Žabomyší válka kolem výměny ministra
kultury je nepochybně důsledkem podivných rozhodnutí Jana Hamáčka, který
nejdříve nevzal na vědomí podporu vedení strany Antonínu Staňkovi a přiměl jej
k resignaci, aby pak začal na uvolněné místo prosazovat Michala Šmardu, místopředsedu
ČSSD, na něhož se dosud ministerské prebendy nedostaly. Narazil s ním u
pana prezidenta. Trvání na jeho jmenování se stalo spolu s nároky sociálnědemokratických
ministrů na příděl peněz ze státního rozpočtu pro jejich resorty základem pro
vydírání hnutí ANO hrozbami odchodem z vlády: buď bude Michal Šmarda
ministrem a Alena Schillerová vyjde vstříc rozpočtovým nárokům ČSSD, nebo
ministři za ČSSD z vlády odejdou a s odkazem na příslušné ustanovení
koaliční smlouvy se budou dožadovat také
resignace ministrů za ANO.
Doprovodem vydírání byly útoky na pana
prezidenta, který s vědomím odpovědnosti vůči svým voličům zafungoval jako
pojistka proti hlouposti politiků a nejdříve se zdráhal přijmout resignaci
Antonína Staňka, ale následně dával najevo nechuť jmenovat Michala Šmardu na
jeho místo. Prezident republiky má ústavní právo vetovat zákony, od nichž se
očekává dlouhodobá účinnost. Nepobuřuje mě postoj pana prezidenta, který odmítá
být jmenovacím robotem a přisvojuje si právo klást odpor hlouposti ve věci
daleko menšího významu, kterou je jmenování ministra, jenž na dlouhodobé
působení ve vládě nemá příliš velkou šanci. Kritizující pidižvíci
zapomínají, že všecka moc pochází z lidu, který projevil panu prezidentovi
daleko větší důvěru než komukoliv z nich.
Připomínám, že Miloš Zeman nikdy přímo neřekl, že Michala Šmardu nejmenuje:
pouze pidižvíci si tak vyložili okolky, s nimiž k tomuto problému přistupuje.
Nelze vyloučit, že by nakonec po dalším zdráhání ustoupil stejně jako v případě
resignace Antonína Staňka.
Daná situace posloužila jako základ
pro útoky na Andreje Babiše, kterého jeho odpůrci označují za slabého předsedu
vlády, jenž si neporadí s prezidentem a odmítá podat kompetenční žalobu.
Že by Ústavní soud s největší pravděpodobností o ní rozhodl až hodně
dlouho „po válce“, velkoryse přehlížejí.
Andrej Babiš se dlouho ve sporu
mezi ČSSD a panem prezidentem choval zdrženlivě jako zprostředkovatel, jak se
na předsedu koaliční vlády sluší a patří. Je ovšem pochopitelné, že se pro něj
koaliční partner postupně stal stále větší zátěží, vyvolávající zbytečné ztráty
energie a času, a protože čas jsou peníze, i peněz. Nabit energií po dovolené
roli zprostředkovatele náhle opustil a
hned po příjezdu vzkázal přes média koaličním partnerům, že hra skončila. Je
možné, že se ani nestačil poradit s vedením své strany, natož aby se ještě
pokusil o dohodu s Janem Hamáčkem. Nepřímo vzkázal koaličním partnerům, že
nic nebude podle jejich představ: Michal Šmarda ministrem nebude a rozpočtový
schodek se nad 40 miliard kvůli nim zvyšovat nebude. Mají na výběr dvě možnosti
: podřídit se jeho diktátu nebo z vlády odejít. Jeho rázný postoj v sobě
skrývá hrozbu porušení koaliční dohody neuskutečněním resignace ministrů za ANO
nebo vypsání mimořádných voleb. Obě možnosti by asi měly pro ČSSD katastrofální
důsledky. Na to ovšem Andrej Babiš
spoléhá a vyjádřil přání, aby koaliční
spolupráce pokračovala.
Andrej Babiš kdysi vysvětlil, že si
přeje řídit stát jako firmu. Teď víme, co tím myslel: v daném případě
vybočil ze standardního chování předsedy koaliční vlády a prvního mezi rovnými
ve své straně, ale přisvojil si pravomoc diktátora. Je to tak překvapující, že jeho odpůrci mezi
politiky a novináři nespustili poplašný křik a náměstí nezaplnily davy „chvilkařů“,
protestujících proti ohrožení demokracie. Nezbývá než doufat, že po překonání
krize se Andrej Babiš dobrovolně vrátí k dosavadnímu stylu vládnutí, protože
zřejmě neexistuje síla, která by bránila volnému průchodu jeho sklonu k chování
diktátora.
Protože vše souvisí se vším, je na
místě zamyslet se nad důsledky odchodu ČSSD pro jeho trestní řízení.
Ministerstvo vnitra, které má vliv na policii, by se dostalo do přímého nebo
nepřímého vlivu hnutí ANO. Na jeho trestní stíhání již ale policie nemá vliv,
protože svou práci skončila. Další vývoj je v rukou státního
zastupitelství a případně soudů.
Vývoj událostí nemění nic na tom,
že vyvoláním trestního stíhání Andreje Babiše došlo ke zneužití nástrojů
trestního práva k revizi volebních výsledků a i pro nejmocnějšího muže ve
státě platí presumpce neviny. Ať se již pan Trojjediný zachoval vůči koaličnímu
partnerovi jakkoli, a bez ohledu na to, že dal průchod sklonu k diktátorství,
trestní stíhání by nemělo být překážkou
jeho působení ve vysoké politice.
Česká Republika je ve smrtelném ohrožení. Nutně potřebuje Tyrana s absolutní pravomocí.
OdpovědětVymazat