Policie
je uzavřené společenství se specifickými mezilidskými vztahy, utvářenými povahou
policejní práce. Dovnitř není vidět, což
je podmínka pro vznik dohadů a fám o tom, co se děje za zástěnou služebního
tajemství. Oblíbeným námětem úvah o tajemných dějích uvnitř sboru jsou „války
policajtů“. Někdy se skutečně odehrávají děje, jež by s trochou nadsázky
takové označení snesly. Přečtěte si vyprávění o jednom z nich, který
probíhá již několik let.
Jsme
národ s oslabenou historickou pamětí. Žijeme dnešními skandály, často
médii účelově podsouvanými veřejnosti za účelem odvedení pozornosti od různých
darebáctví, ale na skutečně závažné události, které se odehrály před pár lety,
si vzpomene jen málokdo. Vyprávění o tom, že kdysi byl ministrem vnitra jakýsi
Ivan Langer, který prosadil takovou právní úpravu postavení policejního
prezidenta, že tento vysoký a případně nebezpečný sluha státu je prakticky
neodvolatelný, mnohým připadá stejně nezajímavé jako zpráva o příčinách vyhynutí
mamutů. Jako z šera dávnověku zní
vyprávění o hysterických výbuších nevole představitelů tradičních politických
stran, když do jejich pašalíku nečekaně vtrhla jimi vysmívaná netradiční strana
Věci veřejné. Do zapomnění upadly rozhořčené boje mezi těmito vetřelci a
skvadrou Petra Nečase o obsazení ministerstva vnitra, pak o pozici bývalého
policejního prezidenta Oldřicha Martinů
a po jeho vynucené resignaci o prosazení výběrového řízení na obsazení jím
opuštěného křesla a o uznání na stranách nezávislého policejního prezidenta
Petra Lessyho, jehož jmenování sice Petr Nečas s nechutí strpěl, ale
nepodepsal. Nikdo se už ani nepodivuje nad náhlým vyklizením „véčkaři“ těžce
vybojované pozice ministra vnitra Radkem Johnem a následným skomíráním jeho
politické kariéry v účelově zřízené funkci místopředsedy vlády.
Po
vystřídání Radka Johna Janem Kubicem jsem předjímal brzký pád Petra Lessyho,
zbaveného politické podpory. A
skutečně: Jan Kubice a ředitel GIBS Ivan Bílek (v tomto případě možná jeho podřízení bez jeho
vědomí) dokázali, že silná politická vůle si dovede poradit i s domnělou
neodvolatelností policejního prezidenta. V součinnosti uskutečnili puč,
jímž Petra Lessyho zbavili jak funkce, tak příslušnosti k policejnímu
sboru. Jako laik jsem dodnes přesvědčen, že Jan Kubice & spol. se
v zájmu skvadry Petra Nečase dopustili těžkého zločinu. Ostatně na Jana
Kubice podal trestní oznámení Petr Lessy a nezávisle na něm spolek Šalamoun.
Nikomu se ale nic nestalo: z vedení GIBS odešel později do civilu náměstek ředitele Dušan Brunclík a až
po aféře „Vidkun“ také Ivan Bílek. Jan
Kubice se jednoduše zneviditelnil. K jeho trestnímu stíhání nedošlo. Ministr
vnitra Milan Chovanec na počátku působení na ministerstvu vnitra sice
projevoval zájem o vyšetření puče proti policejnímu prezidentovi, ale časem zmlkl.
„Zlí jazykové“ tvrdí, že pachatele puče chrání „kompra“, která mají na kdekoho
a jejich veřejné stíhání je proto nežádoucí. To jsou ovšem jen neprokazatelné
dohady.
Známe
další osud Petra Lessyho: soud 1.stupně jej zprostil obžaloby, ale odvolací
soud jeho trestní stíhání zastavil jako nezákonné od samého počátku. Nejvyšší
státní zástupce Pavel Zeman nevyhověl podnětu Městského státního zastupitelství
v Praze a nepodal dovolání
k Nejvyššímu soudu ČR v neprospěch Petra Lessyho. Petr Lessy je čistý
jednou provždy.
Měli
jsme pak nějaký čas dva policejní prezidenty (mzdu jednoho z nich rádi
zaplatili daňoví poplatníci), ale pánové Červíček a Lessy si mezi sebou
zachovali dobré vztahy, o funkci se nepřetahovali a oba kavalírsky resignovali.
Tím uvolnili cestu k jmenování (tentokrát již bez „véčkařského kočkopsa“ výběrového
řízení) Tomáše Tuhého.
Ve
stínu této velké aféry se odehrál jiný příběh, jenž se s ní prolíná.
Krajskému ředitelství PČR ve Zlíně tehdy vládli pánové Bedřich Koutný jako
ředitel a Jaroslav Vaněk jako jeho náměstek. Od počátku éry Petra Lessyho proti
němu intrikovali a dokonce na něj podali trestní oznámení. Vyvolali kázeňské řízení proti němu, které ale ministr vnitra vyhodnotil jako
bezpředmětné. Na intriky měli dost času i píle, ale jaksi jim v té době
nepozorovaně unikl rozkvět obchodu s nelegálním lihem takřka pod
jejich okny, jehož vedlejší větví se pak
stala metylová aféra. „Zlí jazykové“ tvrdí, že „lihová mafie“ našla prostředky,
jak otupit jejich vnímavost. Jsou to ale jen ničím nepodložené povídačky.
S jejich
metodami řízení a intrikováním proti policejnímu prezidentovi nesouhlasil
jejich podřízený, tehdy vedoucí Územního odboru PČR v Uherském Hradišti
Bronislav Šabršula. Vzniklo mezi nimi napětí, a protože „vyšší vždy bere“,
šéfové začali na vzdorovitého podřízeného tlačit, aby odešel z místa, z
kraje a nejlépe i od policie. Jejich počínání později prošetřoval ministr
vnitra Martin Pecina, který konstatoval, že Bronislav Šabršula byl zejména ze
strany Jaroslava Vaňka vystaven „bossingu“, jenž se dostal na hranici zákona. Vztahy se vyhrotily do nesnesitelnosti po
soudním řízení proti Petru Lessymu, v němž Bronislav Šabršula vystoupil
jako svědek obhajoby a ve své výpovědi mimo jiné odhalil různé nepravosti svých
šéfů. Tím si podepsal ortel. Jeho nadřízení pak již jen čekali na vhodnou
příležitost k odvetě.
Ta
se jim naskytla ve večerních hodinách dne 17. dubna 2014, kdy na policejní
služebnu přišla telefonická zpráva, že na určitém místě zaparkovalo v nevhodné
poloze auto, jehož řidič způsobem jízdy působil dojmem, že je pod vlivem
alkoholu. Policejní hlídka našla na místě Bronislava Šabršulu, spícího na místě řidiče v soukromém autě.
Vyzvala ho, aby se podrobil zkoušce na přítomnost alkoholu, což odmítl. Na
místo přijel krajský ředitel Bedřich Koutný, který k té „radostné
události“ přizval reportéry ČT a Televize
Nova. Bronislav Šabršula byl donucen čekat déle než dvě hodiny na jejich příjezd.
Reportáž se pak stala senzací dne. Bez ohledu na presumpci neviny a ústavou
zaručené právo na ochranu soukromí byl policista veřejně ostouzen.
Následně
22. dubna 2014 během patnáctiminutového řízení-neřízení mu zlínští šéfové předali
rozhodnutí o zproštění výkonu služby. Nedali mu možnost, aby si zvolil
zmocněnce (laicky:obhájce), ani čas k řádné obhajobě a místo seznámení se
spisem mu podali pár volných listů. Jako bonus mu přikázali, aby se každé
pondělí v určenou dobu zdržoval v místě svého bydliště u telefonu. Způsob
vedení jednání ze strany vedoucích nasvědčuje tomu, že rozhodli dříve, než
začali jednat.
Ve
spojení s mediálním zhanobením zasáhli do jeho života krutě. Bronislav
Šabršula měl v té době za sebou 28let služby u policie, z toho 4 roky
ve funkci vedoucího územního odboru. Zakládal si na své profesionální cti a
uvedeným postupem se cítil zhanoben. Jeho pohanu nesla těžce i jeho jinak
spořádaná rodina. Kromě toho utrpěl dočasnou finanční újmu, protože po dobu
zproštění výkonu služby dostával jen poloviční plat. Další neblahé důsledky se
dostavily později.
Rozhodnutím
o zproštění výkonu služby začíná řetěz nepříjemností, jež postiženému nadále ztrpčují
život. Policejní prezident Tomáš Tuhý zamítl 28. července 2014 jeho odvolání
proti zproštění výkonu služby. To mělo závažné následky, jež se na sebe různě
vrstvily. Například podmínkou pro výkon služby vedoucího Územního odboru PČR
byla bezpečnostní prověrka. S vědomím, že mu prověrka vyprší 26.listopadu 2014, Bronislav Šabršula požádal
Národní bezpečnostní úřad již 21. července 2014 o vystavení nového
osvědčení. Protože byl v postavení
„mimo službu“ a od 7.srpna 2014 také kázeňsky stíhaný, úřad se žádostí
nezabýval a rozhodl o ní sice kladně, ale
až 23. dubna 2015.
Bronislav
Šabršula se samozřejmě proti rozhodnutí o zproštění služby odvolal. Odvolání
dorazilo na Policejní prezidium dne 6. května 2014. K němu se kladně
vyjádřil senát poradní komise policejního prezidenta, který dne 8. července
2014 při jednom odlišném stanovisku doporučil policejnímu prezidentovi, aby
odvolání vyhověl. Tomáš Tuhý ale rozhodl přesně opačně : dne 28. července 2014
odvolání zamítl, a to tak, že prakticky beze změn převzal argumentaci
z rozhodnutí krajského ředitele Bedřicha Koutného. Policistovi nezbylo než
jeho rozhodnutí napadnout správní žalobou ze dne 16.září 2014.
Dne
7. srpna 2014, tedy se značným odstupem od inkriminované události, náměstek
ředitele Krajského ředitelství PČR hlavního města Prahy mu oznámil zahájení
kázeňského řízení. Svěření provedení kázeňského řízení pražskému orgánu mělo
vyloučit námitku podjatosti, kterou by podezřelý mohl případně uplatnit proti
zlínskému řediteli Bedřichovi Koutnému. Zde se na něj poprvé usmálo štěstí: 10.
prosince 2014 obdržel rozhodnutí o zastavení řízení, neboť se neprokázalo, že
17.dubna 2014 řídil auto, čili skutek se nestal. Policejnímu orgánu nezbylo než
přijmout jeho obhajobu, že je ve skutečnosti řídila jeho dcera. Protože
neřídil, nebyl v daném okamžiku řidičem a nedopustil se tedy přestupku,
když odmítl zkoušku na ovlivnění alkoholem. Rozhodnutím o zastavení kázeňského
řízení vznikl důvod k okamžitému ukončení zproštění výkonu služby, ale
toho se tehdy ještě nedočkal.
Mezitím
došlo na Krajském ředitelství PČR ve Zlíně ke změně: pánové Bedřich Koutný a
Jaroslav Vaněk opustili policejní sbor. Stalo se tak sedm dní poté, kdy
Bronislav Šabršula předal státnímu zástupci Romanu Kafkovi údajné důkazy o jejich trestné činnosti,
související s lihovou a metylovou aférou. Nemohu potvrdit, že mezi jejich
odchodem a předáním důkazů je příčinná souvislost, ale časová shoda je
v každém případě nápadná. Nepředpokládám, že by zkušený policista předal
státnímu zástupci bezcenné papíry. Je proto pozoruhodné, že jejich obsah nebyl
prověřen nástroji trestního práva. Působí to dojmem, že pánové Bedřich Koutný a
Jaroslav Vaněk si včasným opuštěním policejního sboru „koupili odpustky“.
Novým
krajským ředitelem se 1. října 2014 stal Jaroslav Tkadleček, o němž je známo,
že má hodně blízko k policejnímu prezidentovi (to není tělesná vada, jen
zajímavost). Dalo by se očekávat, že po odchodu úhlavních nepřátel se postavení
Bronislava Šabršuly zlepší. Nestalo se. Naopak, šikana pokračuje. Je to zřejmé
již z toho, že zastavení kázeňského řízení nový nadřízený jako by nevzal na vědomí. Rozhodnutí o
zproštění výkonu služby nevzal zpět. Bronislav Šabršula upozornil již 6. března
2015 na jeho nečinnost policejního prezidenta Tomáše Tuhého, ale ničeho nedosáhl.
Nový
ředitel našel pozoruhodnou záminku k odstranění Bronislava Šabršuly ze
Zlínského kraje. Přestože policista nemohl vykonávat svou funkci vedoucího
územního odboru, Jaroslav Tkadleček vyhodnotil propadnutí bezpečnostní prověrky
jako překážku výkonu funkce. Dne 10. dubna 2015 rozhodl o odvolání Bronislava
Šabršuly z vedení Územního odboru v Uherském Hradišti a o jeho převedení
na Policejní prezidium - Ředitelství služby
pro zbraně a bezpečnostní materiál. Za několik dní, a to 23. dubna 2015, obdržel
Bronislav Šabršula osvědčení o bezpečnostní prověrce, dne 27. dubna 2015 skončilo zproštění výkonu služby. Na vyřízení
žádosti o bezpečnostní prověrku čekal devět měsíců, ač maximální přípustná doba dle zákona je šest
měsíců. Všimněme si: od 10.prosince 2014, kdy zanikly důvody k zproštění
výkonu služby, až do 10.dubna 2015 zachovával krajský ředitel ve vztahu
k zproštění výkonu služby nečinnost, ač podle zákona po zániku důvodů
k postavení „mimo službu“ se má policista vrátit do služby bez průtahů.
Kdyby krajský ředitel pokračoval v průtazích ještě dva týdny, důvod
k odvolání Bronislava Šabršuly
z funkce by zanikl a jeho přeložení by nebylo možné. O důvodech dlouhodobé
liknavosti a náhlého spěchu si můžeme myslet cokoli. Je pozoruhodné, že policejní
prezident Tomáš Tuhý, ač zákonným postupem upozorněn, tento způsob zacházení
s policistou strpěl a nepřikázal svému podřízenému, aby konal.
Přeložení
do Prahy, značně vzdálené od bydliště Šabršulovy rodiny, je pro policistu
tvrdým trestem, který by musel bez reptání přijmout pouze tehdy, pokud by pro
jeho uvalení byly přiměřené právní a
etické důvody.
Bronislav
Šabršula se dne 27. dubna 2015 odvolal k policejnímu prezidentovi Tomáši
Tuhému proti rozhodnutí o přeložení
z Uherského Hradiště do Prahy. Policejní prezident odvolání zamítl,
a to až 25. září 2015, čímž překročil zákonem stanovenou pořádkovou lhůtu o dva
měsíce. Postižený policista se nevzdal. Dne 30.října 2015 předložil ministrovi
vnitra Milanu Chovancovi podnět k přezkoumání rozhodnutí policejního
prezidenta a dne 4. listopadu 2015 podal proti prezidentovu rozhodnutí správní
žalobu. Ministr podnět zamítl, soud
dosud nerozhodl.
Dne
31.srpna 2016 Krajský soud v Brně v neveřejném zasedání vyhověl
Šabršulově správní žalobě z 16.září 2014 tak, že zrušil rozhodnutí
krajského ředitele z 22.dubna 2014 a policejního prezidenta z 28.
července 2014. Policejnímu prezidentovi přikázal, aby ve věci znova jednal a
rozhodl a stanovil mu povinnost úhrady nákladů žalobce. Odůvodnění rozsudku je
smutným čtením. Ukazuje, že rozhodnutí krajského ředitele je zatíženo všemi
možnými hmotněprávními a procesními vadami, jaké nás mohou napadnout, od
nedbalého vedení spisu až po hrubé krácení policisty v právu na
spravedlivý proces. O to hůře zní zjištění, že policejní prezident se
s vadným postupem podřízeného plně ztotožnil, ač jeho poradní komise mu
radila přesný opak.
Zdá
se, že Tomáš Tuhý až v tuto chvíli
pochopil správně stav věci: nechal zaplatit náklady řízení a jeho úřad nepodal
kasační stížnost. V dalším řízení se musí podřídit právnímu názoru
správního soudu.
Bronislav
Šabršula tak má naději, že se konečně dočká zadostiučinění za neoprávněné
zproštění výkonu služby. Měl by se pak dostavit dominový efekt pádu dalších pustošivých
zásahů do jeho profesního i osobního života. Dává mu to naději, že uspěje i se
správní žalobou ze 4.listopadu 2015 ve věci přeložení z Uherského Hradiště
do Prahy.
Významnou
okolností, která ozvláštňuje spor Bronislava Šabršuly s nadřízenými, je
trvalá podpora, kterou mu po celou dobu řízení poskytuje Unie bezpečnostních
sborů. Jejím posledním projevem je článek jejího předsedy Zdeňka Drexlera
z 14.září 2016, uveřejněný na internetových stránkách Unie.
Vzhledem k tomu, že policejní odboráři jsou profesionálové, jejich zjevný
nesouhlas se způsobem, jakým s Bronislavem Šabršulou zacházejí nadřízení,
má značnou váhu. Je negativní výpovědí o poměrech uvnitř policejního sboru,
popř. o personální politice jeho vedení.
Z celkového
hodnocení případu vyplývá dojem, že vedení policie není Bronislavu Šabršulovi
vůbec vděčné za to, že vystupoval na obranu nezákonně svrženého policejního
prezidenta Petra Lessyho a současně rozkryl podivné, z části patrně
nezákonné praktiky bývalých šéfů zlínského krajského ředitelství, čímž jim
pomohl k pádu. Odměnou je mu dlouhodobá šikana, při jejímž vykonávání jeho
nadřízení projevují neúctu k právu nebo jeho neznalost a s vědomím
beztrestnosti nerespektují zákonem stanovené pořádkové lhůty.
Vedle
potrestání přeložením na působiště vzdálené od jeho trvalého bydliště jeho
nadřízení zřejmě způsobili i finanční škodu státu řádově ve stovkách tisíců
korun českých. Bronislav Šabršula byl od 22.dubna 2014 do 27. dubna 2015
zproštěn výkonu služby, z toho od 10. prosince 2014 bez právního důvodu.
Jinými slovy, nadřízení znemožnili policistovi po dobu jednoho roku vykonávat
práci, kvůli které vstoupil do služby státu. Za nečinnost mu ale šel plat
z peněz daňových poplatníků. Dovolím si srovnání s kauzou Aleny
Vitáskové, kterou pohnal žalobce před soud za to, že nechala vyplácet plat své náměstkyni Renatě Vesecké, která podle mínění
žalobce neměla přiměřenou kvalifikaci pro svou práci a tedy si plat
nezasloužila. Renata Vesecká ale skutečně pracovala, a nemám pochyby o tom, že
odváděla dobrou práci. Naproti tomu Bronislav Šabršula byl za peníze daňových poplatníků
celý rok doma. V jednom případě je mzda za poctivě odvedenou práci důvodem
k trestnímu stíhání, v jiném je mzda za nicnedělání jen uplatněním
samozřejmého práva vysokých činitelů policie na beztrestnou libovůli.
Šikana
pokračujícím přeložením do Prahy postrádá logiku. Pokud bylo zastaveno kázeňské
řízení kvůli jednání, jež bylo prvotní příčinou zproštění výkonu služby a
rozhodnutí o zproštění výkonu služby zrušil soud, pominuly i důvody pro
přeložení. Nemění na tom nic ani okolnost, že Bronislav Šabršula se
v kritickém okamžiku nemohl prokázat osvědčením o bezpečnostní prověrce,
protože několikadenní zpoždění jeho vystavení je důsledkem liknavosti úřadu,
jenž nedbal zákonné pořádkové lhůty.
Je
paradoxní, že soudem prokázaná právní pochybení ke škodě Bronislava Šabršuly
způsobili vysocí činitelé Policie České republiky, kteří mají chránit naši
bezpečnost a dohlížet na dodržování
zákonů občany České republiky. Zjevně se pasovali podobně jako někteří
soudci a státní zástupci do postavení občanů se
zvláštními právy, kteří stojí nad zákonem a mohou si beztrestně dovolit
cokoli.
Žádné komentáře:
Okomentovat