Rozhodnutí
prezidenta republiky omilostnit Jiřího Kajínka vyvolalo silnou mediální odezvu.
Autoři většiny článků se buď zabývali spekulacemi o důvodech jeho vskutku
překvapivého rozhodnutí, popř. se dožadovali vysvětlení, na které ovšem nikdo
nemá nárok. Jiní bádali nad tím, zda si Jiří Kajínek milost zaslouží, či zda nebude nebezpečný pro lidi, kteří mu
mlčením nebo svědectvím v jeho neprospěch pomohli k doživotnímu
trestu.
Hlas
zdravého rozumu v této situaci zazněl z dopisu, který s datem
30. května 2017 poslala panu prezidentovi bývalá ministryně spravedlnosti, místopředsedkyně
Ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Helena Válková. Výše zmíněné
starosti novinářské obce zcela pominula, zřejmě proto, že zabývat se něčím, co
se již stalo, nemá praktický význam. Zajímá ji budoucí vývoj prezidentova
vztahu k institutu milosti.
Je
v tom důsledná: připomíná mu, že při loučení při odchodu z funkce
jako své „poslední slovo“ vyslovila přání, aby pan prezident více využíval své
ústavní pravomoci a uděloval více milostí. Jako kvalifikovaná penoložka připomíná,
že pokračování věznění po naplnění účelu trestu dosažením určitého bodu ve
vývoji odsouzeného, po němž již není nebezpečný pro společnost, je nadbytečné. S udělením milosti Jiřímu Kajínkovi je srozuměna,
i když jeho vinu nezpochybňuje: doživotní trest přesto považuje za nepřiměřený.
Dodávám vlastní úvahu: věznění lidí, kteří dosáhli stavu, uvažovaného paní
exministryní, je již pouze bezúčelným týráním.
Helena
Válková připomíná Miloši Zemanovi, že vedle Jiřího Kajínka jsou ve vězeních
další odsouzení, kteří žijí za mřížemi neúnosně dlouho, nemají naději na návrat
na svobodu dříve než po plném odpykání trestu, ale prodlužování jejich věznění nemá z hlediska jejich nápravy
žádný význam.
Je
to patrně akademický konzervativismus, co jí zabránilo uvést jako důvod pro častější
udělování milosti jistotu, že v našich věznicích je určitý počet
odsouzených, kteří jsou obětí justičních přehmatů. Pro profesionálku spjatou s justicí je obtížné upozorňovat
na tuto neblahou skutečnost. Kdyby paní exministryně chtěla uplatnit tento
argument, mohl bych jí dodat konkrétní jména nespravedlivě odsouzených, v jejichž
případech se až po odpykání části nebo
celého trestu ukázalo, že byli odsouzeni neprávem. Včas uplatněná milost
prezidenta republiky mohla zkrátit jejich utrpení.
Paní
poslankyně zato věnovala pozornost působení znalců, kteří se neodvažují soudům
jednoznačně doporučit propuštění odsouzených na svobodu, a ty pak váhají. V tomto případě její argumentace
přesahuje téma milosti prezidenta republiky a dotýká se také poměrů v řízení o povolení předčasného
podmíněného propuštění za dobré chování, v němž zdrženlivost znalců vede
k zamítání významné části žádostí odsouzených, kteří si jinak chováním ve
výkonu trestu vydobyli nárok na podmíněné propuštění. Zde ovšem dochází i
k daleko horším věcem: někteří soudci a státní zástupci bezohledně
požadují po žadatelích o podmíněné propuštění, aby se přiznali ke spáchání
trestného činu, za který byli odsouzeni, a aby projevili lítost. Vůbec si
nepřipouštějí, že žadatel mohl být odsouzen, ač je ve skutečnosti nevinný, a
doznání a projev lítosti odmítá právem. Dochází pak k lámání duší:
žadatelé mají na vybranou, zda se raději
pokoří, přiznají se k nespáchanému činu, projeví lítost a dostanou se na
svobodu, nebo budou trvat na svém a
v tom případě odpykají neoprávněně
uložený trest až do poslední minuty.
Osobně
si nemyslím, že by prezident republiky
měl využívat pravomoci udělovat milost k řešení zrůdností v počínání
soudců, kteří vynucují doznání k nespáchaným trestným činům. Soustava kárných
žalobců má dostatečnou pravomoc k tomu, aby takto se chovající soudci a
státní zástupci stanuli před kárným soudem.
I
tak zůstává prezidentovi republiky dostatečně velký prostor pro využití oprávnění
k změkčování tvrdosti zákona omilostněním odsouzeného. Odsouzený má např. právo žádat o přerušení výkonu trestu za
účelem podstoupení léčby, kterou mu zdravotnická zařízení Vězeňské služby ČR
nemohou poskytnout. Ale nedosáhne
přerušení výkonu trestu v případě, kdy v jeho rodině někdo smrtelně
onemocní, a rodina, oslabená nepřítomností vězněného účastníka, péči o
nemocného nezvládá. To je modelový a nikoli jediný příklad situace,
v které by prezident republiky mohl rozhodnout o milosti
z humanitárních důvodů.
Jako
člen spolku Šalamoun samozřejmě soudím, že prezident by měl milostí zasáhnout i
tam, kde vznikly zásadní pochybnosti o správnosti rozsudku, ale všechny řádné a
mimořádné opravné prostředky byly vyčerpány bez požadovaného účinku nebo je z jakýchkoli
důvodů nelze použít. Rozhodování o takové žádosti o milost je ovšem pro
prezidenta obecně velmi obtížné a vyžaduje značnou opatrnost. Bylo by jistě
bezpečnější rozšířit pravomoc prezidenta republiky tak, aby mohl nařídit revizi procesu jiným než původním
soudem, popř. aby mohl podal stížnost pro porušení zákona.
V každém
případě dopis pí. exministryně Heleny Válkové je podnětný a zasluhuje, aby se jím pan
prezident vážně zabýval. Je ovšem škoda, že většina veřejnosti nemá možnost
porovnat obsah mého článku s úplným zněním dopisu. Zatím byl již 31.května 2017 ke stažení na webu serveru
Česká justice, ale pouze v jeho zpoplatněné
části. Téměř dokonalou náhradou je ale článek redaktorky České justice Evy Pasekové , která zachytila obsah dopisu skutečně
věrně.
Žádné komentáře:
Okomentovat