Veřejnoprávní
televize, resp. kanál ČT 24, se Otázkami
Vymývače mozků (pardon, Otázkami Václava Moravce) ze dne 11. června 2017
zapojila do nenávistné kampaně proti znovuzvolení Miloše Zemana prezidentem
republiky, a to do té nejnevkusnější části, v které nejrůznější a na sobě jen
zdánlivě nezávislí vymývači mozků natloukají národu do hlav axiom o nevhodnosti
jeho zvolení kvůli jeho zdravotnímu stavu. Pokud se této podlosti dopouštějí
různí presstituti a političtí pidižvíci, je to ostuda těch, kteří je za to
platí, ale budiž: dostávají službu, za kterou si zaplatili. Prezident republiky
byl řádně zvolen přímou volbou voliči, kteří svými poplatky spolufinancují
Českou televizi a dá se říci, že na výnosu z jejich poplatků parazituje
komentátor, který určitě nemá dostatečné odborné znalosti na to, aby posuzoval
vážnost zdravotního stavu pana prezidenta a jeho způsobilost k dalšímu
výkonu funkce. Ostatně ani jeho hosté, kteří si s ním notovali, nemají
přesné informace o zdravotním stavu pana prezidenta a všichni dohromady
přehlížejí skutečnost, že dle nich nezpůsobilý Miloš Zeman podává výkony, jež
by byly náročné i pro zdravého muže.
Toto
téma se v pořadu nemělo vůbec vyskytnout. Je nepřípustné, aby Česká
televize zasahovala do volby prezidenta republiky tím, že jednomu
z kandidátů bude podrážet nohy, aby jej vyřadila z konkurence ještě
dříve, než bude zahájena oficiální volební kampaň. Přesně naopak: Česká
televize musí zachovávat ve vztahu k jednotlivým uchazečům o zvolení do
funkce hlavy státu přísnou neutralitu.
Občané
U.S.A. měli štěstí, že na jaře r.1933 u nich nevysílala ČT 24 a nevymýval jim
mozky Václav Moravec: mimo jiné také díky tomu si zvolili do čela státu F.D.
Roosevelta, který je z invalidního vozíku provedl vítěznou válkou.
Tím vším
nechci říci, že v případě nezvolení Miloše Zemana prezidentem na další
období vypuknou v naší vlasti mor a neštovice. Uchazeči ale mají mít rovné
podmínky.
Nicméně
druhá část pořadu, věnovaná v zásadě situaci v trestní kauze Davida
Ratha, neztratila kvůli tomuto výstřelku na zajímavosti. U kulatého stolu se
sešly osobnosti nejen vysokého postavení, ale zejména vysoké intelektuální
úrovně: předseda Nejvyššího soudu ČR prof. Pavel Šámal, pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová a bývalá
ministryně spravedlnosti, místopředsedkyně Ústavně právního výboru Poslanecké
sněmovny prof. Helena Válková.
Ústředním
námětem jejich debaty byly důsledky rozhodnutí ministra spravedlnosti Roberta
Pelikána, který na návrh Vrchního státního zastupitelství v Praze podal
stížnost pro porušení zákona v neprospěch obž. Davida Ratha proti usnesení
senátu Pavla Zelenky Vrchního soudu v Praze jako soudu odvolacího, jímž
byl zrušen a vrácen k novému projednání
nepravomocný odsuzující rozsudek Krajského soudu v Praze. Důvodem
pro rozhodnutí odvolacího soudu měla být nezákonnost prováděných odposlechů
telefonů obviněných.
Rozhodnutí
Vrchního soudu v Praze vyvolalo
značný rozruch a přímo nevoli u všech, kdo předpokládali, že David Rath
s odvoláním neuspěje a pětiletý proces konečně skončí jeho pravomocným
odsouzením. Odposlechy totiž tvoří velmi významnou část důkazů
v neprospěch Davida Ratha, takže pro soud 1. stupně by bylo velmi obtížné jej bez nich znova odsoudit. Upínali
se proto s nadějí k Nejvyššímu soudu ČR, který měl rozhodnout o
ministrově stížnosti. A Nejvyšší soud je zdánlivě nezklamal: usoudil, že
rozhodnutím Vrchního soudu v Praze byl porušen zákon v neprospěch
ods. Davida Ratha, a to nedůvodným popřením zákonnosti použitých odposlechů.
Zachoval se jako chytrá horákyně: přitakal ministrovi, ale obžalovanému možná příliš
neublížil (viz níže).
Důsledky
rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR se pokusil vysvětlit jeho předseda, prof. Pavel
Šámal, který především zdůraznil, že jeho soud nerozhodoval o vině Davida
Ratha, ale pouze posuzoval zákonnost odposlechů. Vzal to „od podlahy“, tj. od
historického rozhodnutí Ústavního soudu z r.2001 o vymezení povahy
stížnosti pro porušení zákona v neprospěch odsouzeného. Porovnával závěry
svého soudu s úvahami Ústavního soudu. Nejsem si jist, že tím laické
veřejnosti usnadnil pochopení obtížně srozumitelných důsledků historického
rozhodnutí Ústavního soudu: pokud Nejvyšší soud ČR na základě stížnosti pro
porušení zákona rozhodne, že pravomocným rozsudkem obecného soudu byl zákon
porušen ve prospěch odsouzeného, jde o akademický výrok, který plní
sjednocující funkci do budoucna, ale nedotkne se subjektivního právního
postavení odsouzeného, čili nezhorší jeho postavení v řízení. Nejvyšší soud ČR v daném
případě nezrušil rozhodnutí Vrchního soudu v Praze, které nadále platí, i
když částí jeho obsahu byl porušen zákon. K tomu ovšem poznamenala prof.
Helena Válková, že toto konkrétní rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR je pro Davida
Ratha nepříznivé.
Debatující
si nebyli správností svých úvah úplně jisti. Dosud totiž nevyšlo písemné
vyhotovení rozsudku, takže nevěděli úplně přesně, jak Nejvyšší soud ČR vysvětluje
podrobnosti svého rozhodnutí.
Shrneme-li
všechna poučení, jichž se k věci dostalo divákům od Moravcových hostů,
dojdeme k poznání, že výsledkem snažení Roberta Pelikána je hustá
právnická „bramboračka“, s kterou se bude muset vypořádat senát soudce
Roberta Pacovského. Bude mít na stole dvě soudní rozhodnutí, z nichž každé
mu bude říkat něco jiného: usnesení Vrchního soudu, jež stále platí a znehodnocuje část použitých důkazů, a vedle
něj rozsudek Nejvyššího soudu ČR, jenž potvrzuje zákonnost znevážených důkazů,
ale má jen akademický význam a platí spíše jako vzkaz do budoucna pro řešení
obdobných situací.
Na rozdíl od řady vykladačů rozhodnutí
Nejvyššího soudu ČR jako laik soudím, že z něho nevyplývá zcela
jednoznačně, že se automaticky vrací do hry jako důkaz odposlechy, označené
Vrchním soudem v Praze za nezákonné, i když k jejich opětovnému
použití Krajským soudem možná dojde.
O to je úloha senátu Roberta Pacovského při
novém projednání věci složitější. Není
vůbec jasné, ke kterému rozhodnutí se přikloní. Je možné, že se bude řídit
pravidlem „vyšší bere“ a s odvoláním na rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR
bude trvat na svém původním rozhodnutí. Pak ovšem není vůbec jasné, co by se
stalo, kdyby na základě dalšího odvolání se věc znova vrátila do rukou senátu
Pavla Zelenky.
Debatující
připustili, že pětileté trvání procesu a malá pravděpodobnost jeho brzkého
ukončení spolu s protichůdností závěrů
různých stupňů soudní soustavy mohou oslabovat důvěru veřejnosti
v justici. V daném případě to je ovšem nespravedlivé, protože jde o
velký proces se spisem v rozsahu 31 tisíc stran, jehož zvládnutí je
samozřejmě obtížné a zdlouhavé. Právní nejasnosti pak odrážejí rozdílnost
právních názorů různých soudců, která je projevem jejich nezávislosti. Nejde o
výsledek účelovosti či dokonce podlehnutí soudů politickému zadání.
V každém
případě Moravcovi hosté si byli vědomi, že rozsudkem Nejvyššího soudu ČR bitva
neskončila. Kromě toho poukázali na skutečnost, že povolování odposlechů je
skutečně problém vzhledem k jejich
vysokému počtu a opakovaném použití v případech, které skončí zastavením
trestního stíhání nebo zprošťujícím rozsudkem. Velmi pečlivé odůvodnění
rozhodnutí o povolení odposlechů je zcela nezbytné a státní zástupci by si
neměli pro povolení odposlechů a jiných zásahů do soukromí podezřelých vybírat
„vhodné“ soudce.
Jako
laik, který jako aktivista spolku Šalamoun přichází často do styku s porušováním
základních práv občanů dle Listiny základních práv a svobod, hodnotím rozsudek
Vrchního soudu v Praze jako svébytnou „výtržnost“, kterou upozornil na
nadužívání orgány činnými v trestním řízení prostředků utajovaného
pronikání do soukromí občanů. Je to skutečně velký nešvar. Je jistě v pořádku,
že ministr spravedlnosti podal stížnost pro porušení zákona, ale současně by
měl nechat přezkoumat rozhodovací praxi soudců, kteří povolovali inkriminované
odposlechy. Monitorování mobilního telefonu předsedy Ústavního soudu Pavla
Rychetského dosud neupadlo v zapomnění a je výstražným znamením.
V této
souvislosti padla zmínka o článku advokáta Petra Tomana,v němž si dne 10. června 2017 na serveru Česká
justice postěžoval na nekalé praktiky státních zástupců, které se „šíří jako
Ebola v Kongu“. Jako odstrašující příklad v něm uvedl nezákonné
nakládání státních zástupců Vrchního státního zastupitelství v Olomouci se
záznamy z odposlechů hovorů obv. Shahrama Zadeha s jeho obhájci: nejen
že je nezničili, jak káže zákon, ale učinili z nich součást trestního
spisu, navíc v jiné kauze, než v té, při které byly pořízeny.
Pozoruhodným způsobem na jeho informaci reagovala Lenka Bradáčová: vysvětlila,
co se vlastně stalo a vyjádřila se, že jednání olomouckých státních zástupců
hodnotí jako exces, s jakým se dosud nikdy nesetkala. Tak ostré vyjádření
vedoucího státního zástupce dovnitř soustavy skutečně není běžné, dokonce si na
žádné tomu podobné nevzpomínám a jeho závažnost zvyšuje skutečnost, že jej
pronesla dáma, o které si někteří obhájci myslí, že slouží ďáblu. Její vyjádření je zvlášť úděsné kvůli tomu,
co nebylo vysloveno: není známo, že by pachatelé excesu byli kázeňsky
potrestáni, i když závadnost jejich jednání konstatovalo Nejvyšší státní
zastupitelství.
K tomu
dodávám, že vystoupení Lenky Bradáčové nepostihlo úplně hrůznost skutečnosti,
že celý způsob nakládání se Shahramem Zadehem státními zástupci VSZ Olomouc a
některými s nimi spolupracujícími soudci působí na mne jako na laika
dojmem úmyslného psychického týrání, prováděného v naději, že se pana
obviněného podaří zlomit a přimět k překrytí mezer v dokazování
kajícným doznáním. Nebo snad chtějí státní zástupci vyloudit další mnohamilionovou
kauci ? V článku „Je lépe být vrahem než Zadehem“ z 2.května 2017 jsem srovnával jeho osud
s postavením Pavla Šrytra, obžalovaného z vraždy. Pavel Šrytr byl
z vazby propuštěn na základě soudního rozhodnutí z 6.června 2017 již 12. června 2017 po složení kauce ve výši 1,150
milionu korun. Na Shahrama Zadeha, jenž strávil ve vazbě 22 měsíců a byl
z ní v únoru r.2016 propuštěn po složení rekordní kauce 150 milionů korun,
nechal státní zástupce VSZ Olomouc Michal Galát uvalit útěkovou vazbu
s účinností od 2.prosince 2016. Koluzní vazbu mu nezákonně prodloužil o
několik týdnů, o které tak protáhl
obtěžování manželů Zadehových přítomností policistky při návštěvách těhotné
manželky ve věznici. Když Městský soud v Brně dne 11. dubna 2017 za jeho neúčasti
rozhodl o propuštění pana obviněného na svobodu, Michal Galát veřejně
zpochybňoval důvěryhodnost soudu a samozřejmě proti usnesení podal stížnost.
Stížnostní řízení již dávno proběhlo, ale na jeho výsledek lze usuzovat jen ze
skutečnosti, že Shahram Zadeh na rozdíl od Pavla Šrytra je stále ve vazbě. Písemné
vyhotovení usnesení stížnostního soudu není dosud k disposici.
Trestní
stíhání vede státní zástupce Michal Galát na základě obvinění, které jako laik
považuji za zcela nesmyslné: v r.2015 měl Shahram Zadeh z vazby založit zločinné uskupení, jež
sloužilo k obstarávání důkazů v jeho prospěch a k znevažování různých
úředních osob. Aktivními účastníky uskupení byli lidé s pestrou minulostí,
z nichž někteří ve skutečnosti spolupracovali s policií a dokonce jí
odváděli peníze, které dostali za bezcennou
službu Shahramu Zadehovi.
V návaznosti
na hlavní téma pořadu se řešily různé dílčí problémy. Především šla řeč o
vysokém počtu použitých odposlechů a z toho plynoucí nutnosti odpovědného
přístupu k jejich povolování. Cenné bylo věcné vysvětlení Lenky Bradáčové
o významu odposlechů jako nástroje, jenž ve virtuálním světě nahrazuje domovní
prohlídku či prohlídku nebytových prostor, a je proto zcela nezbytný. Zmínila
se také o vztahu mezi zákonným
rozšířením okruhu trestných činů, u kterých lze odposlechy použít, a nárůstem
jejich počtu. Posléze upozornila, že počet odposlechů neodpovídá počtu
odposlouchávaných osob, protože povolení se vydávají na telefonní čísla či
e-mailové adresy a někteří obvinění jich používají souběžně několik.
Prof.
Helena Válková upozornila, že diskutovaná situace je projevem nevhodnosti
stížnosti ministra pro porušení zákona jako takové. Litovala, že byly zastaveny
práce na rekodifikaci trestního řádu, při které se počítalo s nahrazením
stížnosti účelnějším instrumentem. Moderátor z toho vyvodil, že všichni
tři čekají na nový trestní řád. V tomto okamžiku ale Lenka Bradáčová
snesla své protějšky od snění o novém trestním řádu na zem: než se zrodí nový
trestní řád, musí se pracovat, a není-li k disposici vysněná novela, musí
sloužit ten, který je k disposici.
Daleko
„výživnější“ ale byla debata o kárné odpovědnosti státních zástupců a soudců a
jejím vynucování. Ve vztahu ke státním zástupcům ji nastolila prof. Helena
Válková, která projevila nespokojenost nad tím, že státní zástupci nejsou
voláni k odpovědnosti za nesprávné kroky, které poškodily účastníky
řízení. Upozornila v této souvislosti na neblahé důsledky obstavování
majetku trestně stíhaných. Problém
spatřovala v tom, že v případě zastavení neoprávněně vedeného
trestního řízení se někdy obviněným dostane omluvy a odškodnění, ale státních
zástupců se to nedotkne, na náhradě škody se nepodílejí, neboť jejich nadřízení
proti nim nevyvozují kárnou odpovědnost. Litovala, že nemohla dokončit přípravu
nového zákona o státním zastupitelství, který měl vymáhání odpovědnosti po
státních zástupcích řešit úplně jinak než dosud. Projevila nespokojenost
s mírností kárného senátu Nejvyššího správního soudu. Připomněla neblahou
praxi státního zastupitelství ve vybírání soudců, kteří sporné návrhy státních
zástupců ochotně schvalují. Lenka Bradáčová k tomu podotkla, že
v řadě situací by se muselo jednat o
sdílenou odpovědnost státních zástupců a soudců, kteří nezákonné návrhy
státních zástupců schvalují. Obsahově se vystoupení prof. Heleny Válkové
blížilo výše zmíněnému článku Petra Tomana. Její úvahy jsou hlavní částí obsahu článku, který Otázkám věnoval lobbistický server Česká
justice.
Obecně
hosté Otázek uznali, že vyvozování kárné odpovědnosti vůči státním zástupcům a
soudcům je nezbytné a uznali vhodnost vybavení prezidenta republiky a ministra spravedlnosti kárnou
pravomocí. Nepřipojili se ale k názorům Josefa Baxy, předsedy Nejvyššího
správního soudu, či Daniely Zemanové, předsedkyně Soudcovské unie, kteří si
opakovaně veřejně stýskají, že soustava kárných žalobců selhává. Nehovořili o
tom, že kární žalobci ve státním zastupitelství, tedy vedoucí státní zástupci,
se většinou snaží kárný podnět vyhodnotit podle zákona o státním zastupitelství,
nikoli podle speciálního zákona „o řízení ve věcech soudců a státních zástupců“
a zejména bývá jejich cílem zastření kárných provinění jejich podřízených.
Příkladem budiž beztrestnost pro pachatele „excesu“, zmíněného v pořadu.
Kární žalobci – předsedové soudů nejraději ke kárným podnětům mlčí, nebo je
posílají na nižší stupeň a jsou-li pod velkým tlakem překladatele, „zaúkolují“
ministra. Na ministerstvu buď podnět „zneškodní“ právnicky nevzdělaný pohrobek
normalizace nebo jej pošle předsedovi Nejvyššího soudu ČR, o němž ví, že jej
nebude řešit. Všichni zúčastnění představitelé resortu spravedlnosti ve věci
vymáhání odpovědnosti soudců a státních zástupců kážou vodu, ale pijí víno :
mají-li sami příležitost zasáhnout proti deliktnímu jednání osob, napadených
kárným podnětem, dávají přednost omlouvání jejich poklesků.
Perlou
této části debaty bylo snaživé znevažování „soudce Zelenky“ moderátorem, které
směřovalo k vyvolání pohoršení nad tím, že tento „nehodný“ soudce stále
soudí a bude soudit dál. Václav Moravec při tom přímo duněl diletantstvím. Samo
používání pojmu „soudce Zelenka“ je hloupé, protože jde o rozhodnutí
tříčlenného senátu soudců z povolání, kteří při svém rozhodování nejsou na
předsedovi senátu závislí a o konečném rozhodnutí se hlasuje, při čemž členové
senátu mají rovné a tajné hlasovací
právo. Může se dokonce stát, že členové senátu předsedu senátu přehlasují, ale
jemu nezbývá, než rozsudek vydat. Ostatně za předsedou senátu se obvykle skrývá
soudce-zpravodaj, který analýzuje podklady a připravuje rozhodnutí. Předseda
senátu nemá možnost vnutit svým kolegům svůj subjektivní právní názor. Dá se
předvídat téměř s jistotou, že kárný soud by z těchto důvodů
nevyhověl žalobě na předsedu senátu.
Zcela
nevhodné bylo moderátorovo pohoršení nad jinými kauzami senátu Pavla Zelenky,
které se nejspíš opíralo jen o mediální, tedy povrchní informace. Pokud se týká
inkriminovaného usnesení Vrchního soudu v Praze, jeho laické posouzení bez znalosti písemného
vyhotovení rozsudku Nejvyššího soudu ČR je prostá troufalost domýšlivého
diletanta. Kdyby se splnilo Vymývačovo
velké přání a několik zrušených rozhodnutí vyšším soudem mezi stovkami úspěšných by vedlo k odejmutí taláru, mnoho
soudců by nám nezbylo. Jeho diletantské
dovádění nicméně ukázalo, jakou vadou je neexistence kariérního řádu pro soudce
a státní zástupce, spojené s pravidelným hodnocením kvality jejich výkonů
a průběžným odstraňováním „slabých kusů“ : kdybychom jej měli, špatný soudce by
se k zásahování do náročných kauz nedostal, na druhé straně by si nikdo
nemohl otírat ústa o soudce, který plní svědomitě své úkoly.
Žádné komentáře:
Okomentovat