S novou vládou není nuda. Kdyby
z toho nešel děs, pozorování různých výstřelků při přebírání resortů by
mohlo být zábavné a zasluhovalo by pozornost psychologů, možná i psychiatrů. Platilo
by to například při sledování prvních kroků místopředsedy vlády a ministra
vnitra Víta Rakušana, patrně posedlého jistotou, že s úřadem mu pánbůh
nadělil i rozum. Ještě nebyl ministrem, ale již zahlaholil, že je nezbytná
reorganizace policie, zejména Národní centrály proti organizovanému zločinu a
chystal se očistit vládní aparát od „lidí z Agrofertu“.
Reorganizace je krajní opatření, k němuž
se má přikročit pouze tehdy, pokud se současná struktura organizace stala
vážnou překážkou pro její efektivní fungování. Záměr pana místopředsedy vlády
tedy signalizuje, že NCOZ funguje velmi špatně. To je vskutku nemilý vzkaz
veřejnosti. Není ovšem známo, o co se poznatek o špatném fungování opírá.
Reorganizace by neměly být časté. NCOZ vznikla
v r.2016. Je to velmi mladá organizace v porovnání se Spolkovým
kriminálním úřadem (Bundeskriminalamt), jenž vznikl v r.1951 a strukturou
se NCOZ velmi podobá, dokonce zahrnuje i útvar pro potírání kyberkriminality,
který je prý nutné z NCOZ vyčlenit.
Nemohu v zásadě vyloučit, že by
uskutečnění takového záměru mohlo nakonec
být prospěšné. Ale k jakékoli reorganizaci by se nemělo přikročit jinak
než na základě solidní analýzy. Zdá se mi ale málo pravděpodobné, že by ji již někdo provedl
a Vít Rakušan se s jejími závěry seznámil. Subjektivní názor ministra nemůže
analýzu nahradit.
Policie je příliš důležitá na to, aby
s ní politici směli nakládat jako s hračkou. Pokud zmíněné záměry
jsou příčinou rozhodnutí policejního prezidenta Jana Švejdara opustit policejní
sbor, nedivil bych se mu. Budiž mu útěchou, že se nestal obětí spiknutí jako policejní
prezident Petr Lessy, dosazený na základě výběrového řízení ministrem vnitra za
stranu Věci veřejné, kriminalizovaný za účelem vypuzení z funkce. Měl
tehdy štěstí, že soudy nepodlehly tužbám politiků ze stran ODS a KDU-ČL, které
jsou dnes opět u moci.
Pokud se týká záměru na očistu od „lidí z Agrofertu“, není mi jasné,
jak chce Vít Rakušan překonat zábranu v podobě služebního zákona. Navíc namítám,
že pokud si Andrej Babiš přivedl z Agrofertu lidi, pak jistě proto, aby
zajistil hladký chod úřadů, do kterých je vyslal. V odpolitizované státní
správě by měli být prospěšní i vládě Petra Fialy. Ale spíše bych se obával, že
si je Andrej Babiš vezme zpět, aby pomohli napravit následky jeho dlouhé
nepřítomnosti ve vedení holdingu.
Pozoruhodné je také jednání Mariána
Jurečky, dočasného správce resortu zemědělství, kterého jsem dosud považoval za uvážlivého muže. Ale i jemu se z nabyté
moci zatočila hlava a odvolal generálního
ředitele Lesů České republiky Josefa Vojáčka, jehož následovali čtyři vrcholoví
manažeři. Destabilizoval tím významný podnik, jehož zisky občas posilují státní
rozpočet. Pokud důvodem měla být nesprávně provedená reorganizace, z logiky
věci vyplývá, že bude muset následovat další reorganizace, která podnik vrátí
do původní struktury nebo jej k ní přiblíží. Časté reorganizace podnikům škodí.
A opět je zde otázka: na základě jaké analýzy usoudil pan ministr, že
reorganizace byla špatná ?
Je to vážné: politik, jenž řídí
resort pouze na dobu několika týdnů, provedl nevratný krok, s jehož ničivými
následky se bude muset vypořádat „definitivní“ ministr. Bylo- li odvolání
Josefa Vojáčka skutečně nezbytné, jistě by lidstvo neutrpělo újmu, kdyby se s tím
počkalo na uzdravení Zdeňka Nekuly.
Proti dovádění výše zmíněných
politiků převzetí resortu spravedlnosti Pavlem Blažkem působí přímo konejšivě. Byl
ministrem spravedlnosti již ve vládě
Petra Nečase a díky své parlamentní funkci neztratil kontakt s resortem ani po
pádu vlády. Ví tedy o poměrech v resortu spravedlnosti mnohonásobně více
než Vít Rakušan o poměrech v policii. Přesto si při převzetí řízení
resortu vede nesmírně opatrně. Nehrozí odvoláváním z funkcí ani
reorganizacemi a postupně se seznamuje s organizacemi z resortu.
Starosti možná dělá pouze státním zástupcům, jimž hrozí, že se budou muset
zodpovídat za zmetky. S jeho záměrem naprosto souhlasím, pouze nechápu,
proč volá pouze po odpovědnosti státních zástupců, když neodpovědní soudci se
někdy beztrestně dopouštějí přehmatů až zločinů. Dokonce bych řekl, že soudci
mají více možností škodit účastníkům řízení než státní zástupci. Pozornost zaměřuje
přednostně na Vrchní státní zastupitelství v Olomouci, čemuž se nedivím.
Pouze soudím, že jeho nevlídnou pozornost by zasluhovaly i některé jiné složky
soustavy, o jejichž hříších nemůže mít tušení. Jako příklad uvádím Krajské státní zastupitelství Praha.
Doufejme, že uvedené nežádoucí kroky
ministrů jsou pouze průvodním jevem pocitů vojevůdců invazní armády, která
vstoupila na dobyté území, a že se časem chování politiků vrátí k normálu.
==========================================================================
Již vyšla „papírová“ verze mé knihy ŠKŮDCI V TALÁRU,
dosud dostupné pouze v digitální podobě. Knihu jsem zasvětil památce dobrého
člověka JUDr. Pavla Kučery. Předmluvu napsala Alena Vitásková. Její obsah je
trestí zkušeností a poznatků, postupně získávaných téměř 20 let v půtkách s
orgány činnými v trestním řízení, které nekorektním vedením řízení poškozují
obviněné. Zvlášť zajímavé „škůdce“ uvádím s plnými jmény, jejich oběti až na
výjimky pouze s iniciálami. Kniha je dostupná v knihkupectvích nebo přímo u
vydavatele OLYMPIA na adrese sklad@iolympia.cz nebo info@iolympia.cz