Stržení
závoje z excesů orgánů činných v trestním řízení „výtržníky“ Andrejem
Babišem a Milošem Zemanem pohoršilo mnohé opoziční politiky a také nejvyššího
státního zástupce Pavla Zemana. Vyvodili z jejich nešťastných výroků
pozoruhodný politický závěr: pokud se skutečně dějí takové nepravosti, pak je
to důkaz, že hnutí ANO a jmenovitě jeho ministr Robert Pelikán nezvládá řízení
resortu spravedlnosti. Ti nejžhavější kritici mluví i o nezbytnosti resignace
ministra spravedlnosti. Houfně se snaží vytloukat ze zpochybnění orgánů činných
v trestním řízení politický kapitál a nasadit psí hlavu hnutí ANO a jeho čelným
představitelům. „Výtržníkům“ by samozřejmě slušela větší zdrženlivost, ale
reakce politického prostředí je přehnaná. Je to jeden z případů, kdy
okrajový úkaz nabývá v ústech politiků olbřímích rozměrů. Platí to jak pro
ojedinělá selhání justice, tak pro nevhodné výroky.
Všichni kritici
společně ovšem prokazují, že nevědí, jak vlastně funguje trestní řízení a jaké jsou možnosti ministra
spravedlnosti do něho zasáhnout. Přehlížejí skutečnost, že k zneužívání orgánů
činných v trestním řízení nezačalo docházet až po ovládnutí ministerstva
spravedlnosti činiteli z hnutí ANO, ale dělo se i dříve. Např.
v době, kdy někdo spustil trestní stíhání Jiřího Čunka, o budoucím ovládnutí
resortu hnutím ANO neměli tušení ani jasnovidci. Tím méně se hnutí ANO podepsalo
na policejních manévrech z 13.června 2013, jež vedly k pádu Nečasovy
vlády. K těm událostem došlo, i když ministerstvo spravedlnosti střídavě
ovládali politici z ODS a z ČSSD.
Podstatnější
je ovšem okolnost, že trestní oznámení v první linii většinou přijímá
policie a na tu hnutí ANO nemělo vliv vůbec nikdy. Té se tedy pobuřující výroky
obou politiků týkají především a odpovědnost za nepřístojnosti
z posledních let podle logiky kritiků nese Milan Chovanec, který také
ustanovil policejním prezidentem Tomáše Tuhého. Pravda, policie po převzetí
trestního oznámení činí jen první kroky podle zákona o policii. Jakmile zahájí
úkony trestního řízení podle trestního řádu, musí to oznámit státnímu zastupitelství. I kdyby
se policisté rozhodli zahájit účelové trestní řízení, vyvolané křivým obviněním, čili vyhovět nějakému
zadání, státní zástupci by měli jejich protiprávní jednání zjistit a zastavit.
Pokud neplní státní zastupitelství bezchybně úlohu pojistky proti zneužívání
policie k nezákonným účelovým akcím, jde odpovědnost do resortu
spravedlnosti, v prvé řadě nikoli za ministrem, ale především za nejvyšším
státním zástupcem Pavlem Zemanem, který je na ministrovi téměř úplně nezávislý
a chtěl by být nezávislý ještě více. Za jeho působení se začaly dít věci dříve
neznámé: například Vrchní státní zastupitelství v Olomouci se
vyprofilovalo jako orgán s celostátní působností, specializovaný na kauzy,
vyžadující zvláštní pozornost. A jeho státní zástupci zastupují v některých
případech stát v řízeních u okresních soudů mimo obvod působnosti jejich úřadu, ačkoli na
tato místa nikdy dříve noha státního zástupce z vyššího stupně nevkročila.
Nebylo by spíše na místě bavit se o odpovědnosti Pavla Zemana než Roberta
Pelikána ? Nejvyšší státní zástupce ovšem nepochází z líhně hnutí ANO, ale
je pozůstatkem řízení resortu
politizujícím advokátním koncipientem Jiřím Pospíšilem, tehdy představitelem
ODS, jenž si jeho jmenování nechal posvětit tehdejším plzeňským „kmotrem“ ODS
Romanem Jurečkem.
Dochází-li
tedy k nějakým případům účelového selhání orgánů činných v trestním
řízení, ministr spravedlnosti nese sice svůj díl odpovědnosti, ale určitě ne
výlučný. Dle mého laického názoru by měl věnovat větší pozornost etickým a
právním pokleskům činitelů svého resortu, ale před ním jsou jiní, jejichž odpovědnost
je podstatně větší a s ANO nemají
nic společného. Napadá-li Roberta Pelikána bývalý ministr vnitra Milan
Chovanec, měl by si nejdříve zamést před svým prahem.
Případy
účelového zneužití policie jsou sice vzácné, ale přece jen k nim dochází. Někdo
je může zkratově označit jako přijetí a
splnění zakázky. Představu, jak mohou tyto výstřelky vzniknout, můžeme vyvodit
z průběhu „vzorových“ procesů, ať už vedly k odsouzení nebo skončily
zprošťujícím rozsudkem.
Opakovaně jsem v této souvislosti zmínil vyvolání
trestního stíhání Víta Bárty. Jeho trestní stíhání se nespustilo „samo“, ale
vyvolali je provokatéři z jeho blízkého okolí. Dnes již nezjistíme, zda do
strany Věci veřejné již přišli s úmyslem kriminalizovat jejího šéfa a
následně ji rozbít, či zda se později nechali ke špinavé úloze naverbovat. V policejních
odposleších ale zazněly zmínky o vlivu Miroslava
Kalouska na jednání provokatérky Kristýny Kočí .
„Samo“
se nespustilo vyšetřování proti bývalé ministryni
spravedlnosti Daniele Kovářové za to, že podala stížnost pro porušení zákona ve
prospěch dvou pravomocně odsouzených zlodějů a současně s ní příkaz k přerušení
výkonu trestu do rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR. Na začátku policejní akce byli dva zhrzení ješitové mezi úředníky
ministerstva, kterým vadilo, že koncepty rozhodnutí vypracoval v rozporu s jejich
názory nedávno zesnulý soudce Vlastimil Matula jako stážista na ministerstvu .
Když se do úřadu vrátil ministr Jiří Pospíšil, šli žalovat. Jiří Pospíšil pociťoval
potřebu dokazovat, že Daniela Kovářová vedla ministerstvo spravedlnosti špatně.
Podanou stížnost pro porušení zákona vzal zpět, přestože již bylo nařízeno
veřejné zasedání soudu k jejímu projednání. Pak navštívil krajského státního
zástupce v Hradci Králové Pavla
Hochmanna. Ten pak podal trestní oznámení. Odnesli to podmíněnými tresty dva
úředníci ministerstva. Nedovolil bych si tvrdit, že Jiří Pospíšil, capo di tuti
capi z kauzy „Čunek“, si u krajského státního zástupce objednal trestní oznámení proti své
předchůdkyni a úředníkům ministerstva, protože u jejich jednání jsem nebyl. Nicméně
takový dojem mohl vzniknout.
Mechanismus
spuštění účelového trestního řízení je dobře viditelný také na případu, který
jsem sledoval téměř od jeho počátku až
do zprošťujícího rozsudku. Mám v ruce dva omluvné dopisy Ministerstva
spravedlnosti ČR jeho hlavní postavě. Ministerstvo se jimi omlouvá zproštěnému
obžalovanému za nezákonné trestní stíhání, za narušení jeho rodinného a
pracovního života, za použití nezákonných odposlechů, za provedení nezákonných
domovních prohlídek a za zatajení informace o nezákonných odposleších. Je to odpudivá
četba a ještě nepříjemnější byly zážitky postiženého a jeho rodiny.
Jeho
pronásledování začalo v době, kdy se dostal do životní situace, v které
mohl vzniknout střet mezi zájmem policie a jeho vlastním. Přesně v té době
se k němu přilichotila žena, která
kdysi před lety náhodně navštívila jeho rodinu. Několik dní postávala
v blízkosti jeho kanceláře, až se jí podařilo jej zastihnout a oslovit. Vydávala
se za začínající advokátku a nakonec si v jeho kancelářích podnajala
místnost. Odtud pak sledovala jeho pohyby. Záhy na něj podala trestní oznámení
u tehdejší Inspekce Policie ČR pro trestnou činnost, v které měl pro své
zájmy zneužívat policistu. Inspekce ale brzy zjistila, že jde o nesmysl.
Následovalo trestní oznámení pro úplatkářství u protikorupční policie. Aby
dosáhla svého, dáma se zapojila do jedné jeho obchodní operace. V této souvislosti
mu zatelefonovala, že úředník
jakéhosi ministerstva požaduje úplatek a
je nezbytné, aby se s ním domluvil. Věděla, že hovor je odposlouchávaný. Byl
to impulz pro policii, aby se dala do usilovného pohybu. Věc se dostala před
soud a po dvou letech skončila
pravomocným zproštěním.
V průběhu
soudního řízení vyšlo najevo, že provokatérka není začínající advokátka, ale
recidivistka, řetězově
odsuzovaná za podvody k podmíněným trestům. I
v době, kdy pracovala na daném případě, byla ve zkušební lhůtě. K zproštěnému
obžalovanému neměla z minulosti žádný vztah, který by ji motivoval k popsané
podlosti. Zřejmě se do akce nepustila sama od sebe. Její nasazení do tohoto
případu jistě nebylo náhodné, ale nikdy se nedovíme, kdo ji vyslal. Můžeme se
domnívat, že náhodná nebyla ani
smířlivost soudů, které jí opakovaně ukládaly podmíněné tresty za okolností,
v nichž by každý jiný šel za mříže.
Jiným
příkladem, jenž vzbuzuje pochybnosti a působí dojmem, že vznikl účelově, je
trestní stíhání policejního důstojníka, který si vedl tak dobře, že se stal
vážným uchazečem o obsazení uvolněného ředitelského místa. Z konkurence ale
vypadl, protože přesně v kritickou dobu bylo proti němu a spolupachatelům
zahájeno trestní stíhání pro několik skutků. S jeho usvědčováním pomáhala
soukromá detektivní agentura a byly nasazeny nezákonné odposlechy. Případ se
táhne několik let a postupně se vytrácí do ztracena. Odpadli spoluobžalovaní, odpadla většina
skutků, zápas pokračuje, ale ředitelské
místo je obsazené a kariéra zkušeného policisty je zničená.
V poměru
k celkovému počtu každoročně zahajovaných trestních řízení je takových a
podobných případů jako šafránu. Svádí to k myšlence, že hluk, který kolem
nich dělají politici, je nadměrný. Nicméně jde o společensky nežádoucí úkazy, jejichž
bujení by měly všechny zainteresované orgány klást překážky. Prevenci vidím v důsledném
pátrání po původcích a vyvozování důsledků, jež by je měly hodně bolet. Obecně je
nutné zvýšit tlak na vynucování
odpovědnosti příslušníků orgánů činných v trestním řízení za
nezákonné a neetické jednání při výkonu služby, zvláště v případech u
nichž stát vyplácí odškodnění. Odtékání desítek milionů Kč ze státního rozpočtu
na zhojení následků neodpovědného jednání jednotlivců není trvale únosné. Jde o
částky, srovnatelné s dotací na Čapí hnízdo, ale o nich se mlčí, i když na
rozdíl od dotace se každoročně opakují a stále rostou. Vztah společnosti k nim
by se měl zásadně změnit.
Už pan Šalamoun ze Starého Zákona řešil křivé obvinění jedné ze dvou žen ohledně mrtvě narozeného dítěte.
OdpovědětVymazat