chovají
celkem slušně. Soustavně „po krku“ mu jde pouze lobbistický server Česká
justice, který je sice fundovaný, ale
jeho vliv patrně nepřesahuje hranice resortu. Zato jej při každé
příležitosti veřejně kritizují čelní představitelé soudnictví, advokátní komory
i exekutorů. Mnoho protivníků má mezi poslanci, mezi nimiž hrají prim obě
bývalé ministryně spravedlnosti Marie Benešová a Helena Válková, obě činné v Ústavně
právním výboru, Helena Válková jako předsedkyně jeho podvýboru pro justici a
soudní samosprávu. Lze proto očekávat tvrdý boj o přijetí nového zákona o
státním zastupitelství, jemuž ani jedna z dam nepřeje. Marie Benešová
nepociťuje potřebu změnit podobu státního zastupitelství do jiného tvaru, než
na jaký byla zvyklá, zatímco Helena Válková hodlá dále hájit zachování vrchních
státních zastupitelství, ač jako ministryně musela tomu odpovídající návrh
zákona stáhnout. Pozoruhodná je úloha
poslanců za hnutí ANO, kteří se podle
tvrzení České justice
na mimořádném zasedání Ústavně právního výboru, svolaného speciálně za účelem „ugrilování“
ministra, nezastali Roberta Pelikána ani
slůvkem a z jednání se nakonec vytratili.
A tak se šíří chýry, že Andrej Babiš již
lituje, že vyhodil Helenu Válkovou a nahradil ji právě Robertem Pelikánem a pod
panem ministrem se prý houpe křeslo. Ovšem další odvolání ministra
spravedlnosti po několika měsících v úřadu by především usvědčilo předsedu
hnutí ANO ze špatné personální politiky a z neodpovědnosti vůči resortu spravedlnosti.
Ze srovnání s celou galerií bývalých ministrů, které jsem měl možnost
sledovat, usuzuji, že ani Helena Válková, ani Robert Pelikán, byť se chovají
každý jinak, nemají na svědomí tak velké hříchy, aby museli být odvoláni po pár
měsících. Naopak měli dostat dost času na to, aby se v resortu řádně
zorientovali a dokončili aspoň část svých záměrů. Bezhlavá výměna ministra napáchá
v každém případě více škod než trpělivost s průvodními jevy „zabíhání“
ministra po krátkou dobu po jeho jmenování. Je třeba vzít v úvahu, že v obou
případech jde o lidi bez zkušenosti z politické činnosti nebo z řízení
velkého úřadu. Bylo-li chybou odvolání Heleny Válkové, likvidace jejího
nástupce po pár měsících ve funkci by ji umocnilo.
Politická
strana, která jmenuje ministra, pak mu neposkytne podporu, za pár měsíců jej
nahradí nástupcem, jehož by opět za chvíli odvolala, by byla skutečným unikátem. Pokud by se hnutí ANO touto
cestou pustilo, ostatní koaliční partneři by měli žádat záruky, že nástupce
nástupce bude tak silná osobnost, že do
konce volebního období ve funkci určitě vydrží. Pokud by ANO takovou osobnost
nemělo, měly by se strany vládní koalice domluvit na přerozdělení resortů. Voliči
by pak všem měli revidovat své představy o způsobilosti hnutí ANO řídit stát
nejen jako firmu, ale jako úspěšnou firmu.
Žádné komentáře:
Okomentovat