Podle
upoutávek se měl v neděli 14.května 2017 v Otázkách Vymývače mozků
(pardon, v Otázkách Václava Moravce) uskutečnit duel ministra
spravedlnosti Roberta Pelikána a senátorky Elišky Wagnerové. Znělo to
pravděpodobně, protože kromě rozdílného rozsahu životních a profesních
zkušeností a generačního rozdílu mají
k sobě oba právníci hodně daleko politicky, mohli by se tedy „poprat“:
zatímco Robert Pelikán je představitelem Hnutí ANO, Eliška Wagnerová se dostala
do Senátu jako kandidátka Zelených. Rozdílný je i vztah soudcovské komunity k
nim: ústavní právničku Elišku Wagnerovou většina soudců uznává za
nezpochybnitelnou ústavněprávní autoritu, naproti tomu je Robert Pelikán pro
mnohé z nich zemský škůdce, který se jim přes své mládí a nezkušenost nechce
podřizovat a zvláště jim nechce dopřát ustavení samosprávného orgánu.
Duel
je souboj a může v něm případně jít o život. Nic takového se ale
v Otázkách VM neodehrálo. Moderátor se po celou dobu nenápadně snažil
vtáhnout své hosty do nepříznivého hodnocení prezidenta republiky a hned úvodní
téma milosti pro Jiřího Kajínka uvedl s důrazem na nepřehlédnutelné
vybočení Miloše Zemana v případě slavného vězně z dřívějšího zásadně
odmítavého postoje k institutům amnestie a milosti. Šel za cílem
s takovou horlivostí, že si zapomněl zjistit, jak se vlastně jmenuje pan
odsouzený, jehož jméno si opakovaně bral do úst. Tvrdošíjně o něm mluvil jako
Kááájínkovi, což by se opravdovému profesionálovi stát nemělo. Kromě
toho vykázal naprostou neznalost uspořádání administrativních vztahů mezi
kancelářemi prezidenta a ministra spravedlnosti a vnitřního chodu obou úřadů
při projednávání žádostí o milost. Nasvědčuje tomu jeho údiv nad tím, že
ministerstvo nemá k disposici trestní spis Jiřího Kajínka, ministr jej
nikdy nečetl a ani nezná text připraveného rozhodnutí prezidenta republiky o
udělení milosti. Asi si myslel, že Kajínkův trestní spis je pro ministra „povinná
školní četba“.
Jak
Eliška Wagnerová, tak Robert Pelikán vábení na cestu znevažování prezidenta
odolali a byť projevili některé dílčí výhrady, vyjadřovali se o různých
„přešlapech“ Miloše Zemana s vlídným pochopením. Zvláště objektivita
přístupu ministra spravedlnosti zasluhuje uznání, protože otevřeně přiznal, že
není zrovna prezidentův obdivovatel, ale přesto se k jeho skutkům stavěl shovívavě.
Bez
ohledu na operátorovu touhu po pitvání překvapivého prezidentova názorového
veletoče zde proběhla přátelská debata dvou profesionálů, kteří obraceli
nastolené téma milosti prezidenta republiky obecně a ve prospěch Jiřího Kajínka
zvlášť ze všech stran, aniž by se pustili do sporu. Profesionalita převážila
nad vlivem jejich rozdílnosti.
Shodli
se, že milost prezidenta republiky je sice pozůstatkem monarchických zvyklostí,
ale přesto má své opodstatnění jako akt milosrdenství a odpuštění, popř.
řešení mimořádných situací, jež
standardními nástroji nelze napravit. Eliška Wagnerová upozornila na některé
zahraniční omezující právní úpravy
institutu milosti prezidenta, které by
měly znemožnit jeho zneužití. Naproti tomu Robert Pelikán se vyslovil pro
zachování neomezeného rozhodování prezidenta o udělení milosti. Oba se shodli i
v názoru na absurdnost situace v případu Jiřího Kajínka, který sice
již žije za mřížemi 23 let, ale přesto nemůže využít práva doživotně
odsouzeného žádat o propuštění po
dvaceti letech. Před spácháním vraždy (pokud ji skutečně spáchal) byl již
odsouzen za jiné skutky k trestu odnětí svobody v trvání jedenácti
let. Z formálně právních důvodů mu soud nemohl uložit za oba případy
trestného jednání souhrnný trest. Musel proto nejdříve odpykat prvotních 11
let, teprve pak začal ubíhat doživotní trest. Takže byl vlastně odsouzen
k trestu odnětí svobody v trvání 11 let plus „nekonečno“.Takové
spojení dvou na sebe navazujících trestů mění povahu odsouzení, protože velmi
silně působí na psychiku odsouzených. Eliška Wagnerová podotkla, že se Jiří
Kajínek možná měl pokusit podat žádost o podmíněné propuštění, které by sice
obecné soudy nemohly vyhovět, ale otevřela by se cesta k judikatornímu
posouzení jeho situace vyššími stupni justice až po Evropský soud pro lidská
práva. Prezident republiky to možná netuší,
ale udělením milosti Jiřímu Kajínkovi překonal následky vrstvení trestů na sebe
a z jeho případu se tak stal důkaz o účelnosti institutu milosti.
Oba
slovutní právníci ve výsledku dali najevo, že prezidentovo rozhodnutí
nepovažují za nepřístojnost. Pouze ministr spravedlnosti upozornil, že soudy
při rozhodování o podmíněném propuštění pachatelů závažných násilných trestných
činů nechají žadatele vyšetřit psychologem
a psychiatrem, aby měly jistotu, že nebudou na svobodě nebezpeční.
Prezident republiky tuto stránku věci zanedbal. Mám ale důvod tvrdit, že jde
jen o zanedbání formality, které se v tomto případě jako chyba neprojeví.
Nicméně nesouhlasím s panem ministrem, že pan prezident neměl možnost
zařídit Kajínkovo vyšetření. Vedle toho podotýkám, že ani soudy, ani pan
prezident nemají možnost vyhodnotit, zda propuštěnému nebude po propuštění hrozit
nebezpečí ze strany podsvětí.
Dodávám,
že prezident napravil milostí také křivdu, které se na Jiřím Kajínkovi
dopustili znalci v prvostupňovém řízení, když jej prohlásili za naprosto
nenapravitelného. Tím umožnili soudu uložení doživotního trestu, u něhož lze
žádat o podmíněné propuštění až po dvaceti letech. Jiří Kajíne se v průběhu
výkonu trestu podrobil dalšímu vyšetření, které pro něj bylo jednoznačně
příznivé. Z toho lze usuzovat, že kdyby se v původním řízení dostal
do rukou jiným znalcům, podle tehdy platného zákona by měl naději na trest do
15 let odnětí svobody, v nejhorším, při zjištění mimořádné závažnosti
provinění, až do 25 let. O podmíněné
propuštění by v každém případě mohl žádat dříve než po dvaceti letech.
Moderátor
navedl Elišku Wagnerovou na úvahu, zda by se Jiří Kajínek mohl dostat na
svobodu cestou obnovy procesu. Její odpověď byla skeptická. Povolení obnovy
procesu je podmíněno předložením nových důkazů, které nebyly soudu známy
v původním řízení a ani nemohly být předloženy. Neuvedla, že
v některých případech sporných procesů nelze z objektivních důvodů
nové důkazy získat, protože prostě neexistují a chyba je v nesprávném
nakládání s těmi, které obhajoba předložila, a ani přezkum cestou řádných
a mimořádných opravných prostředků vady nenapravil. Nepřiznala také, že
uzákoněný způsob vedení řízení o povolení obnovy procesu je pro žadatele
nevlídný již tím, že o žádosti rozhoduje soud, který vydal prvostupňový
rozsudek. Velmi často rozhoduje dokonce původní soudce a prostor pro
soudcovskou libovůli při hodnocení důkazů je neomezený. Dostane-li věc do rukou
soudce, který vidí smysl svého života v bezhlavém trestání a jeho postoj
k odsouzeným odpovídá vyjádření, že „to je všecko jedna verbež“, naděje na
úspěch žádosti o povolení obnovy procesu je blízká nule. Může se pak např.
stát, že znalecké posudky z pozdějšího vyšetření neuzná za nový důkaz,
protože znaleckým posouzením osobnosti odsouzeného se přece soud
v původním řízení zabýval a možnost jeho nepředvídaného kladného vývoje
v době výkonu trestu zákon zohledňuje přiznáním možnosti podmíněného
propuštění po dvaceti letech. Nemění to nic na tom, že pozdější posudky
zpochybňují správnost původního rozhodnutí o výši trestu. Ale známe i případy
nesprávného vyhodnocení výpovědi nového svědka jako účelově upravené ve
prospěch odsouzeného nebo dokonce odmítnutí všech důkazů, předložených
obhajobou. Mezi soudci je mnoho vyznavačů Zlatého telete neprolomitelnosti
soudního rozhodnutí, pro které je povolení obnovy řízení zcela
nepředstavitelné.
Důkazem
o neoprávněnosti odporu proti povolování obnovy procesu jsou ojedinělé případy
prokázaných justičních omylů a přehmatů.
Některé by zasloužily potrestání za justiční zločin, ale neznám žádný
případ, kdy by se před trestní senát dostali příslušníci orgánů činných
v trestním řízení za to, že někoho neoprávněně zbavili svobody. Dokonce i
pokusy o vyvolání kárného řízení bývají neúspěšné. Naopak oběti musí poníženě
prosit o zasloužené odškodnění.
I
když se Moravcovi hosté zdrželi kritiky rozhodnutí o udělení milosti Jiřímu
Kajínkovi, přece jen jejich vystoupení ukázalo na obecnou možnost zneužití
institutu milosti. Různá vyjádření bývalého prezidenta Václava Klause, který
věnoval této agendě velkou pozornost, svědčí o tom, že pro prezidenta je
posouzení opodstatněnosti žádosti o milost velmi obtížné a je zátěží pro jeho
svědomí. Ani při nejvyšší míře svědomitosti se prezident nemůže vyhnout omylu
na obě strany : udělit, kde neměl nebo neudělit, kde měl. Spolek Šalamoun již
v době jeho působení oslovil zákonodárce a ministerstvo spravedlnosti
s návrhem, aby pravomoc prezidenta republiky byla rozšířena o právo
nařídit revizi trestního řízení. Na rozdíl od institutu milosti by prezident republiky
vyjádřil pochybnosti příkazem, jenž by nemusel podložit žádnými novými důkazy,
které jsou jinak nutné pro obnovu procesu. V úvahu by přicházelo i právo
podat stížnost pro porušení zákona. V obou případech by prezidentovy
pochybnosti objektivizoval soud, samozřejmě ne ten, který vydal původní
rozsudek.
Od
milosti pro Jiřího Kajínka převedl Václav Moravec své hosty k námětu
vztahu Miloše Zemana k Ústavě ČR. Oba právníci připustili, že kompetenční
žaloba bude nezbytná, pokud se politici nedohodnou s prezidentem na
přijatelném překonání vládní krize, ale
současně vyslovili předpoklad, že tento krajní postup snad nebude nutný. Robert
Pelikán upozornil, že není obdivovatelem pana prezidenta a jeho nápad obrátit
se s dotazem na Ústavní soud označil za „hrozný“, nicméně i v tomto
bodě našel pro něj slova omluvy. Oba samozřejmě potvrdili, že koaliční smlouva
prezidenta k ničemu nezavazuje a neměl by se jí zabývat. Nicméně to vše
bez projevů rozhořčení a povýšenectví nad prezidentem, kterým ho naopak
častovali pánové v druhé polovině pořadu. Zřejmě si právníci na rozdíl od
politických pidižvíků uvědomili, že podivné prezidentovo chování nakonec vedlo
k nalezení východiska, spočívajícího v resignaci Andreje Babiše a jeho nahrazení jiným
představitelem Hnutí ANO. Není přece podstatné, zda pronesl nějaké výroky, jež
jsou z právního hlediska neúnosné, když dostal politiky tam, kde je chtěl
mít a kam by ostatně dospěli sami, kdyby se chovali a uvažovali s takovou
mírou objektivity, jakou v tomto pořadu prokázali oba právníci.
V této
souvislosti si nemohu odpustit poznámku, že se nikdo nezamýšlí nad souladem s ústavou
v případě rozhodnutí předsedy vlády podat za celou vládu demisi, aniž by
se na tom dohodl s ministry. Za samozřejmost se také považuje možné porušování
koaliční smlouvy ze strany nejvyšších představitelů ČSSD „kádrováním“ kandidátů
Hnutí ANO na uvolněné místo ministra financí. Jejich požadavek, aby dočasný
ministr nebyl spjat s Andrejem Babišem a s Hnutím ANO, je protimluv,
neboť podle koaliční smlouvy je
ministerstvo pašalíkem Hnutí ANO, jehož je Andrej Babiš předsedou. Předáci ČSSD
zřejmě nevnímají ochotu Andreje Babiše k resignaci jako vstřícnost, ale
jako uznání porážky. S takovou zaslepeností zřejmě spějí k těžkému volebnímu
výprasku.
Žádné komentáře:
Okomentovat