Předvolební mediální projevy stran a
hnutí se od sebe liší tak málo, že nelákají k podrobnému prostudování
jejich volebních programů. Hlavní starostí hnutí ANO je zachování postavení
Andreje Babiše. Proto rozdává marnotratně sliby všem voličským zájmovým
skupinám bez ohledu na jejich splnitelnost a slibuje, že bude bojovat a bojovat
a bojovat. Upadající vládní sociální demokracie se snaží zachránit, co se ještě
zachránit dá, občas i za cenu okopávání kotníků koaličního partnera. Podobně si
vede KSČM, která se ale bez okopávání kotníků hnutí ANO obejde. Všichni ostatní
se hlavně chtějí zbavit Andreje Babiše a pokoušejí se vnutit voličům
přesvědčení, že budou dělat vše lépe než on a v jejich rukou se země
rychle stane rájem na zemi. Z čeho čerpají sebevědomí, je většinou
zcela nejasné. Jinak se mezi sebou
navzájem liší jen v podrobnostech, ponejvíce v postojích
k Evropské unii, NATO a migraci. Určitou roli hrají vzájemné nevraživosti
mezi stranickými vůdci.
Je nápadné, že se všechny strany
tváří, že poměry v resortu spravedlnosti
jsou v naprostém pořádku, takže nevyžadují ani dílčí nápravu. Avšak z pozorování
každodenního života země je zřejmé, že by bylo co napravovat, jen kdyby se
někomu do toho chtělo. Jednotný nezájem politiků o právní prostředí a jeho vady
je zárukou, že na stesky obětí nespravedlivých soudů, státních zastupitelství a
jiných úřadů nebude ani po volbách nikdo reagovat zásadním způsobem. Ať vyhraje
volby kdokoli, v této oblasti života státu zůstane vše při starém.
Z proudu netečnosti k poměrům
v resortu spravedlnosti zdánlivě vybočuje hnutí Přísaha. Jeho šéf, bývalý
policejní plukovník Robert Šlachta, díky své minulosti kolem sebe vytváří aureolu
„muže pevné ruky“, jenž „všechny zavře“,
„udělá pořádek“ a „zamete s korupcí“. Netvrdím, že se tak úplně tímto způsobem předvádí, ale vidí
jej tak naivní sympatizanti a nezdá se mi, že by je chtěl vyvádět z omylu. Je
pravda, že volební program hnutí obsahuje kapitolu o spravedlnosti, jež slibuje
„rovný metr pro všecky“, ale její náplní jsou pouze povrchní tvrzení a obecná
hesla, jejichž naplnění je v mlze. Sama
skutečnost, že se dere k moci muž, jenž by za zneužití policie ke svržení
vlády Petra Nečase zasloužil umístění na hradě, nikoli však pražském, ukazuje,
že naše právní prostředí je trestuhodně netečné k ohrožování principů
parlamentní demokracie. Kde je záruka, že by hnutí Přísaha v případě významného
volebního vítězství nesáhlo k použití mimoparlamentních nástrojů vládnutí
a definitivně by tak skoncovalo s demokracií,
beztak pozvolna chátrající na úbytě ? Podle průzkumů voličských preferencí se
zdá, že Přísaha nebude mít v nové sněmovně silné postavení, takže mé
starosti jsou předčasné. Ale ohrožení demokracie je třeba klást odpor, dokud je
čas.
V jednotnosti projevu nezájmu o
vady poměrů v resortu spravedlnosti vidím důkaz odtržení politických
pseudoelit od života společnosti. Stížností občanů na způsob, jak jsou
nastaveny právní zásady řešení jejich životních problémů a jak s jejich
záležitostmi nakládají úřady, zmocněné k vymáhání práva, je spousta.
Prokazatelná skutečnost, že se do vězení může dostat nevinný člověk, nebo
naopak zločinec může dlouhodobě unikat spravedlností, je ošklivou skvrnou na štítě
státu, která nezmizí, když se o ní mlčí.
Systémovým řešením a vyřešením stížností
občanů by se významně zlepšila kvalita života v zemi. To by ale byla tvrdá
práce, do které se politikům nechce, poněvadž účinky nešvarů na ně samotné dopadají
jen výjimečně a trampoty lidu obecného je nezajímají.
Samozřejmě by bylo co napravovat,
kdyby se chtělo. Například by bylo záslužné prosazení soustavy opatření k zajištění
odpovědnosti soudců a státních zástupců za škody, způsobené občanům a tím i
státu. Postavení poškozených účastníků úředních postupů by se mělo změnit z postavení
pokorných prosebníků na postavení cílů iniciativní odškodňovací péče státu:
poškození by neměli prosit, ale stát by měl důsledně odškodnění nabízet. Politici
by mohli konečně zahladit mnohaleté legislativní dluhy, způsobené trvající nezpůsobilostí
zásadně rekodifikovat provozní řády soudů a zákon o státním zastupitelství. Zvýšení
efektivity soudnictví by prospělo překreslení
jeho územní struktury a přehodnocení odvětvové proporcionality. Řešení by
zasloužily náměty na zavedení soudcovské samosprávy, skončit by mělo blouznění
o podřízení státního zastupitelství přímo
pánubohu.
Netečnost k problematice práva a
spravedlnosti se v letošním předvolebním období projevila více než v minulosti.
Z dlouhodobého pohledu je smutný vývoj hnutí ANO, jež šlo do voleb r.2013
s programem, jehož realizace by s poměry v justici a státním zastupitelství
pohnula. Po odvolání ministryně Heleny Válkové se ale na program zapomnělo a většina jeho cílů zůstala nenaplněna. V daném případě
se ale netečnost k počínání úřadů pro vymáhání práva vrací hnutí ANO jako
bumerang šestiletým ovlivňováním veřejného mínění trestním stíháním jeho předsedy, jehož délka a různé výkyvy jsou nepřístojností
bez ohledu na to, zda se Andrej Babiš provinil či nikoli.
Na okraj podotýkám, že pozornost, věnovaná problematice právního prostředí, je základem politického úspěchu polské strany Právo a spravedlnost. Poláci nesnášejí příkoří, jež Čechům nevadí.
==========================================================================
Již vyšla „papírová“ verze mé knihy ŠKŮDCI V TALÁRU,
dosud dostupné pouze v digitální podobě. Knihu jsem zasvětil památce dobrého
člověka JUDr. Pavla Kučery. Předmluvu napsala Alena Vitásková. Její obsah je
trestí zkušeností a poznatků, postupně získávaných téměř 20 let v půtkách s
orgány činnými v trestním řízení, které nekorektním vedením řízení poškozují
obviněné. Zvlášť zajímavé „škůdce“ uvádím s plnými jmény, jejich oběti až na
výjimky pouze s iniciálami. Kniha je dostupná v knihkupectvích nebo přímo u
vydavatele OLYMPIA na adrese sklad@iolympia.cz nebo info@iolympia.cz
Velmi mírně napsáno, což nevytýkám. Zkušeností lidí je, že jsme neprávní stát, který řídí mafie. Stížnosti občanů zasílané paní ministryni spravedlnosti, ministrovi vnitra nebo předsedovi vlády jsou nevyslyšeny. Ministři ani předseda vlády neřeší porušování zákonů dozorujícími státními zástupci, policisty, soudci.
OdpovědětVymazatJako advokátka mající možnost hlubšího vhledu na práci justice, policie, samosprávy aj., mám zdrcující zkušenost, že tyto oblasti jsou (zůstaly?) pokřiveny a tento křivý rozměr je bohužel již nezměnitelný dědičný gen... Jsem v tomto ohledu pesimista :(
OdpovědětVymazat